Skrivebord til ophængning, længde på bordb~
Fra : Ukendt

Dato : 21-07-09 14:06

Halløjsa.

Påtænker at indkøbe 1 stk. limtræsplade (80 x 200) og ophænge den på en væg
vha. bordbæringer. (den er 3 cm tyk) Det skulle så blive til et
computer/arbejdsbord.

I den forbindelse er jeg i tvivl om følgende:

Er 3 stk. bordbæringer á 30 * 55 cm lange nok? (bordet bliver jo 80 cm dybt)
Skal en bordbærings lange ende være den bordet hviler på?

Er rawplugs Ok eller skal der ekspansionsbolte til?

-Takker-

Fra : Carsten

Dato : 21-07-09 14:22

<jh> wrote in message news:4a65bd37$0$15898$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Påtænker at indkøbe 1 stk. limtræsplade (80 x 200) og ophænge den på en
> væg vha. bordbæringer. (den er 3 cm tyk) Det skulle så blive til et
> computer/arbejdsbord.

God ide

Er der ingen af dine bord-ender som støder op til en (side)væg ? i givet
fald kan du jo få hele bordets dybde understøttet ved at skrue en lægde på
væggen i den ende (måske begge ender går til væg ?)

Jeg har sådan et - men mit er kun delvis "flyvende", idet jeg midt i
skrivebordet har et skuffe-arrangement på ca. 30 cm bredde. Med side-væggen
som det ene støttepunkt og skuffe-arrangementet som midter-støttepunkt så
behøver man næsten ikke det sidste støttepunkt

....men det er ikke sikkert du ønsker samme midteropdeling...

Carsten

Fra : ceroy

Dato : 21-07-09 14:48

<jh> skrev i melding news:4a65bd37$0$15898$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
> dybt)
> Skal en bordbærings lange ende være den bordet hviler på?
>
> Er rawplugs Ok eller skal der ekspansionsbolte til?

Jeg ville ha undersøkt i en byggevare om der er to vikelknekter som passer.
Eller laget et arrangement etter det samme prisippet. To trekanter som
støtte for bordet.

Fra : Keld Nygaard

Dato : 21-07-09 15:04

> [...]
> dybt)
> Skal en bordbærings lange ende være den bordet hviler på?
>
> Er rawplugs Ok eller skal der ekspansionsbolte til?

Der er rigtig mange faktorer du skal have med.
Hvor meget last skal bordet holde til? (det var jo trælst hvis bordet
skvatter ned fordi en sætter sig på bordet, eller kravler op for at vaske
vinduer. Med mindre selvfølgelig at du kan lokke svigermor til at klare
vinduerne, for i det tilfælde er det jo værd at både bord, computer og plugs
styrter ned.)?
Hvilken type mur skal det hænge på (beton, massiv tegl, hul tegl, lægter,
porebeton osv)?
Hvordan er dine bordbæringer konstrueret (hvor mange skruer / bolte kan du
bruge)?

De fleste producenter af düvler / plugs har nogle formler du kan bruge til
at beregne det rigtige materiale, men oftest vælger man bare total overkill,
og sætter noget op der kan holde en mindre familliebil.. Prisforskellen er
sikkert kun nogle få hundrede kroner på "overkill løsningen" og "den
tilstrækkelige løsning"...

Med venlig hilsen
Keld Nygaard

www.nygaard.eu

Fra : thl

Dato : 21-07-09 15:07

<jh> skrev i en meddelelse
> [...]
> dybt)
> Skal en bordbærings lange ende være den bordet hviler på?
>
> Er rawplugs Ok eller skal der ekspansionsbolte til?

Dine bordbæringer har en bærevne på 100 kg med pladen på den lange del

http://pnbeslag.anet.dk/default.aspx?Page=Catalogue

rawlplugs er ok

mvh
Thorbjørn