Problemer i drivhuset
Fra : Ukendt

Dato : 21-07-09 10:14

Hej

Hvad er det der har angrebet mine agurker og tomater?

Agurkeplanterne bliver helt gule, og de små nye agurker bliver gule/sorte og
falder af. Der kravler små dyr rundt på planterne som der også er et billede
af (B3) og jeg har dem mistænkt for at ødelægge mine planter. På den ene
agurkeplante er der begyndt at komme små agurker i toppen, som endnu ikke er
blevet gule, kan jeg på nogen måde redde dem?

Mine tomater får mærkelige blade, som der også er vist på billederne, og med
tiden bliver bladene helt visne. Tomater er der ikke voldsomt mange af, og
mange af den bliver helt mørke, nærmest rådne i bunden inden de overhovedet
bliver røde.

I drivhuset har jeg også peberfrugt, chili, citrus træer og en enkelt
vindrueplante. Kan de smitte hinanden? Og er der nogen af dem som ikke går
godt sammen? Kan jeg på nogen måde bekæmpe det som har angrebet mine
planter, eller hvordan kan jeg evt. undgå det næste år?

http://rapzak.mine.nu/udyr/b1.jpg

Merete

Fra : Ukendt

Dato : 21-07-09 10:16

"Kasper" <Tjae> wrote in message
> [...]
> godt sammen? Kan jeg på nogen måde bekæmpe det som har angrebet mine
> planter, eller hvordan kan jeg evt. undgå det næste år?

http://rapzak.mine.nu/udyr/b2.jpg
http://rapzak.mine.nu/udyr/b3.jpg
http://rapzak.mine.nu/udyr/b4.jpg
http://rapzak.mine.nu/udyr/b5.jpg
http://rapzak.mine.nu/udyr/b6.jpg
http://rapzak.mine.nu/udyr/b7.jpg

Rettelse til links.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-07-09 14:15

On Tue, 21 Jul 2009 11:13:57 +0200, "Kasper" <Tjae> wrote:

> [...]
>agurkeplante er der begyndt at komme små agurker i toppen, som endnu ikke er
>blevet gule, kan jeg på nogen måde redde dem?

Det er ikke billerne på billederne som skader agurkerne i hvert fald.
De er meget lyse i bladfarven, det tyder på gødningsmangel. Det kan også
sagtens give blade som på det første billede, fordi planterne, når de
mangler gødning, vil tage næringen fra de ældste blade og bruge til
fortsat vækst i toppen. Samtidig vil gødningsmangel få dem til at smide
en del af de nye agurker - planterne ved så at sige godt selv hvor mange
agurker de kan opfostre på een gang. De overskydende bliver smidt væk.
Det er helt normalt.

Jeg vil skyde på du fortsat kan få god vækst i dine agurker ved at give
dem noget gødning. (Men pas nu også på ikke at give for meget - det kom
jeg til med et par af mine, de døde af det!)

> [...]
>mange af den bliver helt mørke, nærmest rådne i bunden inden de overhovedet

Pletterne på tomatbladene tør jeg ikke helt sige noget om. Men at selve
frugterne får rådne pletter i bunden er helt sikkert sygdommen
griffelråd. Griffelråd kan google finde mere om.

> [...]
>godt sammen? Kan jeg på nogen måde bekæmpe det som har angrebet mine
>planter, eller hvordan kan jeg evt. undgå det næste år?

Det er en god ide at vaske drivhuset til efteråret når du tømmer det. En
omgang med brun sæbe både efterår men også igen til foråret inden det
tilplantes igen, kan fjerne mange sygdomme.

Men ellers er der ikke meget som smitter fra en plantetype til en ande,
af de ting du nævner. Bladlus måske, spindemider måske også.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/