Understøtte træterrasse med betonklumper
Fra : Keld Nygaard

Dato : 21-07-09 08:32

Jeg er ved at lave en pavilion med et trægulv. De 6 stolper der holder
pavilionens tag kommer til at stå på nedstøbte stolpesko. I centrum af
gulvkonstruktionen bliver bjælkerne kilet op på noge filser jeg har lagt til
formålet. Underlaget øvrige steder er stampet stabilgrus, der ikke lige
flytter sig nogen steder.

Gulvet er altså fæstnet i de 6 hjørner, og i midten. Men jeg vil have det
understøttet nogle flere steder (sidelængden er ca. 2 m, og afstand mellem
bjælker og stabilgrus er ca. 5 cm). Jeg kan godt gratte lidt stabilgrus af,
lægge en flisestump ned i sand, og så støtte bjælken med kiler. Men jeg har
tænkt på om det ikke var lige så godt (Det er i hvert fald nemmere) at
blande en gang beton og kaste klumper ned omkring bjælkerne der hvor jeg vil
have dem understøttet.
Er der nogen der har prøvet noget i den stil?

Med venlig hilsen
Keld Nygaard

www.nygaard.eu

Fra : Ukendt

Dato : 21-07-09 19:59

"Keld Nygaard" <nejtaktil@spam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> der hvor jeg vil have dem understøttet.
> Er der nogen der har prøvet noget i den stil?

Umiddelbart vil jeg tro at beton svinder en lille smule, hvorfor man normalt
bruger en vibrator ved fundamenter mv. Men du kan da prøve med en lille
spand og se
Er det ikke noget med at der skal tagpap under også?
Mvh
Mads

Fra : Armand

Dato : 22-07-09 18:12

Keld Nygaard skrev:
> [...]
> have dem understøttet.
> Er der nogen der har prøvet noget i den stil?

På min løftede træterrasse spænder de underliggende bjælker over godt 3
meter og dét giver ikke nogen trampolin-virkning udover hvad der er
behageligt (det er jo dén forskel man tilstræber i forhold til
betongulve), så spændet til midter-støtten skal nok gå. Ellers er der jo
muligheden for at opgradere til nogle højere bjælke-dimensioner hvad jég
finder mere enkelt og komfortabelt end at skulle til at understøtte seks
steder!

Skal brædderne ligge á langs med siden af hvert felt?
Ifald: Jeg ser et problem i de to meter som sidelængden er: Dét er lige
langt nok for brædderne at skulle bære så et par på-tømrede
støtte-bjælker der deler de 2 meter op i tre, hvilket i praksis vil
komme til at udgøre to ligesidede trekanter i hvert felt, er
væsentligere at bruge tid på!

--
Armand.