Hvad er der galt med mit ferskentræ
Fra : Brian Luckow

Dato : 21-06-09 21:19

Jeg har for et par måneder siden plantet et ferskentræ i haven, af sorten
Frost. Men nu er bladene pludselig begyndt at se ret triste ud. Bladene er
begyndt at blive rød/gule og falder af. Oppe i toppen er der dog stadig
mange blade, og de er også mere grønne og langt større. Der i øvrigt også en
del huller i mange af bladene, men der er ingen spind eller skadedyr at se.

Hvad mon det kan skyldes? For meget vand? Jeg har dækket jorden under træet
med pinjebark, kan det mon have en skadelig virkning for træet, f.eks.
udskille garvesyre?

Mvh., Brian Luckow-Nielsen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-06-09 21:28

On Sun, 21 Jun 2009 22:18:38 +0200, "Brian Luckow"
<brian@luckow-nielsen.dk> wrote:

> [...]
>med pinjebark, kan det mon have en skadelig virkning for træet, f.eks.

Har du givet træet noget at leve af? Umiddelbart kunne det godt lyde som
gødningsmangel, og pinjebarken binder også noget af kvælstoffet i
jorden, så ferskentræet ikke kan få fingre i det.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Brian Luckow

> Har du givet træet noget at leve af? Umiddelbart kunne det godt lyde som
> gødningsmangel, og pinjebarken binder også noget af kvælstoffet i
> jorden, så ferskentræet ikke kan få fingre i det.

Tak for dit svar Mads.

Det har jeg ikke nej, og hvis jeg skal være helt ærlig, så er jeg ikke helt
sikker på hvordan jeg skal passe træet optimalt, så jeg tager meget gerne
imod gode råd mht. vanding og gødning.

Er det OK at beholde pinjeparken nu hvor jeg begynder at gøde træet, eller
vil du anbefale at jeg fjerner det?

Mvh., Brian Luckow-Nielsen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-06-09 07:03

On Sun, 21 Jun 2009 22:45:41 +0200, "Brian Luckow"

> [...]
>imod gode råd mht. vanding og gødning.
>
>Er det OK at beholde pinjeparken nu hvor jeg begynder at gøde træet, eller

Jeg ville lade pinjebarken ligge, og så give den et drys npk-gødning,
oven på barken. Når du så vander ovenpå barken, vil gødningen trække ned
i jorden.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Brian Luckow

Dato : 22-06-09 22:51

> [...]

> Jeg ville lade pinjebarken ligge, og så give den et drys npk-gødning,
> oven på barken. Når du så vander ovenpå barken, vil gødningen trække ned

Det har jeg nu gjort, så det håber jeg vil hjælpe på bladene.

Tak for hjælpen.

Mvh., Brian Luckow-Nielsen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-06-09 02:25

On Jun 22, 8:03 am, Mads Lie Jensen <m...@gartneriet.dk> wrote:
> [...]
>
> Jeg ville lade pinjebarken ligge, og så give den et drys npk-gødning,
> oven på barken. Når du så vander ovenpå barken, vil gødningen trække ned

Gælder dette også med andre træer og alle typer (bark)flis ?

--
Christian......http://www.yee-haw.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-06-09 18:33

On Mon, 22 Jun 2009 01:24:34 -0700 (PDT), "Christian B. Andresen"
<trav@tiscali.dk> wrote:

>Gælder dette også med andre træer og alle typer (bark)flis ?

Ja.
Men der er lige den hage at hvis man tilfører kvælstof, så vil
omsætningen af flisen gå hurtigere. Når flisen er omsat, vil den
kvælstof som er blevet bundet deri, under omsætningen, blive frigjort så
planterne igen kan få nytte af det. Men flisen vil så at sige forsvinde
hurtigere.
Hvor meget det har at sige i praksis aner jeg ikke.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/