Levertransplantation?
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-06-09 10:32

Wall Street Journal har i henhold til BBC fået en levertransplantation

http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/8110625.stm

SÅ har han godt nok også været syg da, uf.

Fra : Per Rønne

Dato : 20-06-09 11:23

> Wall Street Journal har i henhold til BBC fået en levertransplantation
>
> http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/8110625.stm

Det er så første gang en avis har fået en sådan ...

> SÅ har han godt nok også været syg da, uf.

BBC skriver da også at det er Steve Jobs der har fået transplantationen.

Hans synes jo ramt af sygdom, den mand. Kræft, og nu dette ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-06-09 12:12

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Det er så første gang en avis har fået en sådan ...

> BBC skriver da også at det er Steve Jobs der har fået transplantationen.
>
> Hans synes jo ramt af sygdom, den mand. Kræft, og nu dette ...

Men ingen kilder:

<http://daringfireball.net/linked/2009/06/20/barrons-steve-jobs>

<http://daringfireball.net/linked/2009/06/20/steve-jobs-liver-transplant

Alt ialt en meget mystisk historie ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-06-09 12:15

Per Rønne wrote:

> Det er så første gang en avis har fået en sådan ...

> BBC skriver da også at det er Steve Jobs der har fået transplantationen.
>
> Hans synes jo ramt af sygdom, den mand. Kræft, og nu dette ...

Kræft? - Det har jeg godt nok aldrig hørt om. Steve Jobs har jo
diabetes, og sammen med nyresvigt er nedsat/svigtende leverfunktion
nogle af de værste 'bivirkninger' ved den sygdom.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-06-09 12:19

> Kræft? - Det har jeg godt nok aldrig hørt om. Steve Jobs har jo
> diabetes, og sammen med nyresvigt er nedsat/svigtende leverfunktion
> nogle af de værste 'bivirkninger' ved den sygdom.

Har _haft_ :

<http://en.wikipedia.org/wiki/Steve_Jobs#Health_concerns>

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-06-09 12:57

Thomas von Hassel wrote:

> Har _haft_ :
>
> <http://en.wikipedia.org/wiki/Steve_Jobs#Health_concerns>

Læg lige mærke til heaeren på siden "The neutrality of this section is
disputed." - altså er det temmelig meget diskutabelt, hvad der er
korrekt eller ikke.

Hvis han har haft pankreaskræt, så tror jeg ganske enkelt ikke, han har
været i live i dag. Det er en af de mest dødelige kræftformer overhovedet!

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-06-09 13:13

Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
> været i live i dag. Det er en af de mest dødelige kræftformer overhovedet!

Tror du på BBC?

http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/3527404.stm

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-06-09 15:15

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Tror du på BBC?
> http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/3527404.stm

Nja, nok lidt mere, men de er godt nok faldet igennem en hel del gange
på det sidste. - Svjh. kører der lige nu mere end 60 sager mod dem for
både bagvaskelse, løgnagtige udtalelser, misvisende informationer - og
værst af alle - tre sager, hvor BBC direkte er indblandet i racistiske
bevægelser. Iflg. DR P1 Orientering gennem de sidste par uger.

Men nok om det. Hvis Steve Jobs har/har haft pankreaskræft, så er det
ikke mindre end et mirakel, at han i det hele taget har overlevet!
Dødeligheen på den er noget nær 100%! Det er en af de mest metasterende
typer overhovedet - 1000x værre end lumfekræft. Når den metasterer aner
du ganske enkelt ikke, hvor den næste tumor dukker op. Det kan være i en
lille bitte slimkirtel, det kan være i leveren, nyrer, prostat, hjerne -
fuldstændig ude af kontrol.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-06-09 15:42

> [...]
> du ganske enkelt ikke, hvor den næste tumor dukker op. Det kan være i en
> lille bitte slimkirtel, det kan være i leveren, nyrer, prostat, hjerne -

Som der stod i det henviste link, som jeg ikke tror du nåede at læse.

"In his message to all Apple's staff Mr Jobs said he had been diagnosed
as suffering from an islet cell neuroendocrine tumour.

Steve is an extremely hands-on CEO. We have some very clear priorities
for the company for months to come
Timothy Cook, Apple
He expressed his relief that the pancreatic cancer he contracted was not
the more widely-known adenocarcinoma form.

He wrote: "I mention this because when one hears 'pancreatic cancer' (or
Googles it), one immediately encounters this far more common and deadly
form, which, thank God, is not what I had."

The early diagnosis and surgery should mean Mr Jobs does not have to
undergo chemotherapy or radiation treatment."

Det er en sjælden og mindre styg form af kræft i bugspytkirtlen han
har/havde...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-06-09 15:52

> [...]
> undergo chemotherapy or radiation treatment."
>
> Det er en sjælden og mindre styg form af kræft i bugspytkirtlen han

Jeg skimmede kun første del af den og bed netop mærke i
"neuroendocrine", hvilket jo netop siger, at det ikke har været i selve
pankreas, kræften har siddet.

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-06-09 22:13

> Jeg skimmede kun første del af den og bed netop mærke i
> "neuroendocrine", hvilket jo netop siger, at det ikke har været i selve
> pankreas, kræften har siddet.

Pankreas (bugspytkirtlen) har båden en exokrin og en endokrin funktion.
Cellerne til de to funktioner sidder blandet mellem hinanden i hele
kirtlen. Derfor er en ø-celletumor lige så meget i pankreas som en
"almindelig" pankreascancer. Den er bare betydeligt mere sjælden og ikke
nær så farlig.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-06-09 23:27

Henrik Münster wrote:

> [...]
> kirtlen. Derfor er en ø-celletumor lige så meget i pankreas som en
> "almindelig" pankreascancer. Den er bare betydeligt mere sjælden og ikke

Det véd jeg. I beg. troede lægerne i Odense, at det var en begyndende
pankreaskræft (altså den farlige), min svigermor havde, da hun havde
fået noget så usædvanligt som en metastase i det ene øje, så øjet måtte
fjernes, men det var jo så en metasteret leverkræft istedet...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 21-06-09 07:06

> Hvis Steve Jobs har/har haft pankreaskræft, så er det
> ikke mindre end et mirakel, at han i det hele taget har overlevet!

Havde du læst linkene havde du opdaget, at der er flere former for
pankreaskræft, og at Steve Jobs heldigvis havde en af de sjældne former,
der kunne helbredes ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-06-09 13:13

> [...]
> været i live i dag. Det er en af de mest dødelige kræftformer overhovedet!

Det har der vist ikke været tvivl om ... han har enda nævt det i en
tale:

<http://news.stanford.edu/news/2005/june15/jobs-061505.html>

"About a year ago I was diagnosed with cancer. I had a scan at 7:30 in
the morning, and it clearly showed a tumor on my pancreas. I didn't even
know what a pancreas was. The doctors told me this was almost certainly
a type of cancer that is incurable, and that I should expect to live no
longer than three to six months. My doctor advised me to go home and get
my affairs in order, which is doctor's code for prepare to die. It means
to try to tell your kids everything you thought you'd have the next 10
years to tell them in just a few months. It means to make sure
everything is buttoned up so that it will be as easy as possible for
your family. It means to say your goodbyes. I lived with that diagnosis
all day. Later that evening I had a biopsy, where they stuck an
endoscope down my throat, through my stomach and into my intestines, put
a needle into my pancreas and got a few cells from the tumor. I was
sedated, but my wife, who was there, told me that when they viewed the
cells under a microscope the doctors started crying because it turned
out to be a very rare form of pancreatic cancer that is curable with
surgery. I had the surgery and I'm fine now."

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-06-09 15:25

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
>
> "About a year ago I was diagnosed with cancer. I had a scan at 7:30 in
> the morning, and it clearly showed a tumor on my pancreas. I didn't even

Det lyder da fuldstændig hen i vejret, at en så ellers veluddannet fyr
som ham, ikke véd, hvad 'pankreas' er... Som svaret til Thorbjørn, så
tror jeg ikke, det har været pankreaskræft, for så havde han med al
sandsynlighed været død nu! /Hvis/ det har været noget, så måske nærmere
en 'almindelig' leverkræft, der er metasteret til området omk. pankreas.
Leverkræft er ikke nær så dødelig som pankreaskræft, hvis den bliver
opdaget i tide.

Jeg har desværre selv haft leverkræft ret tæt inde på livet, da flere i
min familie er død af netop det - bl.a. både min egen mor, en onkel og
ikke midst senest min svigermor. - Ingen af gangene blev det opdaget i
tide... - Jeg kender også et par stykker, der inden for de sidste år er
blevet helbredt for leverkræft, dels ved operativt indgreb, dels ved
partikuær strålebehandling. Svjh. er dødeligheden for leverkræft nu nede
på ca. 60/40 - altså ca. 40%s mulighed for helbredelse.

mvh. Erik Ricard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-06-09 15:51

> [...]

> en 'almindelig' leverkræft, der er metasteret til området omk. pankreas.
> Leverkræft er ikke nær så dødelig som pankreaskræft, hvis den bliver

Jeg finder det yderst foruroligende at du foretager så kraftige
konklusioner på så spinkelt et grundlag som du gør ovenfor. Ingen
research, ingen videnskabelig fremgangsmåde, bare konklusioner baseret
ud fra en "jeg tror"-sætning.

Jeg ved godt der findes noget der hedder en bugspytkirtel, men hvor den
findes og hvordan den ser ud, det er altså noget for læger. Jeg kan
derfor udmærket godt forstå at Steve heller ikke gør. Som du kan se i
de forskellige links OG i det citerede, er det en mildere og kurerbar
udgave han har/havde, og derfor er din drastiske konklusion nok desværre
forkert.

Men det er jo ikke værre end at påstå at VLC kan afspille DRM-beskyttede
WMA-filer.

> Jeg har desværre selv haft leverkræft ret tæt inde på livet, da flere i
> min familie er død af netop det - bl.a. både min egen mor, en onkel og
> ikke midst senest min svigermor. - Ingen af gangene blev det opdaget i

Kondolerer.

> [...]
> partikuær strålebehandling. Svjh. er dødeligheden for leverkræft nu nede
> på ca. 60/40 - altså ca. 40%s mulighed for helbredelse.

For at kunne blive konstateret i tide, kræver det at man går til doktor
i tide. Jeg synes at have fornemmet at der er en sund skepsis overfor
lægestanden i din familie - det har måske noget med sagen at gøre?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-06-09 16:09

> [...]
> konklusioner på så spinkelt et grundlag som du gør ovenfor. Ingen
> research, ingen videnskabelig fremgangsmåde, bare konklusioner baseret

Jeg tror [] godt, man ud fra den normale viden om netop pankreaskræft
uden videre kan konkludere, at hvis det havde været en ægte
pankreaskræft, så var han død forlængst. - Og jeg har altså kendskab til
en hel del flere, end lige de tre personer, jeg nævner. - Jeg har altså
også læger i min omgangskreds.

> Jeg ved godt der findes noget der hedder en bugspytkirtel, men hvor den
> findes og hvordan den ser ud, det er altså noget for læger. Jeg kan

Tja, groft sagt kan man sige, den ligner en lille klase druer...

> [...]
> forkert.
>
> Men det er jo ikke værre end at påstå at VLC kan afspille DRM-beskyttede

Jeg vil nu nok vove den påstand, at jeg kender temmelig meget til vores
lægeverden, deres forcer og mangler, qua både min egen situation og qua,
hvad min familie har været igennem, - nok også mere end en normal
dansker vil kende til det...

> [...]
> i tide. Jeg synes at have fornemmet at der er en sund skepsis overfor
> lægestanden i din familie - det har måske noget med sagen at gøre?

Kan godt være. Det tror jeg i øvrigt også, du ville være, hvis du havde
været gennem de ting, som både jeg og familiemedlemmer har været
igennem. Det kan godt slå gnister, når det kan være nødvendigt at sætte
en læge lidt på plads ved fx. at minde ham/hende om lægeløftet. Jeg kan
godt love dig for, det ikke er spor behageligt at måtte true en læge med
at tilkalde politiet for at få ham/hende til at udføre det, han/hun skal
gøre!

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-06-09 17:37

> [...]
> pankreaskræft, så var han død forlængst. - Og jeg har altså kendskab til
> en hel del flere, end lige de tre personer, jeg nævner. - Jeg har altså

Havde du nu gidet læse det jeg henviste til, havde du fundet ud af det
med det samme og en MASSE tid sparet.

> [...]
> lægeverden, deres forcer og mangler, qua både min egen situation og qua,
> hvad min familie har været igennem, - nok også mere end en normal

Det ændrer ikke på at hvis man ikke tiltror lægestanden noget, så er
chancen for at man kommer der "til tiden" alt andet lige mindre end hvis
man gør. "Det skal bare arbejdes væk..." "Det er ikke noget at piwe
over..." osv.

> [...]
> godt love dig for, det ikke er spor behageligt at måtte true en læge med
> at tilkalde politiet for at få ham/hende til at udføre det, han/hun skal

Tjah, i betragtning af hvor kompromisløs du er når du skriver herinde -
fx mener jeg der er flere udestående undskyldninger på din banehalvdel -
så ER det vel ikke helt utænkeligt at du måske også har ladet et par
finker flyve af fadet overfor andre også.

Dig om det.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-06-09 17:45

> Det lyder da fuldstændig hen i vejret, at en så ellers veluddannet fyr
> som ham, ikke véd, hvad 'pankreas' er...

Det vil jeg ikke sige. En alm. "dum" lægmand går ikke rundt og tænker på
hvilker organer der gør hvad, ududover de mest gængse.

> Som svaret til Thorbjørn, så
> tror jeg ikke, det har været pankreaskræft, for så havde han med al
> sandsynlighed været død nu!

Det var en meget sjælden form ... derfor

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-06-09 12:26

> Kræft? - Det har jeg godt nok aldrig hørt om. Steve Jobs har jo
> diabetes, og sammen med nyresvigt er nedsat/svigtende leverfunktion
> nogle af de værste 'bivirkninger' ved den sygdom.

Kræft i bugspytkirtlen. Nasty.

Fra : Morten Lind

Dato : 20-06-09 15:24

> Kræft i bugspytkirtlen. Nasty.

Too much booze....siger de på danske hospitaler.....

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-06-09 15:59

Morten Lind skrev:

> Too much booze....siger de på danske hospitaler.....

De siger så meget. Kig på billederne af den yngre Steve Jobs og læs
beskrivelserne af hvordan der var på Apple i gamle dage. En sådan
personlighed har sgu ikke TID til at slå sig på flasken :)

(tror jeg :D )

http://www.folklore.org/ProjectView.py?name=Macintosh

Mange gode historier i øvrigt.

Fra : Morten Lind

Dato : 20-06-09 16:21

> De siger så meget.

Min pointe.....

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-06-09 17:38

Morten Lind skrev:

> Min pointe.....

Måske kunne du bruge lidt flere lægmandsudtryk og formulere dig lidt
mere folkeligt, i stedet for de der indforståede ekspertverdensjargonudtryk?

Fra : Morten Lind

Dato : 20-06-09 21:55

> Måske kunne du bruge lidt flere lægmandsudtryk og formulere dig lidt
> mere folkeligt, i stedet for de der indforståede ekspertverdensjargonudtryk?

Hov, hov - hvad skal du på min banehalvdel? )

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-06-09 22:10

Morten Lind skrev:

> Hov, hov - hvad skal du på min banehalvdel? )

Det er jo der målet er...

Vil du også låne en fejekost?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-06-09 22:14

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det er jo der målet er...
>
> Vil du også låne en fejekost?

Er det da curling, I spiller..-)?

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 20-06-09 22:40

> Det er jo der målet er...

Nå ja

> Vil du også låne en fejekost?

Næeh, den ka´ du beholde - den klæder dig

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-06-09 12:25

Per Rønne skrev:

> Det er så første gang en avis har fået en sådan ...

Kan de få en næse, kan de vel også få en lever.

> BBC skriver da også at det er Steve Jobs der har fået transplantationen.
>
> Hans synes jo ramt af sygdom, den mand. Kræft, og nu dette ...

Tjah. Der var antydet noget om komplikationer i forbindelse med
kræften. Uden at ane en bønne om det, har jeg en fornemmelse af
metastaser i leveren ikke er en god ting.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-06-09 12:10

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Wall Street Journal har i henhold til BBC fået en levertransplantation
>
> http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/8110625.stm
>
> SÅ har han godt nok også været syg da, uf.

Ja, det er desværre en af de følgevirkninger sammen med nyresvigt, en
alvorlig diabetes kan medføre...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-06-09 12:13

> Wall Street Journal har i henhold til BBC fået en levertransplantation
>
> http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/8110625.stm
>
> SÅ har han godt nok også været syg da, uf.

argh .. og BBC henviser til WSJ, som ikke har nogen kilder... ikke
engang anonyme, til deres påstand.

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 20-06-09 15:22

> Wall Street Journal har i henhold til BBC fået en levertransplantation
>
> http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/8110625.stm
>
> SÅ har han godt nok også været syg da, uf.

Tjaeh....han er jo min generation, og vi har aldig passet på os selv, så
det ender muligvis lidt tidligere for os, end for vore forældre og den
yngre generation.

Det er lidt farligt at være først fremme i skoene.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-06-09 16:00

Morten Lind skrev:

> Tjaeh....han er jo min generation, og vi har aldig passet på os selv, så
> det ender muligvis lidt tidligere for os, end for vore forældre og den
> yngre generation.

Tjah. Vi skal jo alle dø en dag - spørgsmålet er bare hvor og hvor
langsomt

> Det er lidt farligt at være først fremme i skoene.

og dyrt, åbenbart også, synes jeg jeg har hørt nogen mumlebrokke sig
over for nylig

Fra : Morten Lind

Dato : 20-06-09 16:40

> Tjah. Vi skal jo alle dø en dag - spørgsmålet er bare hvor og hvor
> langsomt

Time will show.....jeg har f.eks. min anden lungebetændelse indenfor to
år, og det er da ikke sjovt, men det er jo min egen skyld, og jeg går
ikke til lægen, for er det kommet af sig selv, kan det gå af sig selv,
ikke sandt?

Men måske er min generation dummere og mere pligtopfyldende end de
efterfølgende, jeg ved det ikke - jeg ved blot, at mine fyrre år på
arbejdsmarkedet har slidt mig grundigt ned.

> og dyrt, åbenbart også, synes jeg jeg har hørt nogen mumlebrokke sig
> over for nylig

Ja pyt, penge er et uinteressant objekt - men jeg brokker mig aldrig,
alt er jo mit valg - jeg nøjes med at konstatere.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-06-09 17:40

Morten Lind skrev:

> [...]
> år, og det er da ikke sjovt, men det er jo min egen skyld, og jeg går
> ikke til lægen, for er det kommet af sig selv, kan det gå af sig selv,

Joda. Det var kun i gamle dage folk DØDE af lungebetændelse. I vore
dage får man bare noget penicillin og så hjælper det.

> [...]
>
> Ja pyt, penge er et uinteressant objekt - men jeg brokker mig aldrig,
> alt er jo mit valg - jeg nøjes med at konstatere.

Dvs dine nylige verbaleskapader om hvor mange penge du havde givet Apple
for dine maskiner, var egentlig bare pral?

Fra : Morten Lind

Dato : 20-06-09 21:59

> Dvs dine nylige verbaleskapader om hvor mange penge du havde givet Apple
> for dine maskiner, var egentlig bare pral?

Næ, en konstatering - & en fantasifuld én af slagsen. Den slags,
humanisterne har patent på.....eller den slags, teknokraterne ikke aner
eksisterer - fortsæt selv...))

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-06-09 15:33

Morten Lind skrev:

> Næ, en konstatering - & en fantasifuld én af slagsen. Den slags,
> humanisterne har patent på.....eller den slags, teknokraterne ikke aner
> eksisterer - fortsæt selv...))

"Konstatering" er det jyske ord for "pral"

Du har egetnlig aldrig nævnt HVORFOR du havde brug for en G5'er når du
nu havde en G4'er i forvejen (og hvorfor de skulle være så dyre begge to
)

Fra : Morten Lind

Dato : 21-06-09 15:50

> "Konstatering" er det jyske ord for "pral"

Nåeh ja - I har jo Jeres egen opfattelse af sprog og samfundssind

> Du har egetnlig aldrig nævnt HVORFOR du havde brug for en G5'er når du
> nu havde en G4'er i forvejen (og hvorfor de skulle være så dyre begge to
> )

For at tage det sidste først, må du altså spørge Apple. G5´eren var jeg
nødt til at købe, for at redde mig den sidste /rigtige/ Macintosh.
G4´eren har jeg endnu.

Jeg laver grafisk arbejde, illustrationer, publikationer m.v. & det
fungerer bedst på PowerMac´er....)

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-06-09 16:36

> Jeg laver grafisk arbejde, illustrationer, publikationer m.v. & det
> fungerer bedst på PowerMac´er....)

Nej, det virker bedst på en MacPro ... ;)

Fra : Morten Lind

Dato : 21-06-09 17:16

> Nej, det virker bedst på en MacPro ... ;)

Tsk, tsk.....det bliver vist et spørgsmål om religion & tro, ikke sandt?
)

Og i slige emner bliver folk ikke enige, vel? )

Buttom line: Jeg venter med at købe en ny Mac, indtil Apple beslutter
sig til en processor, der /bliver/ i maskinen.

Tro mig - Intel er en flygtig forelskelse - & så bliver alle Jeres "nye"
maskiner gamle, meget hurtigt.

Men lad tålmod komme til folket

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-06-09 19:59

> [...]
> sig til en processor, der /bliver/ i maskinen.
>
> Tro mig - Intel er en flygtig forelskelse - & så bliver alle Jeres "nye"

Nå ja, de holder jo kun fire år alligevel. Det er bare et spørgsmål om
at følge med i udviklingen af både hardware og software hos Apple. Så
strander man ikke med noget, der ikke kan bruges
På den måde er det jo ikke en ulykke, hvis Apple skifter fra Intel til
noget andet. Så kan man jo bare skifte med.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-06-09 20:08

> [...]
> På den måde er det jo ikke en ulykke, hvis Apple skifter fra Intel til
> noget andet. Så kan man jo bare skifte med.

Jeg tror i undervurderer den mængde arbejde der går i at skrive og
optimere et styresystem til en specfik processor arkitektur. At Apple
indefor de sidste 15 år har skiftet arkitekur ikke en men to gange 68x
-> PPC og PPC -> Intel er udsævanligt. Der er en grund til at Windows
stadig kører x86 .. eller Sun i lang lang tid har holdt sig til Sparc.

Jeg tror der går et godt stykke tid inden de skifter igen. Og hvis de
skifter så måske til en "Intel kompatibel" chip .. f.eks. fra AMD ..
eller måske måske deres eget design ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-06-09 21:39

Thomas von Hassel skrev:

> Jeg tror der går et godt stykke tid inden de skifter igen. Og hvis de
> skifter så måske til en "Intel kompatibel" chip .. f.eks. fra AMD ..
> eller måske måske deres eget design ...

Der findes et projekt der hedder llvm (http://llvm.org/) som egentlig er
en virtuel CPU, og som Apple svjv er meget interesserede it. Fx er der
llvm-udgaver af gcc i iPhone SDK'en.

Det ville være oplagt hvis man understøttede llvm i Universal Binaries,
som en "gælder alle ANDRE vegne" platform.

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-06-09 21:42

> Jeg tror der går et godt stykke tid inden de skifter igen. Og hvis de
> skifter så måske til en "Intel kompatibel" chip .. f.eks. fra AMD ..
> eller måske måske deres eget design ...

Det tror jeg såmænd også. Jeg prøver bare at være høflig og diplomatisk
Når jeg ikke ved noget konkret, så er det jo svært at argumentere
for noget. Jeg mener bare, at hvis det skulle ske, at Apple skifter
processor, så kommer der nok en form for blød overgang, så man stille og
roligt kan følge med. Derfor tager jeg det helt roligt. Nu kan jeg
selvfølgelig også sagtens snakke, for jeg har ikke investeret mange
penge i dyre programmer, der måske skal opdateres for en formue. Jeg har
bare iLife og iWork og en smule shareware.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-09 02:19

Hej,

> [...]
> -> PPC og PPC -> Intel er udsævanligt. Der er en grund til at Windows
> stadig kører x86 .. eller Sun i lang lang tid har holdt sig til Sparc.

Nu har Microsoft jo lavet Windows-udgaver til x86, PPC, Alpha, MIPS og
Itanium... og Suns Solaris har understøttet m68k, Sparc, PPC, IFL og x86.

Kigger man på andre operativsystemer er der Linux-udgaver til 10+
forskellige arkitekturer og FreeBSD understøtter svjh en 4-5 forskellige
slags processorarkitekturer.

Min vurdering er, at det i dag i mindst lige så høj en grad er userland
som det tager tid at portere. Især når man kigger på compilere,
JIT-systemer og særligt optimerede programmer (især multimedie halløj).

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-06-09 05:53

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> [...]
>
> Kigger man på andre operativsystemer er der Linux-udgaver til 10+
> forskellige arkitekturer og FreeBSD understøtter svjh en 4-5 forskellige

klart klart .. men derfor er min pointe stadig den samme, nemlig at
Apple meget meget gerne vil koncentrere al sin udvikling på én
arkitektur. (og Apple er faktisk ikke så stort et firma som man en gang
imellem tror/får indtrykket af)

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-09 12:39

Hej,

> klart klart .. men derfor er min pointe stadig den samme, nemlig at
> Apple meget meget gerne vil koncentrere al sin udvikling på én
> arkitektur.

Det kan jeg sagtens forstå, at du synes... men nu bruger Apple jo også
OS X på iPhone, så der er da i hvert fald to forskellige arkitekturer,
de bliver nødt til at understøtte.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-06-09 07:26

Jens Kristian Søgaard skrev:

> Nu har Microsoft jo lavet Windows-udgaver til x86, PPC, Alpha, MIPS og
> Itanium... og Suns Solaris har understøttet m68k, Sparc, PPC, IFL og x86.

Microsoft arbejdede en del for at få NT accepteret dengang. Da så først
de HAVDE successen hjemme, så blev de små varianter lukket og slukket.
Intel har meget at være Microsoft taknemmelige for :)

> Kigger man på andre operativsystemer er der Linux-udgaver til 10+
> forskellige arkitekturer og FreeBSD understøtter svjh en 4-5 forskellige
> slags processorarkitekturer.

Det er jo det Microsoft godt ved. Accepterer de at Linuxbaserede
netbooks vinder indpas, så er processoren lige meget, og så kan de frit
vælge på alle hylder. Jeg har forstået at der er andre
hardwareplatforme som er betydeligt mindre strømkrævende end de gængse
x86-cpu'er -> længere batteritid -> glade kunder.

> Min vurdering er, at det i dag i mindst lige så høj en grad er userland
> som det tager tid at portere. Især når man kigger på compilere,
> JIT-systemer og særligt optimerede programmer (især multimedie halløj).

Den sidste sætning forstod jeg ikke helt. Du tænker på CPU-afhængig
kode i de vigtige komponenter?

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-09 12:37

Hej,

> Den sidste sætning forstod jeg ikke helt. Du tænker på CPU-afhængig
> kode i de vigtige komponenter?

Ja.

Fra : Per Rønne

Dato : 22-06-09 05:21

> Tro mig - Intel er en flygtig forelskelse

Intel er nu meget praktisk, når man også lejlighedsvist er nødt til at
køre Windows.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 21-06-09 17:06

Morten Lind skrev:

> NÃ¥eh ja - I har jo Jeres egen opfattelse af sprog og samfundssind

Lad mig blot konstatere at man i Jylland godt kan klare sig med færre
ord end i København.

> [...]
> G4´eren har jeg endnu.
>
> Jeg laver grafisk arbejde, illustrationer, publikationer m.v. & det

Nåh, du foretrækker at det ikke går hurtigere end du kan nå at følge med

Jeg bemærker der STADIG ikke står noget om HVORFOR du var nødt til at
købe de dyre modeller

Fra : Morten Lind

Dato : 21-06-09 17:35

> Lad mig blot konstatere at man i Jylland godt kan klare sig med færre
> ord end i København.

Og med færre moralske skrupler og med færre penge - altså, med færre af
alting? Lidt lavt, ikke sandt? I hvert fald ikke særlig visionært, vel?

> Nåh, du foretrækker at det ikke går hurtigere end du kan nå at følge med

Yep - når ting går for hurtigt, opstår fejltagelser, ikke sandt?

> Jeg bemærker der STADIG ikke står noget om HVORFOR du var nødt til at
> købe de dyre modeller

Har jeg fortalt for lææææææænge siden - jeg køber kun det bedste. Læs
tidligere artikler.

M.