Erfaringer med pen mus søges
Fra : Christian

Dato : 31-07-01 20:04

Jeg søger erfaringer med pen mus, såsom penpointer mv. Kan de erstatte en
alm mus eller kan de kun bruges til at tegne?

Mvh

Christian

Fra : Isaack Rasmussen

Dato : 31-07-01 20:23

Hvis du også mener en Digitizer som dem fra Wacom, så kan jeg meddele dig at
de sagtens kan erstatte en mus.
Der er indstillinger til at sætte dem at angive relative og absolutte
positioner, hvis du sætter den til det sidste, så kan det måske skabe
problemer i nogle programmer, nemlig dem der kun checker relative
musepositioner... formodeligt de fleste spil.

Min Wacom Graphire har "to" knapper, dvs. to der kan trykkes med. Der er
endvidere spidsen i begge ender, jeg bruger "skrive" spidsen som venstre
museknap og "viskelæder" spidsen til at slette, i tegneprogrammer.
Dvs. jeg har 3 knapper, spidsen(venstre), de to på siden som henholdsvis
mellem og højre museknap.

Jeg kan dog sige, at det *kræver* tilvænning at bruge den med absolut
museposition.

Isaack

Fra : greta

Dato : 01-08-01 06:02

"Christian" skrev d. 31-07-01 20:04 dette indlæg :
> [...]
>
> Christian
> Hej Christian!
>Jeg kan fortælle dig, at jeg har gigtsvage hænder, og jeg har stor
glæde af en penpointer. Jeg går på VUC, og der anskaffede de nogle
stykker af dem, fordi jeg havde svært ved at styre musen.(Flot gestus!).
Det eneste minus der er ved dem er, at spidsen har let ved at ruste, men
det kan klares med et stykke sandpapir.Den var svær at styre i starten,
men nu går det fint.
Venlig hilsen
Greta

http://www.kandu.dk/

Fra : Mikael Jensen

Dato : 01-08-01 07:54

PAS PÅ....

Nogen pen-mus kan være direkte skadelige for hånden, umiddelbart har jeg kun
hørt om en, FreePen fra danske Kanitech, men der er ingen der siger der ikke
er flere.

FreePen var dårlig/skadeligt fordi:
Spidsen er en kugle, og ikke nok med at du skal bruge et underlag der har
næmt ved at få kuglen til at dreje, men skulle også trykke forholdsvis hård
ned for at musen overhoved bevægede sig på skærmen, hvilke giver en MEGET
ubehagelig arbejds stilling.
Knapperne sad på en underlig unaturlig lige måde, som gjorde at man ikke kan
bruge pegefingeren til at holde på pennen, hvilket er temmelig upraktisk
specielt når man i forvejen skal trykke hård for at aktivere den.
Der er 0-1 sek forsinkelse alt efter hvor belastet computeren er og hvor
langt for sencoren man sidder.

Mit råd ville være at prøve pennen før du køber den. evt. bare sidde med den
i hånden og føle om den ligge godt. Jeg tvivler ikke på at der findes gode
"penne", men jeg er indehaver af en FreePen, så jeg har nok haft en "pen"
for første, sidste og eneste gang.