Grillstarter med gasblus
Fra : Mogens

Dato : 19-06-09 10:14

Nogen som ved om man kan købe et aggregat til en weber grillstarter
baseret på gas? Jeg er bekendt med at en af webers store grillmodeller
har indbygget gasstarter, men min tanke var at finde en grillstarter som
kan tilsluttes en gasflaske, alternativt finde et gasblus hvorpå
grillstarteren kan placeres. Sidstnævnte vil forudsætte at der kan
findes et enkeltblus der er velegnet til opgaven, og hvor der ikke er en
fødeledning som kan lave ulykker etc.

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-09 11:32

Kunne man ike bruge en ukrudtsbrænder - det kan vel ikke tage mange minutter
at få grå kul med sådan en sag - formentlig samme tid, som man ville bruge
på i det hele taget at rigge en alm starter til.

Fra : Mogens

Dato : 19-06-09 11:46

Firstname Lastname wrote:
> Kunne man ike bruge en ukrudtsbrænder - det kan vel ikke tage mange minutter
> at få grå kul med sådan en sag - formentlig samme tid, som man ville bruge
> på i det hele taget at rigge en alm starter til.

Det har jeg rodet lidt med, men gasflammen skal ind fra bunden, og det
er lidt noget roderi at stå med en ukrudtsbrænder i den ene hånd og en
grillstarter i den anden løftet til 1½ meters højde ;) Og så kan man
ellers stå der og glo i de måske 5 minutter gassen skal køre for at få
sat ordentligt "skub" i kullene. Næh, så hellere noget fast opstilling
hvor man bare skal tænde for gasblusset, placere starteren ovenpå, og så
slukke efter en given tid.

Hvis man kan finde et enkeltblus der er god at stille en weber starter
på er det nok den bedste løsning, omend jeg ikke lige ved hvordan evt.
drys fra kullene ned på brænderen vil påvirke holdbarheden af blusset.

Fra : Max

Dato : 19-06-09 11:57

Hej Mogens

> Nogen som ved om man kan købe et aggregat til en weber grillstarter
> baseret på gas? Jeg er bekendt med at en af webers store grillmodeller

En stor gasbrænder (ukrudsbrænder) kan være en hurtig
løsning på opstart af en kulgrill. Men hvis du vil bruge en
grillstareter til opgaven, ja så var sådan en som bliktuden
bruger til sin loddebolt, en smeltebrænder tror jeg det
hedder, en mulighed.

Man kan også få en alektrisk grilstarter.

Cadac laver forøvrigt en model der måske kan sammenbygges
med en grilstarter.

http://www.campingpriser.dk/shop/fire-up-gastaender-2819p.html

--
Mvh Max

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 19-06-09 15:53

"Mogens" <no@mail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> grillstarteren kan placeres. Sidstnævnte vil forudsætte at der kan findes
> et enkeltblus der er velegnet til opgaven, og hvor der ikke er en

Det tror jeg ikke man kan få men du kunne købe en spritbrænder af den type
man bruger til fondu (stavning?)
Eller bare bruge en flad dåse med sprit i.

Steen.

Fra : Mogens

Dato : 19-06-09 16:55

Steen Jakobsen wrote:

> Det tror jeg ikke man kan få men du kunne købe en spritbrænder af den
> type man bruger til fondu (stavning?)
> Eller bare bruge en flad dåse med sprit i.
>
> Steen.

Sidstnævnte kunne nok være et alternativ. Har prøvet med lampeolie, men
det lugter/ryger. Problemet med tændvæsker er at hvis det vælter, eller
dåsen går itu så væsken løber ud. Uha.

Har nogen - gode - erfaringer med at samle kullene i en bunke og så give
dem en gang blæs af en stor ukrudtsbrænder? Her til aften skal vi have
kylling, og jeg prøvede at tage en lille ukrudtsbrænder med en blå
engangs gasdåse, og så blæste jeg i hver af de to sidebakker i ca. 3
minutter (der var glød i kullene og det føltes lunt at holde hånden over
dem). Derefter låg på fætteren, og efter 10 minutter stod termometeret
på lunken :( Så nu hygger kræet sig i ovnen.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 19-06-09 17:08

> [...]
> låg på fætteren, og efter 10 minutter stod termometeret på lunken :( Så nu

Du kunne også bruge kul istedetfor briketter. Det gør jeg og de tænder nemt
med et par poser parafin.

Steen.

Fra : Mogens

Dato : 19-06-09 17:43

Steen Jakobsen wrote:

> Du kunne også bruge kul istedetfor briketter. Det gør jeg og de tænder
> nemt med et par poser parafin.
>
> Steen.

Nå, men enden på historien blev at jeg nu har bestilt en Weber Performer
Touch-N-Go. Det er for træls med det grillstarter halløj hvor asken fra
papiret flyver over det hele, kullene somme tider driller,
optændingstiden er mere eller mindre uberegnelig og drillerierne fra de
gasgrillgalninge man endnu ikke har fået luget ud fra sin omgangskreds
etc. etc.

Men lidt træls at man skal have så stort et skrummel stående og fylde op
bare for at få en gasoptænding.

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 19-06-09 21:52

Mogens wrote:

> Nå, men enden på historien blev at jeg nu har bestilt en Weber Performer
> Touch-N-Go.

Det bliver du ikke ked af.

Vi indhandlede sådan en sidste år og lige siden har optænding af grillen
været en no-brainer. Vi hælder briketter i grillstarteren, hiver den
øverste rist af, sætter starteren over brænderen, tænder og ca. ti
minutter senere er de nederste briketter så godt i gang at man kan
slukke for gassen. Vi har aldrig grillet så meget som efter vi fik den
Weber.

Ebbe

Fra : Stig Johansen

Dato : 20-06-09 05:23

Mogens wrote:

> Det er for træls med det grillstarter halløj hvor asken fra
> papiret flyver over det hele, kullene somme tider driller,
> optændingstiden er mere eller mindre uberegnelig

Jeg bruger en grillstarter og (samme slags) briketter.
Nederst har jeg et lille (1 dl) metalbæger, som jeg fylder med kogesprit.

Så:
- ingen aske der flyver rundt
- ingen røg (og stank) fra diverse 'petroleumsprodukter'.
- optændingstiden er forudsigelig, næsten konstant (for samme type
briketter).

Det tager ca. 45 minutter før briketterne er brugbare, men til gægæld tager
det ca. 45 minutter hver gang.

Stig Johansen

Fra : Armand

Dato : 19-06-09 20:50

Mogens skrev:

> [...]
> dem). Derefter låg på fætteren, og efter 10 minutter stod termometeret
> på lunken :( Så nu hygger kræet sig i ovnen.

I den lokale folkepark er der fri grilning i weekendaftenerne og
personalet tømmer bolt en pose briketter i bunden af de 3/4 meter store
"grill-baljer" og stikker derefter en ukrudsbrænder nederst i 10
minutters tid.
Ergo: med brænderhjælp er en grill-starter (á et kort rør med håndtag)
unødvendig!

Men jeg kan se at du allerede har taget den dyre beslutning istedet

--
Armand.

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 19-06-09 20:53

"Mogens" <no@mail.com> skrev
> Har nogen - gode - erfaringer med at samle kullene i en bunke og så give
> dem en gang blæs af en stor ukrudtsbrænder?

Jeg placerer kullene i grillen, og tænder med ukrudtsbrænderen, lidt over
det hele, og kun lige så der er hvide kanter at se på (især) de nederste
briketter. Det tager få minutter, og så går der lidt mere tid, inden der er
ordentlig varme på.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen