|
| MC slår i styr under kørsel. Fra : Henrik Palshøj |
Dato : 15-06-09 20:03 |
|
Hvad kan det være når.
MC slå i styret, hvis man slipper!
Fælgen er ikke beskadiget,
Korrekt dæk tryk.
Jeg har to ting jeg tror.
Afbalancering
Eller forskellig olie mængde i de to gaffelben!
Henrik
| |
Brian Sørup (15-06-2009)
| Kommentar Fra : Brian Sørup |
Dato : 15-06-09 20:07 |
|
"Henrik Palshøj" <dykRE@MOVEmil.dk> skrev i meddelelsen
news:4a369aff$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...
> Hvad kan det være når.
>
> MC slå i styret, hvis man slipper!
>
> Fælgen er ikke beskadiget,
> Korrekt dæk tryk.
>
> Jeg har to ting jeg tror.
>
> Afbalancering
> Eller forskellig olie mængde i de to gaffelben!
>
Tjek dine Kronrørslejer....
--
Brian Sørup
Ex 1991 Honda VFR 750F
Ex 1985 Honda VF 500 F2
Ex 1973 Yamaha R5 350
| |
Mr.Bean2 (15-06-2009)
| Kommentar Fra : Mr.Bean2 |
Dato : 15-06-09 13:14 |
|
Jeg er også næsten sikker på det er dine Kronrørslejer som han skriver
| |
Henrik Palshøj (15-06-2009)
| Kommentar Fra : Henrik Palshøj |
Dato : 15-06-09 20:21 |
|
On 2009-06-15 21:13:44 +0200, "Mr.Bean2" <otto2@worldonline.dk> said:
> Jeg er også næsten sikker på det er dine Kronrørslejer som han skri
> ver
Hvad står sådan en rep i til en CB500 hvis man ikke selv kan?
| |
Brian Sørup (15-06-2009)
| Kommentar Fra : Brian Sørup |
Dato : 15-06-09 20:30 |
|
"Henrik Palshøj" <dykRE@MOVEmil.dk> skrev i meddelelsen
news:4a369f1b$0$90276$14726298@news.sunsite.dk...
> On 2009-06-15 21:13:44 +0200, "Mr.Bean2" <otto2@worldonline.dk> said:
>
>> Jeg er også næsten sikker på det er dine Kronrørslejer som han skri
>> ver
>
> Hvad står sådan en rep i til en CB500 hvis man ikke selv kan?
>
Nye lejer og støvtætninger koster vel omkring en plovmand, læg dertil 2-3
timers arb.løn -
så lander det nok omkring 1500-2000,-
--
Brian Sørup
Ex 1991 Honda VFR 750F
Ex 1985 Honda VF 500 F2
Ex 1973 Yamaha R5 350
| |
Per V. Misser (15-06-2009)
| Kommentar Fra : Per V. Misser |
Dato : 15-06-09 22:29 |
|
Hej
>>> Jeg er også næsten sikker på det er dine Kronrørslejer som han skri
>>> ver
>>
>> Hvad står sådan en rep i til en CB500 hvis man ikke selv kan?
>>
>
> Nye lejer og støvtætninger koster vel omkring en plovmand, læg dertil 2-3
> timers arb.løn -
> så lander det nok omkring 1500-2000,-
Kronrørslejer er vel normalt koniske rullelejer, eller kuglelejer i løse
lejeskåle. Der er vel ingen grund til at skifte, blot spænde dem efter.
Det hjalp for mig, på baggrund af hints fra Orla.
En bagsvinger med lidt slør i lejerne kan give samme symptomer, idet
svingningerne forplanter sig op gennem stellet. Også disse lejer kan ofte
spændes efter. I hvert fald på min Honda...
"Traktormønster" på et bagdæk der er slidt mest på midten, eller for bredt
bagdæk gør det heller ikke bedre.
For mig bestod hele kuren i at slippe af med ret voldsomme svingninger først
i montage af en gaffelbro på forgaffelbenene (hjalp meget lidt).
Efterspænding af slør i kronrørslejer, (hjalp virkelig meget). Montering af
2 nye BT45 dæk i original dimension (eliminerede problemet).
Det udskiftede Metzler fordæk var stort set nyt, så det var bagdækket i
overdimension og 75% slidt der var problemet.
Nu, efter 5.000 km kørsel anes et svagt traktormønster på dækkene, og der
er igen antydninger af svingninger når styret slippes. Især når der køres
touring med meget vægt i tasker og topbox.
--
Per V. Misser
Honda CX500E 82
| |
Henrik Palshøj (16-06-2009)
| Kommentar Fra : Henrik Palshøj |
Dato : 16-06-09 04:54 |
|
On 2009-06-15 23:29:12 +0200, "Per V. Misser" <per_misser@mail.dk> said:
> Hej
> Kronrørslejer er vel normalt koniske rullelejer, eller kuglelejer i løse
> lejeskåle. Der er vel ingen grund til at skifte, blot spænde dem efter.
> Det hjalp for mig, på baggrund af hints fra Orla.
>
> En bagsvinger med lidt slør i lejerne kan give samme symptomer, idet
> svingningerne forplanter sig op gennem stellet. Også disse lejer kan ofte
> spændes efter. I hvert fald på min Honda...
> "Traktormønster" på et bagdæk der er slidt mest på midten, eller for bredt
> bagdæk gør det heller ikke bedre.
>
> For mig bestod hele kuren i at slippe af med ret voldsomme svingninger først
> i montage af en gaffelbro på forgaffelbenene (hjalp meget lidt).
> Efterspænding af slør i kronrørslejer, (hjalp virkelig meget). Montering af
> 2 nye BT45 dæk i original dimension (eliminerede problemet).
> Det udskiftede Metzler fordæk var stort set nyt, så det var bagdækket i
> overdimension og 75% slidt der var problemet.
>
> Nu, efter 5.000 km kørsel anes et svagt traktormønster på dækkene, og der
> er igen antydninger af svingninger når styret slippes. Især når der køres
> touring med meget vægt i tasker og topbox.
Hej Per
Tak for de gode råd, vil fluks starte fra en ende med at efterspænde
lejerne og se om det hjælper.
Hilsen Henrik
| |
John Senius-Jørgense~ (16-06-2009)
| Kommentar Fra : John Senius-Jørgense~ |
Dato : 16-06-09 14:31 |
|
Jeg har som du oplevet at nye dæk skal der til.
Min CBR1000 havde u-ens slid på fordække, og dette medførte svære rystelser.
Nyt dæk ? No problemo.
Mvh John
"Per V. Misser" <per_misser@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:4a36bd12$0$56772$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej
>>>> Jeg er også næsten sikker på det er dine Kronrørslejer som han skri
>>>> ver
>>>
>>> Hvad står sådan en rep i til en CB500 hvis man ikke selv kan?
>>>
>>
>> Nye lejer og støvtætninger koster vel omkring en plovmand, læg dertil 2-3
>> timers arb.løn -
>> så lander det nok omkring 1500-2000,-
>
> Kronrørslejer er vel normalt koniske rullelejer, eller kuglelejer i løse
> lejeskåle. Der er vel ingen grund til at skifte, blot spænde dem efter.
> Det hjalp for mig, på baggrund af hints fra Orla.
>
> En bagsvinger med lidt slør i lejerne kan give samme symptomer, idet
> svingningerne forplanter sig op gennem stellet. Også disse lejer kan ofte
> spændes efter. I hvert fald på min Honda...
> "Traktormønster" på et bagdæk der er slidt mest på midten, eller for bredt
> bagdæk gør det heller ikke bedre.
>
> For mig bestod hele kuren i at slippe af med ret voldsomme svingninger
> først i montage af en gaffelbro på forgaffelbenene (hjalp meget lidt).
> Efterspænding af slør i kronrørslejer, (hjalp virkelig meget). Montering
> af 2 nye BT45 dæk i original dimension (eliminerede problemet).
> Det udskiftede Metzler fordæk var stort set nyt, så det var bagdækket i
> overdimension og 75% slidt der var problemet.
>
> Nu, efter 5.000 km kørsel anes et svagt traktormønster på dækkene, og der
> er igen antydninger af svingninger når styret slippes. Især når der køres
> touring med meget vægt i tasker og topbox.
>
> --
> Per V. Misser
> Honda CX500E 82
>
| |
Henrik (16-06-2009)
| Kommentar Fra : Henrik |
Dato : 16-06-09 14:34 |
|
"John Senius-Jørgensen" <no_reply@sveske.dk> wrote in message
news:4a379e97$0$15887$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Jeg har som du oplevet at nye dæk skal der til.
> Min CBR1000 havde u-ens slid på fordække, og dette medførte svære
> rystelser.
> Nyt dæk ? No problemo.
> Mvh John
>
Tjek!! Vil prøve at få det afbalanceret og hvis det ikke hjælper så er det
nyt dæk :)
| |
Henrik Palshøj (16-06-2009)
| Kommentar Fra : Henrik Palshøj |
Dato : 16-06-09 17:09 |
|
On 2009-06-16 15:31:06 +0200, "John Senius-Jørgensen"
<no_reply@sveske.dk> said:
> Jeg har som du oplevet at nye dæk skal der til.
> Min CBR1000 havde u-ens slid på fordække, og dette medførte svære rystelser.
> Nyt dæk ? No problemo.
> Mvh John
Hvad havde skabt det uens slid på fordækket?
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (18-06-2009)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 18-06-09 18:26 |
|
> Hvad havde skabt det uens slid på fordækket?
Sikkert for lavt dæktryk.
--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95
Polyteknisk MC og Ténéré.dk
| |
Ukendt (15-06-2009)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 15-06-09 21:44 |
|
On Mon, 15 Jun 2009 21:03:28 +0200, Henrik Palshøj wrote:
> Hvad kan det være når.
>
> MC slå i styret, hvis man slipper!
Nedslidt fordæk med typisk "hæl/tå" mønster. Også kaldet savtakket mønster
i dækket. Er let at mærke hvis at man lader en flad hånd glide over dækket.
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
2-11-08
| |
Henrik Palshøj (15-06-2009)
| Kommentar Fra : Henrik Palshøj |
Dato : 15-06-09 21:53 |
|
On 2009-06-15 22:43:53 +0200, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> said:
> On Mon, 15 Jun 2009 21:03:28 +0200, Henrik Palshøj wrote:
>
>> Hvad kan det være når.
>>
>> MC slå i styret, hvis man slipper!
>
>
> Nedslidt fordæk med typisk "hæl/tå" mønster. Også kaldet savtakket mønster
> i dækket. Er let at mærke hvis at man lader en flad hånd glide over dækket.
Nej dækket er næsten nyt, og der føles forresten ikke noget slup i kron
lejet!! Men det er jo ikke sikkert det kan mærkes med det gamle
køreskole trik!
| |
Ukendt (15-06-2009)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 15-06-09 22:21 |
|
On Mon, 15 Jun 2009 22:53:10 +0200, Henrik Palshøj wrote:
> On 2009-06-15 22:43:53 +0200, Orla Pedersen
> <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> said:
>
>> On Mon, 15 Jun 2009 21:03:28 +0200, Henrik Palshøj wrote:
>>> MC slå i styret, hvis man slipper!
>> Nedslidt fordæk
> Nej dækket er næsten nyt,
Og på XS'en var det bagsvingerlejerne der var rustet væk...
Andet til listen:
Topbox, store sidetasker, løs stikaksel i forhjulet, defekte lejer i for,
og/eller baghjul.
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
2-11-08
| |
Armand (15-06-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 15-06-09 23:25 |
|
Orla Pedersen skrev:
>
> Andet til listen:
>
> Topbox, store sidetasker, løs stikaksel i forhjulet, defekte lejer i for,
> og/eller baghjul.
>
Disharmonerende fordæk(s mønster)!
Er det samme dæk der er monteret som tidligere??
--
Armand.
| |
Henrik Palshøj (16-06-2009)
| Kommentar Fra : Henrik Palshøj |
Dato : 16-06-09 05:01 |
|
On 2009-06-16 00:24:46 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> said:
> Orla Pedersen skrev:
>>
>> Andet til listen:
>>
>> Topbox, store sidetasker, løs stikaksel i forhjulet, defekte lejer i for,
>> og/eller baghjul.
>>
> Disharmonerende fordæk(s mønster)!
> Er det samme dæk der er monteret som tidligere??
Har kun haft den med de samme dæk.
For 110/70-17 H Heindenau
Bag 130/70-17 Metzeler Lasertec
Begge fra 07 (jf. tidligere ejer) kørt 3500 km.
Det er en Honda CB500
| |
kim.svensson@tdcadsl~ (15-06-2009)
| Kommentar Fra : kim.svensson@tdcadsl~ |
Dato : 15-06-09 22:13 |
|
On Mon, 15 Jun 2009 21:03:28 +0200, Henrik Palshøj <dykRE@MOVEmil.dk>
wrote:
>Hvad kan det være når.
>
>MC slå i styret, hvis man slipper!
>
>Fælgen er ikke beskadiget,
>Korrekt dæk tryk.
>
>Jeg har to ting jeg tror.
>
>Afbalancering
>Eller forskellig olie mængde i de to gaffelben!
>
>Henrik
Det er ikke kun slør der kan få den til atslå i styret, det kan også
være hvis den går stramt omkring køreligeud positionen. midterben,
mærk om der er bare en minimal ændring i modstanden mod drejning
omkring ligeud stilling.
check samtidig hjullejer og lejer/bøsninger i baggaffel, det kan have
lign symptomer
MVH
Kim
| |
ove andresen (15-06-2009)
| Kommentar Fra : ove andresen |
Dato : 15-06-09 22:16 |
|
tror på balance klodser da dækket er nyt har prøvet det selv klodsen sad
ikkr midt på fælg
mvh
Ove
"Henrik Palshøj" <dykRE@MOVEmil.dk> skrev i meddelelsen
news:4a369aff$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...
> Hvad kan det være når.
>
> MC slå i styret, hvis man slipper!
>
> Fælgen er ikke beskadiget,
> Korrekt dæk tryk.
>
> Jeg har to ting jeg tror.
>
> Afbalancering
> Eller forskellig olie mængde i de to gaffelben!
>
> Henrik
>
| |
Henrik (16-06-2009)
| Kommentar Fra : Henrik |
Dato : 16-06-09 11:36 |
|
"ove andresen" <hoka@privat.dk> wrote in message
news:4a36b9f5$0$56787$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> tror på balance klodser da dækket er nyt har prøvet det selv klodsen sad
> ikkr midt på fælg
Hvis det er afbalancering, holder den så op med at slå når man tager fat i
styret?????
Hilsen Henrik
>
> mvh
> Ove
| |
Steen E. (16-06-2009)
| Kommentar Fra : Steen E. |
Dato : 16-06-09 19:53 |
|
>
> Hvis det er afbalancering, holder den så op med at slå når man tager fat i
> styret?????
>
> Hilsen Henrik
>>
>
Nogle cykler er også mere nervøse og lettere at provokere til at slå i
styret (i voldsomme tilfælde kan det udvikle sig til "tank-slappere") og der
er en mulig kur at montere en styrdæmper.
For de historisk interesserede husker jeg stadig hvordan min Mach III
omkring '70 efter at have lettet henover en en mindre landevejs-bakketop med
tæt ved topfart ved landingen udviklede en sådan "tank-slapper" og kun ved
et eller andet forsyn faldt til ro af sig selv. Det tog sin tid før
nervesystemet også faldt til ro.
CB500'eren som jeg havde omkring 2003 oplevede jeg dog aldrig som nervøs ..
så som de mange skriver en tæt gennemgang af tilspændingsmoment på alle
vitale bolte samt check af kronrørs- og bagsvingerlejer.
--
Steen E.
| |
Henrik Palshøj (16-06-2009)
| Kommentar Fra : Henrik Palshøj |
Dato : 16-06-09 20:24 |
|
On 2009-06-16 20:53:20 +0200, "Steen E." <steen-e*fjern*@ofir.dk> said:
>>
>> Hvis det er afbalancering, holder den så op med at slå når man tager fat i
>> styret?????
>>
>> Hilsen Henrik
>>>
>>
>
> Nogle cykler er også mere nervøse og lettere at provokere til at slå i
> styret (i voldsomme tilfælde kan det udvikle sig til "tank-slappere") og der
> er en mulig kur at montere en styrdæmper.
>
> For de historisk interesserede husker jeg stadig hvordan min Mach III
> omkring '70 efter at have lettet henover en en mindre landevejs-bakketop med
> tæt ved topfart ved landingen udviklede en sådan "tank-slapper" og kun ved
> et eller andet forsyn faldt til ro af sig selv. Det tog sin tid før
> nervesystemet også faldt til ro.
>
> CB500'eren som jeg havde omkring 2003 oplevede jeg dog aldrig som nervøs ..
> så som de mange skriver en tæt gennemgang af tilspændingsmoment på alle
> vitale bolte samt check af kronrørs- og bagsvingerlejer.
Et ps. Kunne måske være at jeg har en Givi top box model flow (35L) som
jeg bruger til hjælmen. Kan det være den der skaber postyret????? Har
ikke tænkt over det, for den er jo i læ bag mig, og den har ingen vægt!
men vil prøve at tage den af og se om det er det samme!!
| |
Per V. Misser (16-06-2009)
| Kommentar Fra : Per V. Misser |
Dato : 16-06-09 21:26 |
|
Hej
> Et ps. Kunne måske være at jeg har en Givi top box model flow (35L) som
> jeg bruger til hjælmen. Kan det være den der skaber postyret????? Har ikke
> tænkt over det, for den er jo i læ bag mig, og den har ingen vægt! men vil
> prøve at tage den af og se om det er det samme!!
Narj det tror jeg ikke er ulejligheden værd. Det er bagvægt som skaber sin
del af problemet.
bedste hilsener
Per V. Misser
CX500E 82
Snart på vej til sydtyskland
| |
Henrik (17-06-2009)
| Kommentar Fra : Henrik |
Dato : 17-06-09 07:19 |
|
"Per V. Misser" <per_misser@mail.dk> wrote> Narj det tror jeg ikke er
ulejligheden værd. Det er bagvægt som skaber sin
> del af problemet.
> bedste hilsener
> Per V. Misser
> CX500E 82
> Snart på vej til sydtyskland
Helt rigtigt, det gav ingen forskel :(
Så afbalancering fredag, så må vi se om det er det eller der skal nye dæk
på.
>
| |
Henrik Palshøj (17-06-2009)
| Kommentar Fra : Henrik Palshøj |
Dato : 17-06-09 16:21 |
|
On 2009-06-15 21:03:28 +0200, Henrik Palshøj <dykRE@MOVEmil.dk> said:
> Hvad kan det være når.
>
> MC slå i styret, hvis man slipper!
>
> Fælgen er ikke beskadiget,
> Korrekt dæk tryk.
>
> Jeg har to ting jeg tror.
>
> Afbalancering
> Eller forskellig olie mængde i de to gaffelben!
>
> Henrik
Nå det forsvinder når den er under 50 km/t er slemt mellem 60 - 80 km/t
har ikke haft lyst til at forsøge ved højere hastigheder..
Melder tilbage på fredag om sporing har hjulpet.
Henrik
| |
Armand (17-06-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 17-06-09 19:33 |
|
Henrik Palshøj skrev:
>
>
> Når det forsvinder når den er under 50 km/t er slemt mellem 60 - 80
> km/t har ikke haft lyst til at forsøge ved højere hastigheder..
>
Det er typisk at det sker når man kommer ned på ca. 70 km/t efter at
have sluppet gassen ind over en bygrænse og samtidig rejser sig op i
sadlen med kun højre hånd på styret!
Går det rigtig hårdt for sig er en forstuvning af højre håndled ikke
umuligt =
> Melder tilbage på fredag om sporing har hjulpet.
>
Eller om du har fået højre hånd i gips!
--
Armand.
| |
Henrik Palshøj (17-06-2009)
| Kommentar Fra : Henrik Palshøj |
Dato : 17-06-09 21:04 |
|
On 2009-06-17 20:32:36 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> said:
>
> Det er typisk at det sker når man kommer ned på ca. 70 km/t efter at
> have sluppet gassen ind over en bygrænse og samtidig rejser sig op i
> sadlen med kun højre hånd på styret!
Det er ikke et problem med bare en hånd på styret ;)
> Går det rigtig hårdt for sig er en forstuvning af højre håndled ikke
> umuligt =
>
> > Melder tilbage på fredag om sporing har hjulpet.
> >
> Eller om du har fået højre hånd i gips!
Håber godt nok at det hjælper med en afbalancering det ville rede min sommer..
| |
Torben Scheel (18-06-2009)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 18-06-09 09:34 |
|
Henrik Palshøj wrote:
> On 2009-06-17 20:32:36 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> said:
>
>>
>> Det er typisk at det sker når man kommer ned på ca. 70 km/t efter at
>> have sluppet gassen ind over en bygrænse og samtidig rejser sig op i
>> sadlen med kun højre hånd på styret!
> Det er ikke et problem med bare en hånd på styret ;)
>
>> Går det rigtig hårdt for sig er en forstuvning af højre håndled ikke
>> umuligt =
>>
>> > Melder tilbage på fredag om sporing har hjulpet.
>> >
>> Eller om du har fået højre hånd i gips!
>
> Håber godt nok at det hjælper med en afbalancering det ville rede min
> sommer..
>
>
Ellers må du bide i det sure æble og køre med hænderne på styret (?)
--
vh
Torben
--
vh
Torben
| |
Henrik (18-06-2009)
| Kommentar Fra : Henrik |
Dato : 18-06-09 09:42 |
|
"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> wrote >
>
> Ellers må du bide i det sure æble og køre med hænderne på styret (?)
>
Det gør jeg normalt også altid, det er jo bare fedest hvis den opføre sig
som den skal ;)
Hilsen Henrik
> --
> vh
> Torben
>
> --
> vh
> Torben
| |
Henrik Palshøj (18-06-2009)
| Kommentar Fra : Henrik Palshøj |
Dato : 18-06-09 16:12 |
|
On 2009-06-15 21:03:28 +0200, Henrik Palshøj <dykRE@MOVEmil.dk> said:
> Hvad kan det være når.
>
> MC slå i styret, hvis man slipper!
>
> Fælgen er ikke beskadiget,
> Korrekt dæk tryk.
>
> Jeg har to ting jeg tror.
>
> Afbalancering
> Eller forskellig olie mængde i de to gaffelben!
>
> Henrik
Midlertidig ende på historien.
MC mekanikeren sagde at jeg bare skulle tage fat i styret. Hvis jeg
skulle gøre noget så skulle jeg skifte dæk, men der er stadig mange km
i dem så....... Eller også skulle jeg få en styrdæmper.
Så jeg holder hesten og begynder at overveje et nyt fordæk..
Så nu skal jeg bare finde det rigtige dæk ;)
| |
|
|