/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Inverter
Fra : Claus Kastenskov


Dato : 12-06-09 19:43

Hej gruppe.

Min inverter står nede i et rum ved siden af batteribanken. Den er er
tilsluttet 220V nettet via en omskifter mellem landstrøm og inverter.
Spørgsmålet er nu om jeg bare kan lade inverterens on/off knap være tændt
konstant og udelukkende bruge landstrøm/inverter-omskifteren som afbryder?
Det er rimelig besværligt at kravle ned under dørken hver gang vi skal lave
en kop kaffe når vi ligger for svaj

Mange hilsner
Claus




 
 
Per Kaaber (12-06-2009)
Kommentar
Fra : Per Kaaber


Dato : 12-06-09 23:27

Claus Kastenskov skrev den 12-06-2009:
> Hej gruppe.
>
> Min inverter står nede i et rum ved siden af batteribanken. Den er er
> tilsluttet 220V nettet via en omskifter mellem landstrøm og inverter.
> Spørgsmålet er nu om jeg bare kan lade inverterens on/off knap være tændt
> konstant og udelukkende bruge landstrøm/inverter-omskifteren som afbryder?
> Det er rimelig besværligt at kravle ned under dørken hver gang vi skal lave
> en kop kaffe når vi ligger for svaj
>
> Mange hilsner
> Claus

Hej Claus

Ja, du kan godt lade den være tændt. Men jeg ville ikke gøre det, da
der er fare for at den kan brænde af og futte båden af. Det samme med
ladere.
Inverteren har et egetforbrug, når den er tændt. Ca. 0,5-1Ah, hvis det
er en lille en (150-600W), og noget større, hvis det er en f.eks 2000W
inverter.
Jeg ville føre forsyningen til inverteren ud til en afbryder, man havde
let adgang til, og tilbage til inverteren.
HH's tegning af de elektriske forbindelser er ok. Bortset fra at
HPFI-relæet ikke virker med inverteren aktiv, medmindre inverterens ene
sekundære pol jordes.
Hvis inverteren sekundære pol jordes eller der opstår flere lækstrømme,
vil der opstå risiko for galvvanisk tærring. Den risiko er der
selvfølgelig også, når der er tilsluttet landstrøm.

Ladere og varmelegmer i vandvarmere er ofte de store syndere, når der
opstår lækstrømme og dermed galvaniske tærringer.

Der er sikkert meget stof på nettet omkring jording og galvanisk
tærring på skibe.

--
Venlig hilsen

Per A Lot
Helmsman 35



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408921
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste