/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
CB500 vs GS500
Fra : Henrik Palshøj


Dato : 06-06-09 13:16

Hej alle.

Når man sider og sammenligner de to maskiner så virker GS500 noget mere
moderne, skiver for og bag, monodæmper bag.

Hvor CB500 har konventionelle dæmpere bag på og før 97 tromle bag!

Jeg har prøvet GS500 og syntes den køre glimrende, men Honda har jo
umiddelbart et noget bedre ry, så hvordan køre den i forhold til GS og
vil den lidt ædere bag gøre den stor forskel, eller vil det blive
opvejet af bedre kvalitet?

Hilsen Henrik


 
 
Jespr (06-06-2009)
Kommentar
Fra : Jespr


Dato : 06-06-09 06:35

On 6 Jun., 14:16, Henrik Palshøj <dy...@MOVEmil.dk> wrote:
> Hej alle.
>
> Når man sider og sammenligner de to maskiner så virker GS500 noget mere
> moderne, skiver for og bag, monodæmper bag.
>
> Hvor CB500 har konventionelle dæmpere bag på og før 97 tromle bag!
>
> Jeg har prøvet GS500 og syntes den køre glimrende, men Honda har jo
> umiddelbart et noget bedre ry, så hvordan køre den i forhold til GS og
> vil den lidt ædere bag gøre den stor forskel, eller vil det blive
> opvejet af bedre kvalitet?
>
> Hilsen Henrik

Læs flg. f.eks sammenligninger.: http://www.dba.dk/asp/sektion/artikler/detail.asp?ArtikelId=16226

http://www.motorcyclenews.com/MCN/bikereviews/searchresults/Bike-Reviews/Honda/HONDA-CB500-1994--2003/

=> Value:
"Excellent. The Honda CB500 is a hugely versatile machine that’ll
surprise you with its ability. Competitors, such as the old Kawasaki
ER-5 or Suzuki’s GS500E, may be slightly cheaper but don’t have the
quality (or the extra horsepower) of the Honda CB500"

Sammenlign med:
http://www.motorcyclenews.com/MCN/bikereviews/searchresults/Bike-Reviews/Suzuki/SUZUKI-GS500E-1989--current/?&R=EPI-434

Tjah, og så er man jo Honda ejer (lucky lucky - nodge nodge)

/jesper

Jesper Pedersen (06-06-2009)
Kommentar
Fra : Jesper Pedersen


Dato : 06-06-09 06:51

On 6 Jun., 14:16, Henrik Palshøj <dy...@MOVEmil.dk> wrote:
> Hej alle.
>
> Når man sider og sammenligner de to maskiner så virker GS500 noget mere
> moderne, skiver for og bag, monodæmper bag.
>
> Hvor CB500 har konventionelle dæmpere bag på og før 97 tromle bag!

Det ser mindre moderne ud, men virker bedre end på Suzuki'en.

> Jeg har prøvet GS500 og syntes den køre glimrende, men Honda har jo
> umiddelbart et noget bedre ry, så hvordan køre den i forhold til GS og
> vil den lidt ædere bag gøre den stor forskel, eller vil det blive
> opvejet af bedre kvalitet?

Hondaen er mere "voksen" og kan det samme som GS'eren, den gør det
bare en smule bedre i hele spektret.
Finish og kvalitet er dog helt klart til Honda'ens fordel.

Henrik (06-06-2009)
Kommentar
Fra : Henrik


Dato : 06-06-09 17:07

Jesper Pedersen <tiper@vip.cybercity.dk> wrote:
> On 6 Jun., 14:16, Henrik Palshøj <dy...@MOVEmil.dk> wrote:

> Hondaen er mere "voksen" og kan det samme som GS'eren, den gør det
> bare en smule bedre i hele spektret.
> Finish og kvalitet er dog helt klart til Honda'ens fordel.

Det virker som om jeg seriøst skal ud og kigge på en cb500 :)
--
Henrik

MicJen (07-06-2009)
Kommentar
Fra : MicJen


Dato : 07-06-09 13:52

Så vidt jeg husker er GS500 luftkølet medens CB500 er vandkølet?



Henrik Palshøj (07-06-2009)
Kommentar
Fra : Henrik Palshøj


Dato : 07-06-09 14:09

On 2009-06-07 14:51:40 +0200, "MicJen"
<michaelgsjensen_FJERN_DETTE_TAK@gmail.com> said:

> Så vidt jeg husker er GS500 luftkølet medens CB500 er vandkølet?

Korrekt! Men er vandkøling en ubetinget fordel?

Fordel ved luft er at den bliver hurtig varm. (godt hvis man køre
kortere ture, og den skal ikke stå i tomgang så længe før man kan køre)

Fordel ved vand er at den holder blokken kold.

På ulempesiden kan man sige at Vandkølet er en lidt mere avanceret
konstruktion.

Men er det alt??

Hilsen Henrik


Søren Larsen (07-06-2009)
Kommentar
Fra : Søren Larsen


Dato : 07-06-09 16:18

"Henrik Palshøj" <dykRE@MOVEmil.dk> skrev i meddelelsen
news:4a2bbbdd$0$90264$14726298@news.sunsite.dk...
> On 2009-06-07 14:51:40 +0200, "MicJen"
> <michaelgsjensen_FJERN_DETTE_TAK@gmail.com> said:
>
>> Så vidt jeg husker er GS500 luftkølet medens CB500 er vandkølet?
>
> Korrekt! Men er vandkøling en ubetinget fordel?
>
> Fordel ved luft er at den bliver hurtig varm. (godt hvis man køre kortere
> ture, og den skal ikke stå i tomgang så længe før man kan køre)
>
> Fordel ved vand er at den holder blokken kold.
>
> På ulempesiden kan man sige at Vandkølet er en lidt mere avanceret
> konstruktion.
>
> Men er det alt??
>
> Hilsen Henrik
>

Hvor længe mener du da at en vandkølet skal stå tomgang før man kan køre?

Det må da ubetinget være en fordel at man med vandkøling kan styre
motortemperaturen langt mere optimalt under de fleste forhold.

/Søren


Hekto (07-06-2009)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 07-06-09 09:16

On 7 Jun., 15:08, Henrik Palshøj <dy...@MOVEmil.dk> wrote:
> On 2009-06-07 14:51:40 +0200, "MicJen"
> <michaelgsjensen_FJERN_DETTE_...@gmail.com> said:
>
> > Så vidt jeg husker er GS500 luftkølet medens CB500 er vandkølet?
>
> Korrekt! Men er vandkøling en ubetinget fordel?
>
> Fordel ved luft er at den bliver hurtig varm. (godt hvis man køre
> kortere ture, og den skal ikke stå i tomgang så længe før man kan køre)
>
> Fordel ved vand er at den holder blokken kold.
>
> På ulempesiden kan man sige at Vandkølet er en lidt mere avanceret
> konstruktion.
>
> Men er det alt??
>
> Hilsen Henrik

Det kan vel diskuteres hvad fordelene ved at hælde vand i en motor er
- sådan til almindeligt brug?
Jeg har ikke savnet vandet ... tværtimod!

Hvorfor skal den stå længe i tomgang før man kan køre??? ... for at
stå med mindst mulig olie på knasterne eller sådan noget?

Henrik Palshøj (07-06-2009)
Kommentar
Fra : Henrik Palshøj


Dato : 07-06-09 17:21

On 2009-06-07 17:16:22 +0200, Hekto <hektoblast@gmail.com> said:

>>
>
> Det kan vel diskuteres hvad fordelene ved at hælde vand i en motor er
> - sådan til almindeligt brug?
> Jeg har ikke savnet vandet ... tværtimod!
>
> Hvorfor skal den stå længe i tomgang før man kan køre??? ... for at
> stå med mindst mulig olie på knasterne eller sådan noget?

Tja jeg har altid hørt at MC motorer helst skal være varme før man
giver dem omdrejninger.. Men det er muligvis en skrøne..


Ukendt (07-06-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-06-09 17:48

On Sun, 7 Jun 2009 18:20:47 +0200, Henrik Palshøj wrote:

> Tja jeg har altid hørt at MC motorer helst skal være varme før man
> giver dem omdrejninger.. Men det er muligvis en skrøne..

Inden at Du fyrer den af, ja, men opvarmning i tomgang før kørsel er af det
onde. Start, og kør omgående, ligesom med en bil, men vent med fuldlast
indtil motoren er driftsvarm, hvilket den i øvrigt bliver hurtigst under
belastning.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
2-11-08

MicJen (07-06-2009)
Kommentar
Fra : MicJen


Dato : 07-06-09 18:47


> Inden at Du fyrer den af, ja, men opvarmning i tomgang før kørsel er af
> det
> onde.

Vil du uddybe det?



Ukendt (07-06-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-06-09 19:28

On Sun, 7 Jun 2009 19:47:05 +0200, MicJen wrote:

>> Inden at Du fyrer den af, ja, men opvarmning i tomgang før kørsel er af
>> det
>> onde.
>
> Vil du uddybe det?

Lavt flow fra oliepumpen, og længst mulig opvarmningsperiode. Langsommelig
opvarmning giver lang tid med kondens i motoren, og for en benzinmotor lang
tid med overskudsbenzin fra choker/indsprøjtningstilskud. Denne benzin
kondenserer på de kolde cylindervægge, og fortynder smørefilmen dér

Sjovt nok er det kun i mc-kredse at tomgangsopvarmning omtales. I enhver
instruktionsbog til en traktor, eller entrepenørmaskine, står der at
maskinen skal tages ibrug straks efter start aht. hurtig driftstemperatur.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
2-11-08

Armand (07-06-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 07-06-09 21:35

Hekto skrev:
> On 7 Jun., 15:08, Henrik Palshøj <dy...@MOVEmil.dk> wrote:
>> On 2009-06-07 14:51:40 +0200, "MicJen"
>> <michaelgsjensen_FJERN_DETTE_...@gmail.com> said:
>>
>>> Så vidt jeg husker er GS500 luftkølet medens CB500 er vandkølet?
>> Korrekt! Men er vandkøling en ubetinget fordel?
>>
>> Fordel ved luft er at den bliver hurtig varm. (godt hvis man køre
>> kortere ture, og den skal ikke stå i tomgang så længe før man kan køre)
>>
>> Fordel ved vand er at den holder blokken kold.
>>
>> På ulempesiden kan man sige at Vandkølet er en lidt mere avanceret
>> konstruktion.
>>
>> Men er det alt??
>>
>
> Det kan vel diskuteres hvad fordelene ved at hælde vand i en motor er
> - sådan til almindeligt brug?
> Jeg har ikke savnet vandet ... tværtimod!
>
Alt andet lige er holdbarheden á olieforbrug forbedret markant efter at
der kom vand på motorcykelmotorerne!
MOTORRAD foretager langdistancetest af motorcykler, hvor man efter
påkrævet distance adskiller test-cyklen totalt. Tidliger foregik dét ved
sølle 25.000km og da var det sjældent at der ikke havde forekommet et
olieforbrug mod slutningen af testen, ligesom at der jævnligt kunne
måles det forklarende overmål imellem cylindre og stempler.
Efter at der begyndte at komme vand på de fleste nyudviklinger midt i
80'erne, gik man først over til en 35.000km's distance og hurtigt
derefter de 50.000 som stadig bruges - Men alligevel er det meget
sjældent at man er i stand til at måle nogen slitage indvendigt i motorerne!
Forklaringen ligger i at især de sidste pumpede luftkølede
firecylindrede (11 år efter at Kawa Z900 så dagens lys med små 80hk var
motoren udviklet til en 120hk's 1100'er!) af termiske grunde var så løs
i cylindertolerencerne fra fabrikken at de tilnærmelsesvis kunne kalder
"fabriks-slidte", hvorimod man med vandkøling er blevet i stand til at
minimere samme tolerence, hvorved at der i praksis er blevet så meget
mere at slide af :-|
Uden at turde lægge hovedet på blokken kan kemisk belagte
aluminiums-cylindre tænkes at kunne klare endnu skarpere tolerencer end
de almindeligt brugte støbejernsforinger, hvorved at nedslidning vil
vare endnu længere :-/

--
Armand.

N/A (07-06-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 07-06-09 21:35



Hekto (07-06-2009)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 07-06-09 14:47

On 7 Jun., 22:35, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> Uden at turde lægge hovedet på blokken kan kemisk belagte
> aluminiums-cylindre tænkes at kunne klare endnu skarpere tolerencer end
> de almindeligt brugte støbejernsforinger, hvorved at nedslidning vil
> vare endnu længere :-/
>
> --
> Armand.

Det samme gælder jo for luftkølede med keramisk belægning og deraf
følgende lavere tolerancer. Det er sjældent der ses slidte cylindere,
med mindre der ligefrem er tale om en følgevirkning af andet havari.
Man hører dog en sjælden gang om et slidt stempel.

Men - når vi ikke taler rigtig høj ydelse og der iagttages
kilometertal på 100.000 Km eller mere, så er det vel acceptabelt at
der 'kun' er tale om luftkøling. Så jeg holder mig til KISS.

Christian.. (08-06-2009)
Kommentar
Fra : Christian..


Dato : 08-06-09 17:00

Hej

Har selv en CB500, Jeg vil aldrig af med den, den går 25km/L, det fås
ikke meget bedre. Den er rimelig hurtig og meget pålidelig har aldrig
fejlet noget andet end service. Har ejet en fra ny siden 2002 kørt 49.000km.

Christian..




Henrik Palshøj wrote:
> Hej alle.
>
> Når man sider og sammenligner de to maskiner så virker GS500 noget mere
> moderne, skiver for og bag, monodæmper bag.
>
> Hvor CB500 har konventionelle dæmpere bag på og før 97 tromle bag!
>
> Jeg har prøvet GS500 og syntes den køre glimrende, men Honda har jo
> umiddelbart et noget bedre ry, så hvordan køre den i forhold til GS og
> vil den lidt ædere bag gøre den stor forskel, eller vil det blive
> opvejet af bedre kvalitet?
>
> Hilsen Henrik
>

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408925
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste