"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
news:v3s7251ogis3ssh7a97vobslak0jv2imjv@4ax.com...
> On Mon, 1 Jun 2009 07:39:20 -0700 (PDT), Richard
> <rpaderichard@netscape.net> wrote:
>
> Hej Richard.
>>
>>Næ, eller også havde de blot ingen anelse om, hvilken kapacitet de
>>lige havde mødt
- mærkelig reaktion under alle omstændigheder,
>>helt enig.
>>
> Tjaeh, at jeg ved lidt om EL kan de jo ikke vide, men de kunne jo have
> spurgt
>
>>> Velocette Venom Clubman 1960
>>
>>Hov, hvad er nu det; hvornår har du landet den Venom, du så længe
>>ledte efter?
>
> Det er også lidt af en forunderlig historie.
>
> Jeg blev ringet op af en af mine radiovenner en lørdag formiddag i
> Påsken, hvor jeg var kommanderet på flisearbejde af Lise.
>
> Du Steen, jeg står og kigger på en Velocette
> Mig: NÅ.
> Det er en 500cc fra 1960.
> Mig: Nåda.
> Ja, og den er til salg.
> Mig: Jeg er der om 20 min.
>
> Der stod den - Velocette født Venom, men kraftigt ombygget til Clubman
> eller nærmest Thruxton.
> Det eneste den mangler for at være en ægte Thruxton er et "T" i
> motornummeret, og måske et topstykke med store ventiler.
> Jeg må have hatten af den en dag for at få vished
>
> !00% komplet, men kunne ikke starte.
> Manglende kompression og en sur magnet.
> Det nyttede ikke at skjule min begejstring, så jeg måtte have den -
> Ligegyldigt hvad.
>
> Den er "født" d. 2-6-1960 hvor den forlader Velocette fabrikken "Green
> Hall".
> D. 17-6-1960 bliver den solgt til sin 1. ejer der har den til
> 9-12-1966 hvor 2. ejer køber den.
> Han ejer den til 1998 hvor den importeres til Danmark.
> Den henstår så til jeg får den 19-4-2009.
> Hvorfor den ikke bliver indregistreret i DK tidligere ved jeg ikke og
> den tidligere ejer kan jeg ikke rigtigt spørge - Jeg købte cyklen af
> hans enke.
> Jeg har hele dens historie og stel og motornummer matcher det der
> forlod fabrikken for 49 år siden.
> Jeg går næsten omgående om bord i opgaven og finder årsagen til den
> manglende kompression.
> Magneter kommer en tur forbi Schnabel til opmagnetisering, så er den
> OK igen.
> Det kræver lidt teknik at starte en 500cc encylindret motor med
> magnettænding og manuel tændingsregulering, men det kommer hurtigt
> igen - OH hvilken fryd at høre lyden af en "Fischtail" motor snurre.
> D. 25-5 er den til syn og senere afgiftning hos Skat.
> Samme dag får den en dansk nummerplade.
> Jeg har kørt 180 miles med den indtil nu og er ved at vænne mig til at
> gear og bremse er byttet om.
> Den trækker som en hest - 1. gear løber ud omkring 100 Km/t og den
> viser 90 Km/t ved 3000 RPM - Hvis den kan trække gearingen ud skriver
> vi små 200 Km/t.
> Gearkassen er ombygget til close ratio, og den har +1 tand på det
> forreste tandhjul.
> Jeg er spændt på den dag jeg har mod til at fyre den af, men der skal
> nok gå lidt tid så jeg er sikker på at motoren ikke fragmenterer.
>
> For at gøre det helt perfekt havde en af mine kumpaner en Thruxton
> kåbe (den med glasnæsen) liggende "på loftet", og den skal jeg i gang
> med når det bliver dårligt vejr.
> Den får ikke siderne på, kun toppen - Man må ikke skjule Green Hall's
> kunststykke af en motor - Den ER smuk
>
> Det eneste der var tilbage til mig at lave var en gearpedal med
> linksystem i stedet for det stykke "bukkede blik" der originalt sidder
> på en Clubman - Linksystemet er monteret og virker fint.
> Nu kan jeg også justere gearpedalen så den passer til mine plader.
>
> Jeg skal se om jeg kan nosse mig sammen til at lægge lidt info om den
> og nogle billeder på min hjemmeside, men jeg er pt lidt sløv.
> Jeg har haft en kæmpe influenza der har tappet al energi, så det har
> foregået på lav blus de sidste 14 dage.
>
> --
>
> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo
> Ducati Paso 750
> NSU MAX Special 1956
> NSU Super FOX 1958
> Velocette Venom Clubman 1960
>
www.gruby.dk
Hello Steen!
Så fik du din Venom - tillykke med den.
Palle Bugtrup
Djursland