/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Japansk Løn og Ahorn mistrives. Må vi gøde~
Fra : B&O


Dato : 25-05-09 21:46

Hej gruppe.
Vi har sidste år plantet henholdsvis et Japansk Løn og et Japansk Ahorn træ.
Begge træer så ud til at trives den første sommer, og var i god vækst.
Nu er de til gengæld kommet til at se elendige ud. De mister bladene yderst
på grenene, og de sætter ikke nye skud. Der er for mig at se ikke nogen
skadedyr på træerne.
Er der nogen som kan give et bud på hvad der kan være galt.
I bedet hvor de japanske træer står nu, stod der tidligere et opstammet
Ærtetræ og et lille Piletræ af en slags. Vi fjernede både Ærte og Piletræ
fordi de så elendige ud, men nu stortrives det lille Ærtetræ i en potte. :-/
Nu er det så at vi har jorden i bedet mistænkt for at være for dårlig til
både det ene og det andet træ!
Men man skal vel være meget forsigtig med at gøde de Japanske træer....
eller hvad?
Har i nogen gode forslag til hvad vi kan gøre?

MVH
Bente og Ove


 
 
Preben Andersen (26-05-2009)
Kommentar
Fra : Preben Andersen


Dato : 26-05-09 08:20

"B&O" <bente_ove@3mail.dk> skrev i meddelelsen
news:4a1b0383$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej gruppe.
> Vi har sidste år plantet henholdsvis et Japansk Løn og et Japansk Ahorn
> træ. Begge træer så ud til at trives den første sommer, og var i god
> vækst.
> Nu er de til gengæld kommet til at se elendige ud. De mister bladene
> yderst på grenene, og de sætter ikke nye skud. Der er for mig at se ikke
> nogen skadedyr på træerne.
> Er der nogen som kan give et bud på hvad der kan være galt.



Det lyder som vandmangel. Vand godt igennem og vent med at gøde, til træerne
er i vækst.
--
mvh/Preben


B&O (26-05-2009)
Kommentar
Fra : B&O


Dato : 26-05-09 11:42

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i meddelelsen
news:4a1b980d$0$56772$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "B&O" <bente_ove@3mail.dk> skrev i meddelelsen
> news:4a1b0383$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...
>> Hej gruppe.
>> Vi har sidste år plantet henholdsvis et Japansk Løn og et Japansk Ahorn
>> træ. Begge træer så ud til at trives den første sommer, og var i god
>> vækst.
>> Nu er de til gengæld kommet til at se elendige ud. De mister bladene
>> yderst på grenene, og de sætter ikke nye skud. Der er for mig at se ikke
>> nogen skadedyr på træerne.
>> Er der nogen som kan give et bud på hvad der kan være galt.
>
>
>
> Det lyder som vandmangel. Vand godt igennem og vent med at gøde, til
> træerne er i vækst.
> --
> mvh/Preben
>

Det havde godt nok været i mine tanker. Jorden omkring træerne er ellers
fint fugtigt. Men jeg prøver at vande.


Lise Hansen (26-05-2009)
Kommentar
Fra : Lise Hansen


Dato : 26-05-09 19:28

> Har i nogen gode forslag til hvad vi kan gøre?
>

Nej, jeg har ikke noget godt forslag. Jeg anser mig selv for at være en
rimeligt erfaren haveejer. Jeg har et par gange prøvet japansk løn (acer),
og hver gang med samme resultat:
1. år går det som regel godt.
2. år visner den ene gren.
3. år visner yderligere en-to grene
4. år er planten helt død
Det er sandsynligvis svamp. Jeg har prøvet at sprøjte med svampemiddel og
jeg har været omhyggelig med at fjerne de visne blade om efteråret, men
alligevel....

Min "næsten-nabo" er ikke have-minded. Alligevel står han japanske løns og
bliver flottere og flottere for hvert år - uden han gør noget som helst for
at "pleje" den. Nu er den så stor, at han beskærer den.

Hilsen
Lise


B&O (27-05-2009)
Kommentar
Fra : B&O


Dato : 27-05-09 21:50

"Lise Hansen" <lise_nogen@mail.dk> skrev i meddelelsen
news:4a1c34ca$0$90267$14726298@news.sunsite.dk...
>> Har i nogen gode forslag til hvad vi kan gøre?
>>
>
> Nej, jeg har ikke noget godt forslag. Jeg anser mig selv for at være en
> rimeligt erfaren haveejer. Jeg har et par gange prøvet japansk løn (acer),
> og hver gang med samme resultat:
> 1. år går det som regel godt.
> 2. år visner den ene gren.
> 3. år visner yderligere en-to grene
> 4. år er planten helt død
> Det er sandsynligvis svamp. Jeg har prøvet at sprøjte med svampemiddel og
> jeg har været omhyggelig med at fjerne de visne blade om efteråret, men
> alligevel....
>
> Min "næsten-nabo" er ikke have-minded. Alligevel står han japanske løns og
> bliver flottere og flottere for hvert år - uden han gør noget som helst
> for at "pleje" den. Nu er den så stor, at han beskærer den.
>
> Hilsen
> Lise
>

Så er vi to vist på samme stadie Jeg har også haft have i mange år, men
har aldrig helt fundet de gylne råd om Løn. Der må da være noget som kan
gøres!


inger.moelgaard.pede~ (28-05-2009)
Kommentar
Fra : inger.moelgaard.pede~


Dato : 28-05-09 14:23

On 26 Maj, 20:28, "Lise Hansen" <lise_no...@mail.dk> wrote:
> > Har i nogen gode forslag til hvad vi kan gøre?
>
> Nej, jeg har ikke noget godt forslag. Jeg anser mig selv for at være en
> rimeligt erfaren haveejer. Jeg har et par gange prøvet japansk løn (acer),
> og hver gang med samme resultat:
> 1. år går det som regel godt.
> 2. år visner den ene gren.
> 3. år visner yderligere en-to grene
> 4. år er planten helt død  
> Det er sandsynligvis svamp. Jeg har prøvet at sprøjte med svampemiddel og
> jeg har været omhyggelig med at fjerne de visne blade om efteråret, men
> alligevel....
>
> Min "næsten-nabo" er ikke have-minded. Alligevel står han japanske løns og
> bliver flottere og flottere for hvert år - uden han gør noget som helst for
> at "pleje" den. Nu er den så stor, at han beskærer den.
>
> Hilsen
> Lise

Osse mine erfaringer (og i år osse min datters).
Suk.
Jeg ville så gerne ha én, men det er blevet for dyrt i længden.

Hilsen Inger

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste