mangler NTLDR
Fra : kenneth

Dato : 23-05-09 13:13

Hej jeg ville meget gerne i gang med Ubuntu, og har fået formateret min
gamle bærbare, men nu bliver den ved med at sige at den mangler NTLDR og at
jeg skal genstarte den.

Hvad mon går galt ?

Kenneth Gelver

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 23-05-09 13:56

kenneth skrev:
> Hej jeg ville meget gerne i gang med Ubuntu, og har fået formateret min
> gamle bærbare, men nu bliver den ved med at sige at den mangler NTLDR og
> at jeg skal genstarte den.
> Hvad mon går galt ?

Den booter ikke fra linux-cd'en?

/Lars

Fra : kenneth

Dato : 23-05-09 14:00

> Den booter ikke fra linux-cd'en?
>
> /Lars

Er Ubuntu 9.04 ikke en slags boot-cd ?

Kenneth

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 23-05-09 14:10

kenneth skrev:
> Er Ubuntu 9.04 ikke en slags boot-cd ?

Formodentligt, men det lyder som om din bærbare forsøger at boote fra
harddisken. NTLDR er mig bekendt noget Windows-noget.

/Lars

Fra : kenneth

Dato : 23-05-09 14:23

> Formodentligt, men det lyder som om din bærbare forsøger at boote fra
> harddisken. NTLDR er mig bekendt noget Windows-noget.
>
> /Lars

Jeg har lige formateret den ? jeg tro det tog 12-14 timer for den at blive
færdig - suk

nu syntes jeg slet ikke jeg kan få den til at sige andet end at den mangler
ntldr"tingen"

Kenneth

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 23-05-09 15:42

kenneth skrev:
> Jeg har lige formateret den ? jeg tro det tog 12-14 timer for den at
> blive færdig - suk
> nu syntes jeg slet ikke jeg kan få den til at sige andet end at den
> mangler ntldr"tingen"

Du bliver bare nødt til at åbne manualen til din bærbare og finde ud af
hvordan du får den til at boote fra CD. Virker CD'en i andre maskiner?

/Lars

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 23-05-09 19:44

"kenneth" <> skrev i meddelelsen ...

> Jeg har lige formateret den ? jeg tro det tog 12-14 timer for den at
> blive færdig - suk

Nu kommer jeg galoperende fra bagklog rækken. Det er spild af tid at
formaterer windows før installationen af Ubuntu. Under installationen
siger du blot overtag hele disk og så går det automatisk og væk er windows.
Helt væk.

Hvis du nu lige fortalte hvad for en bærbar. Så kunne det jo være, der var
en der lige vidste, hvordan du kommer ind i BIOS.

mvh
Henning

Fra : kenneth

Dato : 23-05-09 20:24

> Hvis du nu lige fortalte hvad for en bærbar. Så kunne det jo være, der var
> en der lige vidste, hvordan du kommer ind i BIOS.
>
> mvh
> Henning

det er en Medion pc

Kenneth

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 23-05-09 16:13

kenneth skrev:
> Hej jeg ville meget gerne i gang med Ubuntu, og har fået formateret min
> gamle bærbare, men nu bliver den ved med at sige at den mangler NTLDR og
> at jeg skal genstarte den.
>
> Hvad mon går galt ?

Som Lars skriver, så er NTLDR en fil Windows bruger ved
boot, hvilket vil sige, at din computer forsøger at boote på
harddisken i stedet for på cd'en. Du skal sandsynligvis ind
i computerens BIOS og angive, at der skal startes på cd'en.

Når du starter computeren, vil du ganske givet meget
kortvarigt kunne se en besked om en tastaturgenvej til
BIOS-indstillingerne. Det er typisk tasten DEL eller F2, så
hvis du ikke kan nå at se beskeden, så prøv med de to.

Når først du er inde i BIOS skal du finde indstillingen til
boot-rækkefølge og der vælge CD'en.

Din computer kan muligvis have en genvej til at vælge
boot-medie, uden du behøver at skulle ind i BIOS. I så fald
vil du få vist en kortvarig besked herom ved opstart. Det
plejer vist især at være F12, der bruges til dette.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Omfattende begynderguide til Ubuntu:

Fra : kenneth

Dato : 23-05-09 18:00

> [...]
> herom ved opstart. Det plejer vist især at være F12, der bruges til dette.

I har begge ret, og jeg har før i tide været rimmelig god til at komme rundt
i bios (uden at pille) men jeg syntes ikke rigtig jeg kan finde nogen steder
jeg kan lave om på boot processen

Kenneth

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 23-05-09 21:19

Den Sat, 23 May 2009 14:12:53 +0200 skrev kenneth:

> Hej jeg ville meget gerne i gang med Ubuntu, og har fået formateret min
> gamle bærbare, men nu bliver den ved med at sige at den mangler NTLDR og
> at jeg skal genstarte den.
>

> Hvad mon går galt ?

Du har sgu været lige hurtig nok

Giv model serienummer eller MD/LT nummer, så vi har mulighed for at finde
din manual.

Har du brændt Ubuntu som .iso (billede) fil?

Hvad med din backup af Windows, som sikkert ligger på pc'en?

---
Karl Erik.

Fra : kenneth

Dato : 23-05-09 23:23

> [...]
> din manual.
>
> Har du brændt Ubuntu som .iso (billede) fil?
>
> Hvad med din backup af Windows, som sikkert ligger på pc'en?

Den hedder: MD 41700

Ja Jeg har brændt sådan en iso fil fra Ubuntu web side

Jeg har min xp disk men jeg troede ikke jeg skulle bruge xp til noget mere

Kenneth
..

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 24-05-09 06:43

On Sun, 24 May 2009 00:23:17 +0200, "kenneth" <spørg@efter.den> wrote:

> Ja Jeg har brændt sådan en iso fil fra Ubuntu web side

Ja, men kopierede du blot ISO-filen over på disken som en fil, eller
brugte du et program, der kan brænde ISO-filer (som fx ImgBurn)?

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : kenneth

Dato : 24-05-09 10:12

> Ja, men kopierede du blot ISO-filen over på disken som en fil, eller
> brugte du et program, der kan brænde ISO-filer (som fx ImgBurn)?

> [...]

Ja den virker i en anden computer

Kenneth

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 24-05-09 11:17

Den Sun, 24 May 2009 00:23:17 +0200 skrev kenneth:

> [...]
>
> Ja Jeg har brændt sådan en iso fil fra Ubuntu web side
>
> Jeg har min xp disk men jeg troede ikke jeg skulle bruge xp til noget

Gå ind i din BIOS opsætning.
Under opstart tast F2, DEL - whatever (det må du selv finde ud af)

Find menuen Boot settings, Boot Order, Boot Devices - whatever

Vælg 1st Boot Device - CD-Rom
2nd Boot Device - Hard Disk

Save and Exit

PCen vil nu genstarte og boote fra CD - hvis du har indsat din Ubuntu CD.

Held og lykke

---
Karl Erik.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-05-09 12:43

On Sun, 24 May 2009 13:33:21 +0200
"kenneth" <spørg@efter.den> wrote:

> Optical Dreve
Jeg vil gætte på, at ovenstående skal stå til at boote før harddisk.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 24-05-09 13:12

Den Sun, 24 May 2009 13:33:21 +0200 skrev kenneth:

> Når jeg er i bios'en under "boot" kan jeg vælge mellem
>
> Removable Devices
> Optical Dreve
> +hard drive
>
> Jeg er lige ved at tro at cd.drevet er gået kold, skal det ikke lige
> blinke når man starter op ?
>
> Kenneth

PÃ¥ nogle pcer er cd drevet betegnet som "Removeable", bla. nogle Fujitsu-
Siemens.
Det burde nu være "Optical Drive" der er cd'en.

Men du må forsøge dig frem - og jo, det kan da være stået af men hvis
BIOS ser det, skulle man da formode at det virker en lille smule

---
Karl Erik.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 24-05-09 13:19

Den Sun, 24 May 2009 12:12:06 +0000 skrev Karl Erik Christensen:

> [...]

Hov-hov, hvis "Removeable Device" også kan være en USB stick, kan du jo
prøve at overføre iso filen til denne - eller gå på Ubuntu.com, jeg mener
der findes en install der kan køres fra en USB stick.

---
Karl Erik.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 24-05-09 14:19

Den Sun, 24 May 2009 12:19:28 +0000 skrev Karl Erik Christensen:

> [...]
> prøve at overføre iso filen til denne - eller gå på Ubuntu.com, jeg
> mener der findes en install der kan køres fra en USB stick.

https://help.ubuntu.com/community/Installation/FromUSBStick

---
Karl Erik.