Farveforskel på Lyn ?
Fra : Kai

Dato : 22-05-09 16:56

Hejsa.

Nu har jeg ved flere tordenvejr set røde lyn på himlen, de er/kan være
ret lange men der er ingen tordenbrag bagefter som der er når lynet
slår mod jorden, det knitrer bare højt, lidt i samme stil som
højspændingsledningerne kan gøre det når det er regnvejr.

De går jo sikkert fra sky til sky, men hvorfor er de røde ?
(enkelte kan være mørklilla/violette og kun svagt synlig )

Mvh Kai

Fra : P.C.

Dato : 23-05-09 16:13

On 22 Maj, 17:56, "Kai" <k...@nonet.dk> wrote:
> [...]
>
> De går jo sikkert fra sky til sky, men hvorfor er de røde ?
> (enkelte kan være mørklilla/violette og kun svagt synlig )

Hvis jeg uforvarende kigger direkte på blitzen i mit kamera når den
blitzer, ser jeg for et stykke tid en rød plet, indtil den efter nogle
sekunder bliver grøn, for at ende som sort. På samme måde er der
forskellige experimenter, hvor man kigger intenst på en cirkel i
f.eks. blå, og når man lukker øjnene, "ser" man en cirkel i den
modsatte farve. Det kunne tyde påat det er det fnomen du har oplevet,
der er vidst flere links med eksempler.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-05-09 02:20

"Kai" <kk@nonet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> De går jo sikkert fra sky til sky, men hvorfor er de røde ?
> (enkelte kan være mørklilla/violette og kun svagt synlig )

Fugtig luft ændrer farven, ligesom Månen af samme grund kan blive orange.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : N_B_DK

Dato : 24-05-09 08:07

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message
> Fugtig luft ændrer farven, ligesom Månen af samme grund kan blive
> orange.

Månen skifter nu ikke farve... ;)

--
MVH. N_B_DK

HP MSA20 kabinet købes.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 25-05-09 06:41

N_B_DK wrote:
> "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message
>

> Månen skifter nu ikke farve... ;)

Månen bliver lige som solen rødlig, når den står lavt over horisonten.

Fra : N_B_DK

Dato : 25-05-09 07:26

"Peter Mogensen" <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> wrote in message

> Månen bliver lige som solen rødlig, når den står lavt over horisonten.

Nej det gør den godt nok ikke, det virker sådan for os ja, men fordi vi
ser noget igennem et farvefilter (i det her tilfælde atmosfæren) skifter
ting altså ikke farve.

--
MVH. N_B_DK

HP MSA20 kabinet købes.

Fra : Hans Jensen

Dato : 25-05-09 11:57

N_B_DK skrev:
> [...]
>

> Nej det gør den godt nok ikke, det virker sådan for os ja, men fordi vi
> ser noget igennem et farvefilter (i det her tilfælde atmosfæren) skifter

Farve er et udtryk for hvilke frekvenser af elektromagnetisk stråling
der når vores øjne. Så jo månen skifter farve da farve er et psykologisk
fænomen der intet siger om hvilke frekvenser der udsendes fra et objekt
men hvilke der når vores nethinde.

Fra : Martin Andersen

Dato : 25-05-09 12:46

Hans Jensen wrote:

> [...]
> der når vores øjne. Så jo månen skifter farve da farve er et psykologisk
> fænomen der intet siger om hvilke frekvenser der udsendes fra et objekt

Så postkasser er malet sort om natten?

Fra : Hans Jensen

Dato : 25-05-09 14:12

Martin Andersen skrev:

> Så postkasser er malet sort om natten?
Næh de OPFATTES sorte af vores hjerne :) Farve er ikke et objektivt
fænomen. Man kan tale om hvilke frekvenser de fotoner har der udsendes
fra et objekt....farven af disse er noget psykologisk betinget. Synes
ikke rigtig at farve hører hjemme som begreb andet inden for
perceptionspsykologien. For 2 menesker opfatter ikke farver helt ens.

Fra : Martin Andersen

Dato : 25-05-09 14:39

Hans Jensen wrote:

> [...]
> ikke rigtig at farve hører hjemme som begreb andet inden for
> perceptionspsykologien. For 2 menesker opfatter ikke farver helt ens.

Ja så. Så man kan altså ikke gå ind til maleren og bede om rød maling.
For der er jo mørkt i bøtterne og hvis man gjorde ville han kigge på en
med et fornærmet udtryk og spørge om man dog troede han var psykolog.

Fra : Hans Jensen

Dato : 25-05-09 14:46

Martin Andersen skrev:

> Ja så. Så man kan altså ikke gå ind til maleren og bede om rød maling.
> For der er jo mørkt i bøtterne og hvis man gjorde ville han kigge på en
> med et fornærmet udtryk og spørge om man dog troede han var psykolog.

Det kan du da godt ud fra dine egne øjnes vurdering. Dine øjne ser en
farveprøve som du kan lide. Dog vil maleren sikekrt opfatte den en smule
anderledes. Farveopfattelse er ren psykologi.
Selvfølgelig kan det laves objektivt. Man kan opdele alle farver i
grundfarver og oplyse hvor meget der reflekteres af hver grundfarve fra
en given overflade(f.eks. malet med en given maling). Hvis man vel og
mærke også lige vedtager hvad det er for noget lys der reflekteres
(frekvensindholdet i dette).

Fra : Martin Andersen

Dato : 25-05-09 14:57

Hans Jensen wrote:
> [...]
[snip]
> Selvfølgelig kan det laves objektivt.

'nuff said.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 25-05-09 21:45

Martin Andersen wrote:

> [snip]
>
> 'nuff said.

For god ordens skyld...
Jeg er enig med Martin i debatten ang. hvorvidt hvad "farve" er.
- og, ja - jeg ved godt at det er i modstrid med mit oprindelige udsagn.

Hvorvidt man taler om "farve" som en objektiv egenskab ved et objekt,
eller som en oplevelse er udelukkende et sprogligt spørgsmål og det er
(for mig) klart at vi ubevidst bruger ordet "farve" i to forskellige
betydninger til daglig.

I det oprindelige indlæg fremgik det dog klart at der ikke var tale om
månens objektive farve, men om hvordan vores farveoplevelse var af månen
afhængig af hvordan dens (reflekterede) lys brydes i atmosfæren.

/Peter

Fra : Martin Andersen

Dato : 26-05-09 16:22

Peter Mogensen wrote:

> [...]
> månens objektive farve, men om hvordan vores farveoplevelse var af månen
> afhængig af hvordan dens (reflekterede) lys brydes i atmosfæren.

Og jeg er også klar over du talte om frekvensen af det modtagne lys, og
ikke det reflekterede. Mine eksempler med "postkasser om natten" og
lukkede bøtter med maling, var kun for at latterliggøre at farver skulle
være 100% psykologiske størrelser.

Fra : N_B_DK

Dato : 25-05-09 18:06

"Hans Jensen" <afdeling28@gmail.com> wrote in message
> Så jo månen skifter farve da farve er et
> psykologisk fænomen

Nå farver er et psykologisk fænomen? så når et kamera tager et billede,
er det kameraets hjerne der tolker farverne?

--
MVH. N_B_DK

HP MSA20 kabinet købes.

Fra : Hans Jensen

Dato : 25-05-09 19:26

N_B_DK skrev:
> "Hans Jensen" <afdeling28@gmail.com> wrote in message
>
> Nå farver er et psykologisk fænomen? så når et kamera tager et billede,
> er det kameraets hjerne der tolker farverne?

Næh men den præcise opfattelse af farven dannes i hjernen og dermed
taler vi om et psykologisk fænomen. Det er et faktum at farver ikke
opfattes 100% ens af to mennesker. F.eks. er der en del mænd der er
farveblinde.

Så istedet for at tale om farver kunne man måske tale om ting der lader
sig præcist måle nemlig frekvenserne af de enkelte komposanter i det
indfaldende lys og deres amplitude. Altså sådan målbare størrelser :)

Fra : P.C.

Dato : 26-05-09 09:32

> [...]
>
> De går jo sikkert fra sky til sky, men hvorfor er de røde ?
> (enkelte kan være mørklilla/violette og kun svagt synlig )

Måske er der et svar her:

http://www.wvlightning.com/faqw10.shtml