/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Regning på reklamation, der viser sig ikke~
Fra : Ukendt


Dato : 22-04-09 15:12

Hej eksperter.

Jeg er ansat på en folkeskole, som har købt bærbare PC'ere og 4 el-skabe til
at opbevare dem.

Første gang vi satte skabene og pc'erne til strøm, kom der gnister fra den
ene vogn og vi fjernede straks strømmen. Derefter var vognen "død"

Vi ringede til firmaet og lavede en reklamation med beskrivelsen ovenfor og
nåede frem til, at et elpanel var brændt sammen. De ville sende en
elektriker ud for at udbedre fejlen.

Elektrikeren kom, og fandt frem til, at det ikke var en reklamation. Han
mente, at det var overgang i strømmen eller lignende, kunne evt. også
skyldes en byggeplads på nabogrunden. Jeg er kke fagkendt på området, men
konlusionen var, at han ikke mente, det var en reklamation.

(Vi har en anden elektriker ude for at reparere el, han var af en anden
opfattelse, men kunne ikke bevise hverken det ene eller det andet)

Sagens kerne er, at firmaet, som vi købte elskabene og de bærbare pc'ere har
sendt en regning på godt 4.000 + moms for elektrikeren, der var på skolen en
halv time sammenlagt, med beskeden om, at vi skulle betale, da det ikke var
en reklamation.

Hvordan er reglerne omkring fakturering i sådan et tilfælde, hvor vi laver
en reklamation, fordi vi tror, at det er det, der er problemet og det så
viser sig ikke at være en reklamation?

Der var ingen specifikation, den bad vi om og fik tilsendt den originale
elektrikerregning.

Den lød på 0,5 timer arbejdsløn og 0,5 timer servicevogn samt 5,5 timers
arbejdsløn, 5,5 timers servicevogn, 1 time overtidsbetaling, 255 km. á kr. 5
i alt godt 4.000 plus moms.

Er der regler for - når vi laver en reklamation - at de kan sende en
elektriker 125 km. væk eller bør de finde en elektriker i vores nærområde?



 
 
Ole C (22-04-2009)
Kommentar
Fra : Ole C


Dato : 22-04-09 18:33

Michael Sørnsen skrev blandt andet:

> Jeg er ansat på en folkeskole, som har købt bærbare PC'ere og 4
> el-skabe til at opbevare dem.
>
> Første gang vi satte skabene og pc'erne til strøm, kom der gnister
> fra den ene vogn og vi fjernede straks strømmen. Derefter var vognen
> "død"
> Vi ringede til firmaet og lavede en reklamation med beskrivelsen
> ovenfor og nåede frem til, at et elpanel var brændt sammen. De ville
> sende en elektriker ud for at udbedre fejlen.
>
> Elektrikeren kom, og fandt frem til, at det ikke var en reklamation.
> Han mente, at det var overgang i strømmen eller lignende, kunne evt.
> også skyldes en byggeplads på nabogrunden. Jeg er kke fagkendt på
> området, men konlusionen var, at han ikke mente, det var en
> reklamation.
> (Vi har en anden elektriker ude for at reparere el, han var af en
> anden opfattelse, men kunne ikke bevise hverken det ene eller det
> andet)
> Sagens kerne er, at firmaet, som vi købte elskabene og de bærbare
> pc'ere har sendt en regning på godt 4.000 + moms for elektrikeren,
> der var på skolen en halv time sammenlagt, med beskeden om, at vi
> skulle betale, da det ikke var en reklamation.
>
> Hvordan er reglerne omkring fakturering i sådan et tilfælde, hvor vi
> laver en reklamation, fordi vi tror, at det er det, der er problemet
> og det så viser sig ikke at være en reklamation?
>
> Der var ingen specifikation, den bad vi om og fik tilsendt den
> originale elektrikerregning.
>
> Den lød på 0,5 timer arbejdsløn og 0,5 timer servicevogn samt 5,5
> timers arbejdsløn, 5,5 timers servicevogn, 1 time overtidsbetaling,
> 255 km. á kr. 5 i alt godt 4.000 plus moms.
>
> Er der regler for - når vi laver en reklamation - at de kan sende en
> elektriker 125 km. væk eller bør de finde en elektriker i vores
> nærområde?

Uden at være jurist - og uden helt at kunne gennemskue hvad det er I har
købt:
Firmaet der har lavet udstyret til jer, har vel afprøvet det inden det blev
overdraget det til jer - eller hvad?
Og på hvilke vilkår er det solgt til jer - mht. garanti etc.?
Under alle omstændigheder kan et firma jo ikke bare afvise en reklamation på
en netop leveret vare - og begrunde det med tågede forklaringer om overgang
og nærliggende byggepladser.....
Så i jeres sted ville jeg da afvise regningen, fordi det nye udstyr ikke var
funktionsdygtigt ved leveringen. At firmaet har valgt at sende en elektriker
langvejs fra til afhjælpning af problemet, er derfor heller ikke noget I
behøver at tage jer af.

--
vh
Ole C


Hans Kjaergaard (22-04-2009)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 22-04-09 19:25

On Wed, 22 Apr 2009 16:11:32 +0200, "Michael Sørnsen" <.> wrote:

>Hvordan er reglerne omkring fakturering i sådan et tilfælde, hvor vi laver
>en reklamation, fordi vi tror, at det er det, der er problemet og det så
>viser sig ikke at være en reklamation?
En skole er jo ikke en forbruger i købelovens forstand, så det er jo
interesant at kende til køb og leveringsbetingelserne i har købt det
på ?

>Der var ingen specifikation, den bad vi om og fik tilsendt den originale
>elektrikerregning.
Klag over dette, bed om at få specificeret hvad der var galt med
udstyret (hvad der var årsag til fejlen) og hvad der blev gjort for at
udbedre fejlen.

>Er der regler for - når vi laver en reklamation - at de kan sende en
>elektriker 125 km. væk eller bør de finde en elektriker i vores nærområde?
Ja, de køb og leveringsbetingelserne i har indgået sammen med
leverandøren.

/Hans

bosol (22-04-2009)
Kommentar
Fra : bosol


Dato : 22-04-09 14:47

On 22 Apr., 17:11, "Michael Sørnsen" <.> wrote:
> Hej eksperter.
>
> Jeg er ansat på en folkeskole, som har købt bærbare PC'ere og 4 el-skabe til
> at opbevare dem.
>
> Første gang vi satte skabene og pc'erne til strøm, kom der gnister fra den
> ene vogn og vi fjernede straks strømmen. Derefter var vognen "død"
>
> Vi ringede til firmaet og lavede en reklamation med beskrivelsen ovenfor og
> nåede frem til, at et elpanel var brændt sammen. De ville sende en
> elektriker ud for at udbedre fejlen.
>
> Elektrikeren kom, og fandt frem til, at det ikke var en reklamation. Han
> mente, at det var overgang i strømmen eller lignende, kunne evt. også
> skyldes en byggeplads på nabogrunden. Jeg er kke fagkendt på området, men
> konlusionen var, at han ikke mente, det var en reklamation.
>
> (Vi har en anden elektriker ude for at reparere el, han var af en anden
> opfattelse, men kunne ikke bevise hverken det ene eller det andet)
>
> Sagens kerne er, at firmaet, som vi købte elskabene og de bærbare pc'ere har
> sendt en regning på godt 4.000 + moms for elektrikeren, der var på skolen en
> halv time sammenlagt, med beskeden om, at vi skulle betale, da det ikke var
> en reklamation.
>
> Hvordan er reglerne omkring fakturering i sådan et tilfælde, hvor vi laver
> en reklamation, fordi vi tror, at det er det, der er problemet og det så
> viser sig ikke at være en reklamation?
>
> Der var ingen specifikation, den bad vi om og fik tilsendt den originale
> elektrikerregning.
>
> Den lød på 0,5 timer arbejdsløn og 0,5 timer servicevogn samt 5,5 timers
> arbejdsløn, 5,5 timers servicevogn, 1 time overtidsbetaling, 255 km. á kr. 5
> i alt godt 4.000 plus moms.
>
> Er der regler for - når vi laver en reklamation - at de kan sende en
> elektriker 125 km. væk eller bør de finde en elektriker i vores nærområde?

En folkeskole i en kommune har "normalt" kommunens IT-afdeling der
står for indkøb, leverandøraftaler og ikke mindst vigtigt installering
af software o.lign. samt kontrollere og sørger for betaling af
licenser m.v. og tilsidst står for alt hotline omkring "kommunens
ejendom"

Ukendt (22-04-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-04-09 21:56

"bosol" <bosolengo@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:eba4fdd9-2044-46db-9229-e4ccca85a5da@z14g2000yqa.googlegroups.com...
On 22 Apr., 17:11, "Michael Sørnsen" <.> wrote:
> Hej eksperter.
>
> Jeg er ansat på en folkeskole, som har købt bærbare PC'ere og 4 el-skabe
> til
> at opbevare dem.
>
> Første gang vi satte skabene og pc'erne til strøm, kom der gnister fra den
> ene vogn og vi fjernede straks strømmen. Derefter var vognen "død"
>
> Vi ringede til firmaet og lavede en reklamation med beskrivelsen ovenfor
> og
> nåede frem til, at et elpanel var brændt sammen. De ville sende en
> elektriker ud for at udbedre fejlen.
>
> Elektrikeren kom, og fandt frem til, at det ikke var en reklamation. Han
> mente, at det var overgang i strømmen eller lignende, kunne evt. også
> skyldes en byggeplads på nabogrunden. Jeg er kke fagkendt på området, men
> konlusionen var, at han ikke mente, det var en reklamation.
>
> (Vi har en anden elektriker ude for at reparere el, han var af en anden
> opfattelse, men kunne ikke bevise hverken det ene eller det andet)
>
> Sagens kerne er, at firmaet, som vi købte elskabene og de bærbare pc'ere
> har
> sendt en regning på godt 4.000 + moms for elektrikeren, der var på skolen
> en
> halv time sammenlagt, med beskeden om, at vi skulle betale, da det ikke
> var
> en reklamation.
>
> Hvordan er reglerne omkring fakturering i sådan et tilfælde, hvor vi laver
> en reklamation, fordi vi tror, at det er det, der er problemet og det så
> viser sig ikke at være en reklamation?
>
> Der var ingen specifikation, den bad vi om og fik tilsendt den originale
> elektrikerregning.
>
> Den lød på 0,5 timer arbejdsløn og 0,5 timer servicevogn samt 5,5 timers
> arbejdsløn, 5,5 timers servicevogn, 1 time overtidsbetaling, 255 km. á kr.
> 5
> i alt godt 4.000 plus moms.
>
> Er der regler for - når vi laver en reklamation - at de kan sende en
> elektriker 125 km. væk eller bør de finde en elektriker i vores nærområde?

En folkeskole i en kommune har "normalt" kommunens IT-afdeling der
står for indkøb, leverandøraftaler og ikke mindst vigtigt installering
af software o.lign. samt kontrollere og sørger for betaling af
licenser m.v. og tilsidst står for alt hotline omkring "kommunens
ejendom"

Ja delvist. IT-afdelingen i vores kommune står for de administrative net,
mensundervisningsnettet administreres af PMC (Pædagogisk Medie Center), som
også er den del af kommunen.

I den omtalte sag har skolen købt nogle varer af 3. part via PMC, men det er
ikke PMC, der står som køber, det eros, som også står for betalingen igennem
vores tildelte midler.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408926
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste