| Hvilke kolonimagter  bør  føle  mest skam/skyld?
 Japans frihedskrig til fordel for Indonesien 1941-45 bliver ikke etisk
 pletfri af, at det  gav  Indonesien den frihed  de har  i dag., og måske
 havde været  underkastet  Hollandsk grusomt  diktatur den dag i dag, hvis
 ikke Japan havde bevist, at  den gule mand var den hvide jævnbyrdig, sådan
 cirka -  hvad angår teknologi, og  overlegen,  hvad  angår etik.
 
 
 
 Siden  100-årskrigen  havde  briterne  været i hård konkurrence med
 franskmændene  om  hvem skulle være Europas  mest  avancerede og ledende
 land
 Et gennembrud var da  Spaniens  søherredømme  overtoges  af  briterne i
 1588 og især  portugisernes opdagelsesrejser  åbnede handelsmarkeder  for
 briterne i Asien og Afrika og NordAmerika  og her  fornemmedes  at en
 guldgrube ville være effektiv billig  masseproduktion af bomulds-tøj - som
 ved  Indiens  erobring  var  noget  man   købte  af inderne
 Grækernes  dampmaskine-legetøj havde fået franskmanden Papin til  at udvikle
 automatiseret  oppumpning af  grundvand fra  miner og snart  inspirerede det
 UK til en  for opfinderen  Newcomen  overskudsgivende  dampmaskine, og  den
 blev forbedret af Watt,  så alle så, at  opfindelser er  vejen  frem og
 snart  kunne UK lave ultrabillige skjorter og tekstil,  blev er særlig
 bæredygtigt  alternativ til  "glasperler" når  man skulle  byttehandle med
 de  ny koloni-markeder.
 Indisk overklasse  blev "narkotisk  afhængig" af britiske  bomulds-klær, og
 de  lærte hurtigt selv at være  industrination  med automatiseret  vævning
 og  enormt jernbanenet.
 Fordi britisk erobring  af  Indien  frelste inderne fra en  skæbne værre end
 døden - varig muslimdominans - kan man hævde, at  briterne  som  kristne
 mennesker  kunne  slippe  uden  om at skamme sig  ved koloniseringen og
 deres  brutale  slåen  oprør  ned.
 Kulminerende  med  R.D.Kiplings  litteratur fik Dronning Viktorias
 mediefolk  en  myte  op at  stå om,  at  de  vilde  var blevet  gavnet af  "Storebror
 Storbritanniens" indblanding,  og  at udryddelse af enkebrænding  var et
 gode.
 - At  briterne havde  påtaget  sig  "Den hvide  mands  byrde" og havde
 forældrerolle til  de  indfødte
 - Det var let for briterne at slippe for  at  skamme  sig, og først  hundred
 år efter  opiumskrigen  var en  stor del  af briterne  skamfulde over  denne
 egoistiske  grådighed.
 - Selv i dag  er  der  snarest  flertal for  at være stolt  af den
 glorværdige  Commonwealth-tid, hvor  britisk moral var præcis som  Hitlers -
 den stærkestes  ret.
 - Skamfølelse kan defineres  som, at  man har været umoralsk  i en sådan
 grad,  at man frygter straf  eller misbilligelse/statustab fra  omgivelserne
 - Skyldkulturer  er forskellige  fra  skamkulturer  ved at  man ikke
 frygter  gruppepresset  og skamfølelse så meget  som  nederlag  for
 forfængeligheden og  kritik  fra  sindets  egen "indre  domstol"  -
 samvittighedens  stemme
 - Alle  kulturer har både skam  og skyld og  skolers  opdragelse  af børn
 til at frygte de to  kontrolmekanismer har været  vigtig  for at  skabe
 pligtopfyldende arbejdere til samlebåndsproduktion og   til at gøre et
 flertal af  unge mænd dødsforagtende ved soldatergang,  så fx grev
 Marlborough  kunne  vinde over solkongens  franske  soldater
 - I dag er helvedstrussel  som socialiserende  faktor afskaffet og  folk  er
 delvis ateistiske, men den  ny  "pseudo-religion"  socialismen  har
 overtaget  den indre  domstols  krav  om  at  du skal "make  a difference"
 
 
 
 
 
 
 
 |