Partion på stor HD???
Fra : Ulrik Nielsen

Dato : 30-07-01 17:50

Hejsa..

Jeg har købt en 80 GB ide HardDisk...

Hvordan skal jeg dele den op??

En stor??

Eller mange små??

Hvad er bedst og hvorfor??

Mvh Ulrik

Fra : Lars Møllebjerg

Dato : 30-07-01 18:46

"Ulrik Nielsen" <un@get2net.dk> wrote in message
news:3b658fdc$0$315$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hejsa..
>
> Jeg har købt en 80 GB ide HardDisk...
>
> Hvordan skal jeg dele den op??
Som du selv vil.
Selv ville jeg lave én partition til OS og programmer, så en
reformatering/reinstallation af dit OS ikke har indflydelse på dine data.
Hvor stor den skal være kommer jo an på hvor mange programmer (spil og den
slags) du har i forhold til data (mp3, word dokumenter, whatever).

Selv kører jeg vist nok omkring 10GB til OS (Windows 2000 Advanced Server),
mens mine data ligger på en server - det kører meget godt. Alt formateret i
NTFS neturligvis. Serveren har 4-5GB til OS da den kun har få programmer
installeret (tilfældigvis på en selvstændig disk da jeg havde en) - resten
er til data.

Bort set fra opdelingen mellem OS og data vil jeg anbefale at lave så få
partitioner som muligt. Ellers sidder du bare ligepludseligt med en fyldt
partion, selv om der er masser af plads et andet sted på disken.

/Lars

Fra : Steffen V Petersen

Dato : 30-07-01 18:20

> Hvordan skal jeg dele den op??

Det kommer helt an ´på dine behov

> En stor??

Det ville jeg aldrig foreslå. Forestil dig, at lige netop den partition
død... Eller der skal foretages noget vedligeholdelse...

> Eller mange små??

Måske ikke mange - men et par stykker.

> Hvad er bedst og hvorfor??

Det vil jeg ikke svare på, man jeg kan fortælle hvordan min er delt (30 GB)
og hvorfor. Det kunne være at du fik en idé.
C: Primær partition til Windows 2000 (Arbejde) - NTFS
C: Primær partition til Windows 98, 2. edition (Hvis nogen låner den til
spil) - FAT32
D: Logisk partition til spil - FAT32
E: Logisk partition til private dokumenter (ikke synlig fra Windows 98) -
NTFS
F: Logisk partition til Media (Billeder, MP3, Video etc.) -FAT32
G: Logisk partition til Backup (altid skjult) - FAT32

--
Venlig hilsen
Steffen V Petersen

Dixi...

Fra : Ole Helms

Dato : 30-07-01 23:36

"Ulrik Nielsen" <un@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa..
>
> Jeg har købt en 80 GB ide HardDisk...
>
> Hvordan skal jeg dele den op??
>
> En stor??
>
> Eller mange små??
>
> Hvad er bedst og hvorfor??
>
> Mvh Ulrik

Efter smag og behag. Men jeg deler altid op i mindst to, så styresystem
ligger på den primære og data på det sekundære. Det giver mulighed for at
genskabe programmer og styresystem gennem ghost. Jeg har en 75GB ide i
skuffe, den har jeg delt i fire partitioner.

--
Venlig hilsen
Ole Helms