Dette med motortemperaturer---
Er det eneste, der har betydning i forhold til olien, ikke DIN graderne?
Altså viskositeten ved forskellige temeraturspand?
Jeg har en stærk fornemmelse af, at "div. additiver" henhører under den
kategori, som enkelte kalder, meget rammende, Profitol.
Hvad holdbarheden angår:
Skifter ikke de fleste olien ud hvert år i forbindelse med
motorkonservering?
Mon ikke næsten hvad som helst kan præsterer en holdbarhed på de få
drifttimer vore motorer kører?
Personlig bruger jeg hvad som helst, blot de fra motorfabrikken nævnte
grundspecifikationen er overholdt.
Og ærgrer mig en anelse hvert efterår, når jeg erstatter fin og næsten
ufarvet olie med nyt---
MVH
Egon
"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:49fd3c71$0$56775$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Jan Rasmussen wrote:
>> "Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>> news:49fc0428$0$56782$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>>
>>> Der er tilsat nogle additiver, der gør, at olien bedre kan holde til
>>> det maritime miljø (fugt/salt mv.)
>>>
>>> mvh. Per
>>>
>>
>> Hmm... nogle aditiver!!! Hvilke???
>
> Ja det skal jeg ikke kunne sige jeg er ikke kemiingeniør
, men der
> tilsættes additiver afhængige hvad olien skal bruges til for at forøge
> holdbarheden.
>
>>
>> Jeg mener... der bliver ofte henvist til nogle standarter:..
>
> JA - og standarderne siger noget om oliens kvalitet og intet andet.
>
> Du bør fx. ikke bruge en god bilolie på en motorcykel, selvom de har samme
> API standard. Det er fordi der i de fleste motorcykler sidder en
> vådkobling, og den er ikke glad for alm. olie. Koblingen vil simpelthen
> fedte. Additiver i mc olien, gør, at kolingen ikke fedter.
>
> En bådmotor bliver fx. slet ikke så varm som en bilmotor under brug, det
> samme gælder olien. Derfor skal der fx. bruges en speciel olie.
>
> Min bådmotor (saltvandskølet) bliver fx. max. 62 grader C i køleveandet
> ved fuld gas. En bil eller mc bliver omkring 100 Grader C. Nu har jeg ikke
> olietermometer på min, men det er tydeligt at olien i bådmotoren er
> væsentlig lavere end på andre motorer.
>
> Grunden til at (saltvandskølede) bådmotorer ikke bliver varmere, skyldes,
> at saltet ikke må blive udskilt fra vandet og derved "ætse" slide motoren
> op.
>
> mvh. Per