On 20 Apr., 21:17, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark>
wrote:
> "blueocean" <gert.kj...@gmail.com> skrev i en meddelelsenews:87cacacd-f9dc-45b4-8c32-1f44c1e602e6@v19g2000yqn.googlegroups.com...
> On 14 Apr., 13:30, "Carlo Gabelgaard" <carloSnabelAGabelgaard.dk>
> wrote:
>
> >> Hej
>
> >> Sidste forår polerede jeg min foldepropel helt blank,
> >>og smurt den ind i Volvo penta propeller shaft grease.
> >> Den var lige så pæn da den kom op igen i efteråret.
> SNIP
> >Det virker at smøre propellen ind i Rå Lin Olie, men det skal gøres
> >når båden er taget på land og ligge hele vinteren.
> >Gert
>
> Undtagelsvis har min båd ligget i vandet hele vinteren.
>
> Nu er den kommet på land og stor var min skuffelse over at se en masse
> rurer på propellen.
> Sidste forår købte jeg en dåse af Hempels transparente Prop-Clear, som
> jeg inden søsætningen sprayede på min trebladede propeller. Det er
> bestemt ikke billigt og jeg må erkende, at jeg er meget
> skuffet/frustreret over effekten ...
>
> Jeg har tidligere prøvet at blankpolere den med det resultat, at den var
> dækket af rurer, da båden kom op i efteråret. Men jeg gav den ikke et
> lag shaft grease ... Et forsøg værd ...
>
> Til Gert: Skal det forstås således, at du anbefaleer, at propel-bladene
> skal ligge i et "bad med rå linolie" *hele* vinteren? (i så fald er
> toget jo kørt ...
...).
>
> Og så lidt om bundmaling:
>
> Efter i mange år at have brugt VC17, var jeg skuffet over effekten og
> skiftede til Trilux - begge produkter fra International. Ifølge deres
> brochure kan man overmale VC17 med Trilux. Men - igen, igen - stor var
> min skuffelse, da jeg efter afrensning af en masse "fedtemøg" med
> højtryksrenseren her i week enden kunne konstatere en masse små blærer
> og visse steder huller i den hvide Trilux ... Som om den ikke rigtigt
> "bider" på VC17 ...
>
> Er der nogen af Jer, der har lignende oplevelse eller har jeg mon gjort
> noget forkert? ... Bunden var helt blank og jævn og havde kun et meget
> tyndt lag VC17 og jeg sleb blot let inden påføringen af Trilux med lille
> rulle. Den fik to lag. Det var ikke koldt, da jeg malede.
>
> The good news er: Der var ingen rurer der, hvor jeg havde bundmalet, men
> kun lige omkring vandlinien - over bundmalingen - sad der en del på
> gelcoaten - men kun i styrbords side, som er nordøst ... Så jeg må nok
> bundmale "lidt højere" i år ... - flytte vandlinien ...
>
> Er der nogen af Jer, der har erfaring med isblæsning - til forskel fra
> sandblæsning - af skroget under vandlinien så gammel bundmaling fjernes
> helt?
>
> --
> mvh
> Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør
Isblæsning er en miljø rigtig måde at få renset bunden, Det jeg har
hørt fra en Isblæser er at de kan styre hvor langt ind de vil rense
bunden, modsat sandblæsning som jo er ret grov. Det efterlader heller
ikke nogen forurenning af pladsen, blot skal man bare huske at lægge
en presenning under båden til opsamling af maler rester.
Det jeg yder mere har hørt er at ISblæsning er mere skånsom for båden
og efterlade overfladen glat og fin modsat til sand som efterlader en
grov overflade.
Dette er hvad jeg har hørt, jeg har ikke slev fået det afprøvet, men
jeg havde sidste det i tankerne at jeg ville Isblæse bunden, men
valgte at skrabe selv og sliber. Men næste gang bliver det isblæsning.
Gert