On 5 Apr., 17:46, Orla Pedersen <o.pedersen.torsted[hos]
post.tele.dk.invalid> wrote:
> On Sun, 5 Apr 2009 17:36:46 +0200, Nocebo wrote:
> > Hej!
>
> > og har prøvet at oplade det over natten (ikke
> > direkte på batteriet men via plus på startmotor og negativ på stel - ved
> > ikke om det kan lade sig gøre)
>
> Det kan det ikke. Startmotoren på en typisk japaner er kun forbundet til
> akkumulatoren under start.
>
> > Burde den tid motoren har kørt, ca 1 time ialt, ikke være nok til at oplade
> > batteriet så den kan trække en startmotor???
>
> Ikke i tomgang, og med lys på. 20 - 30 minutter er også i underkanten med
> mindre at det er med konstant fart uden for byen.
>
> --
> mvh
> Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mchttp://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
> 2-11-08
Prøv at lad direkte på batteriet... og så er det frem med et
multimeter!
Ubelastet hvilespænding på et fuldt opladt batteri er 12,6-12,8 V. Du
skal lade batteriet med en strøm på maximalt 1/10 af
batterikapaciteten.
12Ah må således eksempel lades med op til 1,2A.
De små billige uregulerede opladere, der bare lader med 3-500 mA er
ganske gode til formålet. Stop opladning når spændingen er oppe
omkring 14,5V. Derefter vil polspændingen langsomt falde og efter 8
timer kan du forvente at spændingen er stabil (og helst liggende på
12,6-12,8). 12,5 V går måske, men 12,4 V eller derunder ville jeg er
sige betyder nyt batteri! Jeg har købt et udmærket GEL batteri til 340
kr., så det er jo ikke en formue for at være sikker på motorcyklen
gider at starte.
Jeg har læst noget om at et halvdødt batteri kan bringes til live igen
ved en kraftig overladning, så sulfatbelægningen på pladerne kommer
væk, men jeg ved ikke lige i detaljer, hvordan det gøres og der er
vist lidt 50/50 om tricket virker eller helt ødelægger batteriet. Har
du en kraftig ladestation til f.eks. bilbatteriet kan du jo forsøge
dig frem
Mvh.
Asbjørn