"Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:4a0b0bde$0$90272$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej gruppe,
>
> Helt præcist hvordan fungerer en slingrekobling, fx. en AL-KO AKS 1300 ?
>
> Jeg er med så langt der sidder nogle bremseklodser oppe i hvorfor man
> ikke må bruge en fedtet kugle.
>
> Vi har netop købt brugt vogn og har ingen anelse om den tidligere har
> været brugt på en fedtet kugle - kan man vedligeholde sådan noget uden
> det hedder nye klodser? (såfremt de ikke er slidte selvfølgelig). Jeg
> aner faktisk slet ikke om den virker - man er måske slet ikke i tvivl
> såfremt den skulle være defekt?
>
> På forhånd tak.
>
> Mvh
> Martin
Den hurtige medtode: klap cv'en på trækket - find nærmeste motorvej - træd
på sømmet - slingrer cv'en før du når 160 er der noget galt
Den mere seriøse metode: tag en lommelygte - læg dig ind under trækket (hæv
først næsen alt hvad næsehjulet kan) - lys + kig op i trækkoppen.
Du vil se 2 små bremseklodser - en i hver side på denne model (som vi selv
har). De skal være fri for fedt, rust og andet skidt. De må ikke være
slidte - hvilket jeg faktisk ikke lige kan sige hvornår de er. Har tidligere
fundet en vejledning på fabrikantens side og mener at der står noget i den
om vedligehold.
Når du hægter cv'en på bilen er fremgangsmåden: sørg for at "håndhjulet" på
den ene side af koppen er helt løsnet og håndtaget er hævet helt - sænk
koppen ned over kuglen til det "almindelige" håndtag i midten klapper ned i
låst stilling (se rød/grøn indikator-knop forrest på koppen - skal være grøn
ved korrekt lås) - drej "håndhjulet" til det klikker - sænk låsehåndtaget på
den anden side af koppen
Så er der korrekt spændt for - drejehjulet spænder klodserne ind mod kuglen
(lyder altså lidt uartigt...) og håndtaget låser dem. Der er indbygget
fjedre (eller andet ?) så klodserne tilspændes korrekt forudsat at klodserne
ikke er slidt ned.
Åh - et lille ritual jeg bruger - løft alvorligt i træktøjet så du er SIKKER
på at det er låst fast på kuglen
Prøv at hoppe på trækket tæt ved kuglen med hhv åben og låst slingrekobling
og se hvor hurtigt sammenkoblingen synker med åben og låst slingrekobling -
du burde ikke være i tvivl når du ser det. Under kørsel er det ikke bare
slingre-tendenser, koblingen klarer - den dæmper også nikke-bevægelser fra
cv'en, så de (næsten) ikke påvirker bilen. Det giver både øget komfort og
sikkerhed
Der findes større modeller - denne her har "kun" 2 bremseklodser - andrer
har 4 og skulle være endnu mere effektive. Men det er ikke så enkelt bare at
anbefale at købe en større model; der er også vægten af anhhængeren at tage
i betragtning.AKS 1300 er svjh beregnet til anhængere op til 1.300 kg
totalvægt, medens de større modeller er beregnet til tungere anhængere. Der
står garanteret en del om det på deres side.
Et eller andet sted på nettet kan du også finde anvisninger på udskiftning
af klodserne samt smøring af systemet og øvrig vedligehold - har set det
omtalt flere gange her og på camping-sider.
Forresten anbefales det også at fjerne al maling fra den øverste 3/4 del af
kuglen, så malingen ikke slides af af klodserne - og især ikke ender med at
sidde på klodserne og forringe virkningen. Det kræver jo at du er lidt efter
kuglen, så den ikke bliver rusten. Besværligt, når man ikke bare kan fedte
den ind - uden at huske rensevædske og klude, så man kan rense den af før
brug
Føler du at cv'en slingrer eller nikker under (almindelig) kørsel virker
slingrebremsen ikke ordentligt - eller måske er den for lille til jeres cv.
Virker den - så vil du næppe køre uden igen
--
Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejret spiller
Suzuki Jimny når det spilder