Frtidsfiskere...
Fra : Chris

Dato : 30-07-01 11:37

Hej NG.

Jeg har (lidt på afstand) fulgt gruppens debat om fritidsfiskere.
Her til morgen var jeg for en sjælden gangs skyld ved Studstrupværket for at
fiske. Da jeg nåede frem kunne jeg konstatere, at stod garn på langs af
kysten ca. 10m ude. Garnene har sikkert strukket siger over flere hundrede
meter. Mig bekendt (tager måske fejl) skal garn og ruser placeres således at
det nærmeste punkt er min. 100m fra kysten Den anvendte metode er ikke kun
ulovlig, men også enormt irriterende. Fritidsfiskeren har på "sin" måde
spærret for masser af lystfiskernes fiskevand.
På den anden side af kølevandskanalen fortsætter garnene, så vidt jeg kan
se. Jeg tror at den eneste grund til, at der ikke er i selve udløbet, er
fordi strømmen er for stærk. Da garnene står så tæt på kysten, som de nu
gør, er det meget let at se, at de tilsyneladende ikke tilhører nogen som
helst - der er i hvert fald ikke antydning af navneskilte på.
Jeg synes at det på mange måder er for dårligt af pågældende
fritidsfisker(e).
Hvordan kan der stadig være noget fornøjelse tilbage i det, når man fisker
på den måde?
Det er i øvrigt ikke første gang, jeg har set "den slags" ved værket. Dog
har det indtil nu ikke været så slemt.
Jeg ved ikke, om det sorterer under selvtægt, men jeg får meget lyst til at
låne min gamle onkels jolle, som ligger i nærheden. Med den kunne jeg så
fjerne og destruere garnene. Men det er vel næppe lovligt(?)

Knæk & bræk fra
Chris.

Fra : Alex Linaa

Dato : 30-07-01 13:02

"Chris" <veng@pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> låne min gamle onkels jolle, som ligger i nærheden. Med den kunne jeg så
> fjerne og destruere garnene. Men det er vel næppe lovligt(?)

Det _er_ selvtægt, og hverken lovligt eller tilrådeligt. Man "destruerer" jo
heller ikke en ulovligt parkeret bil, men ringer i stedet til politiet.
Næste gang du oplever denne form for lovovertrædelse, så tag mobiltelefonen
og ring til fiskerikontrollen. I dette tilfælde skal du ringe til den i
Randers på tlf.: 86 44 89 11

Alternativt så sæt dig og vent på at synderen kommer for at røgte garnene.
Tag et billede af mand, båd, og garn, og send det til fiskerikontrollen. Så
falder hammeren, som det nok ikke altid vil være tilfældet ved at uafmærket
garn, som man ikke kan finde ejeren til.

venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Christian Skjærbæk

Dato : 30-07-01 16:25

Jeg er nu ikke så sikker på om det vil være selvtægt at optage garnene- Hvis
de er umærkede, må de vel strengt taget betragtes som hittegods, som man vel
nærmest har pligt til at optage og aflevere på hittegodskontoret? Det siger
sig selv at man ikke må destruktere garnene. Er der nogen i gruppen med
juridisk indsigt, der kan opklare dette?

Det var så det rent juridiske, derudover er der selvfølgelig det mere
pragmatiske spørgsmål om hvad der vil mest fornuftigt at gøre. Hvis man
vurderer at der kunne blive ballade med ejermændene, måske ligefrem
øretæver, skal man naturligvis skal holde fingrene for sig selv og overlade
sagen til de relevante myndigheder, og det vil måske nok være det
fornuftigste under alle omstændigheder

Christian

<9k3ic9$8sh$1@sunsite.dk>...

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 30-07-01 17:09

Hej Christian

Øretæver?

Uden at være beriget med juridisk indsigt overhovedet er jeg ikke i tvivl
om, at øretæver i en sådan forbindelse er selvtægt - nærmere bestemt
uprovokeret vold mod tilfældigt offer. En sådan akt straffes efter
straffelovgivningen med fængsel - også selv om der er tale om et
"førstegangstilfælde".

Så gå bare i gang. Finder du ulovligt anbragte umærkede fiskeredskaber, skal
de selvfølgelig fjernes og afleveres hos hittegodskontoret.

Hvis man finder en bil, som er parkeret ulovligt og på en måde, der medfører
fare for andre eller andet - vil jeg mene, at man er forpligtet til om
muligt at fjerne den. Altså analogt til ulovlige redskaber, der er til fare
for fiskebestanden.

Inden denne diskussion antager hysteriske dimensioner (som tidligere set i
denne NG), vil jeg gerne påny understrege, at jeg intet har imod
fritidsfiskere, bare de

- overholder gældende lovgivning
- kun fanger til eget forbrug
- udviser god moral

De samme regler bør lystfiskere ifølge sagens natur også efterleve.

Knæk&Bræk

Jan Bang Jensby

Fra : Christian Skjærbæk

Dato : 30-07-01 18:29

Jeg tror, du misforstår mig. Jeg prøvede netop at skelne mellem hvad, der
måtte være juridisk korrekt og hvad der vil være fornuftig adfærd. Hvis der
er risiko for at blive forulempet, hvad enten det er verbalt eller
korporligt, så vil jeg altid vælge at overlade sagen til ordensmagten, det
er det vi har dem til, og det vil også være mit råd til andre. Kald mig bare
en tøsedreng, men jeg gider altså ikke indlade mig på ballade for et dumt
garns skyld, uanset hvor meget jeg så måtte have retten på min side. Vi
taler trods alt ikke om at gribe ind i en voldtægt. Men ellers tror jeg vi
er enige.

Christian

<3b6586b8$0$31246$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>...

Fra : Alex Linaa

Dato : 30-07-01 21:55

Jan Bang Jensby wrote:

> [...]
> muligt at fjerne den. Altså analogt til ulovlige redskaber, der er til fare

Jeg tror du hurtigt ville få en tiltale for tyveri hvis du forsøgte at
fjerne en bil, uanset hvor ulovligt den end måtte være parkeret. Hverken
dette, eller garnanalogien er andet end simpelt tyveri.

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Alex Linaa

Dato : 30-07-01 21:49

"Christian Skjærbæk" wrote:

> [...]
> sig selv at man ikke må destruktere garnene. Er der nogen i gruppen med
> juridisk indsigt, der kan opklare dette?

Den har været oppe at vende her i gruppen ved flere lejligheder, og der
er indtil flere gange opnået den sædvanlige uenighed
Min lokale politimester er imilertid af den klare opfattelse, at så
længe et garn er forankret til vager eller bøjer, er det _IKKE_
hittegods eller drivgods, og man skal derfor holde snitterne fra det.

> [...]
> øretæver, skal man naturligvis skal holde fingrene for sig selv og overlade
> sagen til de relevante myndigheder, og det vil måske nok være det

Både det fornuftigste, og det eneste lovlige.
Og vi skal vel ikke stille os på samme moralske platform som ham der
satte de ulovlige garn, vel?

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Henric

Dato : 30-07-01 17:08

Hej.
Inte lagligt att ta/förstöra näten men det kan man skita i om man är beredd
att ta risken.
Personligen har jag jävligt svårt för den typen av personer som spärrar av
allt fiskevatten med sina nät. Jag ger blanka fan i om det är lagligt eller
inte att lägga nät inpå kusten - det sabbar mitt och många andras
fritidsfiske! Jag har inget gemensamt med de som lägger ut näten på det
viset och skiter högaktningsfullt i vad dom tycker om mig och vad jag gör.
Tänk även på att det finns andra kanaler att framföra klagomål - bomba tex
dina lokalpolitiker med skrivelser om idiotin fortsätter.
Mvh Henric

Fra : Christian Skjærbæk

Dato : 30-07-01 19:02

Der kører i øvrigt stadig en diskusion af forholdet mellem fritidsfiskerne
og lystfiskerne under den tråd, der blev startet af Erik Munck d. 17/7. De
fleste af jer har sikkert forladt tråden nu, og det forstår jeg så
inderligt, for en overgang var tonen rigtig træls, men de sidst tilkomne
indlæg er nu ganske fornuftige, og jeg vil gerne henvise til de indlæg. Der
er bla. blevet fremlagt en del statistik for ulovligt fiskeri blandt såvel
lystfiskere som fritidsfiskere, og et væsentligt argument for at overlade
håndteringen af ulovlige garn til de relevante myndigheder, fremfor at tage
sagen i egen hånd er netop, at der bliver optaget rapport, og sagen derfor
kommer til at fremstå i statistikkerne.

Christian

Fra : holst

Dato : 30-07-01 21:01

"Chris" <veng@pc.dk> wrote in message

> [...]
> kysten ca. 10m ude. Garnene har sikkert strukket siger over flere hundrede

Nu forholder det sig således at fritidsfiskere faktisk også må fiske med
andet end garn. I dette tilfælde er der højst sandsynligt tale om ruser -
ingen, ikke engang en fritidsfisker vil være så dum at sætte afmærkede garn
så tæt på kysten. Ruser må derimod gerne stå helt ind til kysten!!
Jeg kan selvfølgelig godt forstå din irritation...det er altid træls når ens
"drømme" fiskeplads er optaget!! Heldigvis er der masser af pladser med godt
fiskevand - I har jo stort set hele kystlinien for jer selv...der er
virkelig forskel på folk. Hvorfor er der egentlig ikke nogen som helst
former for begrænsninger på lystfiskeri? Når en del lystfiskere konstant
prøver at pålægge flere begrænsninger på fritidsfiskeriet, så jeg da også
gerne følgende begrænsninger realiseret hos lystfiskeriet:

- Mindst en linetykkelse på 0.50 (for at sikre at færre fisk skal leve med
et blink i munden resten af livet).
- Totalfredning af den ørrede, som jo er så hårdt truet af fiskeri (kilde:
lystfiskere).
- Max 25 meter line på hjulet. (mindre effektivt lystfiskeri)
- Max. en stang pr. fisker. (mindre effektiv lystfiskeri)
- Ingen fiskeri overhovedet i 100 meter zonen.
- Højere kontigent for at være lystfisker.
- osv.

Ovenstående er selvfølgelig ikke min reelle mening, men kun et eksempel på
hvordan begrænsninger, som dem fritidsfiskeriet har oplevet de seneste år,
ville have påvirket lystfiskeriet, hvis de indførtes i disse rækker!!
Jeg mener at der skal være plads til alle, og at vi skal samarbejde om vores
fælles interesse - fiskeri!! Istedet for evig og altid bekæmpe hinanden!!

mvh.
holst

Fra : Anders og Berit

Dato : 30-07-01 22:15

Vi skal heller ikke bekæmpe hinanden.

Men hvor meget fisker fx. 2 stænger med bundagn. Hvilke regler gælder for
hvor langt du skal stå fra en anden stangfisker. Hvem fylder mest og fanger
mest? Kan en stangfisker true en art lige så effektivt som et velplaceret
garn?

Jeg vil ikke debattere gammel hævd, statistik, dårlig opførsel eller mere
eller mindre påviste ulovligheder og indicier. Alt dette findes. Men for mig
at se skulle det ikke være nødvendigt med 3 eller flere garn pr. mand, for
at få lidt fisk hjem i køkkenet en gang imellem. Og så længe
fritidsfiskerorganisationerne lobbyerer for flere garn pr. mand, bliver det
sikkert svært at komme op af skyttegravene.

Det eneste argument for flere garn jeg har set i disse tråde, er at vi alle
skal have lov at være her.

Jeg er enig i at vi alle skal have lov at være her. Jeg er enig i at debat;
saglig og med respekt for andre personer er vejen frem.

Men hvad er argumentet for multi antal garn pr. person, hvis ikke en bestand
skal overfiskes. Når jeg fisker med stang er jeg hjemmefra det antil timer
jeg fisker + transport osv. Hvis jeg skal fiske effektivt må jeg gå og bruge
tid på at finde fisk = 1 stang. Begrænsende faktorer mht. fiskeeffektivitet.
Altså er for mig at se stangfiskeriets effektivitet selvbegrænsende, mens
garnfiskeri kan have et endog meget stort omfang pr. person.

Mvh
Anders

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 31-07-01 16:18

Yabbadabba juhuu, så går den igen! Ved i hvad, det der med at fiske med garn
er da egentlig smadder hyggeligt. En masse mennesker laver ikke en skid
nyttigt i deres alt for meget fritid, så er det vel egentlig en sund og
naturlig interesse at ta ud på havet og fiske, på den ene eller anden måde.
Hvorfor faen ska vi slå hinanden med hvilken måde der er den (eneste)
fineste?
Og debatten her i gruppen går næsten udelukkende på at de andres måde ikke
er "fin" nok og derfor sku forbydes. Selv har jeg fisket med stang siden jeg
var 7. Da jeg blev 14 fik jeg en lille jolle ( måtte ikke få knallert som
alle de andre) og anskaffede en stak nedgarn, dvs. jeg fik kasserede garn af
fiskerne, skar simerne af dem og syede selv ny bus i. Senere blev det til et
par pæleruser som jeg også selv syede. Og ved i hvad, det er faktisk ret
spændende. Det eneste der har kunnet få mig til at stå op kl. 3 er da at
skulle ud for at tage krogliner op,det er efter min mening en sund interesse
for en 14 årig. I dag fisker jeg ikke mere med garn / krogliner. Jeg bor
nemlig i Århus og i bugten er der efter min mening ikke plads til flere
garn.
Og det er min pointe - jeg har intet imod fritidsfiskere, men deres hobby
optager desværre mere plads end den burde i et område med så mange andre
brugere. Netop på så begrænset plads kan 100 garnfiskere forhindre mange
flere i at kunne dyrke deres hobby / sport. ( naturligvis også fordi de så
fanger en meget stor del af fisken). De ulovlige garn er ret beset ikke værd
at kommentere, de er et udslag af almindelig grådighed og manglende respekt
for alle os andre - og vores fælles ejendom. I stedet for at regulere antal
af garn for hver enkelt fisker, burde man skele til det jagt-system man har
nordpå. Her besluttes det hvor mange dyr der kan skydes i et område,
hvorefter licenser udloddes blandt de lokale. Et lignende system kunne
f.eks. resultere i et antal "garn-licenser" der bestyredes af de lokale
foreninger. Hver licens er et mærke som sættes på vageren og gør et garn
lovligt. Vil man sætte garn i Århusbugten må man så melde sig ind og stå i
kø til det bliver ens tur til at låne et par mærker. Gider man ikke vente på
tur ku man jo sejle til et mindre belastet område, hvor mærkerne er nemmere
at komme til. Herefter ville alt andet være ulovligt, og ret nemt
gennemskueligt. Og garnmængden ville i de interessante perioder ikke
eksplodere til det provokerende niveau som ses nu.
M V H Niels

Fra : Chris

Dato : 31-07-01 17:07

"Niels Damsgaard-Sørensen" <nds@private.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> gennemskueligt. Og garnmængden ville i de interessante perioder ikke
> eksplodere til det provokerende niveau som ses nu.

Egentlig ret enig i det hele.
Min kritik gik heller ikke på fritidsfiskere generelt - kun dem, der ikke
overholder gældende lovgivning. Lystfiskere, der ikke gør det, har jeg
heller ikke en hvede til overs for.
Din idé med en slags "kvotning" af antal garn lyder interessant.

Knæk & bræk fra
Chris.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 31-07-01 20:05

"Niels Damsgaard-Sørensen" wrote:

> Yabbadabba juhuu, så går den igen! .........cut......

Dine holdninger lyder meget rigtige og din idé er da også besnærende,
jeg har selv fisket meget med krogliner dengang jeg var dreng, og kan
godt se de posetive sider ved den type fiskeri, det kræver mange timers
forberedelse at sætte et par hundrede kroge, men tiden og udviklingen er
altså løbet fra den type fiskeri.

Jeg fremstillede også selv mine krogliner, og dengang var materialerne
dyre og det var forgænglige naturprodukter, i dag koster et uforgængligt
monofilt nedgarn kun et par hundre kroner, så der er ikke en økonomisk stopklods.

Vi er idag mindst hundrede gange så mange, med meget mere fritid, der
skal have en andel i den fornøjelse, det rekreative fiskeri kan give, og
derfor er der ikke længre plads til fritidsfiskeriet i fjordene og de
kystnære områder.

Jeg bor selv ved Roskilde Fjord, og her er der dælme ikke ret langt
imellem vagerne, jeg vil hævde at fjorden bliver groft overfisket,
fisketrykket har i mange år været meget større end miljøet og naturen
kan tåle, og det er da også påfaldne, at der snart ikke er
erhvervsfiskere tilbage i de mange små fiskerlejer, de kan jo ikke leve
af at fange undermålere.

Det vil dog ikke hjælpe radikalt med en begrænsning i antallet af
redskaber, i Roskilde Fjord vil det nemlig kræve flere års totalt stop i
reskabsfiskeriet, hvis bestandne skal komme på fode igen, og hvis et
totalt stop for redskabsfiskeriet kan bringe fiskene tilbage, så kan jeg
altså ikke se, at der igen skal lukkes op for intensiv overfiskning med
selvfangende redskaber.

Og da fritidsfiskerne hævder, at deres fiskeri er en hobby, så kan jeg
egenlig ikke se, at det nødvendigvis skal være så fandes effektivt, de
kan da købe sig et par fiskestænger, og bruge deres fritid på selve fiskeriet.

Som et paradoks kan det oplyses, at der i forbindelse med trollig i
Roskilde Fjord, er en begrænsning på maksimalt 2 stænger pr. person, dog
højst 4 stænger pr. båd, men en fritidsfisker må gerne ha' 3 nedgarn, og
der er kun ganske få der troller i Roskilde Fjord, hvorimod antallet af
fritidsfiskere er over tusinde, måske et par tusinde.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 31-07-01 20:40

Ve du hvad Ebbesen, forskellen på dig og mig er nok den, at jeg bryder mig
sku ikke om at fortælle andre voksne mennesker hvad der er godt for dem.
Hvis nogen mener at garn er den rigtige måde for dem at underholde sig på,
så vil jeg fame ikke fortælle dem, at de kan bare fiske med stang istedet.
Der er to former for adfærdsregulerende lovgivning. Den ene, hvoraf vi har
alt for meget her i landet, er den hvor lovgiverne - læs nuværende
regering - laver regler af ren og skær bedrevidende, fordi de ikke tror vi
andre er nær så gode til at se hvad der er godt for os som de er. Den anden
er den hvor de mange laver regler for ikke at blive adfærdsreguleret af de
få. For min skyld må andre mennesker bolle, ryge, drikke og fiske på hvad
måde de vil. Men de skal ikke bolle nogen der ikke vil, ikke ryge i den
lokale børnehave og ikke forhindre et par hundrede tusinder i at fiske ved
selv at fiske på en måde, så de fanger alle fiskene og i øvrigt lukker
adgangen til vandet med garn. Derfor mit forslag, som ikke forbyder nogen at
garnfiske, det forbyder bare flere garn i vandet end der er plads til.
Niels

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 31-07-01 22:30

"Niels Damsgaard-Sørensen" wrote:

> Ve du hvad Ebbesen, forskellen på dig og mig er nok den, at jeg bryder mig
> sku ikke om at fortælle andre voksne mennesker hvad der er godt for dem.

Næ men jeg ved at mit udsagn handler om, hvad der er godt for naturen,
miljøet og det meget store flertal af naturbrugere...!

Og det er da utroligt naivt at tro, at det vil afskaffe ulovligt
redskabsfiskeri, at der laves nogle regler om et max. antal for lovlige
redskaber på et givent søterritorium.

Det tætteste man kan komme på en fornuftig regulering af fisketrykket,
der samtidig kan begrænse og modvirke ulovligt redskabsfiskeri, er at
der kun må fiskes med et redskab pr. fritidsfisker, og at
fritidsfiskeren skal blive ved reskabet så længe det fisker, og at der
aldrig må være mere end et redskab pr. fritidsfisker i båden.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Michael Nielsen

Dato : 24-10-01 13:25

> [...]
>prøver at pålægge flere begrænsninger på fritidsfiskeriet, så jeg da også
>gerne følgende begrænsninger realiseret hos lystfiskeriet:

Interesandt, ingen begrændsninger på lystfisker.

1. Maks 2 stænger per person i en båd, maks 4 stænger per båd.
2. Minstemål.
3. Fredningszoner.
4. Fredningstider.
5. Alt ferskvand (jeg kender til), maks 2 kroge, og en stang.
6. Ingen trolling inden for 100 meter fra kysten (jeg er ikke sikker på
denne,
men jeg ved det er situationen nogen steder).
7. Fredning af laks i vadehavs området.

Tja, jeg vil sige der er rigligt med begrændsninger, faktisk mere end for
fritids fiskeri, nogen af begrændsningerne er frivillige, men støttet
af de fleste lystfiskerer.

Det du skrev her er latterligheder selfølgeligt, men stadivæk fortjener
et svar.

>- Mindst en linetykkelse på 0.50 (for at sikre at færre fisk skal leve med
>et blink i munden resten af livet).

Ankerreb - fisk får skader via volsom behandling, især hvis de skal
løslades igen,
kan forårsage meget volsome skader ved at benytte meget stærke liner.

>- Totalfredning af den ørrede, som jo er så hårdt truet af fiskeri (kilde:
>lystfiskere).

Enig!

>- Max 25 meter line på hjulet. (mindre effektivt lystfiskeri)

Latterlighed, fordi hvis man så får en stor fisk på, knækker snøren,
eller
fisken tager meget stor skade fordi du nu skal behandle fisken volsomt
for at
få dem ind, fordi du ikke kan trætte fisken først.

>- Max. en stang pr. fisker. (mindre effektiv lystfiskeri)

Tja, 20 - 30 stænger fanger ikke i nærheden af hvad et net kan fange i det
samme område.

Statistikken peger også på at du reelt fanger færre fisk med flere
stænger (lige undtaget torsk og ål som sluger krogene meget dybt),
fordi, har du mange stænger tager de for lang tid til at hive dem ind eller
opdage hugget, og så er fisken tit smuttet.

Faktisk er denne begrændsning virkelighed i ferskvand, men unødvendig
i saltvand, fordi at det ikke øger fangsten betydeligt.

>- Ingen fiskeri overhovedet i 100 meter zonen.

Dvs 90% af lystfisker ved kysten kan ikke fiske, da det er de færreste
lystfisker der har båd. Smart, men ikke retfærdigt, da disse folk du nu
stopper for at fiske, rent faktisk i flertallet af tilfælder har givet noget
til fisketegnsmidlerne (i håbet om at hjælpe bestanden), men nu
kan ikke fiske. Dette gør bare der bliver færre penge til at hjælpe
fiskebestandene - meget smart.

>- Højere kontigent for at være lystfisker.

Hvorfor, de fange mindst af alle typer af fisker, fridtidsfisker får langt
mere per hovedet end lystfisker, det samme gør erhvervsfiske

> [...]
>fælles interesse - fiskeri!! Istedet for evig og altid bekæmpe hinanden!!

Den sammenlign. du laver her er så latterlig at det er utroligt.
Begrændsningerne
du sammenligner her har intet med de begrændsninger som fritidsfiskerne har
været udsat for. Hvorfor har nogen, der fisker til 'eget' brug, behov
for mere end
et eller to garn vil jeg meget gerne have en forklaring på !, at i er
tilladt mange flere
forstår jeg rent faktisk ikke.

En sammenlinging ville være at lysfisker var reduceret fra at bruge 12
fiske stænger
til 6 stænger - det er stadivæk mere end hvad der er nødvendigt. Den
sammenlign.
er reel.

Lidt fakta:

Undersøgelser i udlandet har på vist at 20 fritids/erhvervs fisker kan
total tømme
en fjor/flod for fisk, hvis de er ukontrolleret. Selv med grej
begrændsninger til 6
net eller der omkring, og mange frednings zoner, kan netfiskeri gøre det
nærmest
umuligt for en fisk at være i et område eller bevæge sig gennem et uden
at blive fanget.

Tager man flere 1000 lysfisker i det samme område, kan fisken stadivæk
færdes
relativt umolested (så længe folk ikke rykfisker), fisken bliver også
mere vansklig
at fange fordi den larm der kommer med så mange lystfiskere vil drive
fisken til
at blive meget mere sky end den normalt ville være.

Net er og bliver den største grund til at fiskebestanden her i landet er
faldene (ud
over natur ændringer), net kan hvis de er sat på den rigtige måde opføre
sig som
en total barierrre til fiskene, selvom de ikke står meget tæt. Jeg
har flere gange set eksempler
på dette, hvor man skal zigzakke frem og til bage for at komme mellem
alle ruserne
og nettene. Det er besværligt for både at bevæge sig i hvisse render
til tider, og hvis det er svært når vi kan se afmærkningerne, hvad
chance har en
fisk der ikke kan se dem. Denne slags netning er det samme som mere eller
mindre lave et gigantisk stort net.

end fakta:

Jeg har ikke noget imod nogen der sætte et enkelt garn af og til, men
desværre er
folk altid meget grådige (nogle få undtagleser), folk fanger altid alt
hvad de kan
og prøver på at fange mere. Denne holdning er så udbred her i landet at det
er faktisk latterligt. Folk diskutere om deres "rettigheder", og nogen
citere
af og til nogle studier som viser hvilken skade forskellige metoder gør, men
desværre er det kun brugt som skyts og mget få reelt viser nogen
interesse for
naturen. (der er nogen der vil sige at dette ikke er korrekt, men jeg
har endnu
ikke set en artikel der kommer fra fritidsfisker der viser megen omsorg for
naturen - det kan godt være jeg har overset nogen, men de er sjældne,
jeg har set nogen fra stang og line fiskere. Næsten alle fritidsfisker
kommer
med "jeg har ret til", og "hvorfor skal jeg begrændses" osv. osv.).

Fiskeri her i landet, om det er lystfiskeri, fritidsfiskeri og
erhvervsfiskeri,
er noget der vil forsvinde hvis vi forsætte rovdriften på naturlige
resourcer
som vi har gjort i de sidste mange mange år.

Desværre er net fiskeri den værste form for fiskeri, fordi den er ikke
selektivt
og uhyrligt effektivt form for fiskeri. Fiskeri med en line er meget
ineffektivt
(dog med undtagelser når sild, og makrel kommer inden for rækkevidde, men
her er net enddog mere effektive igen). For det meste vil en lystfisker kun
tage en eller to fisk på en hel weekend, (hvis man undtager sild of
markrel),
hvor en der fisker med net, vil normalt tage den samme mængde af fisk
som flere 100 lystfiskere ville kunne tage på den samme strækning.

Jeg har selv prøvet fritidsfiskeri med min far da jeg var meget ynger så
i kan
ikke overbevise mig at dette ikke er sandt, det samme område hvor vi
satte vores
net, ville folk på en go' dag måske tage 5-10 fladfisk, men vi tog
regulært 2-4 gange
dette, i vores (ene (1)) net, unden de helt store problemer.

Her i landet har vi et problem med at folk har holdningen "jeg har krav
på",
eller "vi har altid gjort" osv. Disse urgamle holdninger er noget som
vores
natur ikke længer kan klare, så nu bliver vi nød til at tænke, hvad kan
vi gøre
for at bi-beholde fiskeri for så mange mennesker så muligt, men minske
skaden til naturen.

Desværre er der reelt kun et par løsninger. Total fredning er en for
at beskytte
fisk fra lystfiskeren er en, men det hjælper ikke for fritidsfiskeren,
fordi at fisken som regl
dør i nettet eller er utroligt meget skadet af nettet, og kan ikke
sættes fri. Total freding af
områder er en anden, som vil hjælpe på dette. Men dette tillader
stadivæk rovdrift på
fiskene i andre områder, og da ekosystemerne har interaktioner
med hinanden, kan vi så kun frede alle gyde områder, og steder hvor
fisken skal gennem
for at kommer derhen, - dvs alle områder hvor der fiskes nu. Dette er
ikke en god
ide fordi så kan ingen fiske, og derved har ingen noget ud af fiskeriet.
Den sidste
metode (en som folk her hjemme skriger imod - uden nogen form for reelle
beviser)
er C&R, dvs lukke områder til fiskeri hvor man må tage noget hjem, men
stadivæk
tillade fiskeri, på den kondition at alt gøres for at lukke fiskene ud,
uden skade.

Dropper man derimod net, og tillader kun fiskeri med stang, og line.
Med nogle ekstra
krav, som feks kroge uden modhager, og at hvisse arter ikke dræbes
indtil bestanden
har kommet sig nok, så har vi muligheder for at have et fornuftigt
fiskeri i fremtiden.
På denne måde har flest mulig mennesker adgang til at kunne prøve at
fiske, og
have en chance for at fange noget, i stedet for at de få fanger meget og
tjener penge
på salget af fisk.

Men desværre vil de fleste fritidsfiskerne ikke anakende deres role i at
true fiskebestanden,
dette er tydligt fra de diskutioner som foregår her i gruppen... Jeg
har kun hørt fra dem
at de "har retten til at fiske med net", og en ubegrundet påstand at
bare ford der er mange
flere lystfisker, så må lystfiskerne absolut gøre den største skade.
Man kan også se
den holdning i hvor mange ulovlige net der findes langs kysten, og hvor
mange steder
der er "u-officielle" forretninger der sælger fisk, for at give en eller
anden fiske
en sort indkomst. Dette viser kun en meget ringe respekt for naturen og
dens resourcer,
som desværre er utroligt meget udbred herhjemme!!.

Konklusion for at redde vores naturlige resourcer, og for at have
fiskeri i fremtiden, skal
vi ændre disse ingroet holdninger som er tilstede her i landet. Vi skal
så til at fokusere
på et bæredygtigt fiskeri, som alle (og jeg mener alle) støtter.
Straffen for ulovligt fiskeri
skal sættes op til noget der er mærkbart, her mener jeg ikke
fisketegnet, men derimod at beholde
fisk under målet, og fiske i frednings zoner. Dette vil kræve at alt
ikke bæredygtigt fiskeri
skal forbydes, og desværre for fritids fisker, betyder dette alt
garnfiskeri (eller i mindste
tilfælde meget hårde begrændsninger på garnfiskeri)!

Til fritidsfisker :
Jeg er ked af at sige det, men jeg kan ikke se nogen grund for mere
end et enkelt garn/ruse, og
yder mere fiskeri med net er ikke bæredygtigt i det nuværene omfang.
Kan i vise mig nogle studier
der viser at netfiskeri ikke har nogen betydeligt effekt på
fiskebestanden er jeg villig til at lytte,
men jeg tror ikke på at de eksistere.

mvh
mike.

--
#include "stddisclaimer.h"
Email : mailto://mike@anarki.dk Org : Linux SSlug

Fra : Alex Linaa

Dato : 24-10-01 14:36

"Michael Nielsen" <mike@anarki.dk> skrev en masse godt om fritidsfiskeri, og
noget mindre godt (IMO) om C&R

Man lad nu C&R ligge i denne omgang, for det er fritidsfiskeriet jeg godt
vil komme med en kommentar til.

Jeg skrev til Danmarks Amatørfiskerforening d. 1.8.2001, på opfordring af en
artikel i deres eget blad hvor de opfordrede til at komme med holdninger, og
angav at: "spaltepladsen er fri for dig".
Nedenstående brev er det uredigerede oprindelige brev, som DAFF nok så
behændigt har undladt overhovedet at reagere på, så jeg håber at et par
fritidsfiskere her i gruppen er mere imødekommende. Det er i hvert tilfælde
ikke noget sundhedstegn for den fortsatte dialog, hvis foreningen blot
vælger at ignorere meninger der ikke harmonerer med deres egne.

Venlig hilsen
Alex Linaa

-----Åbent brev til DAFF-------

Kære DAFF

Jeg skriver på jeres egen opfordring i "Amatørfiskeren 1/2001", hvor I
efterlyser kommentarer og dialog omkring begrebet det rekreative fiskeri.
Jeg er selv en del af det rekreative fiskeri, om end jeg udelukkende fisker
med det redskab der kaldes en fiskestang. Jeg har gennem snart lang tid
deltaget i debatter på dk.fritid.lystfiskeri, og jeg har specielt været
aktiv i debatter hvor fritidsfiskeriet har været emnet.
Det kan vist ikke være nogen hemmelighed, at visse fundamentalister blandt
lystfiskere helst så fritidsfiskerne udryddet én gang for alle, og det har
jeg gang på gang talt imod i den pågældende nyhedsgruppe, og opfordret til
dialog og samarbejde, i stedet for den evindelige mudderkastning.
Jeg er klart af den opfattelse, at der skal, og er plads til alle ved vore
kyster, og at fritidsfiskerne har årelange traditioner som går tilbage til
før den første fiskestang så dagens lys.
Vi må alligevel samlet erkende, at vi er en minoritet i dette land, og vi
lever på resten af befolkningens nåde. Befolkningen (inklusive os håber jeg)
er heldigvis ved at blive mere miljøbevidste, og dagsordenen sættes som
følge heraf med miljøet for øje, og ikke menneskets udnyttelse af naturen.
Derfor bliver vi nødt til at erkende, at vore respektive hobbyer skal være i
tråd med beskyttelse af miljøet, og kun sekundært derefter kommer den
rekreative værdi.
Nu skriver I selv "Rekreativt fiskeri", og det opfatter jeg som modpolen til
erhvervsfiskeri, eller konsumfiskeri.
Derfor har jeg mange gange svært ved at vinde gehør for mine gode argumenter
for at bevare fritidsfiskeriet, når I i foreningen efter min mening skyder
jer selv i foden på flere områder.
Nøgleordet er "Rekreativt"
Når man fisker rekreativt, fisker man i sagens natur ikke til konsum, men
blot for at få fornøjelsen ved at fiske. Derfor har jeg (og andre) endog
meget svært ved at se berettigelsen af mere end 3 garn. Det giver efter min
opfattelse ikke mere rekreation, blot mere arbejde. Konsumfiskeri har vi
erhvervsfiskerne og bierhvervsfiskerne til, for vi andre må og skal fangsten
være en tillægsgevinst til det rekreative aspekt af vor hobby.
Der er efter min opfattelse heller ingen mening i, at en rekreativ hobby
skal kunne betale sig, så er det netop ikke rekreation længere, men erhverv.
Jeg er selv jæger, og her kan hobbyen jo heller ikke betale sig (>1.000 kr.
pr. kg. bytte!!). Det vi betaler for er ikke byttet, men oplevelsen ved at
forsøge på at få fat på byttet, og den dejlige tid vi i den anledning
tilbringer i naturen.
Derfor møder I modstand fra stort set hele den øvrige befolkning, med jeres
krav om ophævelse af omsætningsforbudet. Det er et krav, og et argument, der
skyder alle naturbrugere i foden, inklusiv lystfiskere og jægere.
Jeres krav om ophævelsen af 100-meterzonen kan jo diskuteres. Men her må man
igen tage hele befolkningens briller på, og anskue fredningsbælter ud fra en
fiskerimæssig bæredygtig synsvinkel. Et faktum er, at den garnfrie zone er
indført alene med henblik på beskyttelse af de trækkende fisk, idet alle
øvrige fiskearter findes i mindst lige så store mængder på dybere vand, som
inde ved stranden. Så hvis det er et ønske fra jeres side at fiske efter
fladfisk, torsk, eller andre marine arter, så skal garnene under alle
omstændigheder ud på dybere vand, og åleruser må jo gerne sættes inden for
fredningsbæltet.
Ørreder og laks trækker i stedet langs kysterne, og her er der en temmelig
god mulighed for at lave et ikke-bæredygtigt fiskeri med garn.
Sæt 3 garn i forlængelse af hinanden, 501 meter på hver side af et å-udløb i
oktober/november, og der ville med garanti ikke trække en eneste gydefisk op
i åerne til at sikre næste års afkom. Sæt samme sted 50 lystfiskere, og de
ville i gennemsnit maksimalt fange én fisk pr. 20 fiskere pr. dag.
Der har I hele forskellen på bæredygtigt fiskeri, og ikke-bæredygtigt
fiskeri, og det er en af hovedårsagerne til mange af lystfiskernes modstand
mod garnene, at fritidsfiskernes forening agiterer for et ikke-bæredygtigt
fiskeri.
Det sidste punkt jeg gentagne gange er løbet ind i, er den foruroligende
mængde af ulovlige garn langs vore kyster. Jeg synes at I som forbund skulle
tale dunder så det kan høres helt op i folketinget, så alle er på det rene
med at vi kæmper den samme kamp mod det ulovlige fiskeri. Jeg som lystfisker
løber alt for ofte over et uafmærket, og ulovligt sat garn. I som
fritidsfiskere kan ikke undgå at have samme oplevelse, og tillige en bedre
ide om hvem synderne er, idet jeg ved flere lejligheder har set
garnpiraterne sejle ud fra de samme små fiskerlejer, hvor fritidsfiskerne
også har deres både liggende. Det skal ikke lyde som nogen anklage, for jeg
er overbevist om at langt størsteparten af fritidsfiskerne har deres sager i
orden, men I kunne hjælpe både jer selv og alle vi andre ved at gøre en
aktiv indsats mod de ulovlige garn. De bliver jo sat og røgtet på de samme
tider af døgnet som de lovlige garn, så der skulle være gode chancer for at
finde ud af hvem de brådne kar er, og få dem anmeldt til fiskerikontrollen.
Jeg er fuldt ud klar over, at der er MANGE lystfiskere der fisker uden at
have betalt licens, og det undlader jeg heller ikke at påtale ved enhver
given lejlighed over for lystfiskernes organisationer. Men er faktum er, at
en ulovlighed jo ikke retfærdiggør en anden, så jeg plejer at foreslå at vi
i samarbejdets ånd forsøger efter bedste evne at luge ud i egne rækker, i
stedet for at hakke på modparten.
Når dette er sagt, så lad mig slå fast at jeg er absolut tilhænger af
fritidsfiskeriets beståen. Hvor ville vore fjorde være fattige på miljø uden
disse små fiskerlejer hvor I røgter jeres garn, og altid er med på en snak
om fisk og vejr. Jeg går blot ind for, at når vi nu i begge lejre har valgt
at kalde vore hobbyer rekreativt fiskeri, også slår fast at det er den
rekreative side der er vore bevæggrunde til at fiske, og ikke hverken
fangstmængder eller økonomisk vinding. Så kunne vi få et samarbejde op at
stå omkring den natur vi alle holder af at befinde os i. Et samarbejde der
tilgodeser naturen i første række, og naturbrugerne i anden række. Hvis vi
står sammen kan vi skabe en basis vore vores fælles eksistenberettigelse,
men kæmper vi imod hinanden skaber vi blot en eller flere tabere.
Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Christian Jacobsen

Dato : 25-10-01 07:01

Jeg tror ikke rigtigt på at begrænse hverken lyst eller fritidsfiskeriet
giver nogen form for opretning af fiskebstanden, derimod et forbud mod
bundtrawl i en grænse af 3 km fra kysten , kunne beskytte de bundplanter
som vore ynglingsfisk opholder sig i . Har flere gange oplevet atstå ved
kysten , hvor de store drenge slæber bunden i stykker , og oplevet hvordan
man efter en halv time så godt kan pakke sit grej sammen , fordi man ikke
får andet end løst tang og ålegræs med sig ind . Og især når de kære
biologer fortæller at detgår op til 5år inden bunden har det bare nogenlunde
igen..
Med venlig hilsen
Christian Jacobsen
cjac@vip.cybercity.dk
Alex Linaa <@nospam@a@linaa.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3bd6c3db$0$25358$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Alex Linaa

Dato : 25-10-01 07:34

"Christian Jacobsen" <cjac@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> giver nogen form for opretning af fiskebstanden, derimod et forbud mod
> bundtrawl i en grænse af 3 km fra kysten , kunne beskytte de bundplanter

Det har du ganske ret i.
Men her er man oppe imod et helt ministerium, en magtfuld organisation, samt
ikke mindst et væld af EU-embedsmænd, som har til opgave at gøre livet så
besværligt som muligt for borgerne i medlemslandene.

> [...]
> man efter en halv time så godt kan pakke sit grej sammen , fordi man ikke
> får andet end løst tang og ålegræs med sig ind .

Hvor oplever du det?
Jeg har heldigvis aldrig set dette selv, men det lyder skræmmende.

Surt, men desværre sandt

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Michael Nielsen

Dato : 29-10-01 12:20

Christian Jacobsen wrote:

> [...]
>får andet end løst tang og ålegræs med sig ind . Og især når de kære
>biologer fortæller at detgår op til 5år inden bunden har det bare nogenlunde

Hej,

Ja dette hjælper også med at ødelægge vores fiske bestande og mijlø.
Der er mange eksempler
på hvordan vi her i landet gør vores yderste for at ødelægge naturen,
bla. Læste jeg
om brisling fiskeriet omkring bornholm i 1999 som var ufatteligt. Det
er dog utroligt
som man bare høster løs af en art, uden at tænke på hvad konsekvenserne
er af denne
aktion. Især når andre lande havde begrændset fiskeriet pga bestanden
var under press, men
"Miljø beviste" Danmark forsatte bare høsten. Jeg ved ikke om dette
stadivæk forgår.

Men dette skal med i overvejlserne, men igen er der en gruppe der bare
ser deres erhverv
truet i den nærmeste fremtid pga kvoter. De samme folk kan desværre
ikke se at deres
erhverv er udrydelse truet i den fjerner fremtid, pga deres nuværende
aktiviteter..

Fra : Michael Nielsen

Dato : 29-10-01 12:14

Alex Linaa wrote:

>"Michael Nielsen" <mike@anarki.dk> skrev en masse godt om fritidsfiskeri, og
>noget mindre godt (IMO) om C&R

Det er et spørgsmål om holdninger, men det vil jeg ikke ind på nu!

> [...]
>ikke noget sundhedstegn for den fortsatte dialog, hvis foreningen blot
>vælger at ignorere meninger der ikke harmonerer med deres egne.

[snip]

Meget fornuftigt brev må jeg sige.

Jeg tror altså ikke at vi kan forsvare at fritidsfiskeri forsætter
på den måde som vi gør nu om dage, fiskeriet er for effektivt
og putter for meget tryk på bestanden. Jeg har set i andre lande hvor megen
effekt det har at forbyde garnfiskeri, og det er derfor jeg argumentere
for dette. Men med dette sagt, så er et kompromi altid en god ting, så
længe at miljøet og bestanden vinder.

Jeg må desværre konstantere at et af de mest udbredte ting her i landet (og
sikkert også i mange andre) er at hvis en's holdning ikke harmonere med
den andre så prøver man at ignorer, eller undertrykke den anden holdning
uanset om de har nogle valide punkter eller ej.

Et eksempel

Jeg så (næsten 8 månder siden - tv2 tror jeg), en erhvervsfisker der
blev stillet
nogle spørgsmål om fiske kvotaer, som han syntes var tåbelige, og han
påstod at der ikke var problemer med fiskebestanden.. Dog konstanterede
han i samme sætning at han fangede mindre end han plejede at gøre...

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 31-07-01 19:10

Chris wrote:

> Jeg ved ikke, om det sorterer under selvtægt, men jeg får meget lyst til at
> låne min gamle onkels jolle, som ligger i nærheden. Med den kunne jeg så
> fjerne og destruere garnene. Men det er vel næppe lovligt(?)

Det er selvtægt, og hvis du er allene, så har du jo ingen vidner, og det
er en uholdbar situation.

Det kunne jo ske, at Fiskerikontrollen dukkede op medens du er ved at
tage garnet op, så vil det jo se ud som om du røgter dit eget ulovlige
og uafmærkede garn.

Ring først til Fiskerikontrollen, hvis de har en telefonsvarer på, så
ring til politiet, de har med garanti ikke tid, men så forslå
vagthavende, at du/I tager garnet op og indleverer det på
politistationen, hvis han bekræftiger at det er en ok fremgangsmåde, så
har du baglandet i orden, alle opkald til politiets vagthavende bliver
nemlig båndet.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Henrik Leth

Dato : 01-08-01 06:48

Det vil være umuligt at lave love og en forvaltning, der tilfredsstiller
både redskabsfiskeren og lystfiskeren.

Skulle redskabsfiskerne gøres tilfredse ville det være ensbetydende med
ophævelse af redskabsbegrænsningen og de etablerede fredningszoner.
Omsætningsforbudet er der også mange redskabsfiskere, der ønsker ophævet.
(Ja, nu ta’r man ikke længere penge for fisken, men kun for at rense den!)

Modsat er de fleste lystfiskere velvidende om, at skal fiskeriet og
fiskemulighederne forbedres, ja, så er der ingen vej uden om yderligere
restriktioner. Jeg har tidligere foreslået:

* At der maksimalt må benyttes et enkelt redskab.
( Kan man ikke fange tilstrækkeligt med fisk i et enkelt garn eller ruse,
kunne det jo være fordi at bestanden er for lille).

* At redskabsfiskeren skal blive ved sit redskab men det fisker.
(Ved festlige lejligheder fortæller redskabsfiskeren om naturoplevelser.
Fakta er, at langt de fleste sættes ved skumringstid. (Båden får fuld
skrue hen til fiskepladsen – garnet sættes og gashåndtaget vrides i bund
så den sidste TV avis og kaffen kan nydes i selskab med familien).

* At fredningszonerne i flaskehalsområderne udvides.

Henrik Leth
www.metal-randers.dk    Privat: http://home4.inet.tele.dk/leth
tlf.: +45 21 26 42 16
fax.: +45 86 40 16 89