/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Motoren hakker i det ved gasgivning
Fra : Dak


Dato : 05-04-09 09:57

Hej

Der er opstået et problem med min bette bil.

Kan ikke finde ud af om det er tændingssystemet eller benzinfiltre eller
noget 3.

Bilen kører f.eks. fint de første 3 min ca. i går kl.13 da jeg så når
til et lyskryds og begynder at køre over så begynder den at hakke og kan
ikke accelerere i 2gear. Dette fortsætter så resten af turen inde i
byzonen. ude på motorvejen kommer det kun meget lidt sporadisk og i
forskellige grader.

Men da jeg kørte hjem kl.22 så skete det også et par gange men oplevede
det ikke som meget men startede også i skibby og kørte til herlev så
startede på landevej->motorvej->by.

Ting jeg har gjort inden det begyndte at opstå:

-Udvidet metallet i tændkabler ved tændspolen da den ikke fik ordentligt
grip efter min mening.

-Tanket en ½ tank benzin på jet på englandsvej

Ting som jeg har gjort efter problemet er opstået:

-renset tændspolehætten? for ir/kalk aflejringer.
-tørret tændrør af ved tændrørshætten


SÅ hvad kan jeg nu tjekke/gøre?



--
Dak
"Daewoo Matiz 0.8 '99"
"ex-Ford Sierra 2.0 Azur DOHC '90"




 
 
Armand (05-04-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 05-04-09 13:44

Dak skrev:
>
> SÅ hvad kan jeg nu tjekke/gøre?
>
Give kareten en kur med karburatorsprit!
Kør på nærmeste tank og køb/ihæld fornøden mængde sprit til hele tenkens
indhold og efterfyld derefter med bensin til randen!

--
Armand.

Martin Bak (05-04-2009)
Kommentar
Fra : Martin Bak


Dato : 05-04-09 14:03


"Dak" <dak_n@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:49d87242$0$90264$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej
>
>
> Ting jeg har gjort inden det begyndte at opstå:
>
> -Udvidet metallet i tændkabler ved tændspolen da den ikke fik ordentligt
> grip efter min mening.
>
Hvis der er mere end ét tændkabel, er det nok ikke tændspolen
Men punktet er interessant. Har du haft strømfordelerdækslet (som det er)
afmonteret?

--
Martin
www.martinbak.dk/



Martin Bak (05-04-2009)
Kommentar
Fra : Martin Bak


Dato : 05-04-09 14:55


"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i en meddelelse
news:graa58$18iv$1@newsbin.cybercity.dk...
>
> "Dak" <dak_n@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:49d87242$0$90264$14726298@news.sunsite.dk...
>> Hej
>>
>>
>> Ting jeg har gjort inden det begyndte at opstå:
>>
>> -Udvidet metallet i tændkabler ved tændspolen da den ikke fik ordentligt
>> grip efter min mening.
>>
> Hvis der er mere end ét tændkabel, er det nok ikke tændspolen
> Men punktet er interessant. Har du haft strømfordelerdækslet (som det er)
> afmonteret?
>
Det kan jeg se nu, at du ihvertfald efterfølgende har haft. Hvis du også
havde rodet med det inden fejlen opstod, så er det den absolut mest
sandsynlige forklaring på balladen.
Du skriver at du har renset for ir/kalk-aflejringer.
Der skal ikke være kalkaflejringer i strømfordelerdækslet. Kalk kommer kun i
forbindelse med fugt, som der intet må være af i strømfordeleren.
Et intakt strømfordelerdæksel er af afgørende betydning for om din bil kører
ordentligt. Selv en lille revne, som dårligt kan ses med det blotte øje, kan
forhindre bilen i at køre, fordi den giver adgang for fugt. Der sidder også
typisk en stor O-ring der tætner hvor dækslet sidder på strømfordeleren.
Denne skal naturligvis også være intakt og sidde rigtigt.
Hvis man har renset strømfordelerdækslet, som du åbenbart har, så er det af
største vigtighed, at det er fuldstændig tørt inden det monteres igen. En
tur på radiatoren, eller med en hårtørrer kan være en fornuftig ting.

--
Martin
www.martinbak.dk/



Dak (05-04-2009)
Kommentar
Fra : Dak


Dato : 05-04-09 18:21


> Det kan jeg se nu, at du ihvertfald efterfølgende har haft. Hvis du også
> havde rodet med det inden fejlen opstod, så er det den absolut mest
> sandsynlige forklaring på balladen.
> Du skriver at du har renset for ir/kalk-aflejringer.
> Der skal ikke være kalkaflejringer i strømfordelerdækslet. Kalk kommer kun i
> forbindelse med fugt, som der intet må være af i strømfordeleren.

Ja det var også mit gæt. der var op til 1mm aflejring på
kontaktpunkterne inde i fordelerendækslet. samt en lidt antydning på
selve fordeleren. Men jeg kan ikke umiddelbart pille fordeleren af da
jeg ikke kan finde nogen skruer/møtrikker på den? :-/ og en haynes
manual er ikke lavet til min model(også grunden til at jeg endnu ikke
har kunne finde benzinfilteret. ) men tørrede ellers grundig af men
kommer nu i tanke om at jeg ikke tørrede den roterende del af efter at
have sprøjtet med WD40. :-/ kan være derfor problemet stadigvæk eksistere.


--
Dak
"Daewoo Matiz 0.8 '99"
"ex-Ford Sierra 2.0 Azur DOHC '90"



Martin Bak (05-04-2009)
Kommentar
Fra : Martin Bak


Dato : 05-04-09 19:27


"Dak" <dak_n@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:49d8e883$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> Det kan jeg se nu, at du ihvertfald efterfølgende har haft. Hvis du også
>> havde rodet med det inden fejlen opstod, så er det den absolut mest
>> sandsynlige forklaring på balladen.
>> Du skriver at du har renset for ir/kalk-aflejringer.
>> Der skal ikke være kalkaflejringer i strømfordelerdækslet. Kalk kommer
>> kun i forbindelse med fugt, som der intet må være af i strømfordeleren.
>
> Ja det var også mit gæt. der var op til 1mm aflejring på kontaktpunkterne
> inde i fordelerendækslet. samt en lidt antydning på selve fordeleren. Men
> jeg kan ikke umiddelbart pille fordeleren af da jeg ikke kan finde nogen
> skruer/møtrikker på den? :-/
Der er ingen grund til at pille strømfordeleren af. Hvis du har forsøgt det
er der tillige en risiko for at din tænding nu står forkert. Strømfordeleren
bliver som regel holdt på plads af en enkelt møtrik, der sidder på en
gevindtap på topstykket. Strømfordelerens "hul" til denne gevindtap er ikke
et cirkulært hul, men nærmere en slids, der gør at man kan dreje hele
stømfordeleren, så den på den måde ændrer tændningstidspunktet i forhold
knastakslen og dermed også i forhold til ventilernes åbn og lukken.
Jeg tror ikke du har drejet på strømfordeleren, eftersom du tilsyneladende
ikke har fundet møtrikken der fikserer den, men hvis du har, må du stille
den tilbage hvor den var, (det kan som regel ses hvor den hidtil har været)
og efterfølgende få en der har en tændingspistol og viden om hvordan den
bruges, til lige at få stillet tændingen rigtigt.
Men du svarede mig ikke på spørgsmålet om du havde haft strømfordelerdækslet
af inden problemerne begyndte?

--
Martin
www.martinbak.dk/




Dak (05-04-2009)
Kommentar
Fra : Dak


Dato : 05-04-09 20:20


> Der er ingen grund til at pille strømfordeleren af. Hvis du har forsøgt det
> er der tillige en risiko for at din tænding nu står forkert. Strømfordeleren
> bliver som regel holdt på plads af en enkelt møtrik, der sidder på en
> gevindtap på topstykket. Strømfordelerens "hul" til denne gevindtap er ikke
> et cirkulært hul, men nærmere en slids, der gør at man kan dreje hele
> stømfordeleren, så den på den måde ændrer tændningstidspunktet i forhold
> knastakslen og dermed også i forhold til ventilernes åbn og lukken.
> Jeg tror ikke du har drejet på strømfordeleren, eftersom du tilsyneladende
> ikke har fundet møtrikken der fikserer den, men hvis du har, må du stille
> den tilbage hvor den var, (det kan som regel ses hvor den hidtil har været)
> og efterfølgende få en der har en tændingspistol og viden om hvordan den
> bruges, til lige at få stillet tændingen rigtigt.

Så er det godt jeg ikke har fundet hullet.

> Men du svarede mig ikke på spørgsmålet om du havde haft strømfordelerdækslet
> af inden problemerne begyndte?
>

Både ja og nej. havde den af for nogen måneder siden i forbindelse med
udskiftning af tændkabler og tændrør men problemet er først opstået de
seneste par dage, ja da foråret begyndte mere eller mindre.


--
Dak
"Daewoo Matiz 0.8 '99"
"ex-Ford Sierra 2.0 Azur DOHC '90"


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste