Ubuntu
Fra : Jan Dahl Damkjær

Dato : 14-05-09 14:56

hej
har lige installaret ubuntu på en gammel bærbar, den bliver næsten som ny.
men jeg får en meddelse når den starter op og kræver et password

Indtast Adgangskode for at låse standardnøgleringen op
Programmet "panalprogram til netværkshåndtering" (/usr/bin/nm-applet) ønsker
at tilgå standardnøgleringen, men den er låst.

hvordan kan jeg få den til at huske dette password

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-05-09 21:38

Jan Dahl Damkjær skrev:

> [...]
> ønsker
> at tilgå standardnøgleringen, men den er låst.
>
> hvordan kan jeg få den til at huske dette password

Nøgleringen har den fordel, at den kan huske mange
adgangskoder for dig, de beskyttes så af en enkelt
adgangskode til nøgleringen. Du kan ikke få husket den
adgangskode.

Hvis der ikke er andre end dig, der har adgang til
computeren, og hvis du ikke forventer den bliver stjålet,
eller hvis du alligevel ikke opbevarer adgangskoder til
vigtige data i nøgleringen, så kan du undlade at angive en
adgangskode til nøgleringen. Det vil have samme effekt som
hvis du fik husket adgangskoden til den. Men du skal
selvfølgelig være klar over, at alle med adgang til din
computer dermed også får adgang til de ting, der er
beskyttet med koder i nøgleringen.

Så vidt jeg ved, skal du have slettet nøglen og alle de
opbevarede koder, så du får nulstillet koden til nøgleringen:

Klik på menupunktet Steder => Hjemmemappe => få vist skjulte
filer via genvejstasten Ctrl+H => åbn mappen .gnome2 =>
keyrings => flyt alle filerne i mappen ud på skrivebordet
(så har du dem som backup). Genstart computeren, eller log
ud og log ind igen.

Næste gang du skal bruge en adgangskode, fx ved tilslutning
af drev, skal du indtaste adgangskoden => vælg at få husket
koden for altid => du skal nu angive en kode for nøgleringen
=> lad felterne være tomme => klik på Opret.

Se evt. skærmbillede af nøgleringen og tekst her:
http://kimludvigsen.dk/linux/tips_og_tricks.php#noeglering

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://ordforklaring.dk

Fra : Jan

Dato : 14-05-09 22:39

> [...]
> Opret.
>
> Se evt. skærmbillede af nøgleringen og tekst her:

Takker.. lige hvad jeg skulle bruge.