Hvordan indstallerer man .Bin - ubuntu
Fra : Jeppe Martin Bach

Dato : 20-04-09 13:15

jeg har ingen forstand på Ubuntu - hvordan indstallerer bin - altså
downloade programmer
Hilsen Jeppe

Fra : Per Jørgensen

Dato : 20-04-09 13:21

Jeppe Martin Bach wrote:
> jeg har ingen forstand på Ubuntu - hvordan indstallerer bin - altså
> downloade programmer
> Hilsen Jeppe
Normalt chmod +x filnavn
./blblablabla.bin

Så finder maskinen selv ud af - bare husk at gøre den exekverbar

Fra : Peter Mogensen

Dato : 20-04-09 14:05

Jeppe Martin Bach wrote:
> jeg har ingen forstand på Ubuntu - hvordan indstallerer bin - altså
> downloade programmer

Hvis du ikke kender svaret selv, så vil jeg anbefale dig at holde dig
til de programmer, der er ubuntu-pakker til (som du finder i
pakke-systemet), eller få en linux-kyndig til at gøre det for dig.

Fra : Martin [TMM]

Dato : 20-04-09 14:46

Hej
Peter Mogensen wrote:
> Hvis du ikke kender svaret selv, så vil jeg anbefale dig at holde dig
> til de programmer, der er ubuntu-pakker til (som du finder i
> pakke-systemet), eller få en linux-kyndig til at gøre det for dig.

Og dermed spilde chancen for at lære metoden til selv at gøre det,.næste
gang?

Mvh
Martin

Fra : Peter Mogensen

Dato : 20-04-09 15:16

Martin [TMM] wrote:
> Hej
>
> Og dermed spilde chancen for at lære metoden til selv at gøre det,.næste
> gang?

Intet forhindrer Jeppe i at spørge den omtalte linux-kyndige om han kan
få en kort introduktion til en lidt dybere forståelse af hvad der foregår.

Jeg mener blot at der er mere grundliggende ting man bør lære om at
arbejde med en Linux shell før man forsøger at køre ukendte downloadede
programmer.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-04-09 14:54

Jeppe Martin Bach skrev:
> jeg har ingen forstand på Ubuntu - hvordan indstallerer bin - altså
> downloade programmer

Jeg har skrevet en guide, der måske kan hjælpe dig lidt.
Guiden offentliggøres først om et par dage, og siden skal
ikke indekseres af Google før da, så jeg har indsat et
mellemrum i adressen, som du lige skal fjerne:

http://kimludvigsen.dk/
linux/tilfoej_og_fjern_programmer.php

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 21-04-09 08:30

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> offentliggøres først om et par dage, og siden skal ikke indekseres af
> Google før da, så jeg har indsat et mellemrum i adressen, som du lige

Og der står så intet om .bin filer? Så hvad hjælper det Jeppe?

/Johan

Fra : Peter Mogensen

Dato : 21-04-09 09:10

Johan Holst Nielsen wrote:

> Og der står så intet om .bin filer? Så hvad hjælper det Jeppe?

Ikke meget.
Og grunden er (bl.a.) at "bin" ikke er nogen standard på nogen måde.

Som før sagt... Jeppe bør få en Linux-kyndig til at hjælpe sig
face-to-face hvis det virkelig er nødvendigt at installere det stykke
software fra den fil.
Og så bør han samtidig få lidt grundviden omkring hvad der foregår, så
han næste gang selv kan vurdere om det er noget han kan selv.

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 21-04-09 10:17

Peter Mogensen wrote:

> Ikke meget.
> Og grunden er (bl.a.) at "bin" ikke er nogen standard på nogen måde.

Enig - men det virker mest som dårlige reklame - når man linker til sin
egen side, med påstand om der er en forklaring - men der ingen er.

> [...]
> Og så bør han samtidig få lidt grundviden omkring hvad der foregår, så
> han næste gang selv kan vurdere om det er noget han kan selv.

Der er vi så 100% enige. Det var heller ikke det jeg kommenterede på :)

/Johan

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-04-09 11:32

Johan Holst Nielsen skrev:

> Og der står så intet om .bin filer? Så hvad hjælper det Jeppe?

Jeg opfattede det som et generelt spørgsmål om installation
af downloadede programmer og ikke kun bin. Men jeg skrev
samtidig "måske", netop for det tilfælde, at der kun var
tale om bin-filer.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 21-04-09 12:17

Kim Ludvigsen wrote:

> Jeg opfattede det som et generelt spørgsmål om installation af
> downloadede programmer og ikke kun bin. Men jeg skrev samtidig "måske",
> netop for det tilfælde, at der kun var tale om bin-filer.

Synes desuden godt din artikel kunne gøres en smule bedre under tar.gz
(hvorfor er bz2, zip arkiver osv ikke nævnt?). Det lyder i høj grad, som
man blot skal udpakke dem og køre dem. Men i en lang række tilfælde,
skal disse arkiver jo også compiles mv..

Mvh
Johan

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-04-09 12:38

Johan Holst Nielsen skrev:

> Synes desuden godt din artikel kunne gøres en smule bedre under tar.gz
> (hvorfor er bz2, zip arkiver osv ikke nævnt?).

Jeg er forholdsvis ny med Ubuntu/Linux, hvorfor jeg
tidligere netop har spurgt efter kommentarer til guiderne
her i gruppen. Jeg vil prøve at omskrive gz-afsnittet, så
det inkluderer bz2 og zip og nævner risikoen for
kompilering. Tak for indsparket.

> Det lyder i høj grad, som
> man blot skal udpakke dem og køre dem. Men i en lang række tilfælde,
> skal disse arkiver jo også compiles mv..

Jeg synes, dit "blot" er malplaceret. Jeg advarer i
afsnittets indledning netop målgruppen mod den slags filer,
og jeg skriver, at det kan være meget nørdet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://ordforklaring.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 21-04-09 19:25

Den Tue, 21 Apr 2009 13:16:55 +0200 skrev Johan Holst Nielsen:

> [...]
> man blot skal udpakke dem og køre dem. Men i en lang række tilfælde,
> skal disse arkiver jo også compiles mv..

Det er en guide for muse-brugere...

Forestil dig en tilsvarende guide til Windows, der forklarer hvordan man
åbner en zip-fil. Ville en sådan guide tage højde for at zip-filen kunne
indeholde et C#-projekt, og forklare hvordan man downloader Visual
Studio Express, så man kan compile det?

(Jo, det er jeg faktisk støt på).

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 21-04-09 19:32

Kent Friis wrote:

> [...]
> åbner en zip-fil. Ville en sådan guide tage højde for at zip-filen kunne
> indeholde et C#-projekt, og forklare hvordan man downloader Visual

Nej - men det er heller ikke helt lige så normalt på Windows platformen
som det er på Linux platformen. Det er langt fra unormalt at man skal
compile sine egne programmer, når man downloader en gz eller anden arkiv
pakke. Det er det tværtimod på Windows platformen (jeg har f.eks. aldrig
oplevet det - eller mindes det i hvert fald ikke - med mindre meget
præcist defineret, fordi det var et codesnippet eller lign.).

/Johan

Fra : Kent Friis

Dato : 21-04-09 19:38

Den Tue, 21 Apr 2009 20:31:49 +0200 skrev Johan Holst Nielsen:

> [...]
> oplevet det - eller mindes det i hvert fald ikke - med mindre meget
> præcist defineret, fordi det var et codesnippet eller lign.).

Det kommer an på hvad man downloader. Source eller binaries. Og det
gælder begge systemer.

Den store forskel er at på Windows er det sjældent at man har
*muligheden* for at downloade sourcen.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 21-04-09 19:59

Kent Friis wrote:

> Det kommer an på hvad man downloader. Source eller binaries. Og det
> gælder begge systemer.

Enig. Men i mange tilfælde ligger sourcen som en arkivpakke - mens
binaries tit er i pakket format ala rpm eller deb.

Det er korrekt at der selvfølgelig også er en del programmer, hvor man
downloader den compilede kode i et arkiv. Men igen - mener det er
vigtigt at nævne begge dele for brugerne, når man skriver en guide. Det
hjælper ikke at skrive halvdelen af det der sker.

> Den store forskel er at på Windows er det sjældent at man har
> *muligheden* for at downloade sourcen.

Enig. Derfor er det også i mindre grad vigtigt at beskrive det i en
guide til Windows, frem for til Linux.

/Johan

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 22-04-09 19:27

Kent Friis skrev:
> Den store forskel er at på Windows er det sjældent at man har
> *muligheden* for at downloade sourcen.

Jeg kender heller ingen windows-distribution, hvor der medfølger en
c-compiler.

/Lars

Fra : Kent Friis

Dato : 22-04-09 20:25

Den Wed, 22 Apr 2009 20:26:50 +0200 skrev Lars Kongshøj:

> Jeg kender heller ingen windows-distribution, hvor der medfølger en
> c-compiler.

Men Visual Studio Express kan downloades gratis, hvis jeg ikke tager
fejl. Så C# ville være en mulighed.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-04-09 20:00

Johan Holst Nielsen skrev:

> Det er langt fra unormalt at man skal
> compile sine egne programmer, når man downloader en gz eller anden arkiv
> pakke.

Jeg har tilføjet lidt til afsnittene "Manuel installering"
og "Sådan installerer du fra en gz-fil". Er der en, der
gider at tjekke, om de holder vand?

http://kimludvigsen.dk/
linux/tilfoej_og_fjern_programmer.php#manuel_installering
(mellemrum indsat for at undgå indeksering af Google)

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://polimiken.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 21-04-09 20:28

Den Tue, 21 Apr 2009 20:59:36 +0200 skrev Kim Ludvigsen:

> Jeg har tilføjet lidt til afsnittene "Manuel installering"
> og "Sådan installerer du fra en gz-fil".

Det kan du reelt ikke sige noget om. Du kan forklare hvordan man
pakker den ud, men indholdet kan være hvadsomhelst. Nogen kan pakkes
ud og køres som de er. Andre skal pakkes ud i /, og så lander filerne
de rigtige steder. Og andre igen er source kode, der skal compiles
før det bliver til et program. Så er der dem der indeholder en
installer, eller endda en rpm/deb fil.

Og det er kun hvis det overhovedet er et program man har fået
downloadet. Det kunne også være en stak billeder.

Præcis ligesom hvis du har en zip-fil på Windows. Du kan fortælle
hvordan man pakker den ud, men før du har set indholdet, kan du
ikke fortælle hvordan man installerer den.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-04-09 20:45

Kent Friis skrev:

> Det kan du reelt ikke sige noget om.

Har du læst teksten? Det er ikke altid en overskrift er
dækkende for selve teksten.

> [...]
> de rigtige steder. Og andre igen er source kode, der skal compiles
> før det bliver til et program. Så er der dem der indeholder en

Hvilket stort set også er, hvad teksten siger.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://polimiken.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 21-04-09 21:09

Den Tue, 21 Apr 2009 21:44:54 +0200 skrev Kim Ludvigsen:

> Har du læst teksten? Det er ikke altid en overskrift er
> dækkende for selve teksten.

Nej, det havde jeg så godt nok ikke.

Det har jeg så nu, og kan konstatere en enkelt fejl: gz og bz2
svarer ikke til zip - Både gz og bz2 kan kun indeholde EN fil.

Det vil ofte være en tar-fil. Den kan indeholde mange filer, men
komprimerer dem til gengæld ikke. Derfor kombinerer man dem meget
ofte, til .tar.bz2, .tar.gz eller .tgz.

Jeg forventer ikke at din guide forklarer sammenhængen, men for
at være korrekt, bør der stå .tar.gz hvor du skriver .gz, og
..tar.bz2 hvor du skriver .bz2. Så kan du roligt lade folk tro at
en .gz (uden .tar foran) er et helt andet format.

"Rene" .gz filer kan du typisk finde under /var/log (hvis gamle logfiler
komprimeres), eller /usr/*/man/man* mapperne (hvis manual-siderne er
komprimeret). Som du vil se, indeholder de kun en enkelt fil, nemlig
den der hedder det samme, bare uden .gz.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-04-09 22:27

Kent Friis skrev:

> Det har jeg så nu, og kan konstatere en enkelt fejl: gz og bz2
> svarer ikke til zip - Både gz og bz2 kan kun indeholde EN fil.

Det vidste jeg ikke. Jeg har nu omskrevet alle forekomster
af gz og bz2 til henholdsvis tar.gz og tar.bz2. Tak!

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://kimludvigsen.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 21-04-09 19:22

Den Tue, 21 Apr 2009 09:29:36 +0200 skrev Johan Holst Nielsen:

> Og der står så intet om .bin filer? Så hvad hjælper det Jeppe?

Det er allerede nævnt at de to programmer han ville installere findes
i pakkesystemet. Så det hjælper ham med ikke at få rod i systemet.

(Hvad sker der fx når han installerer et tredje program der hiver
de to ind som dependencies gennem pakkesystemet?)

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 21-04-09 19:35

Kent Friis wrote:

> Det er allerede nævnt at de to programmer han ville installere findes
> i pakkesystemet. Så det hjælper ham med ikke at få rod i systemet.

Jeg er helt på linke med Peter M. her - en uerfaren bruger bør ikke
installeret en .bin eller uden kyndig vejledning. Mit svar var IKKE til
Jeppe men til Kim, der henviste til en guide, der ingen hjælp gav.

> (Hvad sker der fx når han installerer et tredje program der hiver
> de to ind som dependencies gennem pakkesystemet?)

Det vil formentlig ikke ske (indenfor en overskuelig tidsperiode), hvis
pakken ikke allerede er i pakkesystemet. Hvis den er i pakkesystemet,
har den kyndige hjælper, forhåbentlig installeret den, med mindre det er
en hel særlig årsag til det (ala en nyere version, en patched version).

/Johan

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 20-04-09 21:19

Jeppe Martin Bach wrote:
> jeg har ingen forstand på Ubuntu - hvordan indstallerer bin - altså
> downloade programmer
> Hilsen Jeppe
I linux installeres programmer med program-pakkesystemet, som downloader
og installerer det ønskede program.
Her findes en vejledning specielt for Ubuntu:
http://www.pcworld.dk/art/9514?page=1

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 20-04-09 21:33

<heesche@webspeed.dk> writes:

>I linux installeres programmer med program-pakkesystemet, som downloader
>og installerer det ønskede program.

....i det omfang det pågældende program findes i pakkesystemet. Ellers
må man jo tage til takke med det format, programmet nu engang leveres
i.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 20-04-09 22:03

Klaus Ellegaard wrote:

> ...i det omfang det pågældende program findes i pakkesystemet. Ellers
> må man jo tage til takke med det format, programmet nu engang leveres
> i.
Generelt er pakkesystemerne i Linux-distributionerne velforsynede med
programmer.
Hvis et ønsket program ikke findes i pakkesystemt kan man udmærket selv
downloade og installere et program uden om pakkesystemet; programpakker
til manuel installation indeholder installationsvejledning. Der skulle
således ikke være nogen problemer i at installere en 'ekstern'
programpakke. Men en begynder bør holde sig til pakkesystemet.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-04-09 22:09

Jørgen Heesche skrev:

> programpakker
> til manuel installation indeholder installationsvejledning.

Det kan man langt fra være sikker på. De pakker, jeg har
haft fingre i, har ikke haft en sådan vejledning.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://kimludvigsen.dk

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 20-04-09 22:19

Kim Ludvigsen wrote:

> Det kan man langt fra være sikker på. De pakker, jeg har haft fingre i,
> har ikke haft en sådan vejledning.

Så er pakken lavet af en klamhugger. Man kan normalt være sikker på, at
vejledningen findes i en INSTALL- eller README-file.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Peter Mogensen

Dato : 20-04-09 22:24

Jørgen Heesche wrote:
> Men en begynder bør holde sig til pakkesystemet.

My point exactly

Fra : Jesper Lund

Dato : 21-04-09 01:05

Jørgen Heesche wrote:

> Så er pakken lavet af en klamhugger. Man kan normalt være sikker på, at
> vejledningen findes i en INSTALL- eller README-file.

$ ./configure
$ make
$ sudo make install

... er den nemme del. Det svære er de dependencies som du skal installere,
dels for at compile (devel pakker med headers), dels for at den compilede
binary vil virke.

Disse ting kan selvfølgelig være nævnt i README men det er ikke altid
tilfældet.

--
Jesper Lund

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 21-04-09 06:43

Jesper Lund <usenet@jesperlund.com> writes:

>$ ./configure
>$ make
>$ sudo make install

Nu var det en .bin fil - de skal bare have execute-mode og køres.

Mvh.
   Klaus.

Fra : N/A

Dato : 21-04-09 06:43

Fra : N/A

Dato : 21-04-09 06:43

Fra : N/A

Dato : 21-04-09 06:43

Fra : N/A

Dato : 21-04-09 06:43

Fra : N/A

Dato : 21-04-09 06:43

Fra : Thomas Jensen

Dato : 21-04-09 15:04

Den Tue, 21 Apr 2009 05:42:37 +0000 skrev Klaus Ellegaard:

> Nu var det en .bin fil - de skal bare have execute-mode og køres.

- og her er det måske værd at nævne, at de måske skal køres fra terminal.
Jeg husker tydeligt første gang jeg skulle installere en ældre java, for
lortet kom i .bin format, og uanset hvor meget jeg kørte chmode, så skete
der ingenting når *klikkede* på den... (nautilus/Ubuntu). Da jeg ved et
tilfælde "kom til" at køre den fra terminalen, fattede jeg pointen

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : Jesper Lund

Dato : 23-04-09 20:55

Kent Friis wrote:

> Men Visual Studio Express kan downloades gratis, hvis jeg ikke tager
> fejl. Så C# ville være en mulighed.

Der er indtil flere gratis C++ compilere til Windows incl. en fra M$, men
ingen følger med som standard.

--
Jesper Lund

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 26-04-09 06:24

On Mon, 20 Apr 2009 21:02:55 +0000, Jørgen Heesche wrote:

> Men en begynder bør holde sig til pakkesystemet.

Skal du nu gøre dig klog på hvem der er begynder?

Hvordan bliver "begynderen" erfaren hvis han ikke eksperimenterer?

Det er ikke alle der går både med livrem og seler - der findes faktisk
modige mennesker, der ufortrødent kaster sig ud i problemløsning.

I øvrigt fatter jeg ikke at nogen gider hjælpe novicen Kim Ludvigsen. Han
skriver guider til hvadsomhelst, for at masturbere sit hungrende ego.
Manden har jo knapt gjort sine egne erfaringer, før han forsøger at slå
mønt af sin forkludrede Windows sammenligning af Linux (Ubuntu).

---
Karl Erik.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-04-09 10:17

Karl Erik Christensen skrev:

> I øvrigt fatter jeg ikke at nogen gider hjælpe novicen Kim Ludvigsen. Han
> skriver guider til hvadsomhelst, for at masturbere sit hungrende ego.

Ja, det er virkelig for ringe, at han gider at bruge måneder
på at skrive guider for at tiltrække og hjælpe nye brugere
til Linux/Ubuntu. Og så lader han endda alle bruge guiderne
helt gratis. Han skulle virkelig skamme sig!

Han skulle i stedet bruge tiden til at larme i diverse
nyhedsgrupper, så den hjælp, andre giver, kan drukne i
larmen. Sådan som en vis anden person fx gør i
webdesign-gruppen.

Og så burde han bruge tiden på et rigtigt arbejde, hvor han
kan tjene penge og så beholde dem selv, ligesom Karl Erik
Christensen sikkert gør.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://ordforklaring.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 26-04-09 11:09

On Sun, 26 Apr 2009 11:17:07 +0200, Kim wrote:

> Og så burde han bruge tiden på et rigtigt arbejde, hvor han kan tjene
> penge og så beholde dem selv,

Hvad er der nu galt i det?

Mvh.

--
"Angels can fly because they take themselves lightly." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-04-09 11:18

Adam Sjøgren skrev:

> Hvad er der nu galt i det?

Intet, men det kan jo virke lidt selvmodsigende, hvis man
gør det samtidig med, at man klandrer andre for at yde en
gratis indsats for at hjælpe andre.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Kom godt i gang med Ubuntu:

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 26-04-09 11:35

On Sun, 26 Apr 2009 12:18:06 +0200, Kim wrote:

> Intet, men det kan jo virke lidt selvmodsigende, hvis man gør det
> samtidig med, at man klandrer andre for at yde en gratis indsats for
> at hjælpe andre.

Så i dit univers er det enten eller? Du lever simpelthen af luft og
kildevand alene?

Din indsats har vel også et mål i klingende mønt? Jvnf. din PDF-hæfte
udgave?

Sammenholdt med dit udsagn om at du "yder en gratis indsats for at
hjælpe andre" lyder det vel selvmodsigende?

Bemærk: Jeg ser ikke noget problem i både-og¹. Men det virker som om du
gør, og det er såmænd bare det, der giver selvmodsigelsen.

Mvh.

Adam

¹ "He who writes the code chooses the license, and anyone else is a
whiner."

Fra : Kent Friis

Dato : 26-04-09 12:07

Den Sun, 26 Apr 2009 12:35:04 +0200 skrev Adam Sjøgren:

> Så i dit univers er det enten eller? Du lever simpelthen af luft og
> kildevand alene?

http://da.wikipedia.org/wiki/Ironi

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 26-04-09 12:48

On Sun, 26 Apr 2009 13:23:47 +0200, Kim wrote:

> Jeg har fx også fået udgivet hæfter hos Libris, som er baseret på mine
> gratis guider. Dem har jeg da tjent penge på. Men jeg har et problem
> med, at Karl Erik ikke selv yder noget (medmindre han går meget stille
> med dørene), samtidig med at han kritiserer andres gratis arbejde for
> ikke at være gratis nok.

Jeres lille fejde har jeg ikke, og vil jeg ikke, tage stilling til. Det
må I selv ligge og rode med.

Mvh.

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 26-04-09 15:40

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> [...]
> til Linux/Ubuntu. Og så lader han endda alle bruge guiderne
> helt gratis. Han skulle virkelig skamme sig!

Det går hen og bliver et problem når man ikke er velbevandret i det emne
man skriver om.

--
Allan Willems Joergensen, OnDemand: http://www.nowhere.dk

"Bother!" said Pooh, as he sniffed the tube of glue.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-04-09 16:06

Allan Willems Joergensen skrev:

> Det går hen og bliver et problem når man ikke er velbevandret i det emne
> man skriver om.

Du er velkommen til at fortælle, hvis du finder fejl.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://ordforklaring.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 28-04-09 22:48

On Tue, 28 Apr 2009 21:34:47 +0000, Jørgen wrote:

> Tasterne Alt og AltGr har altså helt forskellige funktioner.
> Når det hævdes at AltGr kan bruges på samme måde som Alt i
> 'ctrl+alt+del' må det være fordi der defineret en genvej
> 'ctrl+altgr+del' med sammen funktion som 'ctrl+alt+del'

Og der sidder ikke nogen ctrl-tast i nærheden af delete-tasten...

Mvh.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 29-04-09 07:21

On Tue, 28 Apr 2009 23:48:06 +0200, asjo@koldfront.dk (Adam Sjøgren)
wrote:

> Og der sidder ikke nogen ctrl-tast i nærheden af delete-tasten...

Jo
http://www.online-tech-tips.com/wp-content/uploads/2008/06/ctrl-alt-del.png

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 29-04-09 16:41

On Wed, 29 Apr 2009 00:18:37 +0200, Leif wrote:

> 1 til højre og 3 op. Det er da i nærheden...
[...]

On Wed, 29 Apr 2009 08:20:31 +0200, Asbjorn wrote:

> Jo
[...]

Hold da op, jeg må lære at trykke hårdere på sarkasme-modifyer'en når
jeg skriver.

Jeg skulle nok have skrevet:

<sarkasme>
Og der sidder ikke nogen ctrl-tast i nærheden af delete-tasten...
</sarkasme>

Mvh.

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 26-04-09 18:54

> Du er velkommen til at fortælle, hvis du finder fejl.

Hvorfor skulle jeg bruge tiden på dit arbejde? Jeg er ret sikker på at
du tidligere har gjort opmærksom på at du ejer rettighederne.

Det er fint at du bruger din tid som du har lyst, men du skal ikke
forvente at folk falder på halen over dit arbejde.
--
Allan Willems Joergensen, OnDemand: http://www.nowhere.dk

"Ignorance and prejudice and fear walk hand in hand" - N. Peart; Rush

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-04-09 19:21

Allan Willems Joergensen skrev:

> Hvorfor skulle jeg bruge tiden på dit arbejde?

Altså var det blot et tomt brøl.

> Jeg er ret sikker på at
> du tidligere har gjort opmærksom på at du ejer rettighederne.

Jeg ved ikke lige, hvem der ellers skulle eje dem - og hvad
det har med sagen at gøre.

> Det er fint at du bruger din tid som du har lyst, men du skal ikke
> forvente at folk falder på halen over dit arbejde.

Det gør jeg heller ikke. Jeg troede dog, at de fleste Linux-
og open source-fortalere var interesseret i at få flere til
at bruge Linux/open source.

Men efter jeg startede på det her projekt, har jeg
efterhånden fundet ud af, at der sidder nogle med et meget
elitært syn på Linux, open source og andres måde at gøre
tingene på - og det er ikke kun dig og Karl Erik, jeg tænker
på. Jeg er stødt på flere, der hellere ser en ringere
udbredelse af Linux/Ubuntu end at give efter for brugernes
ønsker. Egentlig er det trist.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://polimiken.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 26-04-09 20:21

Den Sun, 26 Apr 2009 20:20:54 +0200 skrev Kim Ludvigsen:

> Det gør jeg heller ikke. Jeg troede dog, at de fleste Linux-
> og open source-fortalere var interesseret i at få flere til
> at bruge Linux/open source.

Ikke nødvendigvis. Nogen af os bruger Linux fordi det passer til vores
måde at tænke på. Vi bruger Linux fordi det bare virker, og vi ikke
gider at slås med Windows og alle dens begrænsninger.

Og Bash er altså 100 gange mere brugervenligt end et skulle finde en
indstilling der *måske* er gemt bag 17 dialog-bokse i kontrolpanel,
men ofte kun findes i regedit.

> [...]
> på. Jeg er stødt på flere, der hellere ser en ringere
> udbredelse af Linux/Ubuntu end at give efter for brugernes

At give efter for brugernes ønsker, kan blandt andet være at
tilpasse systemet til deres måde at tænke på. At Linux bliver mere
ligesom Windows. Sålænge det er valgfrit, går det selvfølgelig ikke
ud over nogen, men mange af de ting folk siger gør Windows nemmere
er faktisk begrænsningerne. Hvis man spørger disse personer, vil
de sige at det der skal til for at få flere brugere på Linux, er
at fjerne valgmulighederne[1].

Står valget mellem valgmuligheder og brugere, er jeg ikke i tvivl om
hvad jeg vil vælge. Flere brugere er ikke nogen fordel for mig. Der
er selvfølgelig argumentet om flere brugere = flere firmaer der vil
udvikle til Linux. Men det eneste jeg måske kunne savne i den
kategori er da spil. Ellers kan jeg ikke komme på noget software
der mangler. Og jeg har en Playstation

Skal der flere brugere på Linux, skal det være brugerne der kommer
til Linux. De skal komme fordi de har brug for Linux. Linux har ikke
brug for dem. Din vejledning kan måske hjælpe flere ved at se
fordelene, og komme over "det er jo ikke ligesom Windows"-forhindringen,
og det er selvfølgelig fint.

Men vælger brugerne at Windows alligevel er det bedste for dem, så
er det også fint. Der er ikke noget mål om nogen markedsandel.

Mvh
Kent

[1] Fx er der mange der har ytret at Linux ikke vil være "ready for the
desktop" før man har fjernet X (netværks-transparente grafiske
programmer er der alligevel ingen der har brug for), og ønsket om
at slå KDE og Gnome sammen ses også tit i visse kredse. Og så længe
Bash findes, er det et "gammeldags kommando-linje OS", uanset at man
efterhånden kan lave mere i GUI'en end man kan i Windows uden at
skulle have cmd.exe og regedit til hjælp.

.... for katten.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-04-09 20:33

Kent Friis skrev:
> Den Sun, 26 Apr 2009 20:20:54 +0200 skrev Kim Ludvigsen:

Jeg er i øvrigt stort set enig i det, du skriver. Lige et
par bemærkninger:

> Ikke nødvendigvis. Nogen af os bruger Linux fordi det passer til vores
> måde at tænke på. Vi bruger Linux fordi det bare virker, og vi ikke
> gider at slås med Windows og alle dens begrænsninger.

Det forstår jeg udmærket!

> [...]
> er faktisk begrænsningerne. Hvis man spørger disse personer, vil
> de sige at det der skal til for at få flere brugere på Linux, er

Jeg kan ikke lige huske alle de tilfælde, jeg er stødt på i
de forløbne måneder, men i de tilfælde har det ofte handlet
om at /tilføje/ funktionalitet og ikke at begrænse
funktionalitet. Dobbeltklikket er det, jeg husker bedst,
simpelthen fordi, jeg konstant bliver mindet om det. Et
andet eksempel er Ctrl+Alt+Delete, hvor jeg også stødte på
ABM-argumentet i flere fora. Stor var derfor min
overraskelse og glæde, da man alligevel valgte at indføre
den tastaturgenvej som nødløsning til at reboote.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lær betydningen af ord og ordsprog:

Fra : Kent Friis

Dato : 26-04-09 20:56

Den Sun, 26 Apr 2009 21:32:54 +0200 skrev Kim Ludvigsen:

> [...]
> funktionalitet. Dobbeltklikket er det, jeg husker bedst,
> simpelthen fordi, jeg konstant bliver mindet om det.

Det var et spørgsmål om Human Interface Guidelines (sådan nogen man
har for at sikre brugervenligheden). Og funktionaliteten findes,
bare ikke lige i den window manager. Benyt dig af valgmuligheden,
og installer en anden

> Et
> andet eksempel er Ctrl+Alt+Delete, hvor jeg også stødte på
> ABM-argumentet i flere fora.

Den tror jeg ikke jeg har hørt om. Hvad går den ud på?

> Stor var derfor min
> overraskelse og glæde, da man alligevel valgte at indføre
> den tastaturgenvej som nødløsning til at reboote.

Huh? Man har kunnet reboote med ctrl-alt-delete siden jeg kørte
Slackware med Linux 1.2.13 for mange år siden. Det var noget man
kunne sætte op - default på slackware var en kontrolleret reboot,
men man kunne også få en ukontrolleret eller slå det helt fra.

X har så sin egen måde at styre det på, og jeg er faktisk ikke klar
over hvor indstillingen er gemt. Det holdt på et eller andet tidspunkt
op med at virke på min maskine, men jeg gjorde noget ud af at finde
ud af hvad der forsagede det, for jeg har aldrig kunnet se ideen. Hvis
der stadig er så meget liv i systemet at ctrl-alt-delete virker, kan
man som regel klare den uden en reboot.

Iøvrigt er ctrl-alt-delete for at reboote en IBM-ting. Microsofts input
har været at omdefinere den til en måde at sikre at man skal bruge
begge hænder for at kunne logge ind.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-04-09 22:08

Kent Friis skrev:
> [...]
> har for at sikre brugervenligheden). Og funktionaliteten findes,
> bare ikke lige i den window manager. Benyt dig af valgmuligheden,

Jo, men argumentet om HIG holder ikke, netop fordi man har
indført dobbeltklikket på titelbjælken. Og som du ved, er
det ikke for min egen skyld, jeg gerne ser lukning via
dobbeltklik indført.

> Den tror jeg ikke jeg har hørt om. Hvad går den ud på?

I Ubuntu 8.04 og ældre versioner fremkalder Ctrl+Alt+Delete
et logaf-vindue. I de fleste andre styresystemer kan
genvejen bruges til at genstarte computeren, hvis den hænger.

Ikke i Ubuntu - før nu.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hjælp til ord og ordsprog:

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 27-04-09 08:03

On 26 Apr 2009 19:56:27 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> Iøvrigt er ctrl-alt-delete for at reboote en IBM-ting. Microsofts input
> har været at omdefinere den til en måde at sikre at man skal bruge
> begge hænder for at kunne logge ind.

Huh? Man kan da sagtens trykke Ctrl+Alt+Del med én hånd (på et
standard-tastatur).

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 27-04-09 10:20

Asbjorn Hojmark wrote:

> Huh? Man kan da sagtens trykke Ctrl+Alt+Del med én hånd (på et
> standard-tastatur).

Nej. Der er 25 cm mellem Alt og Del.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 27-04-09 10:28

<heesche@webspeed.dk> writes:

>Nej. Der er 25 cm mellem Alt og Del.

Der er ikke ret langt mellem Alt-Gr og Del. Det er lige så godt.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 27-04-09 10:32

Klaus Ellegaard wrote:

> Der er ikke ret langt mellem Alt-Gr og Del. Det er lige så godt.

Alt-Gr kan ikke bruges, det skal være Alt.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 27-04-09 10:36

<heesche@webspeed.dk> writes:

>Alt-Gr kan ikke bruges, det skal være Alt.

Venligst undlad at fortælle alle mine pc'er det. De klarer sig ganske
fint med Alt-Gr.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 27-04-09 12:19

Klaus Ellegaard wrote:

> Venligst undlad at fortælle alle mine pc'er det. De klarer sig ganske
> fint med Alt-Gr.

Det er muligt, men så har du en 'non-standard' opsætning.
Hvad med /etc/inittab ?
# Trap CTRL-ALT-DELETE
ca::ctrlaltdel:/sbin/shutdown -t3 -r now

Forøvrigt er CTR-tasten også langt fra Del, så det med kun at bruge en
hånd er stadig umuligt.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 27-04-09 12:45

<heesche@webspeed.dk> writes:

># Trap CTRL-ALT-DELETE
>ca::ctrlaltdel:/sbin/shutdown -t3 -r now

Altid kommenteret ud. Det er en dødssynd på en server. Især efter jeg
destruerede en chat-prod-server med den salut for mange år siden

Og det virker alligevel ikke under X, så det er lidt omsonst i alle
situationer.

>Forøvrigt er CTR-tasten også langt fra Del, så det med kun at bruge en
>hånd er stadig umuligt.

Huh? Højre-CTRL ligger da en fingers længde fra Del på alle
standard-keyboards?

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 27-04-09 21:51

Klaus Ellegaard wrote:

> [...]
> situationer.

> Huh? Højre-CTRL ligger da en fingers længde fra Del på alle
Ok. Jeg var ikke lige opmærksom på at der er en CTRL i både venstre og
højre side af tastaturet: bruger aldrig den højre.
Forudsat at Alt-GR har samme funktion som Alt i kombinationen
'Ctrl+Alt+Del' kan de tre taster godt aktiveres med én hånd.
Men i min Mandriva med KDE har 'Ctrl+AltGr+Del' ingen virkning. Der må
altså være en forskellighed i vores opsætning.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 28-04-09 10:11

Jørgen Heesche wrote:

> [...]
> Men i min Mandriva med KDE har 'Ctrl+AltGr+Del' ingen virkning. Der må
> altså være en forskellighed i vores opsætning.

Fandt lige et pudsigt værktøj:
http://www.gizmodo.com.au/2009/03/ctrlaltdel_tool_for_a_onehanded_reboot-2.html

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 28-04-09 16:20

On Mon, 27 Apr 2009 09:19:49 +0000, Jørgen Heesche
<heesche@webspeed.dk> wrote:

> Nej. Der er 25 cm mellem Alt og Del.

Jeg har brugt (Højre) Ctrl + (Højre) Alt (Gr) + (separat) Del [1] med
én hånd siden ... well, siden 8088-dagene, så jeg var ikke opmærksom
på, at der er systemer, hvor (Højre) Alt (Gr) ikke (i den sammenhæng)
opfattes som (almindelig / venstre) Alt.

-A
[1]

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 28-04-09 22:35

Asbjorn Hojmark wrote:

> [...]
> på, at der er systemer, hvor (Højre) Alt (Gr) ikke (i den sammenhæng)
> opfattes som (almindelig / venstre) Alt.

AltGr (forkortelse af alternate graphic) bruges til at skrive
'usædvanligeø tegn.
http://en.wikipedia.org/wiki/AltGr_key
AltGr is a modifier key on PC keyboards used to type many characters,
primarily ones that are unusual for the locale of the keyboard layout,
such as currency symbols and accented letters. If a key has a third
symbol on it (on the front vertical face or the bottom right of the key
top, sometimes in a different colour), then AltGr can often be used to
type that character.

Alt key:
http://wapedia.mobi/en/Alt_key
The Alt key on a computer keyboard is used to change (alternate) the
function of other pressed keys.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 26-04-09 19:32

On Sun, 26 Apr 2009 20:20:54 +0200, Kim wrote:

> Det gør jeg heller ikke. Jeg troede dog, at de fleste Linux-
> og open source-fortalere var interesseret i at få flere til at bruge
> Linux/open source.

Nogle har bare gennem årene lært at omkostningerne ved at lokke folk, i
stedet for at vente til de selv opdager at de har lyst, er større end
fordelene.

> [...]
> ud af, at der sidder nogle med et meget elitært syn på Linux, open
> source og andres måde at gøre tingene på - og det er ikke kun dig og

Sjovt nok er alle ikke enige. Heller ikke dem der tilfældigvis bruger
samme styresystem.

Egentlig er der vel en tendens til at dem der har taget et valg på dette
område, er dem der er _mindst_ enige.

Ellers kunne de jo bare have brugt Windows ligesom alle andre.

> Jeg er stødt på flere, der hellere ser en ringere udbredelse af
> Linux/Ubuntu end at give efter for brugernes ønsker. Egentlig er det
> trist.

"brugernes ønsker" er ikke en veldefineret størrelse, så dit udsagn er
noget meningsløst.

Det er ikke nødvendigvis sådan at brugernes ønsker er den bedste løsning
eller den bedste vej frem.

Mvh.

Adam

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 26-04-09 20:26

On 2009-04-26, Adam Sjøgren <asjo@koldfront.dk> wrote:

> "brugernes ønsker" er ikke en veldefineret størrelse, så dit udsagn er
> noget meningsløst.
>
> Det er ikke nødvendigvis sådan at brugernes ønsker er den bedste løsning
> eller den bedste vej frem.

Ofte handler det ikke om "brugernes ønsker", men om "en brugers ønsker".
Det kan blot være svært at se når man er den ene bruger.

--
Andreas

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-04-09 20:03

Adam Sjøgren skrev:

> Sjovt nok er alle ikke enige. Heller ikke dem der tilfældigvis bruger
> samme styresystem.

Der vil selvfølgelig altid være forskellige meninger.

> "brugernes ønsker" er ikke en veldefineret størrelse, så dit udsagn er
> noget meningsløst.

Jeg har tidligere her i gruppen givet et eksempel med
dobbeltklik til venstre i titelbjælken til at lukke et
vindue. Det er en funktion, der ikke vil ødelægge noget som
helst for andre end dem, der gerne vil have den. Den er
forholdsvis nem at implementere. Og den er meget svær at
undvære, hvis man er vant til at bruge den i Windows eller
andre styresystemer/brugerflader, der understøtter den.

Et andet eksempel er de meget specielle oversættelser, der
bruges. Der er dog måske håb forude på det punkt. I hvert
fald med nogle af oversættelserne.

> Det er ikke nødvendigvis sådan at brugernes ønsker er den bedste løsning
> eller den bedste vej frem.

Det har du ret i. Til gengæld kan vi vel blive enige om, at
ABM (Anything But Microsoft) ikke er et brugbart argument -
vel nærmest tværtimod. Og det er desværre et argument, man
forholdsvis ofte støder på, omend det ikke altid bliver sagt
direkte. Det er fx essensen bag modstanden mod lukning af
vinduer med dobbeltklik.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Ubuntu-guide for begyndere:

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 26-04-09 20:29

On 2009-04-26, Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> [...]
> undvære, hvis man er vant til at bruge den i Windows eller
> andre styresystemer/brugerflader, der understøtter den.

Nu ved jeg godt at du ikke er kodehode, men hvis man introducerer en ny
feature skal man også sikre sig at den bliver testet i fremtidige
releases. Derfor handler det ikke nødvendigvis om at den feature er nemt
at lave, men at den energi man skulle bruge på at lave den kunne bruges
på at lave noget andet, der gavner mange flere mennesker.
Det eneste der er anderledes end i købesoftware er at du selv har
mulighed for at lave den (og de tilhørende tests), og at sende en patch
ind til projektet.

--
Andreas

Fra : Kent Friis

Dato : 26-04-09 20:46

Den Sun, 26 Apr 2009 19:28:38 +0000 (UTC) skrev Andreas Plesner Jacobsen:

> [...]
> Det eneste der er anderledes end i købesoftware er at du selv har
> mulighed for at lave den (og de tilhørende tests), og at sende en patch

Det var ikke engang nødvendigt. En af udviklerne postede patchen på
bugzilla'en, men den blev ikke en del af projektet, da den stred
imod Human Interface Guidelines (noget med usynlige features).

Så han behøvede ikke engang lave den, han kunne bare downloade den.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Kent Friis

Dato : 26-04-09 20:43

Den Sun, 26 Apr 2009 21:03:02 +0200 skrev Kim Ludvigsen:

> [...]
> undvære, hvis man er vant til at bruge den i Windows eller
> andre styresystemer/brugerflader, der understøtter den.

Så er det godt den også findes på Linux. Bare ikke lige i whatever
window manager der gav problemet. Men så er det jo godt at man har
friheden til at vælge.

Jeg har haft funktionen i FVWM i mange år, men aldrig brugt den (jeg
bruger tastaturet). Jeg har først fjernet den (i konfigurationen) for
nylig, da den ikke giver mening når man har luk knappen i øverste
venstre hjørne.

> Et andet eksempel er de meget specielle oversættelser, der
> bruges. Der er dog måske håb forude på det punkt. I hvert
> fald med nogle af oversættelserne.

Danske oversættelser har altid været noget underlige, uanset hvilket
system vi snakker om. Man er tit i tvivl om du har brugt Babelfish
eller de bare har en svensker til at skrive de danske tekster.

Som regel kan man finde ud af hvad der menes ved at oversætte teksten
til engelsk. Men jeg har sågar været ude for at det ikke hjalp, jeg
måtte afinstallere den danske version, og installere den engelske
i stedet for. Det var Microsoft .NET!

Det skal så lige siges at jeg ikke ved hvor dårlige Linux-
oversættelserne er. Det er muligt man har præsteret at overgå (undergå?)
Microsoft på det område. Det første jeg gør er altid at ændre sprog
til engelsk - når det er muligt (det er det desværre ikke på Windows).

> Det har du ret i. Til gengæld kan vi vel blive enige om, at
> ABM (Anything But Microsoft) ikke er et brugbart argument -
> vel nærmest tværtimod.

Det er så et begreb jeg aldrig har fattet. Det må være opstået ud fra
en forventning om at alle skulle købe det samme, og hvis der er nogen
der handler et andet sted, er de fanatikere. Sjovt nok har jeg aldrig
hørt nogen omtale Toyota og Audi kørere som "Anything but Ford".

> Og det er desværre et argument, man
> forholdsvis ofte støder på, omend det ikke altid bliver sagt
> direkte. Det er fx essensen bag modstanden mod lukning af
> vinduer med dobbeltklik.

Det var ikke det jeg fik ud af at læse diskussionen på den bug
report. Det var tvært imod at Microsoft OGSÅ gerne ville af med den
feature, men havde været nødt til at beholde den, af hensyn til brugere
der har vænnet sig til at "sådan gjorde man i Windows 3.1".
Udviklerne var enige med Microsoft om at featuren ikke var ønsket,
men i modsætning til Microsoft, så de ikke "sådan gjorde man i
Windows 3.1" som et vigtigere argument end deres Human Interface
Guidlines.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-04-09 21:02

Kent Friis skrev:

> Så er det godt den også findes på Linux. Bare ikke lige i whatever
> window manager der gav problemet. Men så er det jo godt at man har
> friheden til at vælge.
>
> Jeg har haft funktionen i FVWM i mange år

Den er vist også i Xfce. Men den er ikke i Gnome og dermed
ikke i Ubuntu.

> [...]
> Microsoft på det område. Det første jeg gør er altid at ændre sprog
> til engelsk - når det er muligt (det er det desværre ikke på Windows).

Den gamle garde i danskgruppen har en ide om, at alle ord
helst skal oversættes, fx cookie => infokage, proxy =>
mellemvært, software => programmel og browser => netlæser.
Man insisterer desuden på at bruge accenttegn i menupunkter
og O.k. på knapper i dialogbokse. Og hertil kommer
selvfølgelig de ufrivilligt dårlige oversættelser.

Men der er vist grøde i danskgruppen, hvor nogle forsøger at
ændre tingenes tilstand.

> [...]
> der handler et andet sted, er de fanatikere. Sjovt nok har jeg aldrig
> hørt nogen omtale Toyota og Audi kørere som "Anything but Ford".

Det kan da være, man har stjålet udtrykket derfra.
Personligt kendte jeg på forhånd kun ABC (Anything But
Clinton) som værende Bush-administrationens slagord.

> [...]
> men i modsætning til Microsoft, så de ikke "sådan gjorde man i
> Windows 3.1" som et vigtigere argument end deres Human Interface

Jeg har også læst om den manglende funktion andre steder end
i den pågældende bug, hvor det tydeligere kom frem. Essensen
er stadig, at man ikke ville indføre muligheden, fordi det
er sådan man gør i Windows. Det med Human Interface
Guidelines holder ikke, fx er der allerede en funktion ved
dobbeltklik på titelbjælken, hvilket - så vidt jeg har
forstået - er medtaget, fordi det fungerer sådan i andre
distro'er.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://kimludvigsen.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 26-04-09 21:19

Den Sun, 26 Apr 2009 22:02:13 +0200 skrev Kim Ludvigsen:

> Den er vist også i Xfce. Men den er ikke i Gnome og dermed
> ikke i Ubuntu.

Hvad er der nu i vejen med "apt-get install fvwm"?

(oversæt selv til GUI).

> [...]
> og O.k. på knapper i dialogbokse. Og hertil kommer
> selvfølgelig de ufrivilligt dårlige oversættelser.

Det er forhåbentlig ikke dem der oversætter Linux-programmer? Det
er blandt andet den type oversættelser der giver komplet uforståelige
programmer.

> Det kan da være, man har stjålet udtrykket derfra.
> Personligt kendte jeg på forhånd kun ABC (Anything But
> Clinton) som værende Bush-administrationens slagord.

Den kendte jeg til gengæld ikke. Jeg har kun set ABM brugt som
et udtryk for "folk der er så fanatisk anti-Microsoft at de
vælger et andet produkt".

Og det er det jeg ikke fatter, hvorfor skal man være anti-noget
for at vælge noget andet? Er jeg anti-Ford bare fordi jeg kører
Toyota? Skal man have en af hver, for ikke at være anti alle
de andre?

> Jeg har også læst om den manglende funktion andre steder end
> i den pågældende bug, hvor det tydeligere kom frem. Essensen
> er stadig, at man ikke ville indføre muligheden, fordi det
> er sådan man gør i Windows.

Dem der postede i bug-report'en var udviklerne. Hvad andre har
postet andre steder ændrer ikke på noget.

Og når udviklerne allerede har fremført at Microsft ville det samme,
skulle folk der ikke ville gøre som Microsoft da netop ønske at gøre
det modsatte. Hvis de da overhovedet har læst hvad udviklerne skrev.

> [...]
> dobbeltklik på titelbjælken, hvilket - så vidt jeg har
> forstået - er medtaget, fordi det fungerer sådan i andre

Distro'er og window managers er uafhængige. Bruger en anden distro
samme window manager, vil den have samme funktionalitet. Og andre
window managers kan jeg heller ikke forestille mig skulle være et
argument. Der er så mange forskellige at det argument vil kunne
bruges om hvadsomhelst (der er altid en eller anden der gør x). Og
mange af dem kan konfigureres i uendelighed.

Men jeg kan godt mindes at der stod noget om distro'er i forbindelse
med bug'en - men det var noget med at hvis I (der ønskede dobbeltclick)
featuren kunne overbevise fx Ubuntu om at tilføje funktionaliteten,
ville det veje som et meget tungere argument for at få den med.

Iøvrigt bruges dobbeltclick på titelbjælken til at maksimere på
Windows.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-04-09 21:50

Kent Friis skrev:

> Hvad er der nu i vejen med "apt-get install fvwm"?

Jeg tror, det er for avanceret til min guide.

> Det er forhåbentlig ikke dem der oversætter Linux-programmer? Det
> er blandt andet den type oversættelser der giver komplet uforståelige
> programmer.

En stor del af dem, heriblandt Ubuntu, KDE, Xfce, Gnome,
Fedore og de fleste selvstændige programmer. Og billedet
bliver selvfølgelig mere rodet, fordi MozillaDanmark og
OpenOffice oversætter, som det er sædvane. Og fordi ikke
alle oversættere i danskgruppen følger gruppens
retningslinjer. Det giver et meget rodet indtryk.

Der er som sagt mulighed for, at det ændres. Et af
medlemmerne har lavet et spørgeskema, der skal tage pulsen
på brugernes og danskgruppemedlemmernes mening. Resultatet
kan så enten bruges til at overtale den gamle garde eller
til at få kritikkerne til at stoppe kritikken.

http://spreadsheets.google.com/viewform?formkey=cGJlMnR2TXpTaGxZV0s2QWR3aGVDTXc6MA
Samme link i kort form, hvis ovenstående ikke virker:
http://tinyurl.com/dzr7rf

Alle er velkomne til at udfylde formularen, deadline 30. april.

> [...]
> featuren kunne overbevise fx Ubuntu om at tilføje funktionaliteten,
> ville det veje som et meget tungere argument for at få den med.

Det er lidt af en catch 22 - som jeg forstod det fra debat i
andre fora (muligvis også i bug'en), er Ubuntu ikke meget
for at ændre sådan noget, medmindre det ændres i Gnome.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Ubuntu-guide for begyndere:

Fra : Kent Friis

Dato : 27-04-09 18:38

Den Sun, 26 Apr 2009 22:49:42 +0200 skrev Kim Ludvigsen:

> Jeg tror, det er for avanceret til min guide.

Jeg ved ikke hvorfor jeg ikke tænkte på det igår, men KDE minder
faktisk en del om Windows, hvor Gnome minder mere om Mac. Så meget
at jeg meget hurtigt afinstallerede KDE, dengang jeg prøvede det.

Så jeg vil egentlig foreslå at du tager et kig på KUbuntu.

> Det er lidt af en catch 22 - som jeg forstod det fra debat i
> andre fora (muligvis også i bug'en), er Ubuntu ikke meget
> for at ændre sådan noget, medmindre det ændres i Gnome.

Men til forskel fra Gnome, så har Ubuntu en marketing-afdeling. Det
var sådan en du efterspurgte.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-04-09 19:06

Kent Friis skrev:

> [...]
> at jeg meget hurtigt afinstallerede KDE, dengang jeg prøvede det.
>
> Så jeg vil egentlig foreslå at du tager et kig på KUbuntu.

Det vil jeg gøre, når jeg får lidt bedre tid. Guiden vil dog
stadig handle om Ubuntu, eftersom det er den mest udbredte,
og den de fleste har hørt om og måske har lyst til at prøve.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://ordforklaring.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 27-04-09 19:18

Den Mon, 27 Apr 2009 20:05:33 +0200 skrev Kim Ludvigsen:

> Det vil jeg gøre, når jeg får lidt bedre tid. Guiden vil dog
> stadig handle om Ubuntu, eftersom det er den mest udbredte,
> og den de fleste har hørt om og måske har lyst til at prøve.

KUbuntu er bare en variant af Ubuntu.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-04-09 19:23

Kent Friis skrev:

> KUbuntu er bare en variant af Ubuntu.

Det ved jeg. I guiden er jeg nødt til at holde mig til én
brugerflade, ellers går det kuk i trin for trin-anvisningerne.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://kimludvigsen.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 27-04-09 19:37

Den Mon, 27 Apr 2009 20:22:48 +0200 skrev Kim Ludvigsen:

> Det ved jeg. I guiden er jeg nødt til at holde mig til én
> brugerflade, ellers går det kuk i trin for trin-anvisningerne.

Klart. Det var mere den der med "flest har hørt om", jeg tænkte
på. Selvfølgelig er der flere der har hørt om Ubuntu end om KUbuntu.
Der er også flere der har hørt om Windows, end om Vista (selvom det
ikke er helt det samme).

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 26-04-09 20:58

> Altså var det blot et tomt brøl.

Betragt det som du vil.

> Jeg ved ikke lige, hvem der ellers skulle eje dem - og hvad
> det har med sagen at gøre.

Lige præcis af den grund gider jeg ikke engang kigge i guiden - og da
slet ikke finde fejl.

> Det gør jeg heller ikke. Jeg troede dog, at de fleste Linux-
> og open source-fortalere var interesseret i at få flere til
> at bruge Linux/open source.

Det er ikke et af mine mål. Ej heller har jeg et mål om at lukke
Microsoft.

> [...]
> på. Jeg er stødt på flere, der hellere ser en ringere
> udbredelse af Linux/Ubuntu end at give efter for brugernes

Et forkert råd er farligere end intet råd, det er faktisk hvad mit
oprindelige indlæg handler om.

--
Allan Willems Joergensen, OnDemand: http://www.nowhere.dk

"It's dinnertime and we ain't got no stinkin' entrees..." -- Banzai

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-04-09 22:13

> [...]
> slet ikke finde fejl.
>
> Et forkert råd er farligere end intet råd, det er faktisk hvad mit

Dit omrindelig indlæg handlede om noget, du ikke ved noget
om - hvilket du også skriver ovenfor.

Jeg skal absolut ikke afvise, at der kan være fejl i min
guide, og at det kan være fordi, jeg ikke er lige så
velbevandret i Linux/Ubuntu som visse andre. Men jeg har i
det mindste forsøgt at sætte mig ind i emnet. Du slynger en
påstand ud om noget, som du ikke engang har gidet besvære
dig med at tjekke.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://kimludvigsen.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 26-04-09 20:59

On Sun, 26 Apr 2009 21:03:02 +0200, Kim wrote:

> [...]
> at undvære, hvis man er vant til at bruge den i Windows eller andre
> styresystemer/brugerflader, der understøtter den.

Da jeg skiftede til X var jeg vant til at enkelt-klikke i venstre hjørne
for at lukke vinduer. Sådan har jeg konfigureret min window manager til
at gøre lige siden, og det bruger jeg hver dag - mit problem er løst.

Bare fordi nogle brugere har en vane fra et gammelt system (i mit
tilfælde fra Amigaens Workbench), betyder det ikke at det passer ind i
et andet interface - uanset om du bedømmer det til "bare" at være en
yderligere funktion, der er nem at tilføje.

Hvis jeg syntes det var et stort problem at standardløsningen ikke
fungerer sådan, ville jeg prøve at bidrage med ændringen til dem der
vedligeholder den window manager og argumentere for at de skulle indføre
ændringen generelt.

Men nu er det trivielt bare at bruge et stykke software jeg kan
konfigurere til det jeg ønsker, så det gør jeg i stedet.

Nogle ting er s'gu for små og for meget smag-og-behag/vane til at det er
tiden værd at slås med nogen om.

> Et andet eksempel er de meget specielle oversættelser, der bruges.

Mener du virkelig at dem der har lavet disse oversættelser har gjort det
for at holde folk være fra GNU/Linux?

Get real.

> Det har du ret i. Til gengæld kan vi vel blive enige om, at ABM
> (Anything But Microsoft) ikke er et brugbart argument -

Det giver sig selv.

> Og det er desværre et argument, man forholdsvis ofte støder på,

Tjah, det kan du ikke rigtigt give os der ikke bruger det skylden for.

> omend det ikke altid bliver sagt direkte. Det er fx essensen bag
> modstanden mod lukning af vinduer med dobbeltklik.

Tjah, hvis du ikke kan overbevise nogen om at løse dit problem i den
standardløsning du får out of the box, så bliver du nød til selv at gøre
en indsats. Jeg kan ikke se problemet.

Mvh.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-04-09 21:21

Adam Sjøgren skrev:
> [...]
> fungerer sådan, ville jeg prøve at bidrage med ændringen til dem der
> vedligeholder den window manager og argumentere for at de skulle indføre

Det prøvede jeg.

> Men nu er det trivielt bare at bruge et stykke software jeg kan
> konfigurere til det jeg ønsker, så det gør jeg i stedet.

Ja, du kan måske. Men familien Hansen kan ikke.

> Nogle ting er s'gu for små og for meget smag-og-behag/vane til at det er
> tiden værd at slås med nogen om.

Man skal vænne sig til en hel masse ting, når man skifter
styresystem. De sværeste ting er dem, der sidder på
rygraden, og det er ofte de helt små ting, som fx
dobbeltklikket. Jeg fik denne kommentar til min tekst om den
manglende mulighed for at dobbeltklikke fra en korrekturlæser:

"Hurra!!! Endnu en, som også er fustreret over dette! Og så
kan man heller ikke trykke Escape i modal-vinduer. Jeg
bliver på Windows indtil de har fixet det!"

De små ting har nogle gange stor betydning.

> Mener du virkelig at dem der har lavet disse oversættelser har gjort det
> for at holde folk være fra GNU/Linux?

Nej, men det kan meget nemt være resultatet. Nye brugere kan
nemt tro, at der er tale om et andenrangsprodukt, fordi
oversættelserne er lidt specielle.

> Tjah, det kan du ikke rigtigt give os der ikke bruger det skylden for.

Det var du heller ikke for at give dig/jer skylden
personligt. Det var kun et eksempel på holdninger, man
støder på, og som ikke just er med til at lokke nye brugere
over til Linux/open Source.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://polimiken.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 26-04-09 21:38

On Sun, 26 Apr 2009 22:20:36 +0200, Kim wrote:

> Det prøvede jeg.

Må vi se?

> Ja, du kan måske. Men familien Hansen kan ikke.

Og? Så kan familien Hansen lære det, gøre noget ved det, eller blive ved
med at bruge Windows.

Jeg synes kun familien Hansen skal bruge GNU/Linux hvis de selv har
lyst, ikke fordi GNU/Linux er en gratis Windows-lookalike som vi kan
bruge til at liste open source ind på deres computer med.

> "Hurra!!! Endnu en, som også er fustreret over dette! Og så kan man
> heller ikke trykke Escape i modal-vinduer. Jeg bliver på Windows
> indtil de har fixet det!"

> De små ting har nogle gange stor betydning.

Klart.

Men fordi du og andre Windows-konvertitter har et problem betyder det
ikke nødvendigvis at det blindt skal indføres fordi I synes det er en
god idé.

> Nej, men det kan meget nemt være resultatet.

Godt, så er vi enige.

> Nye brugere kan nemt tro, at der er tale om et andenrangsprodukt,
> fordi oversættelserne er lidt specielle.

Og?

> [...]
> kun et eksempel på holdninger, man støder på, og som ikke just er med
> til at lokke nye brugere over til Linux/open Source.

Igen: min erfaring er at det er en dårlig idé at lokke folk til at
skifte styresystem. De skal selv have lyst først, _så_ kan man hjælpe
dem.

At lokke folk er efter min mening den værste form for kampagne man kan
køre.

Mvh.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-04-09 22:01

http://bugzilla.gnome.org/show_bug.cgi?id=83892

> Og? Så kan familien Hansen lære det, gøre noget ved det, eller blive ved
> med at bruge Windows.

Det er jo netop min pointe. Familien Hansen kan ikke lære
det eller gøre noget ved det, så de bliver på Windows.

> Jeg synes kun familien Hansen skal bruge GNU/Linux hvis de selv har
> lyst, ikke fordi GNU/Linux er en gratis Windows-lookalike som vi kan
> bruge til at liste open source ind på deres computer med.

Ja, men små ting kan få dem til at miste lysten. Hvorfor
jage potentielle brugere væk med den slags "småting"?

> Men fordi du og andre Windows-konvertitter har et problem betyder det
> ikke nødvendigvis at det blindt skal indføres fordi I synes det er en
> god idé.

Jeg er ikke Windows-konvertit.

> Og?

Så holder de sig måske væk.

> Og?
>
> Igen: min erfaring er at det er en dårlig idé at lokke folk til at
> skifte styresystem. De skal selv have lyst først, _så_ kan man hjælpe
> dem.

Hvordan skal de i dine øjne få lyst?

> At lokke folk er efter min mening den værste form for kampagne man kan
> køre.

Jeg kan forstå, at du ikke arbejder med marketing

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://ordforklaring.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 27-04-09 17:50

Den Sun, 26 Apr 2009 23:00:43 +0200 skrev Kim Ludvigsen:

> Hvordan skal de i dine øjne få lyst?

Ved at systemet tilbyder flere fordele end Windows gør.

> Jeg kan forstå, at du ikke arbejder med marketing

En af de største fordele ved Linux, er netop manglen på en marketing
afdeling. Kommercielle systemer (fx Windows) får ofte en stak
forfærdelige features smidt ind, fordi en eller anden marketing-
idi^H^H^H chef har besluttet at det var en god ide. Eksempel: Vista.

Det sker naturligvis uden at man ændrer på release-datoen, så
udover at man fylder systemet op med ubrugelige features, bruger
man også ressourcer på disse features der ellers skulle være brugt
på bug-fixes.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-04-09 18:50

Kent Friis skrev:

> Ved at systemet tilbyder flere fordele end Windows gør.

Det giver dem ikke automatisk lyst. De skal på en eller
anden måde have at vide, at systemet tilbyder flere fordele
end Windows - og at systemet i det hele taget findes.

> En af de største fordele ved Linux, er netop manglen på en marketing
> afdeling.

Det er ikke navnet, der ar afgørende. Jeg kan love dig for,
at fx Ubuntu har en marketingsafdeling. Enten med det navn
eller som en funktion. Hvem tror du planlægger udsendelsen
af gratis cd'er, udformning af hjemmeside, pressemeddelelser
osv., og hvad tror du formålet hermed er?

Jeg kan ikke afvise, at der er distro'er, der ikke har den
mindste form for marketingsafdeling. Men så har de ganske
givet heller ikke særlig mange brugere.

Det kan så være, at marketingafdelingen/-personerne i
Lunux-verdenen ikke har så meget at skulle have sagt over
selve produktet, som vi kender det fra Windows. Og det er
nok ikke så galt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://kimludvigsen.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 27-04-09 18:58

Den Mon, 27 Apr 2009 19:49:42 +0200 skrev Kim Ludvigsen:

> Det giver dem ikke automatisk lyst. De skal på en eller
> anden måde have at vide, at systemet tilbyder flere fordele
> end Windows - og at systemet i det hele taget findes.

Det finder de ikke ud af ved at man ændrer på hvad der sker når
man clicker i øverste venstre hjørne.

> Det er ikke navnet, der ar afgørende. Jeg kan love dig for,
> at fx Ubuntu har en marketingsafdeling. Enten med det navn
> eller som en funktion.

Korrekt, men de har ikke noget at sige for hvad Gnome-folkene gør.
Eller - det har de jo faktisk, Gnome-udviklerne skrev jo at hvis du
kunne overtale Ubuntu, ville det være et tungt-vejende argument.

Så hvorfor diskuterer du med os og ikke med Ubuntus marketing-
afdeling?

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-04-09 19:16

Kent Friis skrev:

> Det finder de ikke ud af ved at man ændrer på hvad der sker når
> man clicker i øverste venstre hjørne.

Nej, du blander to ting sammen. Lysten skal komme fra
oplysning om fordelene/systemet. Dobbeltklikket - og det var
blot et enkelt eksempel - skal hjælpe til, at dem, der
prøver, ikke flygter igen.

> Korrekt, men de har ikke noget at sige for hvad Gnome-folkene gør.
> Eller - det har de jo faktisk, Gnome-udviklerne skrev jo at hvis du
> kunne overtale Ubuntu, ville det være et tungt-vejende argument.

Som sagt er det to ting, der er blandet sammen. Så vidt jeg
husker, kom marketing ikke ind i billedet i forbindelse med
dobbeltklikket men senere. Jeg ved ikke lige, hvornår
sammenblandingen er sket, men måske vi har snakket forbi
hinanden de seneste par indlæg.

> Så hvorfor diskuterer du med os og ikke med Ubuntus marketing-
> afdeling?

Jeg må indrømme, at jeg er færdig med at prøve at ændre
tingene. Jeg har forsøgt et par gange, men reaktionen har
ikke været særlig positiv. Og visse personer herinde (ikke
dig) har da slået det sidste søm i ligkisten mht. at prøve
at tale "fornuft" til Linux-folket.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://kimludvigsen.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 27-04-09 19:35

Den Mon, 27 Apr 2009 20:16:21 +0200 skrev Kim Ludvigsen:

> Nej, du blander to ting sammen. Lysten skal komme fra
> oplysning om fordelene/systemet. Dobbeltklikket - og det var
> blot et enkelt eksempel - skal hjælpe til, at dem, der
> prøver, ikke flygter igen.

Pointen var at fordelene skal overstige ulemperne. Når de gør det,
flygter folk ikke igen. Overstiger fordelene ikke ulemperne, skal
de bare fortsætte med Windows.

> [...]
> dobbeltklikket men senere. Jeg ved ikke lige, hvornår
> sammenblandingen er sket, men måske vi har snakket forbi

Marketing har blandt andet været nævnt i sammenhængen at det er
dem der (tror de) lytter til brugerne, og sørger for at brugernes
ønsker bliver implementeret. Det kunne fx være omtalte dobbeltclick.

> Jeg må indrømme, at jeg er færdig med at prøve at ændre
> tingene. Jeg har forsøgt et par gange, men reaktionen har
> ikke været særlig positiv.

Så det hjalp ikke med en marketing-afdeling?

> Og visse personer herinde (ikke
> dig) har da slået det sidste søm i ligkisten mht. at prøve
> at tale "fornuft" til Linux-folket.

Du skal ikke se det som en samlet gruppe, men som en flok selvstændige
mennesker uden nogen fælles ledelse eller fælles mål.

Hvis man vil have tingene gjort på en anden måde, så er der en måde
at gøre det på: Gøre det selv. Kan man ikke få sine ændringer med i
det eksisterende projekt, forker man projektet, og laver sine ændringer
der. Og hvis man gør det så meget bedre som man selv tror, så går
ens fork hen og udkonkurerer det oprindelige projekt.

Det sidste skete fx da X.org fork'ede fra XFree86, og da EGCS fork'ede
fra GCC (EGCS skiftede senere navn til GCC).

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-04-09 20:47

Kent Friis skrev:
> [...]
>
> Pointen var at fordelene skal overstige ulemperne. Når de gør det,
> flygter folk ikke igen. Overstiger fordelene ikke ulemperne, skal

Enig. Og her mener jeg så, at det vil være en god ide for
udviklerne at få så mange fordele med som muligt og så få
ulemper med som muligt.

> Så det hjalp ikke med en marketing-afdeling?

Den kom jeg aldrig til. Mht. dobbeltklikket: Så vidt jeg
husker, fandt jeg problemet omtalt i flere fora, heriblandt
vist Ubuntus. Og det fremgik, at det var Gnome-folkene, der
skulle overtales, og at Ubuntu-folkene ikke havde den store
lyst til at implementere løsningen uden om Gnome. Derefter
fandt jeg så frem til bug'en, som du jo kender.

Men det er som sagt ikke kun der, oplevelsen har været
negativ. Faktisk troede jeg, at det var endt med, at
udvikleren ville implementere løsningen. Det mest negative
har jeg fundet her i Danmark. Først i en længere debat med
den gamle garde i danskgruppen og så herinde.

> Du skal ikke se det som en samlet gruppe, men som en flok selvstændige
> mennesker uden nogen fælles ledelse eller fælles mål.

Det gør jeg også. Men det dræber alligevel lysten, når man
udsættes for personangreb, fordi man prøver at gøre en indsats.

Vi kører mest i rundkreds, så medmindre der kommer noget
specielt nyt på bordet, vil jeg trække mig fra debatten. Jeg
vil hellere bruge tiden på at få lavet Ubuntu-hæftet færdigt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://kimludvigsen.dk

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 28-04-09 08:45

On 2009-04-27, Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> Det gør jeg også. Men det dræber alligevel lysten, når man
> udsættes for personangreb, fordi man prøver at gøre en indsats.

Det er rigtigt at der er nogle få, der har været lidt hårde i filten
over for dig, men du skal også skelne imellem reelle personangreb og
folk, der bare er uenige med dig.

--
Andreas

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 26-04-09 22:15

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> Det er jo netop min pointe. Familien Hansen kan ikke lære
> det eller gøre noget ved det, så de bliver på Windows.

Det virker som om at målet i sig selv er at få folk til at skifte til
Linux.

--
Allan Willems Joergensen, OnDemand: http://www.nowhere.dk

"I can't take you *anywhere*." - Scully to Mulder

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 26-04-09 22:17

> [...]

> det mindste forsøgt at sætte mig ind i emnet. Du slynger en
> påstand ud om noget, som du ikke engang har gidet besvære

Korrekt; min manglende lyst til at læse dit materiale startede da du
ikke engang gad linke ordenligt.

--
Allan Willems Joergensen, OnDemand: http://www.nowhere.dk

"Walk a mile on these paws and call me a liar." - Gaspode

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-04-09 22:24

Allan Willems Joergensen skrev:
> Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote:
>
> Korrekt; min manglende lyst til at læse dit materiale startede da du
> ikke engang gad linke ordenligt.

Undskyld, jeg vidste ikke, det kunne skabe så store
problemer at fjerne et mellemrum. Så er du selvfølgelig
undskyldt for at slynge påstande ud uden at undersøge
sagerne nærmere.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Begynder-guide til Ubuntu:

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 26-04-09 22:40

On Sun, 26 Apr 2009 23:00:43 +0200, Kim wrote:

> http://bugzilla.gnome.org/show_bug.cgi?id=83892

Så argumenterne er a) man risikerer at lukke et vindue man ikke ønskede
at lukke, b) der er en luk-vindue knap i forvejen og c) Microsofts folk
synes også funktionen er forældet.

Argumentet for er at så kan du gøre som du plejer uden nogen indsats
overhovedet, hvis du skifter system.

> Det er jo netop min pointe. Familien Hansen kan ikke lære det eller
> gøre noget ved det, så de bliver på Windows.

Og det er netop min pointe: Det er fint nok!

Hvis den detalje afholder familien Hansen fra at bruge fri software, så
er det deres valg - forhåbentlig bliver de inspireret til at prøve det
igen på et tidspunkt, men hvis den funktionalitetsforandring overskygger
fordelene for dem, så er der efter min mening ikke fordele nok for dem
(fordele nok de kan se, altså; forhåbentlig: endnu).

> Ja, men små ting kan få dem til at miste lysten. Hvorfor jage
> potentielle brugere væk med den slags "småting"?

Er det ikke åbenlyst? Hvorfor ikke prøve at lave et konsistent, godt
system, i stedet for at kopiere fejltagelser på detaljeniveau for at
lokke nogle der egentlig ikke rigtigt er interesserede til?

Hvad tror du der sker, når familien Hansen kan lukke deres vinduer som
de plejer, men ikke gøre et eller andet større de er vant til? Starte
Excel, eller Photoshop? Tror du ikke at de skal være kommet lidt længere
hen af "Det er s'gu ok at det er lidt anderledes det her, for jeg er
motiveret"-kurven end at luk-et-vindue er for besværligt, til at hænge på?

Start med de motiverede, det er en langt bedre strategi.

> Jeg er ikke Windows-konvertit.

Ok, fjern "du og andre" fra ovenstående sætning og udskift "I" med "de",
jeg gik ud fra du kom fra Windows siden du har dobbeltklik-i-venstre-
hjørne siddende i rygraden - whatever.

> Hvordan skal de i dine øjne få lyst?

Det kan ske på mange forskellige måder.

Nogle læser om fri software eller hører et foredrag og synes at
principperne er gode, andre ser noget eye-candy et sted og synes det ser
fedt ud, andre igen vil gerne køre et eller andet program som kører
bedst på et GNU/Linux system, nogle bliver trætte af at geninstallere
ofte eller af virus, nogle finder et miljø af entusiaster de gerne vil
være en del af, andre igen ser nogle smarte modeller fotograferet i
lækre omgivelser og bliver interesserede af den vej.

> Jeg kan forstå, at du ikke arbejder med marketing

Det kan du bide dig selv i næsen på jeg ikke gør. Heldigvis.

Lad mig komme med et vildt gæt: Det gør du heller ikke.

Mvh.

Adam

¹ i den oprindelige betydning: en ikke-ønskværdig tjeneste.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-04-09 09:16

Adam Sjøgren skrev:

> Så argumenterne er a) man risikerer at lukke et vindue man ikke ønskede
> at lukke, b) der er en luk-vindue knap i forvejen og c) Microsofts folk
> synes også funktionen er forældet.

a) Det vil vist være yderst sjældent, og der var desuden
tale om at lave det som en funktion, der som standard er
slået fra.

b) Den er mere besværlig at bruge, især når vinduet er
delvist bag andre vinduer, eller hvis musen befinder sig til
venstre på skærmen.

c) Men Microsoft lytter til brugernes ønsker, og har derfor
bibeholdt funktionen.

> Argumentet for er at så kan du gøre som du plejer uden nogen indsats
> overhovedet, hvis du skifter system.

Nej, at man ikke skal genere brugerne.

> Er det ikke åbenlyst? Hvorfor ikke prøve at lave et konsistent, godt
> system, i stedet for at kopiere fejltagelser på detaljeniveau for at
> lokke nogle der egentlig ikke rigtigt er interesserede til?

Som tidligere nævnt er systemet i forvejen ikke konsistent,
fordi man netop har dobbeltklik på titelbjælken. "Godt
system" kan jeg ikke rigigt se relevansen af her, eftersom
et godt system i mine øjne er et system, der tager hensyn
til sine brugere. Jeg kan heller ikke se, at funktionen er
en fejltagelse, den kan være yderst praktisk, og hos dem der
er vant til den, kan den være svær at undvære.

Og der er ikke tale om at lokke nogen, der ikke rigtigt er
interesserede. Der er tale om ikke at skubbe nogle, der er
interesserede, væk.

> [...]
> hen af "Det er s'gu ok at det er lidt anderledes det her, for jeg er
> motiveret"-kurven end at luk-et-vindue er for besværligt, til at hænge på?

Det er - som tidligere skrevet - faktisk meget nemmere at
vænne sig til de store ændringer.

> Start med de motiverede, det er en langt bedre strategi.

Hvis de ikke var motiverede, ville de jo nok ikke prøve
Linux/Ubuntu. Det er altså de motiverede, man jager væk.

> [...]
> være en del af, andre igen ser nogle smarte modeller fotograferet i
> lækre omgivelser og bliver interesserede af den vej.

Jeg kan ikke se forskellen. Om de bliver lokket af en
avisartikel, min guide, et foredrag eller lidt eye-candy hos
en ven. I alle tilfælde får de lyst til at prøve, og hvis
man vil fastholde dem, skal oplevelsen selvfølgelig være så
god som muligt.

> Det kan du bide dig selv i næsen på jeg ikke gør. Heldigvis.

Det er nu en meget vigtig ting, når man vil udbrede kendskab
til eller brug af noget. Uanset om det er gratis eller
koster penge.

> Lad mig komme med et vildt gæt: Det gør du heller ikke.

Jeg har været selvstændig med salgsvirksomhed. Der lærer man
at tage hensyn til kunderne og deres ønsker.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://ordforklaring.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 27-04-09 18:12

Den Mon, 27 Apr 2009 10:16:03 +0200 skrev Kim Ludvigsen:

> [...]
> venstre på skærmen.
>
> c) Men Microsoft lytter til brugernes ønsker, og har derfor

Microsoft har *eksisterende* brugere, og en *eksisterende*
funktionalitet.

> Nej, at man ikke skal genere brugerne.

Hvis "ikke skal genere brugerne" involvere at systemet skal være
ligesom Windows, så melder jeg mig ud.

Faktisk ville det være nemmest for alle parter, hvis dem der vil have
at Linux skal være en gratis Windows, i stedet brugte "Windows TPB
edition", og os der ikke gider Windows fortsatte med Linux, i stedet
for at gøre Linux til gratis Windows, og vi andre må skifte til
BSD.

> [...]
>
> Og der er ikke tale om at lokke nogen, der ikke rigtigt er
> interesserede. Der er tale om ikke at skubbe nogle, der er

Funktionen er formentlig oprindeligt implementeret for at efterligne
Mac, hvor man netop brugte minusset i venstre hjørne.

Hvor længe skal vi blive ved med at kopiere en kopi af en gammel
udgave af Mac OS?

> Det er - som tidligere skrevet - faktisk meget nemmere at
> vænne sig til de store ændringer.

Jeg har for nylig fjernet menuen i øverste venstre hjørne helt, incl.
luk-funktionen, og flyttet de tre knapper Windows-brugere finder i
øverste højre hjørne til øverste venstre hjørne. Det tog vel en
tre-fire dage at vænne sig mil. Incl. at vænne mig til at jeg nu
har en luk-knap, det havde jeg ikke før.

> Hvis de ikke var motiverede, ville de jo nok ikke prøve
> Linux/Ubuntu. Det er altså de motiverede, man jager væk.

Ikke motiverede nok. Mange af dem prøver fordi "det er smart", og
forventer en gratis Windows.

> [...]
> en ven. I alle tilfælde får de lyst til at prøve, og hvis
> man vil fastholde dem, skal oplevelsen selvfølgelig være så

Den helt grundlæggende misforståelse er ordet "man" i ovenstående.
Linux er ikke designet ud fra nogen drøm om markedsandele, men fordi
nogen mennesker ønskede sig noget der var bedre - i deres øjne - end
det eksisterende.

Hvert eneste Linux-program har *en* primær målgruppe. Dem der udvikler
programmet.

> [...]
> koster penge.

> Jeg har været selvstændig med salgsvirksomhed. Der lærer man
> at tage hensyn til kunderne og deres ønsker.

Så har du garanteret også lært hvem kunderne er... Det er dem der
betaler.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-04-09 19:03

Kent Friis skrev:

> Microsoft har *eksisterende* brugere, og en *eksisterende*
> funktionalitet.

Ja, men det er de brugere, som nogle gerne ser bruge Ubuntu
i stedet for Windows/Mac/whatever.

> Hvis "ikke skal genere brugerne" involvere at systemet skal være
> ligesom Windows, så melder jeg mig ud.

Det er der ingen, der har påstået. I tilfældet med
dobbeltklikket er der tale om en meget lille funktion, som
ikke generer gamle brugere, men som gør det meget nemmere
for nye brugere. Der er altså tale om brugervenlighed - især
med tanke på nye brugere. Det kan godt være, at enkelte
herinde har det helt fint med, at der ikke kommer nye
brugere til fx Ubuntu. Det er en elitær holdning, og den
deles ikke af Ubuntu-folkene.

> Funktionen er formentlig oprindeligt implementeret for at efterligne
> Mac, hvor man netop brugte minusset i venstre hjørne.

Hvilket også understreger, at det ikke er tale om af få
Linux til at ligne Windows. Dobbeltklikket virker for øvrigt
også i OS/2.

> Hvor længe skal vi blive ved med at kopiere en kopi af en gammel
> udgave af Mac OS?

Så længe brugerne vil have funktionen.

> Linux er ikke designet ud fra nogen drøm om markedsandele, men fordi
> nogen mennesker ønskede sig noget der var bedre - i deres øjne - end
> det eksisterende.

Som nævnt ovenfor, vil Ubuntu-folkene i hvert fald gerne
have en større markedsandel. Og jeg har en mistanke om, at
det faktisk gælder for de fleste distro'er.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Ubuntu-guide for begyndere:

Fra : Kent Friis

Dato : 27-04-09 19:17

Den Mon, 27 Apr 2009 20:02:45 +0200 skrev Kim Ludvigsen:

> Ja, men det er de brugere, som nogle gerne ser bruge Ubuntu
> i stedet for Windows/Mac/whatever.

Så må "nogle" jo igang med at kode - og ikke forvente at Gnome-
udviklerne gør det.

> [...]
> ikke generer gamle brugere, men som gør det meget nemmere
> for nye brugere. Der er altså tale om brugervenlighed - især

Den er stadig i strid med HIG, som Gnome's brugervenlighed er baseret
på.

> Det kan godt være, at enkelte
> herinde har det helt fint med, at der ikke kommer nye
> brugere til fx Ubuntu. Det er en elitær holdning, og den
> deles ikke af Ubuntu-folkene.

Igen: Så må du jo tage fat i Ubuntu-folkene.

> Hvilket også understreger, at det ikke er tale om af få
> Linux til at ligne Windows. Dobbeltklikket virker for øvrigt
> også i OS/2.

Jeg mener ikke man dobbeltclickede på Mac. Det er stadig et Microsoft
påfund.

Og OS/2 var oprindeligt et IBM/Microsoft samarbejde.

> Så længe brugerne vil have funktionen.

Hvis resten af verden fungerede på den måde, så styrede man en
flyvemaskine med to snore, fordi sådan ville folk være vant til at
styre en bil, fordi man havde kopieret det fra hestevognen.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 26-04-09 22:41

On Sun, 26 Apr 2009 23:08:09 +0200, Kim wrote:

> Jo, men argumentet om HIG holder ikke, netop fordi man har indført
> dobbeltklikket på titelbjælken. Og som du ved, er det ikke for min
> egen skyld, jeg gerne ser lukning via dobbeltklik indført.

At rulle vinduet op gør ikke at vinduet forsvinder. Det gør det at lukke
det. Du sammenligner noget ikke-destruktivt med noget potientielt
destruktivt.

De skulle hellere fjerne det med dobbeltklik på titelbjælken. Jeg bruger
midterste-museknap-klik til den funktion

> I Ubuntu 8.04 og ældre versioner fremkalder Ctrl+Alt+Delete et
> logaf-vindue. I de fleste andre styresystemer kan genvejen bruges til
> at genstarte computeren, hvis den hænger.

Eh? I de udgaver af Windows jeg har prøvet, siden jeg blev ansat et sted
hvor nogle bruger Windows, giver Ctrl-Alt-Delete et "Task
Manager"-vindue. (Dvs. i Windows 2000 og Windows XP, de er ikke skiftet
til Windows Vista endnu).

Mvh.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 26-04-09 22:41

On Sun, 26 Apr 2009 23:24:07 +0200, Kim wrote:

> Undskyld, jeg vidste ikke, det kunne skabe så store problemer at
> fjerne et mellemrum. Så er du selvfølgelig undskyldt for at slynge
> påstande ud uden at undersøge sagerne nærmere.

Det er faktisk også den eneste grund til at jeg deltager i diskussionen.
Måske er du alligevel dreven inden for markedsføring...

Mvh.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 26-04-09 23:22

On Sun, 26 Apr 2009 23:00:43 +0200, Kim Ludvigsen wrote:

> http://bugzilla.gnome.org/show_bug.cgi?id=83892

Kalder du de par fjollede spørgsmål at bidrage?
Du søgte, som sædvanlig, noget du kunne tage "æren" for, selvom det ville
være tyvstjålet fra seriøse folk.

I did restart Ubuntu after applying your patch, but not after applying
Thomas' patch. I haven't tried to build the deb packages. Metacity
version 2.24.

If Thomas decides to commit the change, I will be more than happy. I am
only an occational user of Linux, so personally I can wait. I am still
stuck on OS/2, but some day ...

I was mostly looking for a patch because I am writing about Ubuntu, and I
figure that many of my readers will be missing the double click function.

---
Karl Erik.

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 27-04-09 06:22

> Undskyld, jeg vidste ikke, det kunne skabe så store
> problemer at fjerne et mellemrum. Så er du selvfølgelig
> undskyldt for at slynge påstande ud uden at undersøge
> sagerne nærmere.

Som systemadministrator med mange år på bagen bider din sarkasme ikke
rigtig på. Jeg gad ikke kigge på det fordi din argumentation om at det
ikke måtte indekseres af Google og at du derfor ikke kunne skrive linket
uden mellemrum er noget fis.

Du vil stadig ikke forholde dig til hvorfor jeg, eller andre med dybere
indsigt i Linux end du tilsyneladende har, skulle hjælpe med at lave
noget, som du i sidste ende mener at du ejer.

Du har heller ikke forholdt dig til hvorfor det er et mål i sig selv at
få folk til at skifte til Linux.

Allan Willems Joergensen, OnDemand: http://www.nowhere.dk

"Shield your eyes, Frank..." -- Dr. Forrester

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-04-09 09:32

> [...]
> rigtig på. Jeg gad ikke kigge på det fordi din argumentation om at det
> ikke måtte indekseres af Google og at du derfor ikke kunne skrive linket

Det skal du selvfølgelig have lov at mene, hvis du ikke kan
forstå ønsket om ikke at få indekseret ufærdigt arbejde.

> Du vil stadig ikke forholde dig til hvorfor jeg, eller andre med dybere
> indsigt i Linux end du tilsyneladende har, skulle hjælpe med at lave
> noget, som du i sidste ende mener at du ejer.

Det står alle helt frit at hjælpe eller lade være. Om man
ikke gider på grund af et mellemrum, eller om man gerne vil
hjælpe for at dermed hjælpe nye brugere af Linux/Ubuntu. Det
er helt op til den enkelte.

Der, hvor kæden hopper af i dit tilfælde, er, når du
begynder at kritisere indhold, som du ikke har set.

> Du har heller ikke forholdt dig til hvorfor det er et mål i sig selv at
> få folk til at skifte til Linux.

Det har jeg da vist heller ikke skrevet nogen steder.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://kimludvigsen.dk

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 27-04-09 09:43

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> Der, hvor kæden hopper af i dit tilfælde, er, når du
> begynder at kritisere indhold, som du ikke har set.

Jeg kritiserede ikke noget direkte indhold, jeg kommenterede på at det
er et problem når nogen uden synderlig indsigt i et emne begynder at
skrive materiale til andre, som heller ikke ved ret meget.

Jeg vil gerne skrive det igen: Forkert råd er farligere end intet råd.

At du så tager det personligt når nogen påstår at du gør det for at
fremhæve det eget navn, det må du om - Det undrer mig bare at du ikke
kaster noget energi i at oversætte UbuntuGuiden[1] til dansk i stedet for
at lave noget under eget navn.

> Det har jeg da vist heller ikke skrevet nogen steder.

Du har flere gange skrevet at hvis dette og dette ikke virker som i
Windows, så skifter folk tilbage til Windows igen - Ergo må målet i sig
selv være at få folk til at skifte.

Linux handler om valgfrihed; hvis folk føler at de klarer sig bedre med
Windows, OSX, FreeBSD eller kugleramme så skal de bruge det - De skal
ikke bruge Linux (eller noget andet) fordi nogen skaber en hype om det.

Får de så LYST til at prøve Ubuntu, Fedora eller noget tredje, så må de
også påregne at arbejdsgangene ikke er de samme som det man kommer fra,
GNOME, XFCE, KDE eller en af de mange andre desktopmiljøer/window
managers er ikke skabt for at være en klon af Windows (med enkelte
undtagelser).

--
Allan Willems Joergensen, OnDemand: http://www.nowhere.dk

"Bother!" said Pooh as he wondered why he bothered to answer.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-04-09 10:38

> [...]
> er et problem når nogen uden synderlig indsigt i et emne begynder at
> skrive materiale til andre, som heller ikke ved ret meget.

Det udelukker ikke, at resultatet bliver godt. Om det er
tilfældet her, kan du kun se ved at tjekke det. I dette
tilfælde er det altså dig, der udtaler dig om noget, du ikke
har synderlig (læs: ingen) indsigt i.

> Jeg vil gerne skrive det igen: Forkert råd er farligere end intet råd.

Men du ved ikke, om der er tale om forkert råd.

> At du så tager det personligt når nogen påstår at du gør det for at
> fremhæve det eget navn, det må du om

Hvordan ville du undgå at tage det personligt? Det kan ikke
blive meget mere personligt. Hvis der var tale om kritik af
guiden, så ville jeg absolut ikke tage det personligt.

> - Det undrer mig bare at du ikke
> kaster noget energi i at oversætte UbuntuGuiden[1] til dansk i stedet for
> at lave noget under eget navn.

Hvis du havde besværet dig med at besøge min Ubuntu-guide
eller bare en af de andre guider på min hjemmeside, ville du
ikke have behøvet at stille det spørgsmål. Det er ikke just
den samme målgruppe.

> Du har flere gange skrevet at hvis dette og dette ikke virker som i
> Windows, så skifter folk tilbage til Windows igen - Ergo må målet i sig
> selv være at få folk til at skifte.

Nej. Men når folk skifter, så burde det være et mål for
udviklerne, at man ikke jager dem væk igen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Ubuntu-guide for begyndere:

Fra : Henning

Dato : 27-04-09 11:42

Kim Ludvigsen wrote:

> Nej. Men når folk skifter, så burde det være et mål for udviklerne, at
> man ikke jager dem væk igen.

Hvorfor skal vi altid gøre alting som man gør det i windows?

Hvorfor skal det nu være en fejl at lave ting bedre?

Selvfølgelig skal ting laves så man ikke jager brugerne væk, men hvis
brugerne ikke kan abstrahere fra at mailprogrammet skifter fra "Outlook"
til "Evolution" eller "Thunderbird" og browseren skifter navn fra
"Internet Explorer" til "Firefox", så bør de blive hvor de føler sig hjemme.

Ovenstående eksempel har jeg af og til oplevet i praksis ved vore
arrangementer i AlsLUG, og der er min holdning at hvis så små ændringer
bringer en på afveje, bør de helt holde sig fra ændringer. At de så får
et problem når de får nyt hardware er ikke mit problem.

/Henning

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-04-09 11:58

Henning skrev:

> Hvorfor skal vi altid gøre alting som man gør det i windows?

Det skal man heller ikke, men man skal tage hensyn til
brugerne. De par eksempler, jeg har fremdraget her, er for
øvrigt ikke enestående for Windows. Det fungerer sådan i
flere styresystemer og såmænd også i nogle Linux-distributioner.

> Hvorfor skal det nu være en fejl at lave ting bedre?

Det er der vel ingen af os, der mener, at det skal være. Vi
er blot uenige om, hvad "bedre" er.

> [...]
> til "Evolution" eller "Thunderbird" og browseren skifter navn fra
> "Internet Explorer" til "Firefox", så bør de blive hvor de føler sig hjemme.

Helt enig, og den slags brugere vil nok enten aldrig prøve
Linux, eller de vil meget hurtigt vende tilbage til deres
gamle styresystem. Uanset hvor godt det nye styresystem
ellers måtte være.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://ordforklaring.dk

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 28-04-09 06:59

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> eksempler, jeg har fremdraget her, er for øvrigt ikke enestående for
> Windows. Det fungerer sådan i flere styresystemer og såmænd også i nogle

Så vælg de systemer i stedet for at brokke dig, for fanden!

> Det er der vel ingen af os, der mener, at det skal være. Vi er blot
> uenige om, hvad "bedre" er.

Ja - og du er tydeligvis i undertal.

/johan

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 27-04-09 14:36

> [...]

> tilfældet her, kan du kun se ved at tjekke det. I dette
> tilfælde er det altså dig, der udtaler dig om noget, du ikke

Det er ikke noget konkret data jeg udtaler mig om, jeg kommenterede på
nogle fejl andre fremhævede.

> Nej. Men når folk skifter, så burde det være et mål for
> udviklerne, at man ikke jager dem væk igen.

Du tog slet ikke stilling til resten af det jeg skrev.

--
Allan Willems Joergensen, OnDemand: http://www.nowhere.dk

"Just watch jet-jockey in action!" -Major Fokker

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-04-09 15:43

Allan Willems Joergensen skrev:

> Det er ikke noget konkret data jeg udtaler mig om, jeg kommenterede på
> nogle fejl andre fremhævede.

Det fremgår ikke af dine indlæg. Nu har du så chancen for at
være konkret, hvilke fejl?

Er det bedre ikke at lave noget end at lave noget med [små]fejl?

Bortset fra det, så påstår jeg ikke at være fejlfri. Jeg
laver fejl, ligesom de fleste andre, men jeg prøver
selvfølgelig at undgå fejl, og jeg retter gerne eventuelle
fejl. Det var faktisk derfor, jeg spurgte om hjælp her, og
derfor jeg indsatte det åbenbart meget besværlige mellemrum
i et link.

Og som bibemærkning: Tak til dem, der rent faktisk har
hjulpet, såvel her som i mails. Havde det ikke været for
jer, havde besøget i denne gruppe efterladt et meget
negativt syn på Linux-verdenen.

> Du tog slet ikke stilling til resten af det jeg skrev.

Hvad har jeg ikke taget stilling til?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://kimludvigsen.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 27-04-09 20:06

On Mon, 27 Apr 2009 10:16:03 +0200, Kim wrote:

> Det er nu en meget vigtig ting, når man vil udbrede kendskab til eller
> brug af noget. Uanset om det er gratis eller koster penge.

Det er så dér vi grundlæggende ikke har samme ønsker.

Mvh.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 27-04-09 20:52

On Mon, 27 Apr 2009 21:47:00 +0200, Kim wrote:

> Det gør jeg også. Men det dræber alligevel lysten, når man udsættes
> for personangreb, fordi man prøver at gøre en indsats.

Velkommen til usenet.

,

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 27-04-09 21:13

On Mon, 27 Apr 2009 22:09:47 +0200, Kim wrote:

> Jeg synes nu ikke de andre grupper, jeg færdes i, er så slemme.

Denne gruppe er en af de flinkeste jeg frekventerer.

Jeg stak snuden indenfor i en eller anden gruppe - jeg har desværre
glemt hvilken - for et stykke tid siden, hvor tonen var meget trist.

Der var også engang en gruppe folkeskolelærere deltog i en diskussione
der blev krydspostet herover. De var godt nok ubehøvlede.

Nå, YMMV, som de si'r.

Mvh.