Er jeg kompromitteret?
Fra : Kasper Nordal Lund

Dato : 20-04-09 06:27

Hej gruppe.

Min rkhunter der kører via cron er begyndt at brokke sig over følgende:

Warning: The command '/usr/bin/rkhunter' has been replaced and is not a
script: /usr/bin/rkhunter: application/x-shellscript

Det irriterer mig da lidt, men jeg har før oplevet falske positiver, så
jeg slog det lidt hen. Det undrede mig dog lidt at det er den selv den
har problemer med.

Nå, jeg afinstallerede vi apt-get remove --purge (systemet er ubuntu
8.04) og installerede igen - samme resultat.

Så afinstallrede jeg igen, og hentede nyeste version fra rkhunter.nl og
installerede fra source - samme problem.

Jeg synes ikke rigtigt at jeg finder noget på google (lige omkring
rkhunter programmet).

Min firewall har sådan en active connections monitor, og der er
tilsyneladende intet mistænkeligt.

Er der mon virkelig noget galt, eller?
Hvordan finder jeg ud af hvad der sker?

chkrootkit finder intet.

På forhånd tak for hælpen.

/Kasper

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 20-04-09 07:28

Kasper Nordal Lund <kasper@fake.usenet.com> writes:

> [...]

> Warning: The command '/usr/bin/rkhunter' has been replaced and is
> not a script: /usr/bin/rkhunter: application/x-shellscript

Har du installeret en ny mimetypes, der siger noget andet om scripts
end den har gjort før? Det kunne være en tænkelig forklaring.

--
/Wegge

Fra : Kasper Nordal Lund

Dato : 20-04-09 07:48

Jeg mener ikke specifikt at have installeret nye mime typer, men jeg har
installeret andre programmer, og de kan måske have kommet med som en
dependency.