Harddisk-fri Linux-laptop
Fra : Stephan Henningsen

Dato : 12-04-09 17:30

Hey,

Jeg prøver at få min Thinkpad X30 til at køre Linux uden brug af
harddisk. Ideelt set forestiller jeg mig at Ubuntu 8.10 ligger på og
bootes fra et CompactFlash-kort, og harddisken mountes udelukkende som
lagringsmedie -- nærmest modsat af normal praksis og i virkeligheden
mest af alt bare et eksperiment.

Nu har jeg prøvet at få maskinen til at boote fra fire forskellige
USB-nøgler, og selv om de vises i BIOS'ens startup-rækkefølge, så nægter
maskinen at boote. Tilgengæld vil den gerne boote fra en USB-harddisk;
ikke at det er til nogen gavn i denne sammenhæng, men jeg forstår det
bare ikke. Jeg har også installeret Ubuntu på et CompactFlsah-kort,
stoppet det i en adapter og ind i PCMCIA-porten, men det kan jeg heller
ikke boote fra. Ikke nogen videre success altså. Nogen forslag?

Det ser ud til, at jeg ikke kommer uden om at boote fra den interne
harddisk. Så nu leger jeg med tanken om at lave en mini-linux på
harddisken, hvis eneste formål er at boote fra PCMCIA-portens CF-kort.
Hvor finder jeg hjælp til den slags? Og hvor findes der evt. andre
ligende projekter?

--
Mvh,
Stephan

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 12-04-09 17:51

Stephan Henningsen wrote:

> harddisk. Så nu leger jeg med tanken om at lave en mini-linux på
> harddisken, hvis eneste formål er at boote fra PCMCIA-portens CF-kort.
> Hvor finder jeg hjælp til den slags? Og hvor findes der evt. andre

Det må kunne lade sig gøre at få GRUB til det. GRUB placerer du på
harddisken og den booter så din Linux-installation på dit CF-kort.

Jesper Poulsen

Fra : Stephan Henningsen

Dato : 12-04-09 18:04

Jesper Poulsen wrote:

> Det må kunne lade sig gøre at få GRUB til det. GRUB placerer du på
> harddisken og den booter så din Linux-installation på dit CF-kort.

Måske. Forstår den sig på PCMCIA-porte og CF-kort? Jeg tænkte at det
nok krævede drivere, derfor føromtalte mellemstation.

--
Stephan

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 12-04-09 20:26

Stephan Henningsen wrote:

> Måske. Forstår den sig på PCMCIA-porte og CF-kort? Jeg tænkte at det

PCMCIA og CF er begge afarter af IDE. Der kan konverteres passivt mellem
de forskellige stikforbindelser.

> nok krævede drivere, derfor føromtalte mellemstation.

Hvad sker der hvis du piller disken ud?

Min mistanke er nemlig at den vil boote på disken, hvis den er der -
uanset hvad du ellers sætter den op til...

Jesper Poulsen

Fra : Stephan Henningsen

Dato : 12-04-09 20:52

Jesper Poulsen wrote:

> [...]
>
> Min mistanke er nemlig at den vil boote på disken, hvis den er der -
> uanset hvad du ellers sætter den op til...

Den booter som sagt fra min USB harddisk. Jeg har nu også oplevet, at
jeg kan få BIOS til at melde "Operativ system not found" med en USB-nøgle.

I mellemtiden har jeg fundet nogle interessante link, som jeg vil
nærstudere senere:
http://www.murga-linux.com/puppy/viewtopic.php?t=34290&sid=57ba217bfb530ed0a5c95e42678f7a2e
http://www.murga-linux.com/puppy/viewtopic.php?t=32458
http://www.murga-linux.com/puppy/viewtopic.php?t=32382

--
Stephan

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 12-04-09 21:41

Stephan Henningsen wrote:

> [...]
> jeg kan få BIOS til at melde "Operativ system not found" med en USB-nøgle.
>
> I mellemtiden har jeg fundet nogle interessante link, som jeg vil

Prøv også dette link:
http://www.brixandersen.dk/papers/X31/X31.html#sect-kernel-pcmcia
GNU/Linux on an IBM ThinkPad X31
3.9. Compact Flash Slot

The Compact Flash reader of the X31 is connected to the CardBus
controller. Apart from the requirements listed in Section 3.8 you will
need a device driver for your Compact Flash card. For storage devices
you will need the following kernel option.

*

PCMCIA IDE support (CONFIG_BLK_DEV_IDECS) [module]

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 12-04-09 21:52

Jørgen Heesche wrote:

> [...]
> you will need the following kernel option.
>
> *
>
> PCMCIA IDE support (CONFIG_BLK_DEV_IDECS) [module]

Driveren skulle kunne downloades herfra:
http://cateee.net/lkddb/web-lkddb/BLK_DEV_IDECS.html
CONFIG_BLK_DEV_IDECS: PCMCIA IDE support

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 12-04-09 21:08

Den Sun, 12 Apr 2009 19:04:08 +0200 skrev Stephan Henningsen:
> [...]

Det er stort set en standard-installation. Det eneste du skal have
er jo /boot på harddisken, og så naturligvis med de nødvendige drivere
(ehci, osv) enten i kernen eller initrd.

Det er ikke meget forskelligt fra hvad man gjorde i gamle dage, når
BIOS ikke kunne håndtere harddiske større end 504 MB (og senere 32 GB).

> Måske. Forstår den sig på PCMCIA-porte og CF-kort?

Nej, og heller ikke harddiske. GRUB skal altid have BIOS til hjælp. Men
at BIOS ikke vil boote fra kortet, betyder ikke nødvendigvis at BIOS
ikke kan se kortet.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Lasse Jensen

Dato : 17-04-09 05:53

On Sun, 12 Apr 2009 18:29:51 +0200, Stephan Henningsen wrote:

> [...]
> harddisken, hvis eneste formål er at boote fra PCMCIA-portens CF-kort.
> Hvor finder jeg hjælp til den slags? Og hvor findes der evt. andre

Alternativt kan du købe en adapter så du kan sætte CF kortet til IDE/ATA
stikket hvor harddisken sad. Så burde du være ude over alle problemer.

Hvis du vil beholde din harddisk i, så kan du have grub og initrd på den,
boote til CF kortet, unmounte /boot og slukke harddisken med hdparm.

--
Lasse Jensen