/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
MS Windows
#NavnPoint
Klaudi 76474
o.v.n. 67550
refi 58409
tedd 45557
Manse9933 45149
molokyle 40687
miritdk 38357
briani 27239
BjarneD 26414
10  pallebhan.. 24310
Windows Vista Home Premium 32 Bit og 4 GB ~
Fra : Fynbo


Dato : 20-05-09 07:29

Hej.

Kan Windows Vista Home Premium 32 Bit "snydes" til at se/bruge 4 GB ram
istedet for de 3,12 GB
den kan se nu?

Fynbo


 
 
Jens Peter Karlsen (20-05-2009)
Kommentar
Fra : Jens Peter Karlsen


Dato : 20-05-09 14:20

Nej, den kan rent fysisk ikke bruge mere. Du skal opgradere til 64bit
for at kunne bruge mere.

Regards Jens Peter Karlsen


On Wed, 20 May 2009 08:29:11 +0200, "Fynbo" <clanusa@gmail.com> wrote:

>Kan Windows Vista Home Premium 32 Bit "snydes" til at se/bruge 4 GB ram
>istedet for de 3,12 GB

Fynbo (20-05-2009)
Kommentar
Fra : Fynbo


Dato : 20-05-09 17:29


"Jens Peter Karlsen" <jpkarlsen@mvps.org> skrev i meddelelsen
news:4p0815hpvuv3v030g7ht5n0rvjmi2iican@4ax.com...
> Nej, den kan rent fysisk ikke bruge mere. Du skal opgradere til 64bit
> for at kunne bruge mere.
>
> Regards Jens Peter Karlsen
>
>
> On Wed, 20 May 2009 08:29:11 +0200, "Fynbo" <clanusa@gmail.com> wrote:
>
>>Kan Windows Vista Home Premium 32 Bit "snydes" til at se/bruge 4 GB ram
>>istedet for de 3,12 GB

Okay..

Tak for svaret..

Fynbo


dennis (20-05-2009)
Kommentar
Fra : dennis


Dato : 20-05-09 17:40

Fynbo wrote:
> Hej.
>
> Kan Windows Vista Home Premium 32 Bit "snydes" til at se/bruge 4 GB ram
> istedet for de 3,12 GB
> den kan se nu?

Der findes forskellige vejledninger på internettet til at ændre i
pae-kernen, således 4GB-grænsen fjernes.

Michael Rasmussen (20-05-2009)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 20-05-09 19:15

On Wed, 20 May 2009 08:29:11 +0200, "Fynbo" <clanusa@gmail.com> wrote:

> Kan Windows Vista Home Premium 32 Bit "snydes" til at se/bruge 4 GB ram
> istedet for de 3,12 GB den kan se nu?

Eneste metode jeg kender, er at fjerne grafikkortet. Det flytter
grænsen et godt stykke op mod de 4 GB....

Men det nok ikke den løsning, du søger...

<mlr>



Peter Larsen (21-05-2009)
Kommentar
Fra : Peter Larsen


Dato : 21-05-09 05:58

Fynbo wrote:

|| Kan Windows Vista Home Premium 32 Bit "snydes" til at se/bruge 4 GB
|| ram istedet for de 3,12 GB
|| den kan se nu?

Som det allerede er antydet, så find først ud af, om det er dit bundkort,
som begrænser det mulige. Det vil ofte være sådan, at bundkort gerne vil
have ramklodserne i par, og så ender det nemt med at man har 4 GB ram i en
maskine, som man godt kunne have nøjedes med at sætte 3 GB i.

|| Fynbo

Med venlig hilsen

Peter Larsen





Fynbo (21-05-2009)
Kommentar
Fra : Fynbo


Dato : 21-05-09 07:53


"Peter Larsen" <digilyd@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:4a14df6a$0$56775$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Fynbo wrote:
>
> || Kan Windows Vista Home Premium 32 Bit "snydes" til at se/bruge 4 GB
> || ram istedet for de 3,12 GB
> || den kan se nu?
>
> Som det allerede er antydet, så find først ud af, om det er dit bundkort,
> som begrænser det mulige. Det vil ofte være sådan, at bundkort gerne vil
> have ramklodserne i par, og så ender det nemt med at man har 4 GB ram i en
> maskine, som man godt kunne have nøjedes med at sætte 3 GB i.
>
> || Fynbo
>
> Med venlig hilsen
>
> Peter Larsen
>
>
>
>

Mit bundkort supportere 4x1 GB i Dual Channel og derfor købte jeg det.

Fynbo


Jens Peter Karlsen (21-05-2009)
Kommentar
Fra : Jens Peter Karlsen


Dato : 21-05-09 13:56

Det er desværre ikke det samme som at du kan udnytte 4GB med et 32bit
OS. Grunden er at alle indstikkorts addresse område mappes til området
fra 3GB til 4GB så har du et grafikkort med 512MB RAM på er allerede
halvdelen væk.
Hvis du vil vide mere om de tekniske detaljer har fabrikanten noget om
dette.
64bit OS kommer uden om dette ved at flytte adresseområdet som
indstikkort mappes til til slutningen af den fysisk tilgængelige RAM.
Bundkort til servere har typisk et andet design så de kan udnytte alle
4GB selv om Server OS'et er 32bit.

Regards Jens Peter Karlsen


On Thu, 21 May 2009 08:52:36 +0200, "Fynbo" <clanusa@gmail.com> wrote:

>Mit bundkort supportere 4x1 GB i Dual Channel og derfor købte jeg det.

Snuden (21-05-2009)
Kommentar
Fra : Snuden


Dato : 21-05-09 12:46

On Wed, 20 May 2009 08:29:11 +0200, "Fynbo" <clanusa@gmail.com> wrote:

>Hej.
>
>Kan Windows Vista Home Premium 32 Bit "snydes" til at se/bruge 4 GB ram
>istedet for de 3,12 GB
>den kan se nu?
>
Et 32-bit styresystem kan ikke adressere mere end 4 gigabyte RAM -
længere er den ikke. Hvis du vil udnytte mere end det, skal du over på
64-bit versionen.

Din Vista ser faktisk 4 gigabyte. Årsagen til der "kun" rapporteres
3,12 er, at systemoplysningerne kun rapporterer den mængde der
anvendes på bundkortet, mens 4 gigabyte-grænsen gælder som en total
for hele systemet - dvs. ram på bundkort, ram på grafikkort, cache på
harddiske, level 1 og 2 cache i cpu osv osv. Det tæller alt sammen.
Bliver totalen mere end 4 gigabyte bliver alt derover ignoreret.
--
Snuden

"I am a river to my people" -Auda abu Tayi

Paul-J (21-05-2009)
Kommentar
Fra : Paul-J


Dato : 21-05-09 13:14


"Snuden" <snudie@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:13fa15t6u67ea98jn7fkfdjihufbraetn3@4ax.com...
> On Wed, 20 May 2009 08:29:11 +0200, "Fynbo" <clanusa@gmail.com> wrote:
>
>>Hej.
>>
>>Kan Windows Vista Home Premium 32 Bit "snydes" til at se/bruge 4 GB ram
>>istedet for de 3,12 GB
>>den kan se nu?
>>
> Et 32-bit styresystem kan ikke adressere mere end 4 gigabyte RAM -
> længere er den ikke. Hvis du vil udnytte mere end det, skal du over på
> 64-bit versionen.
>
> Din Vista ser faktisk 4 gigabyte. Årsagen til der "kun" rapporteres
> 3,12 er, at systemoplysningerne kun rapporterer den mængde der
> anvendes på bundkortet, mens 4 gigabyte-grænsen gælder som en total
> for hele systemet - dvs. ram på bundkort, ram på grafikkort, cache på
> harddiske, level 1 og 2 cache i cpu osv osv. Det tæller alt sammen.
> Bliver totalen mere end 4 gigabyte bliver alt derover ignoreret.
> --
> Snuden


Jeg kan anbefale
http://www.megaleecher.net/RAMDisk

Altså man opretter et drev i det overflødige ram.

Jeg har lavet en lille ramdisk på 128MB på mit system.
Det kører problemfrit.
Jeg bruger det til IE's Temporary internet files. Sparer lidt slid på harddisken....



dennis (21-05-2009)
Kommentar
Fra : dennis


Dato : 21-05-09 13:20

Snuden wrote:

> Din Vista ser faktisk 4 gigabyte. Årsagen til der "kun" rapporteres
> 3,12 er, at systemoplysningerne kun rapporterer den mængde der
> anvendes på bundkortet, mens 4 gigabyte-grænsen gælder som en total
> for hele systemet - dvs. ram på bundkort, ram på grafikkort, cache på
> harddiske, level 1 og 2 cache i cpu osv osv. Det tæller alt sammen.
> Bliver totalen mere end 4 gigabyte bliver alt derover ignoreret.

Ikke alt tæller med. Harddisk cache, level 1 og 2 cache er ikke noget
man kan adressere, så derfor indgår det heller ikke i den beregning.

Kig også på PAE, som gør >4GB muligt, Microsoft har bare begrænset det i
xp/vista.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste