Genvej til størrelse af vindue?
Fra : Steen

Dato : 09-04-09 15:10

Findes der genvejstaster, i stedet for at skulle klikke på den grønne
vingummibamse i øverste venstre hjørne af fx MacSOUP? Jeg vil helst ikke
have suppen til at fylde hee skærmen, men vi alligevel gerne have
tilpasset diverse vinduer

Fra : Jon

Dato : 09-04-09 15:18

Steen <isteen+usenet@gmail.com> wrote:

> [...]
> vingummibamse i øverste venstre hjørne af fx MacSOUP? Jeg vil helst ikke
> have suppen til at fylde hee skærmen, men vi alligevel gerne have

Svjv er det ingen helt standardiserte. Eple-M vil minimalisere et vindu
(legge det i dock) eller forstørre (hente opp fra dock). I MacSOUP er
det Eple-/ som zoomer et vindu (se Vindu/Window-menyen) som gjør det du
er ute tter, tror jeg. Litt detektivarbeid, mao. Og så er det muligens
noen programmer som ikke har en slik funksjon.
--
/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Fra : Steen

Dato : 09-04-09 15:42

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> alisere et vindu
> (legge det i dock) eller forstørre (hente opp fra dock). I MacSOUP er
> det Eple-/ som zoomer et vindu (se Vindu/Window-menyen) som gjør det du
> er ute tter, tror jeg.

Lige præcis. Det virker via menuen, men ikke med CMD+/

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 09-04-09 16:09

Steen wrote:

> Lige præcis. Det virker via menuen, men ikke med CMD+/

Taster du cmd+7 eller cmd+shift+7 ?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Steen

Dato : 09-04-09 16:52

> Taster du cmd+7 eller cmd+shift+7 ?

CMD og 7
Den anden kombination åbner "Hjælp" hos mig (lidt nostalgisk at savne
den gamle æble-tast)

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-04-09 20:54

Steen <isteen+usenet@gmail.com> wrote:

> CMD og 7
> Den anden kombination åbner "Hjælp" hos mig (lidt nostalgisk at savne
> den gamle æble-tast)

Det virker, hvis man bruger / ved det numeriske tastatur i hvert fald
her hos mig. Så zoomer vinduet. Jeg synes nu, den grønne prik gør det
samme og zoomer vinduet efter behov. Hos mig for det ikke vinduet i
MacSOUP til at fylde hele skærmen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jon

Dato : 10-04-09 00:17

> Det virker, hvis man bruger / ved det numeriske tastatur i hvert fald
> her hos mig.

Hos meg også.

Fra : Steen

Dato : 10-04-09 08:50

> Det virker, hvis man bruger / ved det numeriske tastatur i hvert fald
> her hos mig. Så zoomer vinduet. Jeg synes nu, den grønne prik gør det
> samme og zoomer vinduet efter behov.

Også meddelelsesvinduet - altså den besked du sidder og læser nu?
Der sker ikke en pind ved CMD+7 hos mig

Fra : Jon

Dato : 10-04-09 12:31

> Også meddelelsesvinduet - altså den besked du sidder og læser nu?
> Der sker ikke en pind ved CMD+7 hos mig

Nei, men - som sagt - dersom du benytter Cmd og / på det numeriske
tastatur (det rene tall-tastatur til høyre for navigasjonstastene på et
full-størrelse tastatur), så bør det virke. Det gjør det her og nå.

Altså ikke en Shift-Cmd-kombinasjon med tallet 7 (over bokstav y-u på
det alfanumeriske tastatur). Selv om Cmd-Shift-7 faktisk også virker hos
meg (men ikke kun Cmd-7).

Fra : Steen

Dato : 10-04-09 13:17

> [...]

> tastatur (det rene tall-tastatur til høyre for navigasjonstastene på et
> full-størrelse tastatur), så bør det virke. Det gjør det her og nå.

Nå okay, så er det fordi jeg bruger et MacBook-tastatur, og ikke har
tal-tasterne til højre for navigaionstasterne.

> Altså ikke en Shift-Cmd-kombinasjon med tallet 7 (over bokstav y-u på
> det alfanumeriske tastatur). Selv om Cmd-Shift-7 faktisk også virker hos
> meg (men ikke kun Cmd-7).

CMD-shift-7 åbner hjælp-menuen hos mig

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-04-09 00:45

Steen <isteen+usenet@gmail.com> wrote:

> Nå okay, så er det fordi jeg bruger et MacBook-tastatur, og ikke har
> tal-tasterne til højre for navigaionstasterne.

Nej, det er klart. Så virker det ikke. Jeg bruger et eksternt tastatur,
når jeg er hjemme. Det var på det, jeg brugte [cmd-/].

> CMD-shift-7 åbner hjælp-menuen hos mig

Det gør den også hos mig på min MacBook Pro.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 11-04-09 09:14

> Nej, det er klart. Så virker det ikke. Jeg bruger et eksternt tastatur,
> når jeg er hjemme. Det var på det, jeg brugte [cmd-/].

> Det gør den også hos mig på min MacBook Pro.

ditto, nærmere bestemt "Søg" (søgefeltet).
Men, CTRL+F2 virker som sædvanligt, og er den vante vej.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Steen

Dato : 11-04-09 10:04

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> ditto, nærmere bestemt "Søg" (søgefeltet).
> Men, CTRL+F2 virker som sædvanligt, og er den vante vej.

Øh...hvad gør CTRL+F2 hos dig?
Hos mig dæmper jeg bare lyset på skærmen...

Fra : Flemming Rubini

Dato : 11-04-09 11:02

Steen <isteen+usenet@gmail.com> wrote:

> Øh...hvad gør CTRL+F2 hos dig? Hos mig dæmper jeg bare lyset på skærmen...

Det er tastaturgenvejen til menulinjen. Således kan man på en Mac i dag
næsten nå alt uden brug af mus. På en bærbar skal du tilføje "Fn"
tasten.

--
Venlig hilsen Flemming Rubini