Tegnkodning i FF - igen.
Fra : Kim

Dato : 13-04-09 16:56

Det er godt nok irriterende, nu er FF 3.0.8 begyndt igen.

Hver gang jeg er inde på http://www.spywarefri.dk/forum
står den til Unicode (Unicode (UTF-8) med underlige tegn.

Skifter den til Vestligt (ISO-8859-1) manuelt
og siden ser normal ud igen.

Hvorfor kan de ikke bare opdatere FF så den kan huske
tegnkodningen ligesom IE ?

Og til Kim Ludvigsen, jeg tror da nok at dem der opdatere
http://www.spywarefri.dk/ er nogen der har forstand på at
"angive tegnsæt", eller det gør de måsk heller ikke ?

Hvordan angives det iøvrigt i html-sprog ?
Skal den ligge inde imellem <head> xxx </head> ?

Mvh Kim

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-04-09 17:26

Kim skrev:

> Og til Kim Ludvigsen, jeg tror da nok at dem der opdatere
> http://www.spywarefri.dk/ er nogen der har forstand på at
> "angive tegnsæt", eller det gør de måsk heller ikke ?

Nej, det gør de ikke (på forsiden).

> Hvordan angives det iøvrigt i html-sprog ?
> Skal den ligge inde imellem <head> xxx </head> ?

Ja:

--
Bertel

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 13-04-09 19:28

Kim escribió:
> [...]
> står den til Unicode (Unicode (UTF-8) med underlige tegn.
>
> Skifter den til Vestligt (ISO-8859-1) manuelt

Det er mærkeligt, for jeg har tidligere haft problemet med FF, men det
er efterhånden længe siden. Min FF 3.0.8 viser ovennævnte side korrekt
første gang.

> Hvorfor kan de ikke bare opdatere FF så den kan huske
> tegnkodningen ligesom IE ?

Er du sikker på at IE husker den tegnkodning du vælger for siden, og at
det ikke bare er browseren der gætter rigtigt?

Mikkel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-04-09 19:40

Kim skrev:
> Det er godt nok irriterende, nu er FF 3.0.8 begyndt igen.
>
> Hver gang jeg er inde på http://www.spywarefri.dk/forum
> står den til Unicode (Unicode (UTF-8) med underlige tegn.

Siden angiver ikke et tegnsæt, og så skal der gættes.

> Hvorfor kan de ikke bare opdatere FF så den kan huske
> tegnkodningen ligesom IE ?

Som skrevet mange gange før, så er det ikke et spørgsmål om
at huske tegnkodningen. Hverken IE eller Firefox husker
tegnkodningen. De aflæser hver gang, hvad hjemmesiden
angiver, og hvis hjemmesiden ikke angiver noget, bliver de
nødt til at gætte.

> Og til Kim Ludvigsen, jeg tror da nok at dem der opdatere
> http://www.spywarefri.dk/ er nogen der har forstand på at
> "angive tegnsæt", eller det gør de måsk heller ikke ?

Ikke i forummet. På den almindelige hjemmeside, som du
linker til her, angives tegnsæt, så den virker forhåbentlig
altid hos dig.

> Hvordan angives det iøvrigt i html-sprog ?
> Skal den ligge inde imellem <head> xxx </head> ?

Se Bertel Lund Hansens svar. Hvis en side ikke virker hos
dig, så bed om at få vist sidens kildekode (Ctrl+U i
Firefox), og tjek, om du kan finde koden til tegnsæt. Hvis
koden er der, så skulle det gerne virke - medmindre siden
angiver ét tegnsæt, men bruger et andet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://kimludvigsen.dk