Jo det er rigtigt; men det er en drømmetilværelse og ikke
praktisk muligt på st skib at foretage de manøvre som du
beskriver.
Mvh/Harding
Aage Andersen <aaa@email.dk> (REMOVE) skrev:
>
>"Harding Larsen
>
>> Det vil nok ikke være
>>hensigtsmæssigt at slå fuld bak for skibet
>> vil bruge over en sømil før det
>>ligger stille og så vil det
>> ligge med hækken fremad i en eller
>>anden vinkel til den
>> oprindelige sejlretning.
>> Havde skibet skulle indlede denne
>>manøvre lidt længere sydligere
>> i den 300 meter brede rende ville
>>den sandsynligvis have
>> grundstødt således at den havde
>>ligget på tværs og næsten lukket
>> for gennemsejling og det kunne have
>>medført at et andet skib
>> ikke kunne have undveget men sejlet
>>ind i siden på havaristen og
>> det kunne have givet en større
>>ulykke tilfølge.
>>
>> Den sovende brovagt har selvfølgelig
>>ikke været opmærksom på at
>> vinden var 8 - 10 fra vest og
>>strømme 2,5 - 3 knob sydgående og
>> grunden kommer ud mod nordvest efter
>>en næsten lige nordkurs
>> gennem rennen.
>
><ironi on>
>Det er selvfølgeligt bedre at sejle
>fuld kraft frem med en sovende vagt
><ironi of>
>
>Kan du ikke forstaa, at det er farligt
>for skibe og broer i nærheden med et
>skib i fuld fart uden kommando. Det
>maa da være bedre at nedsætte farten
>frem for at fortsætte.
>
>En dødmandsknap, der skal betjenes
>hver halve minut vil holde vagten vaagen,
>hvis han er død vil det stoppe skibet.
>Det er dog bedre end et skib i fart.
>Er det i øvrigt tilladt med kun een paa broen?
>
>Aage