/
Forside
/
Interesser
/
Fritid
/
Fritidssejlads
/
Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn
*
Kodeord
*
Husk mig
Brugerservice
Kom godt i gang
Bliv medlem
Seneste indlæg
Find en bruger
Stil et spørgsmål
Skriv et tip
Fortæl en ven
Pointsystemet
Kontakt Kandu.dk
Emnevisning
Kategorier
Alfabetisk
Karriere
Interesser
Teknologi
Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#
Navn
Point
1
dabj
9220
2
trimare46
2651
3
pallenoc
1600
4
BjarneD
1560
5
piaskov
1180
6
pjk
1173
7
Teil
1110
8
emesen
1090
9
dova
1060
10
transor
1030
Antihævert og ferskvandskøling
Fra :
Carsten Jensen
Dato :
13-03-09 09:15
Vi har en ferskvandskølet motor (VP D1-20) som er fabriksmonteret med
antihævert. Er der nogen her i gruppen der kan komme med en god
forklaring på det?
Jeg mener hvis hævertvirkningen opstår, trækker den så ikke bare kølevand
ind i varmeveksleren? Og er det specielt slemt?
Mvh
Carsten
Harding Larsen (
13-03-2009
)
Kommentar
Fra :
Harding Larsen
Dato :
13-03-09 10:04
Fabrikanten Bavarian har regnet og målt op at motoren sidder
lavt i forhold til vandlinien og derfor monteret en antihævert.
Dens funktion er at sikre en afbrydelse af vandet muliughed for
at lave en hævertvirkning der vil bevirke at vandet fylder
udstødningsvandlåsen og derefter fylder udstødningsmanifolden op
hvorefter vand vil fylde hulrummet over stemplerne i motoren.
Vandet trænger også ned ved stempelringene, der er lavet af
hårdt kulstofstål, hverved de ruster kraftigt og vandet kan
fortsætte ned i smøreolien. Derved nedsættes oliens smørende
virkning væsentligt. Motoroliens farve bliver grå.
Sker det at hulrummet over stemplerne fyldes og du starter
motoren kan motoren ikke dreje rundt og i værste fald vil
plejlstængerne knække/bøje.
I udstødningssystemet er der også lavet en vandlås, i simpleste
form ved at udstødningsslangen bøjes op som en svanehals lige
inden gennemføringen. Det sikrer at en bagfra kommende sø ikke
fylder udstødningssystemet op.
I både der sejler på de store vande er udstødningen ofte ført op
inde i ratpedestalen for at få højest mulige vendepunkt og
samtidigt have det centralt placeret i bådens midterlinie.
I bunden bag motoren med lavest mulige placering er der også en
vandlås er sikrer at det restvand der står i motor og
udstødningsslange løber herned og heller ikke her kan give
mulighed for forbundne kar. Også her er der et
beregningsgrundlag for totalvolumen i motortop og slanger skal
være mindre end vandlåsens volumen.
Antihævert systemer anvendes også i forbindelse med saltvands
vandforsyningssystemet og søtoileterne både på tilgangs- og
afløbssiden.
Der findes forskellige konstruktioner af antihævertsystemer,
nogle har et lille rør der går overbord og andre har
kugleventiler eller læbeventiler. De sidste to typer skal man
rense årligt for at undgå at der ophobes saltkrystaller
i ventilen og dens funktion dermed udebliver.
Som et lille kuriosum så skal søvandsfilteret til motoren også
være placeret således at det er over vandlinien ellers kan man
ikke rense det uden først at skulle lukke for vandtilførselen.
Vandfilteret er monteret mellem gennemføringsventil og motorens
impellerpumpe.
Mvh/Harding
Carsten Jensen <jensen@duer.ikke.dk> skrev:
>Vi har en ferskvandskølet motor (VP
>D1-20) som er fabriksmonteret med
>antihævert. Er der nogen her i
>gruppen der kan komme med en god
>forklaring på det?
>
>Jeg mener hvis hævertvirkningen
>opstår, trækker den så ikke bare kølevand
>ind i varmeveksleren? Og er det
>specielt slemt?
>
>Mvh
>
>Carsten
Carsten Jensen (
13-03-2009
)
Kommentar
Fra :
Carsten Jensen
Dato :
13-03-09 10:47
Du har ret - jeg tænkte mig ikke lige om. Selvfølgelig kan vandet løbe
iod i motoren fra udstødningen.
Tak for svaret.
Mvh
Carsten
Søg
Alle emner
Interesser
Fritid
Fritidssejlads
Indstillinger
Spørgsmål
Tips
Usenet
Reklame
Statistik
Spørgsmål :
177558
Tips :
31968
Nyheder :
719565
Indlæg :
6408924
Brugere :
218888
Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste
Copyright © 2000-2024 kandu.dk. Alle rettigheder forbeholdes.