MS Windows
briani 27239
[XP] - hvordan afinstallere Windows Media ~
Fra : Optimus Prime

Dato : 23-03-09 08:49

Jeg har forsøgt at fjerne Windows Media Player og Outlook Express i XP
via Kontrolpanel - Tilføj/fjern programmer og vælge Windows Komponenter
- og der fravælge de uønskede komponenter.

XP gør så tilsyneladende noget; men hvis jeg bagefter går ind i
C:\windows\programmer, kan jeg se at filerne stadig ligger der - lige
som Windows Media Player stadig optræder forskellige steder i systemet
(fx under "åbn med" osv). Altså kort sagt de er ikke fjernet

Findes der en bedre måde at fjerne uønskede windows komponenter på eller
er de viklet for meget ind i selve operativsystemet til det kan lade sig
gøre?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-03-09 18:01

Optimus Prime wrote:
> [...]
>
> Findes der en bedre måde at fjerne uønskede windows komponenter på eller
> er de viklet for meget ind i selve operativsystemet til det kan lade sig

Hm, - både OE og WMP er så integreret i systemet, at jeg ikke vil
tilråde at forsøge at slette det. - Jeg prøvede engang på en Win2000, og
det gik helt galt. - Systemet gik ned. - Så derfor har jeg nu på XPPro
valgt at sætte andre programpakker som std. istedet for OE+WMP...

Hvis det er for, at du vil bruge andre programmer som standard, så
installer blot de programmer og vælg dem som standard/default. Det kan
som regel gøres i det enkelte program. - Fx., hvis du vil bruge
Thunderbird til mail, spørger TB dig om, om du vil sætte/bruge den som
standard, første gang du åbner den. - Det samme gør fx. også både VLC,
MusicMatch, MPlayer, QuickTime osv.....

mvh. Erik Richard

Fra : Optimus Prime

Dato : 24-03-09 13:05

Erik Richard Sørensen skrev:
> [...]
> det gik helt galt. - Systemet gik ned. - Så derfor har jeg nu på XPPro
> valgt at sætte andre programpakker som std. istedet for OE+WMP...

Hmm frygtede godt det var sådan noget. Egentlig er det også fordi jeg
vil bruge andre programmer som standard programmer; men det generer øjet
at de stadig er der når jeg ikke skal bruge dem... men det kan være jeg
må lære at leve med det

> [...]
> Thunderbird til mail, spørger TB dig om, om du vil sætte/bruge den som
> standard, første gang du åbner den. - Det samme gør fx. også både VLC,

Jeg har installeret Zoom Player og af en eller anden grund optræder det
ikke på listen over programmer når jeg vælge "Åbn med" - jeg kan finde
exe filen og pege på den; men det reagerer windows lige præcis
overhovedet ikke på

Fra : Ole C

Dato : 24-03-09 13:26

Optimus Prime skrev blandt andet:

> [...]
> vil bruge andre programmer som standard programmer; men det generer
> øjet at de stadig er der når jeg ikke skal bruge dem... men det kan

Du kan da sagtens bruge andre programmer uden at du overhovedet lægger mærke
til at Windows Media Player er på maskinen.

> [...]
> det ikke på listen over programmer når jeg vælge "Åbn med" - jeg kan
> finde exe filen og pege på den; men det reagerer windows lige præcis

Husker ikke lige Zoom Player, men der må være et sted i programmet -
Preferences, Options eller lignende - hvor du kan associere det til de
forskellige filtyper.

--
vh
Ole C

Fra : Optimus Prime

Dato : 25-03-09 08:32

Ole C skrev:
> Husker ikke lige Zoom Player, men der må være et sted i programmet -
> Preferences, Options eller lignende - hvor du kan associere det til de
> forskellige filtyper.

Bingo, den havde jeg selvfølgelig ikke lige tænkt på

Men det er der og det virker nu - windows var åbenbart bare ikke i humør
til at afgive rettighederne fra sig via stifinder

Fra : Edmund

Dato : 24-03-09 16:45

"Optimus Prime" <optimus@prime.dk> skrev i meddelelsen
> [...]

> ikke på listen over programmer når jeg vælge "Åbn med" - jeg kan finde exe
> filen og pege på den; men det reagerer windows lige præcis overhovedet

Måske du skal fjerne WMP´s tilknytning til filerne, ved at at åbne WMP /
funktioner / indstillinger / filtype.
Tror det hed sådan, sider ved en Vista lige nu

Mvh Edmund

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 23-03-09 21:56

On Mon, 23 Mar 2009 08:49:29 +0100, Optimus Prime <optimus@prime.dk>
wrote:

> [...]
>- og der fravælge de uønskede komponenter.
>
>Findes der en bedre måde at fjerne uønskede windows komponenter på ...

Ja.
Brug programmet XPlite, http://www.litepc.com/

Erik Helmer Nielsen

Fra : Optimus Prime

Dato : 24-03-09 13:05

Erik Helmer Nielsen skrev:
> Brug programmet XPlite, http://www.litepc.com/

Ser jo ret interessant ud - har du erfaring med om Windows kører uden
problemer selvom det bliver strippet helt ned?

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 24-03-09 16:55

On Tue, 24 Mar 2009 13:05:21 +0100, Optimus Prime <optimus@prime.dk>
wrote:

>Ser jo ret interessant ud - har du erfaring med om Windows kører uden
>problemer selvom det bliver strippet helt ned?

Du kan roligt bruge programmet til at fjerne funktioner du ikke
bruger, og det er sikkert mange.
Hvis du bagefter finder, at der er noget du alligevel mangler, så får
du bare programmet til at lægge det ind igen.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-03-09 21:48

Erik Helmer Nielsen wrote:

> Du kan roligt bruge programmet til at fjerne funktioner du ikke
> bruger, og det er sikkert mange.
> Hvis du bagefter finder, at der er noget du alligevel mangler, så får
> du bare programmet til at lægge det ind igen.

Jeg vil nu stadig være lidt varsom med, hvad der afinstalleres mht. både
OE og WMP, når de er så integrerede i systemet, som de nu engang er.
Hvis du afinstallerer, vil du fjerne både .dl, dll og .ini filer, der
også bruges andre steder i systemet - bl.a. til inline billedvisning og
kobling for OEs vedikommende også koblinger mellem OE og IE. - Jeg vil i
givet fald hellere nøjes med at slå det fra. Det er mere sikkert.

mvh. Erik Richard