MS Windows
briani 27239
Flytte fra C til D
Fra : Peter

Dato : 11-03-09 08:57

Hej NG!

Jeg har en harddisk som af windows XP ved install. er blevet opdelt i drev C
og D.

Nu er situationen den at "det lille" drev C er ved at være fyldt op, og der
er masser af plads på drev D.

Kan jeg bare "trække" programmapper og filer fra drev C til D i "Denne
computer"? Kan genvejs-iconerne på bundlinien (er det den der hedder
proceslinien) til højre for "Start"-knappen finde og åbne programmerne?

hilsen
Peter

Fra : Laziter [9440]

Dato : 11-03-09 09:05

"Peter" <petit@mobil.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> computer"? Kan genvejs-iconerne på bundlinien (er det den der hedder
> proceslinien) til højre for "Start"-knappen finde og åbne programmerne?

I princippet kan du godt.
Problemet er bare at mange programmer lægger referencer i
registreringsdatabasen omkring deres placering.
Flytter du så disse programmer kan Windows ikke længere finde dem.
Du kan selvfølglig selv redigere disse referencer i databasen, men det er en
omstændig affære.
Det er nok hurtigere at afinstallere dem og så installere dem på det nye
drev.

Mvh
Benjamin

Fra : Henrik Laursen

Dato : 11-03-09 13:27

"Laziter [9440]" <laziter@gmail.com> wrote in

> [...]
> er en omstændig affære.
> Det er nok hurtigere at afinstallere dem og så installere dem på det

Eller hvis hvis man er dygtig nok, så bruge et partitions program og så
give C drevet lidt mere plads, de ekstra GB tager man bare fra D drevet
og flytter over til C.
Kan de fleste gode partitions programmer godt finde ud af at gøre.

--
Henrik Laursen

Fra : Peter

Dato : 11-03-09 13:47

Hej!

Kan et partitons program ikke slette D drevet. Der er kun en programmappe
på, som jeg selvfølgelig vil overføre eller lave en backup af. Altså et
"samlet" C drev! Kan du anbefale et freeware partitons program ?

hilsen
Peter

Fra : Jesper Hedegard

Dato : 11-03-09 13:57

"Peter" <petit@mobil.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> på, som jeg selvfølgelig vil overføre eller lave en backup af. Altså et
> "samlet" C drev! Kan du anbefale et freeware partitons program ?

Jo - f.eks. Partition Magic er godt - men svjh ikke gratis.
Ellers er der også programmer, der netop kan flytte et installeret program
til et andet drev og samtidigt sørge for at alle henvisninger ændres, så
programmet stadig virker.
Men det er sikkert lettere bare at gøre som du foreslår.

Men en anden mulighed er Linux - du kan faktisk installere Linux på en 1 Gb
USB-stick, hukommelsesort eller CD og boote fra den.
Vælger du Ubuntu's version er der et program, der kan ændre på partitioner.
Har dog kun selv brugt det til at kopiere en partition - husk at ethvert
forsøg på at ændre partitioner kan gå galt.
Så en sikkerhedskopi kan være det, du ender med at græde over at du IKKE tog
først
Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejet spiller
Suzuki Jimny når det spilder

Fra : Rado

Dato : 11-03-09 15:20

On Wed, 11 Mar 2009 13:47:29 +0100, "Peter" <petit@mobil.dk> wrote:

>Kan et partitons program ikke slette D drevet. Der er kun en programmappe
>på, som jeg selvfølgelig vil overføre eller lave en backup af. Altså et
>"samlet" C drev! Kan du anbefale et freeware partitons program ?

Kender ingen freeware programmer men det her er så vidt jeg ved fuldt
funktionsdygtigt som trial version:

http://www.terabyteunlimited.com/bootit-next-generation.htm

--
Rado

All the answers are already within us. It's finding the corresponding
questions that's so darned difficult. - Swami Beyondananda

Fra : Henrik Laursen

Dato : 12-03-09 13:27

Rado <rado@fjernpost1.tele.dk> wrote in

> Kender ingen freeware programmer men det her er så vidt jeg ved fuldt
> funktionsdygtigt som trial version:
>
> http://www.terabyteunlimited.com/bootit-next-generation.htm

Jeg kender desværre heller ingen freeware programmer, den jeg selv
bruger er Partition Magic, et betalings program, men et godt program.

--
Henrik Laursen

Fra : Frank Andersen

Dato : 11-03-09 16:10

> [...]

>på, som jeg selvfølgelig vil overføre eller lave en backup af. Altså et
>"samlet" C drev! Kan du anbefale et freeware partitons program ?

Jeg har ikke prøvet det selv, men kig på
http://www.partition-tool.com/personal.htm Den er et gratis alternativ
til Partition Magic.

/Frank

--

Erstat '.inv' med '.dk'
Replace '.inv' with '.dk'

Fra : Mort1s1

Dato : 19-03-09 19:28

"Frank Andersen" <newsguy@ab-bolignet.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg har ikke prøvet det selv, men kig på
> http://www.partition-tool.com/personal.htm Den er et gratis alternativ
> til Partition Magic.

Har netop ved hjælp af ovennævnte program udviddet mit C-drev fra 30 til 50
GB, og tilsvarende indskrænket D-drevet. Jeg har aldrig prøvet noget
tilsvarende før, men det var virkelig nemt - og problemløst - og gratis.

mort1s1

Fra : Ole C

Dato : 11-03-09 15:26

Peter skrev blandt andet:

> [...]
> computer"? Kan genvejs-iconerne på bundlinien (er det den der hedder
> proceslinien) til højre for "Start"-knappen finde og åbne

Det er formentlig dine data der fylder - billeder, musik og lignende.
Mapperne hvori de ligger, kan uden videre "trækkes" med venstre musetast til
D-drevet, hvor der åbenbart er masser af plads. Genvejene følger med af sig
selv.

--
vh
Ole C

Fra : Thomsen

Dato : 11-03-09 17:36

> [...]
> computer"? Kan genvejs-iconerne på bundlinien (er det den der hedder
> proceslinien) til højre for "Start"-knappen finde og åbne programmerne?

Hvis du vil flytte et program fra en partition til en anden kan du bruge det
lille program COA2.
Du kopiere først programmappen over på det nye sted uden at slette den gamle
mappe.
Så giver du COA2 besked om hvor den "gamle" adresse er og den nye adresse.
Så ordner COA2 resten.
Bagefter kan du slette den gamle mappe.
COA2 gør ikke andet end at ændre adresser.

mvh Ole

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 11-03-09 23:15

On Wed, 11 Mar 2009 08:57:23 +0100, "Peter" <petit@mobil.dk> wrote:
> [...]
>er masser af plads på drev D.
>Kan jeg bare "trække" programmapper og filer fra drev C til D i "Denne

Det er en god ide at have programmerne på et andet drev end Windows.
Det gør opdatering, defragmentering, backup m.m. lettere.

0. Først installerer du det gratis program 'COA2',
http://digilander.libero.it/rareware/coa2.zip

1. Så ændrer du de to henvisninger til ProgramFiles og CommonFiles i
Registreringsdatabasen
HKEY_Local_Machines\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion
fra C: til D:

2. Du kopierer dine programmapper, -een ad gangen-, fra drev C: til
den nye position på drev D:

3. Kører programmet COA2, som retter alle henvisninger til programmet.

4. Sletter så programmet på drev C: og fortsætter med næste program
(pkt.2). Mappen 'Fælles Filer' kan du flytte på samme måde.

5. Du kan også med fordel placere alle dine data på et særskilt drev,
f.eks. drev E:. Data kan du umiddelbart flytte, du må blot huske at
programmerne fremover skal bruge den nye placering.

Og så er det altid en god ide at tage en total backup før enhver
større ændring af PC'en.

Erik Helmer Nielsen