Hvordan fungerer en screensaver? (KDE + li~
Fra : Morten Guldager

Dato : 01-04-09 19:29

'Aloha!

Jeg har en frisk installeret debian (Lenny) med KDE oven på. Men
spørgsmålet passer nok på de fleste moderne linux'er.

Jeg kan ikke gennemskue hvordan de forskellige dele af screensaver
styringen snakker sammen.

Der må være noget i X der opdager at jeg ikke har rørt maskinen
i et stykke tid. Hvor mon dette tidsinterval bliver kommunikeret
ind i X fra konfigurations GUI'en?
Der er også en powersaved som kan noget med at slukke skærmen,
hvordan passer den ind i kæden?

Min interesse for emnet kommer fra at jeg gerne vil øge
screensaverintervallet til langt mere end de 2 timer der er max i
de forskellige guiér jeg har prøvet.

Det er lykkedes mig at hacke 500 minutter ned i en rc-fil, men
jeg kan ikke helt gennemskue hvorfor det virker....

Nogen der har indsigt i slige sager?

/Morten

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 01-04-09 21:27

Morten Guldager wrote:
> [...]
>
> Det er lykkedes mig at hacke 500 minutter ned i en rc-fil, men
> jeg kan ikke helt gennemskue hvorfor det virker....

Har du prøvet med højreklik at åbne
'Configure Desktop' -> 'Screensaver'.
Der er ikke noget maksimum for screensaver. I hvertfald ikkke for KDE i
Mandriva. Hvor skulle det være anderledes i Debian?.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 02-04-09 10:17

Morten Guldager wrote:
> [...]
> ind i X fra konfigurations GUI'en?
> Der er også en powersaved som kan noget med at slukke skærmen,

Screensaver og Powersaved er to forskellige ting.

Screensaver beskytter skærmen mod slid, når computeren forlades med et
fast skærmbillede. Har STOR betydning for CRT-skærme og Plasma-skærme,
men muligvis ikke så vigtig for LCD-skærme.
Screensaver bliver aktiv når der ikke er kommet input fra tastaturet
eller musen inden den fastsatte tid udløber.
Tidsintervallet skal være kort, ellers har screensaver ingen virkning.
Skærmen 'vækkes' meget let ved bare lige at røre ved musen, så jeg synes
ikke det er nogen gene overhovedet at komme tilbage til en 'sort' computer.
Se her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Screen_saver

Powersaved (ACPI) slukker computeren når systemet lukkes ned, man
slipper således for selv at trykke på strømafbryderen.
Se her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Configuration_and_Power_Interface

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Martin [TMM]

Dato : 02-04-09 16:58

Hej
Jørgen Heesche wrote:
> Screensaver beskytter skærmen mod slid, når computeren forlades med
> et fast skærmbillede. Har STOR betydning for CRT-skærme ...

Det er vist mange år siden at det var sådan.
Ellers skal det være _meget_ lang tid, og her snakker vi ikke om en uge
eller 2....

> og
> Plasma-skærme,

Lidt endnu, ja. Det er dog blevet meget bedre siden de første modeller.

> men muligvis ikke så vigtig for LCD-skærme.

Mig bekendt har det slet ikke indflydelse på LCD/TFT

Mvh
Martin