Warning: locale not supported by Xlib, loc~
Fra : Lars Stokholm

Dato : 27-03-09 15:42

Jeg har et problem med xterm (og andre xapps) Arch Linux, når jeg bruger
en_DK.utf8 som locale. Når jeg starter xterm med en_DK.utf8, får jeg
denne advarsel:

Warning: locale not supported by Xlib, locale set to C

Resultatet bliver en xterm hvor jeg godt kan skrive æ, ø og å¹, men
utf8-indhold i ls, less, vi, slrn osv. bliver vist forkert. Ligeså
bliver der naturligvis heller ikke skrevet i utf8:

[lars@laptop ~]$ echo æøå > test
[lars@laptop ~]$ file test
test: ISO-8859 text

Det samme sker *ikke*, hvis jeg bruger en_US.utf8 eller da_DK.utf8, men
jeg vil gerne samtidigt have engelsk sprog og danske
"territorieindstillinger".

Hvad er mon problemet med den Xlib og ligeså vigtigt: Hvad gør jeg?

¹) Selvom det godt nok er lidt bøvlet, fordi tegnet først bliver
skrevet, når jeg har trykket en tast til. Æ'et i "Æble" bliver først
skrevet på skærmen, når jeg har trykket 'b'.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 27-03-09 19:28

Lars Stokholm skrev:
> [...]
> "territorieindstillinger".
> Hvad er mon problemet med den Xlib og ligeså vigtigt: Hvad gør jeg?

Problemet er det, den skriver i advarslen. Du installerer det ønskede
locale, du kan desværre ikke regne med at samtlige kombinationer af
sprog, land og tegnsæt er installeret. Start med at google en_DK, det
giver 26700 hits på google, så et af dem må forklare, hvordan du bygger
det locale.

/Lars

Fra : Lars Stokholm

Dato : 27-03-09 19:50

Lars Kongshøj wrote:
> Problemet er det, den skriver i advarslen.

Dér er 41 tegn du kan udelade en anden gang.

> [...]
> Start med at google en_DK, det giver 26700 hits på google, så et af
> dem må forklare, hvordan du bygger det locale.

Hvad får dig til at konkludere, at det ikke er installeret?

$ locale -a
POSIX
en_DK
en_DK.iso88591
en_DK.utf8
en_US
en_US.iso88591
en_US.utf8

Fra : Lars Stokholm

Dato : 29-03-09 11:22

Lars Stokholm wrote:
> [...]
> denne advarsel:
>
> Warning: locale not supported by Xlib, locale set to C

Xlib kan åbenbart ikke lide, at LC_CTYPE er sat til en_DK.utf8. Så nu
har jeg sat dén til da_DK.utf8 og alt andet til en_DK.utf8, indtil nogen
finder fejlen og den bliver rettet.

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-09 07:57

Lars Stokholm skrev den 29-03-2009 12:21:

> Xlib kan åbenbart ikke lide, at LC_CTYPE er sat til en_DK.utf8. Så nu
> har jeg sat dén til da_DK.utf8 og alt andet til en_DK.utf8, indtil nogen
> finder fejlen og den bliver rettet.

Fejlmeld den til distributionen, ellers gør den formentlig ikke...

Fra : Lars Stokholm

Dato : 30-03-09 20:27

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Fejlmeld den til distributionen, ellers gør den formentlig ikke...

Det var det første jeg gjorde.