WMV
Fra : Jan

Dato : 26-03-09 20:33

hej

har lige stiftet bekendskab med en MAC, men hvad kan man bruge til
afspilning af windows videofiler wmv

Fra : Michael Knudsen

Dato : 26-03-09 13:36

On Mar 26, 8:32 pm, "Jan" <jandamkj...@gmail.dk> wrote:

> har lige stiftet bekendskab med en MAC, men hvad kan man bruge til
> afspilning af windows videofiler wmv

Prøv at google flip4mac. Det er en gratis pakke, der indeholder codecs
til Quicktime Player.

--
Michael Knudsen

Fra : Jon

Dato : 26-03-09 20:37

Jan <jandamkjaer@gmail.dk> wrote:

> hej
>
> har lige stiftet bekendskab med en MAC, men hvad kan man bruge til
> afspilning af windows videofiler wmv

1) Det heter Mac. MAC er en nettverksadresse, ikke en computer.
2) Windows Media Player? Eller QuickTime med Flip4Mac.

--
/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-03-09 08:49

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> 1) Det heter Mac. MAC er en nettverksadresse, ikke en computer.
> 2) Windows Media Player? Eller QuickTime med Flip4Mac.

Windows Media Player er et dødt produkt .. gå efter Flip4Mac
komponenterne ..

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 27-03-09 08:57

Thomas von Hassel wrote:

> Windows Media Player er et dødt produkt .. gå efter Flip4Mac
> komponenterne ..

Som er den eneste reelle, men stadig ret dårlige, løsning. Wmv er bare
ik' sjovt på Mac. Gå efter et andet format, hvis du kan.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Jon

Dato : 27-03-09 10:38

> Som er den eneste reelle, men stadig ret dårlige, løsning. Wmv er bare
> ik' sjovt på Mac. Gå efter et andet format, hvis du kan.

Man har jo dessverre ikke valget, i mange tilfeller - f.eks. hvis man
har et stort bibliotek av WMV-filer. Konvertering av komprimerte
formater er jo heller ikke sjovt, med datatap osv. - pluss, det tar tid.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 27-03-09 11:39

Jon wrote:

> Man har jo dessverre ikke valget, i mange tilfeller - f.eks. hvis man
> har et stort bibliotek av WMV-filer. Konvertering av komprimerte
> formater er jo heller ikke sjovt, med datatap osv. - pluss, det tar tid.

Det er rigtigt, men hvis man er switcher (og har tænkt sig at blive ved
med at være det) vil jeg mene, det er en god investering at skifte til
et andet format. Fortrukket ved at genanskaffe filerne i et andet
format, men som et alternativ hertil ved konvertering. Windows formater
under OS X er bare ikke sjovt uanset, hvordan man vender og drejer dem.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Jon

Dato : 27-03-09 12:06

> [...]
> format, men som et alternativ hertil ved konvertering. Windows formater
> under OS X er bare ikke sjovt uanset, hvordan man vender og drejer dem.

Helt riktig, og jeg er helt enig - på de premisser.

Fra : Jan

Dato : 27-03-09 20:37

> [...]
> som et alternativ hertil ved konvertering. Windows formater under OS X er
> bare ikke sjovt uanset, hvordan man vender og drejer dem.

Nu ved jeg ikke om jeg er switcher, men noget godt er der da i Mac. jeg er
Systemadministrator i et windows miljø på en Tekniske skole. vi kan ikke gå
over på Mac platform, det er der self. mange grunde til.
men der de sidste år åbnet op for at elever kan komme med deres egen laptop,
så er der self nogen der kommer med en Mac og eg er af den grund nødt til at
kende noget til Mac. især hvordan det fungere op mod vores systemer og
hvilke programmer der kan træde i stedet for dem vi ellers anvender osv.

Jeg har købt en Macbook Air og den er da smart må jeg sige. jeg har prøvet
at installer wmware og parrelels for at køre windows på den og det fungere
ret fint må jeg sige, især parrelels, de 2 systemer kører virkelig
parrellelt, sådan ser det ud for brugeren i hvert fald. ret lækkert.

Macbooken er designmæssigt langt over andre Pcere, bare de ville smide noget
ud, så som PCMCIA slots osv. men Mac er snild p mange måder syntes jeg, der
er så også områder hvor den kommer til kort. Der hvor det er tydeligst er
nok på CadCam området, hvilket er noget der bruges meget på en Teknisk
skole. Mannge elever arbejder også med video osv. så det er også der wmv
formatet kommer ind, hvilke formater mener i er det mest universielle. avi.
mov. mpeg ........ ?

Fra : Jan

Dato : 27-03-09 20:26

> Windows Media Player er et dødt produkt .. gå efter Flip4Mac
> komponenterne ..
>
> /thomas

hvorfor er mediaplayer dødt.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-03-09 20:27

> hvorfor er mediaplayer dødt.

den bliver ikke udviklet eller supporteret mere ...

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 31-03-09 01:06

Den 27.03.2009 kl. 20:36 skrev Jan <jandamkjaer@gmail.dk>:

hvilke formater mener i er det
> mest universielle. avi. mov. mpeg ........ ?
,,,,,,,,,,,,

DivX-.avi! Grunden er at Der findes gratisværktøjet "VirtualDub" som
indeholder alt hvad man skal bruge til at klippe, redigere bruge filtre,
sætte tekst på film, rette farver digitalrenovere gamle film o.s.v.
-o.s.v.! Der er intet gratis alternativ og måske ikke engang noget
betalingsalternativ til alt det VirtualDub kan. VirtualDub kan ikke køre i
OSX. Med mindre man har en Windows på den.Det gør Windows til en umådelig
stærk spiller på videoområdet.

Den nye universielle norm er AVCHD som er ved at overtage hele
videokameramarkedet. Dens mest universielle container er .mp4
Mpeg 2 residerer på enhver DVD, men er blevet overhalet som komprimering
af AVCHD. En af grundene er at hvis en mpeg 1(ældgammel) eller Mpeg 2,
bliver sultet i bitrate, så pixelerer de voldsomt! Det ser hæsligt ud og
er deres svaghed. I AVCHD har man indrettet sig med kraftigere
komprimering til flot kvalitet. Og-hvis de bliver udsultet i bitrate så
har man valgt en løsning som gør at de i stedet for pixelering gør
billedet lidt utydligt! Det lægger man ikke meget mærke til, for vi kender
effekten fra gamle dages nærbilleder af rynkede skuespillere! Man blødede
bare billedet op med lidt utydlighed!

En anden meget brugt norm er .vmw. Den kan sagtens bruges i Mac, vel at
mærke hvis man køber Flip4Macs eksport codecs. Så kan man via Quicktime
vælge "export" og færdiggøre filmen som vmw!

Macs stærkeste videoside er efter min mening "iMovie" som er det hurtigste
og nemmeste, videoredigeringsprogram på kloden! Jeg kan ikke se
Windows-videoprogrammer der kan stikke det. Det er så lækkert at arbejde
i. Det er skræddersyet til videoredigering med videokameraer der kan
bruges med Mac.

--
Hilsen
Jens

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-03-09 16:19

Lyrik skrev:
> [...]
> Mpeg 2 residerer på enhver DVD, men er blevet overhalet som komprimering
> af AVCHD. En af grundene er at hvis en mpeg 1(ældgammel) eller Mpeg 2,

Problemet er at den bedre komprimering kræver voldsomt mere CPU-kraft,
hvorfor at det har taget lang tid inden man har valgt at gå op fra
MPEG-2. Den slags vil man helst gøre i hardware, og dem der har
forstand på de ting, er ret sippede med hvad hardwaren faktisk skal gøre :)

> [...]
> se Windows-videoprogrammer der kan stikke det. Det er så lækkert at
> arbejde i. Det er skræddersyet til videoredigering med videokameraer der

Er 09'eren bedre end 08'eren? Jeg har leget lidt med at lægge speak på
filmstumper - det er rigtigt nemt :)

Fra : Lyrik

Dato : 31-03-09 19:16

"Thorbjørn Ravn Andersen" <nospam0002@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Er 09'eren bedre end 08'eren? Jeg har leget lidt med at lægge speak på
> filmstumper - det er rigtigt nemt :)
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jeg kan ikke svare dig foreløbig, for jeg har ikke overblik over alt det den
kan. Men den ligner et forsøg på en udvidelse af iMovie '08.
Det jeg har brugt anderledes indtil nu er kun de nye skabeloner.
Hvis du har Rasmus fødselsdag", så kan du vælge en skabelon. Den vil så selv
sætte fortekst, bruge overgange passende til tema og sætte sluttekst på.
Lydbaggrund og indtaling af lydkommentarer ligner i mine øjne det samme som
'08.

Jeg har hørt at den skulle have mulighed for "croma-baggrunde", men er ikke
kommet så langt endnu.

Men jeg synes at alene de nye skabeloner er prisen værd foreløbig. Du kan se
en ny jeg lige har lavet her:
http://vimeo.com/3928666

Mvh
Jens