Vista mer' sikker end OS X
Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 26-03-09 12:58

Erstat OS X med Vista på din Mac.

<http://voices.washingtonpost.com/securityfix/2009/03/mac_os_x_top_ta
rget_in_browser.html>

Kort link:

<http://tinyurl.com/dhyw8f>

: Nils, a student at German's University of Oldenburg, said he opted
: not to divulge his full name because he didn't want to be pestered
: by less-than-scrupulous individuals who try to purchase
: information about unpatched vulnerabilities for criminal purposes.
:
: "Most of the people interested in buying vulnerabilities aren't
: the kind of people I want to talk to, because there are some
: really shady people out there looking for this information who are
: using it for illegal purposes," Nils said. "So, while it is
: probably true what people have been saying -- that I could have
: probably made a lot more money selling these bugs on the open
: market -- I think $15,000 is a nice amount of money."
:
: Both the Firefox and Safari vulnerabilities that he proved were
: exploited on a Mac OS X system. The German hacker said the latest
: versions of both Firefox and IE take full advantage of features
: built in to Windows Vista that make it far more difficult to
: reliably exploit than on the current version of OS X. Those
: features, including "data execution prevention" (DEP) and "address
: space layout randomization," (ASLR) don't appear to be properly
: implemented between OS X and versions of Safari and Firefox built
: for that operating system, Nils said.
:
: "It's quite easy to write an exploit for Firefox on OS X compared
: to Firefox on Vista," he said.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-03-09 14:07

Axel Hammerschmidt wrote:
> [...]
> : exploited on a Mac OS X system. [...]
> :
> : "It's quite easy to write an exploit for Firefox on OS X compared

Jeg er ked af at måtte sige det, men det er en direkte løgn, den
pågældende 'Nils' kommer med. Det er præcis samme metode, der er brugt,
som da der for et par år siden, var en svensker, der angiveligt skulle
være den første, der 'officielt' har hacket en OS X maskine. -
Selvfølgelig kan det lade sig gøre, når man på forhånd har fået
udleveret både IP adresser og adgangskoder!

Det fremgår heller ikke, om 'Nils' har brugt de to seneste beta
verstioner af hhv. Firefox og Safari på OS X, eller om han har brugt de
seneste færdige versioner. - ELLER - om han har brugt Firefox og Safari
på et Windows system eller OS X.

Det er en rodet gang misk-mask, og jeg er egentlig noget skuffet over,
at en ellers så seriøs avis som washington post bringer slige
uvederhæftigheder til torvs!

Så meget kort. - Der findes intet backoffice software til Mac OS X, der
kan hacke din Mac - uanset system, - medmindre du selv tillader, at din
maskine bliver 'hacket'!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-03-09 14:31

> [...]
>
> Så meget kort. - Der findes intet backoffice software til Mac OS X, der
> kan hacke din Mac - uanset system, - medmindre du selv tillader, at din

Hvis han har fundet f.eks. en buffer overrun fejl i Safari og på den
måde har fået noget kode eksekveret på maskinen så er "all bets off" ..
Som det mindste så kører der noget kode på maskinen med samme
rettigheder som den bruger der kører Safari. Det eneste der mangler er
så noget "payload" som kan bruge hullet til noget fornuftigt.

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-03-09 17:02

Erik Richard Sørensen skrev:

> Så meget kort. - Der findes intet backoffice software til Mac OS X, der
> kan hacke din Mac - uanset system, - medmindre du selv tillader, at din
> maskine bliver 'hacket'!

Så kommer det gode spørgsmål: Hvordan kan du vide det?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-03-09 09:18

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Så kommer det gode spørgsmål: Hvordan kan du vide det?

Erik, kom nu med et svar :)

Hele pointen med et godt hack er jo at brugeren ikke opdager det...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-03-09 12:24

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Erik, kom nu med et svar :)
>
> Hele pointen med et godt hack er jo at brugeren ikke opdager det...

Det gode svar står i sidste linie af mit indlæg.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-03-09 15:37

Erik Richard Sørensen skrev:

> Det gode svar står i sidste linie af mit indlæg.

Det holder ikke.

Der har lige været ballade om at man kan bryde ind i OS X på 10 sekunder
hvis brugeren følger et givent link med Safari. ET klik...

<http://news.softpedia.com/news/Charlie-Miller-Wins-Pwn2Own-Again-Thanks-to-Safari-Flaw-107269.shtml>

Det kræver ikke meget lokkemad førend den er hjemme.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-03-09 16:53

> [...]
>
> Det kræver ikke meget lokkemad førend den er hjemme.

Jeg har lige skrevet nogenlunde det samme i den norske gruppe. Du kan
ikke få adgang til en Mac, medmindre du selv giver tilladelse til det! -
OG - Der er ikke *ÉT* eneste bevis for ovenstående er sandt. - Det
undrer mig virkelig, at det lige netop er nu, hvor Apple igen er ved at
få en status, men er nødt til at regne med, at div. 'personer', der
hidtil har rakket Windows til for at være noget af det mest hullede,
lige pludselig kaster sig over Mac og istedet hævder, at Windows er
noget af det mest _sikre_, der findes. - Det er da hamrende ulogisk...!

Så med bare ganske almindelig sund fornuft er OS X i realiteten usårlig
for indbrud.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-03-09 16:56

> [...]
> der findes. - Det er da hamrende ulogisk...!
>
> Så med bare ganske almindelig sund fornuft er OS X i realiteten usårlig

Har du læst Apple's security patch readme's fornyligt ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-03-09 17:06

Thomas von Hassel wrote:
> Har du læst Apple's security patch readme's fornyligt ?

Tror det var midt i sidste uge, jeg skimmede dem igennem... - Så ja, jeg
læser dem jævnligt, men for Safaris vedkommende er jeg nærmest ligeglad,
da jeg ikke bruger den, men retter/patcher/opdaterer dog, når der kommer
nye 'dimser' til den...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-03-09 17:13

> [...]
> læser dem jævnligt, men for Safaris vedkommende er jeg nærmest ligeglad,
> da jeg ikke bruger den, men retter/patcher/opdaterer dog, når der kommer

ok .. lad os bare tage en tilfældig fra den sidste:

CoreText
CVE-ID: CVE-2009-0012
Available for: Mac OS X v10.5.6, Mac OS X Server v10.5.6
Impact: Viewing maliciously crafted Unicode content may lead to an
unexpected application termination or arbitrary code execution
strings in CoreText. Using CoreText to handle maliciously crafted
Unicode strings, such as when viewing a maliciously crafted web page,
may result in an unexpected application termination or arbitrary code
execution. This update addresses the issue through improved bounds
checking. This issue does not affect systems prior to Mac OS X v10.5.
Credit to Rosyna of Unsanity for reporting this issue.

Det vil sige at du kan blive angrebet blot ved at _se_ på en stump
unicode tekst. Fortæl mig så igen at du stadig vil holde ved at Mac'en
er usårlig og kun kan angribes hvis du selv starter og installere og
giver malware'en dit password ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-03-09 18:03

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> unicode tekst. Fortæl mig så igen at du stadig vil holde ved at Mac'en
> er usårlig og kun kan angribes hvis du selv starter og installere og

Hvor står der noget om, at du kan blive / bliver _angrebet_, hvis du
støder på sådan en stump kode?

"may result in an unexpected application termination" er ikke
nødvendigvis det samme som et 'indbrud' eller forsøg på ditto. - Mine
egelskkundskaber siger mig, at det ganske enkelt betyder "uventede
progarmafslutninger" - oftest kendt som '0 object code errors'... Og
"arbitrary code execution" er et spørgsmål om, hvordan det skal
oversættes... Betyder det "vilkårlig" eller "egenmægtig"? - Og som jeg
læser det, angår det først og fremmest OS X Server versionerne, - og det
er trods alt de færreste private, der bruger serverversioner...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-03-09 20:10

Erik Richard Sørensen skrev:

> Hvor står der noget om, at du kan blive / bliver _angrebet_, hvis du
> støder på sådan en stump kode?

I "such as a maliciously crafted web page" -> surf med Safari.

> [...]
> egelskkundskaber siger mig, at det ganske enkelt betyder "uventede
> progarmafslutninger" - oftest kendt som '0 object code errors'... Og

Ikke af mig. Det plejer bare at være "core dump", men det hedder jo
"afsluttede uventet" i OS X jargon.

> "arbitrary code execution" er et spørgsmål om, hvordan det skal
> oversættes... Betyder det "vilkårlig" eller "egenmægtig"? - Og som jeg

Det betyder vilkårlig, altså vilkårlig for ham der lister kode ind. Det
betyder i praksis det absolut værste...

Erik, OS X er ikke usårligt og de huller der findes er stygge :(

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-03-09 07:56

> "arbitrary code execution" er et spørgsmål om, hvordan det skal
> oversættes... Betyder det "vilkårlig" eller "egenmægtig"?

vilkårlig som i det som "angriberen" bestemmer der skal afvikles ..

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-03-09 07:58

> [...]
> er trods alt de færreste private, der bruger serverversioner...

"Available for: Mac OS X v10.5.6, Mac OS X Server v10.5.6"

Dvs. det er ikke server specifikt ..

/thomas

Fra : Per Jensen

Dato : 26-03-09 17:08

Axel Hammerschmidt wrote:
> Erstat OS X med Vista på din Mac.

Hehe, jeg har kun een ting at sige..

DONT feed the troll...

Er evindelig træt af at høre om diverse sikkerhedshuller i OS X. Hvis
ikke at brugeren har indtastet sit password når "virussen" beder om det,
er der næppe chance for at udrette uoprettelig skade.

// Per.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-03-09 17:13

Per Jensen <news@removethepigzapro.dk> wrote:

> [...]
> ikke at brugeren har indtastet sit password når "virussen" beder om det,
> er der næppe chance for at udrette uoprettelig skade.

Det er ikke en virus .. det er trojansk hest du snakker om. Og det i
artiklen er en exploit hvor du udnytter svageheder i koden, f.eks. i
safari, til at få kørt noget kode på den angrebne maskine...

Fakta er bare at intet system er 100% sikkert sålænge det er forbundet
til omverdene ...

/thomas