Opladning af iPhone.
Fra : Henrik Palshøj

Dato : 24-03-09 16:29

Hej Alle.

Da jeg "fik" min nye iPhone sagde forhandleren at den skulle lade i 16
timer!! Men da den havde ladet i 4 timer havde den i de 3 af timerne
skrevet fuldt opladet, så jeg tog den i brug. Men hvad er den rigtige
håndtering for at få max tid ud af telefonen?

Hilsen Henrik

Fra : Per Rønne

Dato : 24-03-09 18:03

Henrik Palshøj <dykRE@MOVEmil.dk> wrote:

> [...]
> skrevet fuldt opladet, så jeg tog den i brug. Men hvad er den rigtige
> håndtering for at få max tid ud af telefonen?

Ved normal brug skal du have den liggende til opladning hver nat - gerne
på dit natbord [så du kan blive vækket, når der er nogen der ringer dig
op].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 24-03-09 19:20

On 2009-03-24 18:02:50 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> Ved normal brug skal du have den liggende til opladning hver nat - gerne
> på dit natbord [så du kan blive vækket, når der er nogen der ringer dig
> op].

Ok det vil jeg så gøre, tak for svarene alle :) Det er en dejlig
telefon, med kun få mangler. Men alt det skulle være historie når 3.0
kommer til Juli..

Henrik

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-03-09 19:23

Henrik Palshøj <dykRE@MOVEmil.dk> wrote:

> Ok det vil jeg så gøre, tak for svarene alle :) Det er en dejlig
> telefon, med kun få mangler. Men alt det skulle være historie når 3.0
> kommer til Juli..

Sidst i august ... 25/8 .. sidste tirsdag i august.

/thomas

Fra : David Blangstrup

Dato : 27-03-09 04:33

On 2009-03-24 19:20:26 +0100, Henrik Palshøj <dykRE@MOVEmil.dk> said:

> Ok det vil jeg så gøre, tak for svarene alle :) Det er en dejlig
> telefon, med kun få mangler. Men alt det skulle være historie når 3.0
> kommer til Juli..
>
> Henrik

Man kunne for eksempel også slukke sin mobil om natten, den kan jo
vække alligevel...
- David
--
Læs min blog
http://blog.blangstrup.info

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-03-09 10:14

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Ved normal brug skal du have den liggende til opladning hver nat - gerne
> på dit natbord [så du kan blive vækket, når der er nogen der ringer dig
> op].

Jeg plejer at lægge den i den anden ende af huset og lukke alle døre, så
jeg netop ikke bliver vækket
Et rigtig godt råd, hvis man vil have sin iPhone ved siden af
sengen, er at slå lyden for ny e-mail fra. Ellers bliver man vækket,
hver gang man får en spam-mail natten igennem. Nyhedsbreve, man
abonnerer på, kan også komme på alle mulige ukristelige tidspunkter. Jeg
læste engang, at det var en irriterende ulempe ved iPod Touch, at man
ikke kan slå lyde for e-mail fra, uden at slå andre advarsler fra. Det
kan man derimod på iPhone.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 25-03-09 14:24

> [...]
> hver gang man får en spam-mail natten igennem. Nyhedsbreve, man
> abonnerer på, kan også komme på alle mulige ukristelige tidspunkter.

Jeg er nu endnu ikke blevet vækket af min iPhone, og synes generelt også
at lyden er for svag, når den ringer. Også selv om jeg sætter den på
højeste niveau.

Jeg har ikke haft tilsvarede problem med andre mobiltelefoner.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-03-09 18:05

> [...]

> højeste niveau.
>
> Jeg har ikke haft tilsvarede problem med andre mobiltelefoner.

Hørelsen bliver jo også ringere, efterhånden som vi bliver ældre
Jeg har været ude for at blive vækket af min iPhone, når der kom en
e-mail. Det er jo kun en kortvarig lyd, så om man bliver vækket afhænger
nok af, hvor tungt man sover lige på det tidspunkt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 26-03-09 09:51

> Hørelsen bliver jo også ringere, efterhånden som vi bliver ældre

Jamen, de andre mobiltelefoner kan da godt finde ud af at give en højere
lyd!

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-03-09 15:41

> Jamen, de andre mobiltelefoner kan da godt finde ud af at give en højere
> lyd!

Du var vel også yngre, da du havde dem
Du kan jo eksperimentere med forskellige ringetoner. Nogle er mere
gennemtrængende end andre. Ellers må du se at blive gift. Så vågner man,
når konen rusker i en, fordi hun ikke gider høre på ens vækkeur mere.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 26-03-09 16:31

> Du var vel også yngre, da du havde dem

Jeg har dem altså stadig, og det er kun en måneds tid siden at jeg
brugte en af dem.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-03-09 16:59

Henrik Münster skrev:

> gennemtrængende end andre. Ellers må du se at blive gift. Så vågner man,
> når konen rusker i en, fordi hun ikke gider høre på ens vækkeur mere.

Troede fidusen ved at være gift var at så havde man en god grund til at
sætte vækkeuret en halv time tidligere :)

Det er selvfølgelig individuelt :D

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-03-09 23:35

> Troede fidusen ved at være gift var at så havde man en god grund til at
> sætte vækkeuret en halv time tidligere :)

Så man kan sende konen ned at sætte kaffe over?

> Det er selvfølgelig individuelt :D

Det kommer nok an på, hvor længe man har været gift
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-03-09 07:14

Henrik Münster skrev:

> Så man kan sende konen ned at sætte kaffe over?

Naturligvis. Det er godt med faste rutiner :)

> Det kommer nok an på, hvor længe man har været gift

Kawær kawær. Som jeg læste engang om det ældre ægtepar der blev
interviewet i forbindelse med de havde været gift LÆNGE: "Skilsmisse?
Aldrig! Men _MORD_!!!"

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-03-09 18:21

> [...]

> skrevet fuldt opladet, så jeg tog den i brug. Men hvad er den rigtige
> håndtering for at få max tid ud af telefonen?

så længe du sørger for at den får en komplet af- og følgende opladning
en gang imellem så er det vist fint.

/thomas

Fra : Jonas Jalling

Dato : 24-03-09 18:27

Thomas von Hassel skrev:

> så længe du sørger for at den får en komplet af- og følgende opladning
> en gang imellem så er det vist fint.
>
> /thomas

Ja, vær dog opmærksom på at LiIon og lignende Li baserede batterier,
ikke er glade for fuld afladning. Det slider faktisk mere end man tror.

Mvh Jonas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-03-09 18:56

Jonas Jalling <jonas@jalling.dk> wrote:

> Ja, vær dog opmærksom på at LiIon og lignende Li baserede batterier,
> ikke er glade for fuld afladning. Det slider faktisk mere end man tror.

eh .. hvis du aflader til 50% og lader op igen og gør det 2 gange så
svarer det til 1 cycle (fuld afladning og opladning)

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-03-09 10:14

Jonas Jalling <jonas@jalling.dk> wrote:

> Ja, vær dog opmærksom på at LiIon og lignende Li baserede batterier,
> ikke er glade for fuld afladning. Det slider faktisk mere end man tror.

Jeg tror, at komplicerede elektroniske apparater som f.eks. en iPhone
slår fra, længe før batteriet er afladet. Den slags apparater kræver
normalt en ret fast spænding og kan ikke bare køre ned til 0. Det vil
kræve en simpel modstand mellem polerne som f.eks. en elektrisk pære.
Der er derfor ikke nogen risiko ved at lade sin iPhone køre batteriet
helt tør, for det er ikke helt fladt i virkeligheden. Der er bare tale
om, at spændingen er så lav, at iPhone ikke længere kan fungere.
Jeg kan huske de gamle Game Boy med batterier. Når de ikke ville
længere, var der masser af strøm i batterierne, når man kontrollerede
dem med en batterimåler. Det skal dog siges, at f.eks. Apples trådløse
apparatur og mus kører batterierne helt ned, så der er åbenbart forskel
fra apparat til apparat.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 24-03-09 20:07

Henrik Palshøj <dykRE@MOVEmil.dk> writes:

> [...]
> skrevet fuldt opladet, så jeg tog den i brug. Men hvad er den rigtige
> håndtering for at få max tid ud af telefonen?

Jeg har lige købt en SE c905 og fik den samme historie bundet på
ærmet: "lad den lade i 16 timer før du begynder at bruge den". Lidt
mystisk at den selv holder op med at lade når batteriet er fuldt
(nogle ganske få timer) og at et Li-ion batteri typisk har været teste
fra fabrikkens side, og derfor kommer noget nær opladet allerede.

Hvis det er li-ion batterier skal du bare begynde at bruge
dem. Skrønen med de 16 timer stammer sikkert fra de gamle NiCd dage...

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-03-09 10:14

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> [...]
>
> Hvis det er li-ion batterier skal du bare begynde at bruge
> dem. Skrønen med de 16 timer stammer sikkert fra de gamle NiCd dage...

Det er ikke så let at lave en indikator for, hvor meget strøm der er
tilbage i et batteri. Altså hvor opladet det er. Det er ikke så
firkantet som f.eks. at lave en benzinmåler i en bil, hvor man bare kan
måle benzinstanden.
I et kompliceret elektronisk apparat må spændingen jo ikke falde
ret meget, før apparatet ikke virker. Jeg og to andre familiemedlemmer
havde engang en Sony Ericsson mobiltelefon, der efter måske 2 timers
opladning sagde, at den var helt opladet. Det var dog helt tydeligt, at
det var den ikke. Lod man den ligge måske natten over holdt batteriet
betydeligt længere. Jeg tager i hvert fald altid den slags indikatorer
med et gran salt og lærer det enkelt apparat at kende.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 24-03-09 20:09

> eh .. hvis du aflader til 50% og lader op igen og gør det 2 gange så
> svarer det til 1 cycle (fuld afladning og opladning)

Jonas skrev jo også fuld (0%) afladning... Nogle siger, at det bør man
gøre ca. hver 30. gang, men det er vist ikke endegyldigt afgjort, at
det er en god ide.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH