Forbinde to netværk
Fra : Mogens

Dato : 12-03-09 11:16

Jeg har fiberbredbånd hvor der blot sidder en vægboks der er tilsluttet
min PC, og mit gamle netværk hvor der sidder en Cybercity router og
diverse PC'ere, PS/3 etc.

Lige nu skifter jeg lidt frem og tilbage ved at tilslutte h.h.v.
netstikket fra fiberbredbånd og det gamle netværk, men det er dels lidt
bøvlet og betyder også at eks. PS/3'en, som trækker billeder fra min PC,
kun virker engang imellem.

Hvordan forbinder jeg lettest de to netværk (jeg skal ikke bruge
internet via CC, men blot kunne dele data mellem netværksenhederne)? Er
det så simpelt som blot at købe en billig switch og så lade
fiberbredbånd gå ind i den, og derfra til h.h.v. min PC og det øvrige
netværk?

Fra : VIP

Dato : 12-03-09 11:57

"Mogens" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> simpelt som blot at købe en billig switch og så lade fiberbredbånd gå ind
> i den, og derfra til h.h.v. min PC og det øvrige netværk?

hej

Hvis du ikke vil bruge CC, så sluk deres router.
Anskaf en ny router og tilslut dens wan side til fiberbredbånd og tilslut
dine enheder til routeren lan porte, evt med en switch hvis du ikke har
porte nok.

--
Venlig hilsen

Viggo

Fra : Mogens

Dato : 12-03-09 12:05

VIP wrote:
> [...]
> Anskaf en ny router og tilslut dens wan side til fiberbredbånd og tilslut
> dine enheder til routeren lan porte, evt med en switch hvis du ikke har

Hej VIP,

Min kone bruger CC (arbejdsgiverbetalt), men da de reglemæssigt er nede
har vi investeret i fiberbredbaand for at have en dobbeltgardering.
Derfor vil jeg helst have begge internetopkoblinger aktive samtidigt,
d.v.s. bibeholde cc-routeren.

Har dog en gammel aflagt Linksys WRTG54 trådløs router. Vil den evt.
kunne bruges?

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 12-03-09 14:23

Mogens:

> [...]
> dobbeltgardering. Derfor vil jeg helst have begge internetopkoblinger
> aktive samtidigt, d.v.s. bibeholde cc-routeren.

Det var måske en god anledning til at opsige den arbejdsgiverbetalte - og
spare lidt i skat?

> Har dog en gammel aflagt Linksys WRTG54 trådløs router. Vil den evt.
> kunne bruges?

Som jeg forstår det, så er det kun "din PC" der skal kunne gå på begge,
et LAN ad gangen - er det rigtigt?

For så kunne du tilslutte Linksys routeren til fiberbredbånd stikket og
anskaffe en ekstra access point, som du tilslutter til switchen på det
LAN der er forbundet til CC. Så er det meget nemt at flytte "din PC"
trådløst mellem de to LAN. Det ta'r kun et øjeblik. Det bliver dog knapt
så hurtigt med trådløs som med kabel.

--
Oops!... I did it again

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-03-09 15:47

On 12 Mar 2009 13:23:26 GMT, Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com>
wrote:

> Det var måske en god anledning til at opsige den arbejdsgiverbetalte
> - og spare lidt i skat?

Som reglerne er i dag, skal man ikke betale skat af en forbindelse,
der giver adgang til arbejdet.

(Jeg er godt klar over, at der er et forslag om at ændre det med en
idiotisk 'multimedieskat', men det er ikke gældende regler).

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 12-03-09 16:06

Asbjorn Hojmark:

> [...]
>
> (Jeg er godt klar over, at der er et forslag om at ændre det med
> en idiotisk 'multimedieskat', men det er ikke gældende regler).

Skal man allerede i dag betale frynseskat når det er en "almindelig" -
ikke arbejdsrelateret - arbejdsgiverbetalt internetopkobling?

--
"Well, opinions are like assholes. Everybody has one." Dirty Harry

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 12-03-09 17:34

Axel Hammerschmidt wrote:

> Skal man allerede i dag betale frynseskat når det er en "almindelig" -
> ikke arbejdsrelateret - arbejdsgiverbetalt internetopkobling?

Nej.

Jesper Poulsen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-03-09 17:50

On 12 Mar 2009 15:06:11 GMT, Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com>
wrote:

> Skal man allerede i dag betale frynseskat når det er en "almindelig" -
> ikke arbejdsrelateret - arbejdsgiverbetalt internetopkobling?

Ja, *principielt* (som udgangspunkt) skal man beskattes af 'fri
telefon' for forbindelsen, men hvis den giver adgang til firmaets
interne netværk, er man altså undtaget.

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=125506&vId=200925&i=279#i125506

Derfor giver alle den slags forbindelser formentlig adgang til
firmaets interne netværk... i hvert fald officielt.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 12-03-09 17:36

Mogens wrote:

> Min kone bruger CC (arbejdsgiverbetalt), men da de reglemæssigt er nede

Lad begge routere sidde på samme netværk, men lad dem have forskellig
IP-adresse. Så er det bare at ændre gateway når man skal skifte fra den
ene linie til den anden.

Det burde kunne gøres med et lille script og et par ikoner på skrivebordet.

Jesper Poulsen

Fra : Sørensen

Dato : 12-03-09 20:16

> [...]
> simpelt som blot at købe en billig switch og så lade fiberbredbånd gå ind
> i den, og derfra til h.h.v. min PC og det øvrige netværk?

køb en router med "dualwan" så kan du køre begge udbydere ind i routeren.

Fra : Jesper Lund

Dato : 13-03-09 00:49

Asbjorn Hojmark wrote:

> Ja, *principielt* (som udgangspunkt) skal man beskattes af 'fri telefon'
> for forbindelsen, men hvis den giver adgang til firmaets interne
> netværk, er man altså undtaget.

Og hvis man ikke kan bruge den undtagelse, skal man kun beskattes af 3000
kr fratrukket hele husstandens telefonudgifter (incl. GPS mobilen til
hunden, som betales via abonnement), og det regnestykke bliver let 0 kr..

Men kun indtil årsskiftet hvis det står til DF.. Sigh!?

--
Jesper Lund

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 13-03-09 08:41

On 12 Mar 2009 23:49:05 GMT, Jesper Lund <usenet@jesperlund.com>
wrote:

> Men kun indtil årsskiftet hvis det står til DF.. Sigh!?

Det er morsomt at se, hvordan DF forsvarer beskatningen, men i næsten
samme åndedrag siger, at 'det er regeringens skyld', mens regeringen
siger 'det var skattekomissionens forslag'. Ja, og hva' så? Der er da
andre ting, der er forsvundet mellem rapport og forlig.

I øvrigt synes jeg helt principielt, at skattefrihed for 'frynsegoder'
er en uting. Jeg er også modstander af rentefradraget. Sådan er der så
meget.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Jesper Lund

Dato : 13-03-09 21:42

Asbjorn Hojmark wrote:

> [...]
> siger 'det var skattekomissionens forslag'. Ja, og hva' så? Der er da
> andre ting, der er forsvundet mellem rapport og forlig.

Resultatet vil blive at skattecirkuset med bruttolønsordningen vil
fortsætte hvis, og kun hvis, det kan gøres i stor stil (flatrate VoIP,
ADSL, mobiltelefoni med ny telefon hvert år betalt over abbonnement, og
endelig mobilt bredbånd med ny netbook hvert år betalt over abbonnement).

Derimod vil en masse mennesker blive beskattet fordi de er tvunget til at
rende runde med arbejdsgiverens mobiltelefon eller bærbare PC..

--
Jesper Lund

Fra : Jan Nielsen

Dato : 14-03-09 13:28

Mogens skrev:
> [...]
> det så simpelt som blot at købe en billig switch og så lade
> fiberbredbånd gå ind i den, og derfra til h.h.v. min PC og det øvrige
Sæt de 2 routere til samme netmask og subnet men forskellige iper.
Slå DHCP fra i den ene (f.eks. CC).

Nu er det 1 stort lan og internet er via fiber, vil man have internet
via CC skal man manuelt ændre gateway i den PCs opsætning.
Der vil stadig være adgang til hele lan.

Eksempel...

Fiber-Router_192.168.1.1 Netmask=255.255.255.0 DHCP=Til
CC-Router _192.168.1.2 Netmask=255.255.255.0 DHCP=Fra

Forbind så de 2 routeres lan side med hinanen.
Maskiner der hopper på med dhcp vil blive bedt om at bruge 192.168.1.1
som router, og maskiner der vil bruge CC internet ændre blot gateway til
192.168.1.2.

Har selv brugt løsningen til 3G internet backup :)

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 14-03-09 15:12

Jan Nielsen wrote:

> Har selv brugt løsningen til 3G internet backup :)

Det var en bedre forklaring af mit løsningsforslag

Jesper Poulsen

Fra : Mogens

Dato : 15-03-09 10:20

Jan Nielsen wrote:

> [...]
> 192.168.1.2.
>
> Har selv brugt løsningen til 3G internet backup :)

Har bøvlet lidt med det her i weekenden, men kan ikke få det til at spille.

CC-router er DHCP-server og routeren har ip 10.0.0.1 og pool
10.0.0.3-10.0.0.38. P.t. er min PC dog ikke tilsluttet CC-routeren.

Har prøvet at konfigurere mit fiberbredbånd via en Linksys WRTG54, men
dette er p.t. ikke lykkedes. Linksys'en er født med ip 192.168.1.1
hvilket jeg gerne vil ændre til eks. 10.0.0.2, men er i tvivl om det
overhovedet er relevant idet fiberbredbånd kører PPPoE. Prøvede at vælge
PPPoE i Linksys'en, indtastede mine credentials i routerens admin panel,
og da jeg efterfølgende skiftede tilbage til fast-ip, kunne jeg se at
routeren korrekt havde været logget på fiberbredbånd og havde min faste
eksterne ip-adresse som ip-adresse. Når dette er sket formoder jeg at
jeg ikke skal logge på internet via PPPoE klienten i Windows (?), men
jeg kunne ikke umiddelbart få internettet til at spille ved at lave en
repair af min LAN forbindelse.

Så status lige nu er at jeg skal have Linksys'en til at virke sammen med
fiberbredbånd, og derefter vil jeg prøve at koble på CC-LAN.

Men skal jeg give Linksys en fast IP eller hvordan gør jeg lige det?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-03-09 11:04

Mogens wrote:

> CC-router er DHCP-server og routeren har ip 10.0.0.1 og pool

Og dermed er CC-forbindelsen din primære forbindelse.

> dette er p.t. ikke lykkedes. Linksys'en er født med ip 192.168.1.1
> hvilket jeg gerne vil ændre til eks. 10.0.0.2, men er i tvivl om det

Det kan du også sagtens gøre.

> overhovedet er relevant idet fiberbredbånd kører PPPoE. Prøvede at vælge

PPPoE er WAN-side. Det har intet med dit LAN at gøre.

> PPPoE i Linksys'en, indtastede mine credentials i routerens admin panel,
> og da jeg efterfølgende skiftede tilbage til fast-ip, kunne jeg se at

Fast-IP?

> eksterne ip-adresse som ip-adresse. Når dette er sket formoder jeg at
> jeg ikke skal logge på internet via PPPoE klienten i Windows (?), men

Nej, du skal lade routeren om at stå for WAN-forbindelsen - det er
routerens opgave.

> Men skal jeg give Linksys en fast IP eller hvordan gør jeg lige det?

På WAN-siden eller på LAN-siden?
På LAN-siden skal den have en fast IP (det får den automatisk). Du skal
give den en IP-adresse som ligger i samme subnet som CC-routeren.
Sæt Linksys'en op med DHCP-server og slå til tilsvarende service fra på
CC-routeren. På den måde vil al trafik pr. default blive ledt via
Linksys'en og fiberforbindelsen.

Jesper Poulsen

Fra : Mogens

Dato : 15-03-09 12:45

Jesper Poulsen wrote:

> Sæt Linksys'en op med DHCP-server og slå til tilsvarende service fra på
> CC-routeren. På den måde vil al trafik pr. default blive ledt via
> Linksys'en og fiberforbindelsen.

Tak Jesper! Det lyder fornuftigt, men lige nu slås jeg stadig med at få
fiberinternet til at virke gennem Linksys'en.

Normalt forbandt jeg kablet fra fiberboksen direkte til min PC, og kørte
en PPPoE klient på PC'en, ogs skabte på den måde forbindelse til
internet via Fiberbredbånd.

Nu lader jeg kablet fra Fiberbredbånd gå ind i internetporten på
Linksys'en, og kablet fra PC'en i port 1 på Linksys. Når jeg sætter
PPPoE op i Linksys, så popper der en "Internet connection" op i
netværksforbindelser under gruppen "Internet Gateway". Denne har status
connected. MEN, jeg kan ike bruge den til noget, og mit internet er ikke
tilsluttet :( Min LAN forbindelse står til DHCP og tildeles
192.168.1.100 som er første nummer i linksys'ens pool.

Jeg går ikke ud fra at jeg skal køre opkaldsklienten når
internetforbindelsen jo er etableret, men hvordan får jeg lige skabt
forbindelse til internettet således at web og email virker gennem Linksys?

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 15-03-09 13:22

Mogens:

<snip>

> [...]
> internetforbindelsen jo er etableret, men hvordan får jeg lige
> skabt forbindelse til internettet således at web og email virker

Prøv om du ikke skal "clone" din PCs MAC adresse.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-03-09 23:20

Axel Hammerschmidt wrote:

> Prøv om du ikke skal "clone" din PCs MAC adresse.

MAC-adressen er irrelevant ved login-forbindelser som PPPoE er.

Jesper Poulsen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 16-03-09 17:40

Jesper Poulsen:

> MAC-adressen er irrelevant ved login-forbindelser som PPPoE er.

http://users.cybercity.dk/~dsl487543/MACogPPPoE.jpg

PCens MAC er 00-01-80...

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-03-09 18:32

Axel Hammerschmidt wrote:

> http://users.cybercity.dk/~dsl487543/MACogPPPoE.jpg

Nu er det jo ikke en CC-forbindelse. CC har nogle mærkelige opsætninger
af deres udstyr.

Jesper Poulsen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 16-03-09 20:23

Jesper Poulsen:

> Nu er det jo ikke en CC-forbindelse. CC har nogle mærkelige opsætninger
> af deres udstyr.

Det er routeren - har ikke noget at gøre med CC. De, der har lavet
routeren, indbygger ikke muligheden for cloning af MAC adressen ved PPPoE
hvis det var irrelevant.

--
Oops!... I did it again

Fra : Mogens

Dato : 16-03-09 22:10

Axel Hammerschmidt wrote:
> Jesper Poulsen:

> Det er routeren - har ikke noget at gøre med CC. De, der har lavet
> routeren, indbygger ikke muligheden for cloning af MAC adressen ved PPPoE
> hvis det var irrelevant.

Helt præcist hvordan fungerer kloning så? Der er en option i min linksys
admin panel, hvor den tilsyneladende henter netkortets macadresse
automatisk, men det har dog ingen effekt at enable mac cloning.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 16-03-09 23:01

Mogens:

> [...]
> linksys admin panel, hvor den tilsyneladende henter netkortets
> macadresse automatisk, men det har dog ingen effekt at enable mac

Der er som du beskriver her. Routeren får den samme MAC adresse som
din PC. Du har jo oplyst, at din PC godt kan komme på nettet.

Det kan være en løsning såfremt udbyderens udstyr tildeler ip-
adressen efter PC netkortets MAC adresse, f.eks hvis du registrerede
dig første gang overfor udbyderens udstyr ved hj af PCen, og at du
kun har adgang til at få tildelt en ip-adresse.

Men ofte er der i den situation osse en anden mulighed for at skifte
udstyr, fra PC til router, at lade forbindelsen være nede i en
periode - typisk en time - så udbyderens udstyr nulstilles. Der skal
man nok osse ha' trukket kablet ud af stikket.

Jeg går ud fra du indtastede dine PPP login oplysninger i din Linksys
router/gateway. Det der hedder "PPPoE Account" og "PPPoE Password" på
min skærm dump.

Når det ikke havde nogen effekt i dit tilfælde, at clone MAC
adressen, så er det nok ikke det der har blokeret.

Så du må lede videre.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Mogens

Dato : 16-03-09 23:31

Axel Hammerschmidt wrote:

> Så du må lede videre.

Tak Axel - nu blev mysteriet løst! Jeg havde - af uransagelige årsager -
slået "Obtain DNS server address automatically" fra og checket "use
the following DNS server addresses" til (og her skrevet to ip'er som jeg
ikke kan erindre hvor kommer fra). Efter at det blev rettet virker det :)

Så bliver næste hurdle at prøve at koble Linksys'en til CC-netværket.
Herpå sidder cc-routeren som nævnt, der bl.a. leverer vores ip-telefoni.

Går ud fra at jeg skal tildele Linksys en statisk ip adresse og slå DHCP
fra på denne. Men hvordan er det lige jeg styrer hvilken af de to
routere jeg kører internet over? Skal jeg specificere det med Gateway
IP'en under Kontrolpanel > Internet Protocol (TCP/IP) > Use the
following ip address, og så her tildele min PC en statisk ip-adresse,
subnetmask og referere til fiberbredbånds gateway?

Fra : VIP

Dato : 16-03-09 23:52

> [...]
> og så her tildele min PC en statisk ip-adresse, subnetmask og referere til

prøv at kigge tilbage i tråden
læs Jan Nielsens indlæg den 14.03, der har du svaret!

--
Venlig hilsen

Viggo

Fra : Mogens

Dato : 17-03-09 10:21

VIP wrote:

> prøv at kigge tilbage i tråden
> læs Jan Nielsens indlæg den 14.03, der har du svaret!

Tak til jer alle! Nu virker det stort set. Den router der leverer
internetforbindelsen skal dog stå som DHCP-server, så jeg kan ikke se
hvor jeg evt. ændrer gateway.

Hvis jeg vælger at få min PC's ip leveret fra en DHCP-server, så er der
jo ingen mulighed for at angive gateway. Denne mulighed findes så vidt
jeg kan se kun hvis man manuelt vælger sin ip-adresse.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 17-03-09 13:09

Mogens:

<snip>

> Hvis jeg vælger at få min PC's ip leveret fra en DHCP-server, så er der
> jo ingen mulighed for at angive gateway. Denne mulighed findes så vidt
> jeg kan se kun hvis man manuelt vælger sin ip-adresse.

Klik på knappen Avanceret.

--
Oops!... I did it again

Fra : Mogens

Dato : 17-03-09 13:51

Axel Hammerschmidt wrote:
> Mogens:
>
> <snip>

> Klik på knappen Avanceret.

Takker!

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 17-03-09 07:12

Mogens wrote:

> [...]
> ikke kan erindre hvor kommer fra). Efter at det blev rettet virker det :)

Du kan vælge dine DNS'er frit. Kan du huske hvad de 2 DNS'er hed?

> Går ud fra at jeg skal tildele Linksys en statisk ip adresse og slå DHCP
> fra på denne. Men hvordan er det lige jeg styrer hvilken af de to

Linksys'en skal køre dit DHCP - eller vælter alt trafik ud af den
forkerte router.

> routere jeg kører internet over? Skal jeg specificere det med Gateway
> IP'en under Kontrolpanel > Internet Protocol (TCP/IP) > Use the

Ja.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 17-03-09 07:08

Axel Hammerschmidt wrote:

> Det er routeren - har ikke noget at gøre med CC. De, der har lavet
> routeren, indbygger ikke muligheden for cloning af MAC adressen ved PPPoE
> hvis det var irrelevant.

Og det er relevant ved CC. Men det er ikke CC der leverer omtalte
PPPoE-forbindelse.

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-03-09 23:19

Mogens wrote:

> tilsluttet :( Min LAN forbindelse står til DHCP og tildeles
> 192.168.1.100 som er første nummer i linksys'ens pool.

Linksys'en står som DHCP-server og ikke CC-routeren?

Jesper Poulsen

Fra : Mogens

Dato : 16-03-09 07:52

Jesper Poulsen wrote:

> Linksys'en står som DHCP-server og ikke CC-routeren?

Ja, der hvor jeg står nu er CC-netværket helt frakoblet. Jeg forsøger at
få fiberbredbånd til at virke igennem Linksys routeren.
Prøver at ringe til fiberbredbånds support idag og hører om det evt. kan
skyldes at jeg skal indgive nogle ekstra oplysninger vedr. PPPoE
indstillingerne (altså udover uid + pw).

Fra : Mogens

Dato : 16-03-09 15:56

Jesper Poulsen wrote:

> Linksys'en står som DHCP-server og ikke CC-routeren?

Jeg er lidt på herrens ager her. Fiberbredbaand supporterer kun egne
routere, hvilket jo ret beset er fair nok. Men hvad er det lige for en
mystisk trylleformular der etablerer internetopkoblingen?

En ting er at man på sin LAN-klient i netværksopsætningen fortæller at
PC'en skal hente en ip-adresse på en DHCP-server (routeren), og at man i
routeren indtaster uid+pw til ISP'en, men hvordan hulen finder den ud af
at etablere internetforbindelse til fiberbredbaand? Så vidt jeg erindrer
skulle jeg intet gøre for at tingene virkede med CC.

Skal jeg evt. bruge den Gateway som routeren viser hvis jeg prøver at
skifte fra PPPoE til Fast-IP, og i givet fald hvordan?

På forhånd tak!

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-03-09 18:34

Mogens wrote:

> Jeg er lidt på herrens ager her. Fiberbredbaand supporterer kun egne
> routere, hvilket jo ret beset er fair nok. Men hvad er det lige for en

Kan de ikke bare fortælle dig hvilke oplysninger du skal bruge?

TDC Erhverv supporterer heller ikke "fremmed" udstyr, men de har ingen
problemer med at oplyse hvilke informationer der skal til.

> Skal jeg evt. bruge den Gateway som routeren viser hvis jeg prøver at
> skifte fra PPPoE til Fast-IP, og i givet fald hvordan?

Ikke forstået.

Jesper Poulsen

Fra : Mogens

Dato : 16-03-09 19:26

Jesper Poulsen wrote:

> [...]
>
> TDC Erhverv supporterer heller ikke "fremmed" udstyr, men de har ingen
> problemer med at oplyse hvilke informationer der skal til.

Det som jeg ikke begriber er hvordan PC'en finder hullet igennem til det
store wilde web. Kræver det ingen opsætning overhovedet på PC'en?

Når jeg kigger i routerens PPPoE opsætning, d.v.s. jeg klikker fra PPPoE
over på statisk IP, så står den faste eksterne IP adresse jeg er blevet
tildelt, et subnet mask samt gateway. Hvilken funktion har gateway?

Jeg lurer også lidt på at i netværksopsætninger for mit LAN-kort under
egenskaber > TCP/IP > Egenskaber står der to ip-adresser som h.h.v.
preferred/alternate DNS server. Kan ved grød ikke huske hvordan disse
DNS-adresser har forvildet sig ind i opsætningen.

Fra : VIP

Dato : 16-03-09 22:24

> [...]
> preferred/alternate DNS server. Kan ved grød ikke huske hvordan disse
> DNS-adresser har forvildet sig ind i opsætningen.

Din pc får de nødvendige oplysninger fra routeren, hvis pc´er sat til DHCP
tildelt ip adresse.
De oplysninger som pcén gerne skulle få fra routeren er ip adresse,
netmaske, gateway adresse og 2 DNS adresser.
Hvad får du her ?

DNS adresserne er under forudsætning af din router får forbindelse til
Fiberbredbånd.
Konfigurer din router til PPPOE, indtast de nødvendige oplysninger og se i
Status på routeren om den får tildelt en ip adresse fra fiberbredbånd.
Fiberbredbånd skulle under normale omstændigheder, tildele din router en WAN
ipadresse, netmaske, gateway adresse og 2 DNS adresser.
Hvad ser du her?

--
Venlig hilsen

Viggo

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 17-03-09 07:14

Mogens wrote:

> Når jeg kigger i routerens PPPoE opsætning, d.v.s. jeg klikker fra PPPoE
> over på statisk IP, så står den faste eksterne IP adresse jeg er blevet
> tildelt, et subnet mask samt gateway. Hvilken funktion har gateway?

Routeren har en gatewate ude på fiberudbyderens net. Denne
gateway-adresse skal du ikke bruge til noget.

Hvad hedder de?

Jesper Poulsen

Fra : Mogens

Dato : 17-03-09 08:00

Jesper Poulsen wrote:

> Hvad hedder de?

Kan ikke huske ip'erne. Prøvede lige at slå tilbage, i det lønlige håbe
at indstillingerne var gemt fra da jeg brugte manual, men desværre ikke.

Prøver at arbejde videre med Jan Nielsens model idag. Det bliver lidt
spændende :)