Automatisk Backup på 10.4?
Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 23-03-09 21:34

Er der en simpel/gratis måde at tage backup på 10.4 til en ekstern harddisk?
Duer Deja Vu? Jeg fik aldrig testet det.

- Mikael

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-03-09 21:40

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> Er der en simpel/gratis måde at tage backup på 10.4 til en ekstern harddisk?
> Duer Deja Vu? Jeg fik aldrig testet det.

Brug småpengene på f.eks. SuperDuper ...

/thomas

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 23-03-09 23:30

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> Er der en simpel/gratis måde at tage backup på 10.4 til en ekstern harddisk?
> Duer Deja Vu? Jeg fik aldrig testet det.
>
> - Mikael
backuplist+ og CarbonCopyCloner (den sidste har jeg brugt en del med
stor tilfredshed). De er begge gratis.

--
v.h. Mich

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-03-09 23:32

Mich. Ottosen <cykelstativ@invalid.dk> wrote:

> backuplist+ og CarbonCopyCloner (den sidste har jeg brugt en del med
> stor tilfredshed). De er begge gratis.

begge er blot en skal over rsync. Derudover er CCC ikke gratis ... det
er "donation ware"

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-03-09 00:35

Thomas von Hassel wrote:

> begge er blot en skal over rsync. Derudover er CCC ikke gratis ... det
> er "donation ware"

Vi har diskuteret det her før, Thomas, og igen må jeg påpege, at motoren
i Backuplist+ _ikke_ er den Rsync motor, der er indbygget i 10.4.x /
10.5.x. Hvis det havde været det, ville Backuplist+ ikke kunne bruges
korrekt på 10.4.x. - Og det kan den altså godt!

Mht. gratis/ikke-gratis, så er CCC og Backuplist+ begge to 'donateware',
og du bestemmer fuldstændig selv, om du vil betale for brug og derved
opmuntre udvikleren til fortsat at udvikle programmerne.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-03-09 00:40

On 2009-03-24 00:34:58 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> 10.4.x / 10.5.x. Hvis det havde været det, ville Backuplist+ ikke kunne
> bruges korrekt på 10.4.x. - Og det kan den altså godt!

rsync er hverken defekt i 10.4.11 eller på 10.5.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-03-09 06:59

> [...]
> Hvis det havde været det, ville Backuplist+ ikke kunne bruges korrekt på

Eh .. jeg har ikke snakket om hvilken version af rsync .. jeg siger bare
at de er bygget ovenpå rsync.

Derudover virker den indbyggede rsync fint under 10.4 ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-03-09 00:30

Mich. Ottosen wrote:

> backuplist+ og CarbonCopyCloner (den sidste har jeg brugt en del med
> stor tilfredshed). De er begge gratis.

Jeg ville også have nævnt backuplist+, men har bevidst undladt det, da
der er en fejl i den nyeste version 6.2. - Der kommer et vindue frem,
når man trykker på 'Backup', men vinduet er tomt. Trykker man 'cancel'
afslutter programmet, trykker man 'OK' laver det tilsyneladende en
backup/opdatering... Dokumentmappen bliver ihvertfald opdateret... - Jeg
har stadig en ver. 6.1 liggende, så hvis du, Mikael, vil prøve den, kan
du bare sige til. - Jeg har selv brugt den på 10.4.x med godt resultat.

mvh. Erik richard

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 24-03-09 09:28

> backuplist+ og CarbonCopyCloner (den sidste har jeg brugt en del med
> stor tilfredshed). De er begge gratis.

OK. Jeg bruger selv CCC, men har aldrig brugt scheduled tasks. Det er der
vel ingen ben i? Forstået på den måde, at hvis jeg sætter det op på naboens
Mini, så passer det sig selv og virker bare altid.

- Mikael

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-03-09 09:29

> OK. Jeg bruger selv CCC, men har aldrig brugt scheduled tasks. Det er der
> vel ingen ben i? Forstået på den måde, at hvis jeg sætter det op på
> naboens Mini, så passer det sig selv og virker bare altid.

jo .. normalt .. men du får ikke ret meget feedback fra de automatiske
kørsler ...

/thomas

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 24-03-09 10:08

Der følger en Retrospect Express med Iomegas MiniMax harddisk (Applestore).
Jeg husker delte meninger fra OS 9 tiden, og kunne aldrig selv få det til at
spille. Så vidt jeg husker pakkede Retrospect filerne i et format eller på
en måde, så der ikke var direkte adgang til filerne?

Men det er længe siden, er der nogen som bruger det nu?

- Mikael

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-03-09 10:36

> [...]

> en måde, så der ikke var direkte adgang til filerne?
>
> Men det er længe siden, er der nogen som bruger det nu?

Det er ikke noget jeg vil anbefale ... tror ikke der er udvilket på den
længe ...

Brug CCC, SuperDuper eller Syncronisze X Pro!

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 24-03-09 23:53

> Det er ikke noget jeg vil anbefale ... tror ikke der er udvilket på den
> længe ...
>
> Brug CCC, SuperDuper eller Syncronisze X Pro!

Jeg bruger Retroexpress i et blandet miljø, med megen bøvl.

I et rent Mac-privat-miljø ville jeg vælge den største software
begivenhed i årtier, Timemachine! Så opgradér til seneste MacOS version.

Et lille sidespring. Jeg lavede en backup til en ektern disk, til 129
kr. på 8 Gb, lidt sjovt synes jeg. Nu mangler jeg bare en let måde at
kryptere data på USB nøgler på.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-03-09 07:59

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> [...]
> på 8 Gb, lidt sjovt synes jeg. Nu mangler jeg bare en let måde at kryptere

Du opretter krypterede disk images og lægger dem på usb nøglen ..

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 25-03-09 10:53

> Du opretter krypterede disk images og lægger dem på usb nøglen.

Tak. Jeg bruger pt. TrueCrypt til dette fordi det kan tilgåes fra
Windows og Mac. Har du et nemmere forslag, man kunne anbefale alle?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-03-09 10:54

> Tak. Jeg bruger pt. TrueCrypt til dette fordi det kan tilgåes fra
> Windows og Mac. Har du et nemmere forslag, man kunne anbefale alle?

Du kan bruge den indbyggede Disk Utility til at oprette kryptedere disk
images ..

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 25-03-09 13:12

> Du kan bruge den indbyggede Disk Utility til at oprette kryptedere disk
> images ..

Tak. Min opgave er at kryptere en USB-nøgle, men, jeg kan ikke finde ud
af at bruge diskværktøj til at lave en krypteret disk jeg kan bruge både
på Mac og Windows.

Hvordan læser man diskimages/diskbilleder på Windows?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-03-09 13:34

> [...]
> på Mac og Windows.
>
> Hvordan læser man diskimages/diskbilleder på Windows?

no idea .. udover at bruge f.eks. truecrypt ...

/thomas

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 25-03-09 14:06

Fidusen skulle være at der GRATIS følger Retrospect XX med en Iomega
harddisk. Jeg er enig i at det er overkill til privat brug, men det er vel
en light version.

Er der nogen som ved om Retrospect komprimerer filerne i eget format?

- Mikael

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-03-09 15:09

> Fidusen skulle være at der GRATIS følger Retrospect XX med en Iomega
> harddisk. Jeg er enig i at det er overkill til privat brug, men det er vel
> en light version.

Det er så længe siden jeg har set Express udgaven at jeg ikke kan sige
om den overhovedet virker i 10.5 ... der er ikke udviklet på den længe..

> Er der nogen som ved om Retrospect komprimerer filerne i eget format?

Retrospect gemmer som regel i sit eget proprietære format ja ... (disk
og file backups)

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 25-03-09 18:43

> Fidusen skulle være at der GRATIS følger Retrospect XX med en Iomega
> harddisk. Jeg er enig i at det er overkill til privat brug, men det er vel
> en light version.

Jeg synes der er en hård læringskurve før det spiller hele vejen rundt.
Det skal du afveje med brugerens eget ansvar for sin backup (tak til
TRA).

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-03-09 19:02

Flemming Rubini skrev:

> Det skal du afveje med brugerens eget ansvar for sin backup (tak til
> TRA).

Velbekomme, men jeg mindes ikke at have sagt det :)

Du er velkommen med offergaver (jomfruer og god whiskey og den slags)
hvis du ønsker at blive discipel i min ydmyge kirke.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 25-03-09 19:53

> Velbekomme, men jeg mindes ikke at have sagt det :)

Det var dette jeg tænkte på:

"wrote: Det rigtigt interessante er hvorfor det er DIT
ansvar at flikke en sikkerhedskopieringsløsning sammen?"

Hvilket fik mig til at stramme op omkring min hjælpsomhed. Overdreven på
dette punkt kan jo blive en bjørnetjeneste.

> Du er velkommen med offergaver (jomfruer og god whiskey og den slags)
> hvis du ønsker at blive discipel i min ydmyge kirke.

Jomfruer og god whiskey dangerous combination. Kræver vist øreværn og
brækposer.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-03-09 20:16

Flemming Rubini skrev:

> [...]
>
> Hvilket fik mig til at stramme op omkring min hjælpsomhed. Overdreven på
> dette punkt kan jo blive en bjørnetjeneste.

Tjah. Det lille ord "ja" dækker en hel del arbejde gennem årene.

> Jomfruer og god whiskey dangerous combination. Kræver vist øreværn og
> brækposer.

Whiskey kan godt tåle at ligge et par år. Det er straks værre med jomfruer.

Jeg skal nok finde en løsning *hæhæ*

Fra : Morten Lind

Dato : 27-03-09 17:28

> Tjah. Det lille ord "ja" dækker en hel del arbejde gennem årene.

> Whiskey kan godt tåle at ligge et par år. Det er straks værre med jomfruer.
>
> Jeg skal nok finde en løsning *hæhæ*

Øuvv...nu havde jeg lige tænkt at weekenddrille, og så quoter du så
miserabelt, at det /aldrig/ kunne blive sjovt

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-03-09 17:37

Morten Lind skrev:

> Øuvv...nu havde jeg lige tænkt at weekenddrille, og så quoter du så
> miserabelt, at det /aldrig/ kunne blive sjovt

Gider du godt fortælle mig hvor jeg citerer(!) så miserabelt? Jeg vil
jo gerne hjælpe dig så godt jeg kan, når du nu så gerne vil være med :)

Fra : Morten Lind

Dato : 27-03-09 17:58

> Gider du godt fortælle mig hvor jeg citerer(!) så miserabelt? Jeg vil
> jo gerne hjælpe dig så godt jeg kan, når du nu så gerne vil være med :)

He, he.....ja, ja min dreng - i morgen, eller...

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-03-09 08:30

> Det er ikke noget jeg vil anbefale ... tror ikke der er udvilket på den
> længe ...

Jeg har ellers lige fået en nyhedsmail forleden, hvor der stod, at nu
kunne man få ver. 8. Jeg brugte selv engang Retrospect Express i længere
tid og har kun gode erfaringer. Man skal lige sætte sig ind i, hvordan
man bruger det, men det har altid været fuldstændig stabilt. Det har
rigtig mange muligheder, men er så også lidt mere kompliceret at bruge.
Derfor er jeg skiftet til Apples lette muligheder og til SuperDuper,
hvor jeg laver en bootbar kopi på en ekstern harddisk, når jeg en gang
imellem husker det.

<http://www.retrospect.com/>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-03-09 09:09

> [...]
> jeg skiftet til Apples lette muligheder og til SuperDuper, hvor jeg laver
> en bootbar kopi på en ekstern harddisk, når jeg en gang imellem husker

Retrospect 8 er ikke det samme som Retrospect Express. Retrospect 8 er
et professionelt produkt bereget til små og mellemstore virksomheder,
som regel instalæeret på en dedikeret backupserver.

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-03-09 10:14

> Retrospect 8 er ikke det samme som Retrospect Express. Retrospect 8 er
> et professionelt produkt bereget til små og mellemstore virksomheder,
> som regel instalæeret på en dedikeret backupserver.

OK. Jeg har ikke sat mig ind i det. Jeg troede, at Express bare var en
light udgave af Retrospect, og at de to fulgtes ad. Nu kigger jeg lige
på det:
Det virker nu som om, Express-udgaven er væk, og at Retrospect
både fås i en serverudgave og i en udgave til højst tre brugere. Her
skriver de selv:

"Retrospect 8.0 Desktop 3 User is designed for individual users, home
offices and small offices. Retrospect Desktop 3-User protects a single
Mac desktop or notebook, or a small network of Mac, Windows and Linux
desktops and notebooks. This product is available with or without Annual
Support and Maintenance."

Det lyder da som om, den nye udgave af Retrospect også er til private
brugere. Der er også en side, hvor de sammenligner med Time Machine, der
vel kun er til private brugere.

<http://www.retrospect.com/assets/ds_retrovstm_en.pdf>

På deres online store står den til $129. Jeg ved ikke, hvad det bliver
til i en dansk butik. Helt udenfor private brugeres rækkevidde er det
vel næppe.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-03-09 10:40

> [...]
>
> På deres online store står den til $129. Jeg ved ikke, hvad det bliver
> til i en dansk butik. Helt udenfor private brugeres rækkevidde er det

Det ender nok i lige under en tudse inkl. moms ... vil jeg tro.

For de fleste alm. brugere er retrospect bare overkill .. efter min
mening.

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 25-03-09 17:01

> [...]
> Support and Maintenance."
>
> Det lyder da som om, den nye udgave af Retrospect også er til private

Det er i bund og grund samme produkt, hvor antallet af maskiner der kan
tages backup på kan afhænge af det indkøbte serienummer.

> Der er også en side, hvor de sammenligner med Time Machine, der
> vel kun er til private brugere.

> <http://www.retrospect.com/assets/ds_retrovstm_en.pdf>

Som skriver at de er »komplementære«.

> På deres online store står den til $129. Jeg ved ikke, hvad det bliver
> til i en dansk butik. Helt udenfor private brugeres rækkevidde er det
> vel næppe.

USD 129 = 737,51 dkr. Man køber den bare på nettet, med sit visakort, og
downloader programmet. Det hele kommer i den dmg-fil som man kan vælge
at brænde, og manualen kan skrives ud, hvis man så ønsker ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-03-09 18:08

Per Rønne skrev:

> USD 129 = 737,51 dkr. Man køber den bare på nettet, med sit visakort, og

Se, her er der så noget med told og afgifter der vist er en gråzone. Er
det afklaret hvad man gør ved det?

Fra : Per Rønne

Dato : 26-03-09 09:51

> Se, her er der så noget med told og afgifter der vist er en gråzone. Er
> det afklaret hvad man gør ved det?

Hvis man køber software over nettet, som bliver downloaded, og hvor man
ikke på sitet bliver opkrævet moms mv, så betaler man ganske simpelt
ikke moms.

Jeg ser i øvrigt at jeg vil skulle betale $59, 337 dkr, for en
opgradering, hvis jeg så vælger. Giver ret til tre klienter, som kan
være Mac, Win eller Linux.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-03-09 16:57

Per Rønne skrev:

> Hvis man køber software over nettet, som bliver downloaded, og hvor man
> ikke på sitet bliver opkrævet moms mv, så betaler man ganske simpelt
> ikke moms.

Det tror jeg faktisk der er noget om du så selv skal huske at betale.
Det er noget værre noget ved det moms :(

> Jeg ser i øvrigt at jeg vil skulle betale $59, 337 dkr, for en
> opgradering, hvis jeg så vælger. Giver ret til tre klienter, som kan
> være Mac, Win eller Linux.

Jeg afventer at sampakken med iLife iWorks og snowleoparden kommer. Det
vil jeg godt betale for.

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-03-09 23:35

> Det tror jeg faktisk der er noget om du så selv skal huske at betale.
> Det er noget værre noget ved det moms :(

Det har du ret i, når det gælder lande udenfor EU. Jeg mener også, man
skal betale told fra varer fra USA. Jeg har f.eks. betalt 6,5% told
foruden momsen for cykeldele for år tilbage. Det forekommer mig, at jeg
engang hørte, at der var en bagatelgrænse for disse afgifter. Det var
måske hundrede eller et par hundrede kroner. Det var altså muligt at
betale et typisk sharewareprogram.
Der er i øvrigt rigtig mange amerikanske hjemmesider, der
opkræver dansk moms. Det skete ikke de første år, jeg var på nettet, men
pludselig kunne man se, at det var blevet indført alle steder. Der må
være sket noget administrativt på et tidspunkt. Køber man f.eks. e-bøger
hos TidBITS i "Take Control"-serien, bliver de pålagt 25% moms, men
ingen told. Det er muligt, der ikke er told på den slags varer. Tolden
varierer vist fra varetype til varetype.

> Jeg afventer at sampakken med iLife iWorks og snowleoparden kommer. Det
> vil jeg godt betale for.

Jeg er bange for, at du skal være alt for sikker på, at den kommer. Jeg
kan ikke huske, at Apple nogensinde har haft sådan en pakke før. De har
en nu, og det er vel for at få solgt nogle Leoparder, før Snow Leopard
kommer. Vel også for at få solgt for at få solgt iLife '09 og iWork '09
til folk, der endnu ikke har Mac OS X 10.5.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 27-03-09 04:41

> Det har du ret i, når det gælder lande udenfor EU.

Nej, hvis man downloader det fra nettet, og hvis der ikke automatisk
trækkes moms til staten, så betaler man bare ikke moms. Hvor ville I i
øvrigt henvende jer for at »få lov til« at betale moms?

Det hele ville jo blive administrativt bøvlet.

Noget ganske andet ville det være, hvis der var tale om en fysisk pakke
der sendtes. »Fanges« den i toldvæsenet, hvilket langt fra altid sker,
så betales der moms og told, og det skal betales når man modtager
pakken.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 27-03-09 20:07

Nå. Se: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=175&vId=0

> Hvor ville I i
> øvrigt henvende jer for at »få lov til« at betale moms?

Brug din fantasi: det lokale skattecenter?

/Lars

Fra : Per Rønne

Dato : 28-03-09 05:50

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Nå. Se: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=175&vId=0

> Brug din fantasi: det lokale skattecenter?

Hvem gør det? Og tror du ikke at det offentlige ville tabe penge på
noget så bøvet - tabe penge på ekstra administration?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-03-09 06:53

Henrik Münster skrev:
> Jeg er bange for, at du skal være alt for sikker på, at den kommer. Jeg

Det er jeg da ked af - øvøv.

Men indtil da klarer jeg mig fint med 10.5. Jeg mangler bare at kunne
tastaturnavigere mig frem generelt til vinduer der er minimeret. Kan du
et trick?

Fra : Flemming Rubini

Dato : 27-03-09 08:23

> Det er jeg da ked af - øvøv.
>
> Men indtil da klarer jeg mig fint med 10.5. Jeg mangler bare at kunne
> tastaturnavigere mig frem generelt til vinduer der er minimeret. Kan du
> et trick?

(s)"Witch!" Man bruger så [alt+tab] til at vælge sit emne, hvorefter det
maximeres givet det var minimeret.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-03-09 17:09

Flemming Rubini skrev:

> (s)"Witch!" Man bruger så [alt+tab] til at vælge sit emne, hvorefter det
> maximeres givet det var minimeret.

Øøøh, og hvad er det så for en dims? Det ser mere ud som om du har nyst
ned i tastaturet :)

Fra : Flemming Rubini

Dato : 27-03-09 18:40

http://www.macupdate.com/info.php/id/17185/witch

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-03-09 08:44

> [...]
> kommer. Vel også for at få solgt for at få solgt iLife '09 og iWork '09
> til folk, der endnu ikke har Mac OS X 10.5.

Hvilket er vand på min mølle der siger at Snow Leopard bliver en gratis
eller meget meget billig ..

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 27-03-09 09:22

> Hvilket er vand på min mølle der siger at Snow Leopard bliver en gratis
> eller meget meget billig ..

Mon det også gælder for en opgradering til Sneleopard Server?

Ja, jeg venter stadig på en længst bestilt bog om Leopard Server, »The
Leopard Server Bible«. Den skulle komme til sommer, vel nogenlunde
samtidig med Sneleoparden; der var for mange udokumenterede dele af
systemet til at man kunne nå bogen til tiden, 20. oktoner sidste år.

Mon ikke forfatteren i samarbejde med Apple får en del med om Sneleopard
Server?

Også Apple må være interesseret i en ordentlig bog på knap 1.000 sider,
som erstatnig for deres egen bog på et par hundrede.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-03-09 09:35

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Mon det også gælder for en opgradering til Sneleopard Server?

nej ..

> [...]
> systemet til at man kunne nå bogen til tiden, 20. oktoner sidste år.
>
> Mon ikke forfatteren i samarbejde med Apple får en del med om Sneleopard

Forfatteren kan jo blot melde sig som developer ...

> Også Apple må være interesseret i en ordentlig bog på knap 1.000 sider,
> som erstatnig for deres egen bog på et par hundrede.

Der er da masser af dokumentation ... ?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-03-09 17:10

Thomas von Hassel skrev:

> Hvilket er vand på min mølle der siger at Snow Leopard bliver en gratis
> eller meget meget billig ..

Det ville overraske mig meget. Apple plejer ikke at give ting væk.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-03-09 17:19

> Det ville overraske mig meget. Apple plejer ikke at give ting væk.

så $29.99 i "shipping og handling" ;)

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 27-03-09 04:41

> Jeg afventer at sampakken med iLife iWorks og snowleoparden kommer. Det
> vil jeg godt betale for.

Nu var det Retrospect 8.0 vi talte om i denne subtråd. Jeg har allerede
et gyldig serienummer, og kan derfor opgradere til $59.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-03-09 18:07

Henrik Münster skrev:

> På deres online store står den til $129. Jeg ved ikke, hvad det bliver
> til i en dansk butik. Helt udenfor private brugeres rækkevidde er det

Hvilket tilfældigvis er det samme som OS X 10.5 hos Apple. Til gengæld
får man ikke alle de der gejl-ting med og kan holde sit system rent!

Fra : Per Rønne

Dato : 24-03-09 13:18

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> Er der en simpel/gratis måde at tage backup på 10.4 til en ekstern harddisk?
> Duer Deja Vu? Jeg fik aldrig testet det.

Jeg har gjort det i årevis med Retrospect.

<http://www.retrospect.com/products/software/retroformac/>

Gratis? Nej.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-03-09 13:23

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Jeg har gjort det i årevis med Retrospect.
>
> <http://www.retrospect.com/products/software/retroformac/>
>
> Gratis? Nej.

overkill for privatpersoner .. ja

/thomas