/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Apples omsætning i frit fald?
Fra : Per Rønne


Dato : 18-03-09 18:49

Ja, læs selv:

<http://blogs.zdnet.com/hardware/?p=3980&tag=nl.e539>

- og døm. Se især kommentarerne.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk
Errare humanum est, sed in errore perseverare turpe est

 
 
Erik Richard Sørense~ (18-03-2009)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 18-03-09 19:16


Per Rønne wrote:
> Ja, læs selv:
> <http://blogs.zdnet.com/hardware/?p=3980&tag=nl.e539>
> - og døm. Se især kommentarerne.

Alene det, at det er fra ZDNet, det kommer, gør mig temmelig skeptisk
på, at det er korrekt, og at Adrian Kingsley-Hughes så tilmed er
'forfatteren' til det, siger mig, at det med al sandsynlighed er en
direkte løgn, og et af hans sædvanlige harske angreb på apple.

Det undrer mig bare, at hans særdeles trofaste makker og følgesvend, når
det gælder Apple hadekampagner - Mr. Dvorak jr., endnu ikke har været
ude med sine udgydelser....

Så klap lige hesten en ekstra gang!

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Jesper Mehlsen (18-03-2009)
Kommentar
Fra : Jesper Mehlsen


Dato : 18-03-09 21:00

Per Rønne skrev:
> Ja, læs selv:
>
> <http://blogs.zdnet.com/hardware/?p=3980&tag=nl.e539>
>
> - og døm. Se især kommentarerne.
>
Jeg tænker at det godt kan være rigtigt.

Når folk får færre penge mellem hænderne så søger de billigere
alternativer. Mac koster cirka 2x prisen for tilsvarende PC og det er
klart at det vil få folk i pengenød til at gå efter PC hvis de ikke har
nogle særlige krav til design/styresystem.

I og for sig kan jeg godt håbe lidt på at det er rigtigt. Jeg har længe
været lidt "fornærmet" over at Apple tager så dyr en pris for deres
produkt. Jeg har endda kigget efter Psystar i den forbindelse, og de kan
udbyde Macs til den halve pris, med Blue Ray drev osv. Monopol har altid
været lidt puha, og jeg håber Apple bliver presset lidt på prisen i den
forbindelse


Jeg kender ikke kilden særlig godt og ved ikke hvorpå de bygger deres
udsagn dog.

Jesper

Per Rønne (19-03-2009)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 19-03-09 06:17

Jesper Mehlsen <jespermehlsenFJERNDETTE@gmail.com> wrote:

> Når folk får færre penge mellem hænderne så søger de billigere
> alternativer. Mac koster cirka 2x prisen for tilsvarende PC og det er
> klart at det vil få folk i pengenød til at gå efter PC hvis de ikke har
> nogle særlige krav til design/styresystem.

Folk kunne vel også fornuftigvis reagere med at beholde deres to år
gamle MacBook, eller endda opgradere en ældre desktop - i stedet for at
købe nyt.

Personligt kan jeg ikke i de kommende år se nogen som helst grund til
opgradering af mit udstyr. Højst af software.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk
Errare humanum est, sed in errore perseverare turpe est

Jesper Mehlsen (19-03-2009)
Kommentar
Fra : Jesper Mehlsen


Dato : 19-03-09 09:38

Per Rønne skrev:

>
> Folk kunne vel også fornuftigvis reagere med at beholde deres to år
> gamle MacBook, eller endda opgradere en ældre desktop - i stedet for at
> købe nyt.
>
> Personligt kan jeg ikke i de kommende år se nogen som helst grund til
> opgradering af mit udstyr. Højst af software.

Jeps, det er da fornuftigt nok. Min egen Macbook bliver 3 år her til
maj, og der er ingen planer om at udskifte den. Den kører upåklageligt.
Jeg har dog netop bestilt den nye Imac for at have en desktop Mac, fordi
jeg skal skrive min PhD afhandling over de kommende måneder, og der er
det altså rart med en større arbejdsflade (skærm) og et rigtigt tastatur.

Jeg kunne downsize til en Mac Mini, men så går der "for bare 1000 kroner
mere kan man få det og det .. og for 500 kr ... og for 300 kroner mere
.... " i den.

Det koster Apple en masse penge at have deres egne maskiner og udvikle
nye og give dem et fedt design. Merprisen i forhold til en almindelig PC
synes jeg dog er lidt vild. Især at man skal betale SÅ meget ekstra for
mere ram, større harddisk osv. Man betaler uforholdsvist meget for
upgrades til Mac.

Hilsen Jesper




Per Rønne (19-03-2009)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 19-03-09 10:53

Jesper Mehlsen <jespermehlsenFJERNDETTE@gmail.com> wrote:

> Jeps, det er da fornuftigt nok. Min egen Macbook bliver 3 år her til
> maj, og der er ingen planer om at udskifte den. Den kører upåklageligt.
> Jeg har dog netop bestilt den nye Imac for at have en desktop Mac, fordi
> jeg skal skrive min PhD afhandling over de kommende måneder, og der er
> det altså rart med en større arbejdsflade (skærm) og et rigtigt tastatur.

Det behøvede du da ikke købe en iMac for. Jeg har selv sat min MacBook i
en dock [BookEndz] hvor jeg har sat en Apple Cinema Display, rigtigt
tastatur og 4-knaps trackball.

Skærmen:

<http://store.apple.com/dk/product/MB382DS/A?fnode=MTY1NDA5OQ&mco=Mjc5MT
YwMQ>

sat direkte på væggen, så den kan sættes i såvel landscape som portrait
mode.

Docken:

<http://bookendzdocks.com/>

Jeg er dog ikke sikker på hvordan den nye Mini DisplayPort virker i
forbindelse med en ældre MacBook; det er også forgængeren til den
nuværende Apple Cinema Display jeg bruger.

I øvrigt tillykke med din fremtidige Phd (i hvad?). Personligt kom jeg
kun til cand.scient.-specialet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk
Errare humanum est, sed in errore perseverare turpe est

Morten Reippuert Knu~ (19-03-2009)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 19-03-09 19:41

On 2009-03-19 09:37:53 +0100, Jesper Mehlsen
<jespermehlsenFJERNDETTE@gmail.com> said:

> Per Rønne skrev:
>
>>
>> Folk kunne vel også fornuftigvis reagere med at beholde deres to år
>> gamle MacBook, eller endda opgradere en ældre desktop - i stedet for at
>> købe nyt.
>>
>> Personligt kan jeg ikke i de kommende år se nogen som helst grund til
>> opgradering af mit udstyr. Højst af software.
>
> Jeps, det er da fornuftigt nok. Min egen Macbook bliver 3 år her til
> maj, og der er ingen planer om at udskifte den. Den kører upåklageligt.
> Jeg har dog netop bestilt den nye Imac for at have en desktop Mac,
> fordi jeg skal skrive min PhD afhandling over de kommende måneder, og
> der er det altså rart med en større arbejdsflade (skærm) og et rigtigt
> tastatur.
>
> Jeg kunne downsize til en Mac Mini, men så går der "for bare 1000
> kroner mere kan man få det og det .. og for 500 kr ... og for 300
> kroner mere ... " i den.
>
> Det koster Apple en masse penge at have deres egne maskiner og udvikle
> nye og give dem et fedt design. Merprisen i forhold til en almindelig
> PC synes jeg dog er lidt vild. Især at man skal betale SÅ meget ekstra
> for mere ram, større harddisk osv. Man betaler uforholdsvist meget for
> upgrades til Mac.

Ikke i forhold til hvad HP, Dell og Lenovo (Thincenter/thinkpad) tager
for de samme addons.

Mærkevare PC'ere der er til at supportere i større sammenhænge er blot
dyere end vilkårlige bambus dismer.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

"Besides, if you can't get a decent kernal panic
or two in a month, what's the point of living?"


Bruno (20-03-2009)
Kommentar
Fra : Bruno


Dato : 20-03-09 17:53

Jesper Mehlsen wrote:
>
> Det koster Apple en masse penge at have deres egne maskiner og udvikle
> nye og give dem et fedt design. Merprisen i forhold til en almindelig PC
> synes jeg dog er lidt vild. Især at man skal betale SÅ meget ekstra for
> mere ram, større harddisk osv. Man betaler uforholdsvist meget for
> upgrades til Mac.
>

Det er nu ikke anderledes hvis man køber fra eksempelvis Dell, de har
også en uhyrlig profit på de ting man måtte sætte på udover basismodellen.

Apple maskinerne koster penge, men det er for enkelt blot at sammenligne
specs hvis du vil sammenligne med en PC. Det eneste PC grej der rigtig
kan sammenlignes med Apple når vi taler specs og design må være:

Dell XPS (og her kun den største stationære serie)
HP Blackbird (Igen kun den store stationære)
Sony

Hvis du sammenligner Apples priser med dem, så er Apple ikke dyr

Mvh
Bruno

Morten Reippuert Knu~ (20-03-2009)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 20-03-09 18:41

On 2009-03-20 17:52:30 +0100, Bruno <x@c.d> said:

> Jesper Mehlsen wrote:
>>
>> Det koster Apple en masse penge at have deres egne maskiner og udvikle
>> nye og give dem et fedt design. Merprisen i forhold til en almindelig
>> PC synes jeg dog er lidt vild. Især at man skal betale SÅ meget ekstra
>> for mere ram, større harddisk osv. Man betaler uforholdsvist meget for
>> upgrades til Mac.
>>
>
> Det er nu ikke anderledes hvis man køber fra eksempelvis Dell, de har
> også en uhyrlig profit på de ting man måtte sætte på udover
> basismodellen.
>
> Apple maskinerne koster penge, men det er for enkelt blot at
> sammenligne specs hvis du vil sammenligne med en PC. Det eneste PC grej
> der rigtig kan sammenlignes med Apple når vi taler specs og design må
> være:
>
> Dell XPS (og her kun den største stationære serie)
> HP Blackbird (Igen kun den store stationære)

Det er ikke workstations du nævner, du skal sammenligne en mac pro med
hvad Lenovo (ThinkStation), HP (XW) og Dell (Precision) har i det
marked - i den sammenligning er en mac Pro slet ikke dyr.

Apple har ingen produkter i performance PC markedet. De har to
stationære non-workstaions som er nogen sære men succesrige størrelser
uden direkte konkurenter (iMac og Mini) - en mini er eks ikke dyr i
forhold til en Lenovo's standard kontor PC, Tinkcenter M58, disken er
langsommere men selve mioni'en er hurtigere, mere featurerig, støjer
mindre og bruger mindre strøm.

> Sony
>
> Hvis du sammenligner Apples priser med dem, så er Apple ikke dyr

Macboo/Macbook Pro/Macbook Air er ikke dyere end Lenovo's Tihnkpad W, T
og X serier. (i R series segmentent har Apple ingen produkter)

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

"Besides, if you can't get a decent kernal panic
or two in a month, what's the point of living?"


Henrik Münster (19-03-2009)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 19-03-09 00:49

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Ja, læs selv:
>
> <http://blogs.zdnet.com/hardware/?p=3980&tag=nl.e539>
>
> - og døm. Se især kommentarerne.

Som sædvanlig: Klap hestene. PC-markedet er jo et gennemsnit af alle de
fabrikaeter, der findes. Mac-salget er jo alene Apple. Tallene for
Mac-salget er derfor meget afhængige af, hvornår der kommer nye
modeller, og hvilke rygter der er i omløb.
Der er lige komme nye modeller af iMac og bærbare. Op til
annonceringen har mange ventet med at anskaffet. Efter har der måske
været leveringsproblemer.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

Thomas von Hassel (19-03-2009)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 19-03-09 09:00

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> Der er lige komme nye modeller af iMac og bærbare. Op til
> annonceringen har mange ventet med at anskaffet. Efter har der måske
> været leveringsproblemer.

tak .. lige præcis .. folk har vist at der var nye Mac Pro, Mini og iMac
på vej, og folk har ventet med at bestille.

/thomas

Henrik V Blunck (19-03-2009)
Kommentar
Fra : Henrik V Blunck


Dato : 19-03-09 10:58

Den 19.03.2009 kl. 09:37 skrev Jesper Mehlsen
<jespermehlsenFJERNDETTE@gmail.com>:
[...]
> Det koster Apple en masse penge at have deres egne maskiner og udvikle
> nye og give dem et fedt design. Merprisen i forhold til en almindelig PC
> synes jeg dog er lidt vild. Især at man skal betale SÅ meget ekstra for
> mere ram, større harddisk osv. Man betaler uforholdsvist meget for
> upgrades til Mac.

Sludder.

Du kan sagtens sætte "almindelig" RAM i din MacBook - og det samme gælder
harddiske.

Præcis derfor jeg er vild med Macs - www.blunck.dk/loves-apple-mac - de er
meget bedre end deres rygte (blandt it-nørder)


--
Med venlig hilsen
Henrik Blunck - Dianalund - http://xr.com/henrik
E-bog om Bannerreklamer - http://www.seferim.com/banner
E-bog "Tjen penge online" - http://www.blunck.dk/tjen-penge-online

Jesper Mehlsen (19-03-2009)
Kommentar
Fra : Jesper Mehlsen


Dato : 19-03-09 12:41

Henrik V Blunck skrev:


> Præcis derfor jeg er vild med Macs - www.blunck.dk/loves-apple-mac - de
> er meget bedre end deres rygte (blandt it-nørder)
>

Vistaspottet på den hjemmeside er ret underholdende

Jesper

Thomas von Hassel (19-03-2009)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 19-03-09 14:10

Henrik V Blunck <henrik@blunck.dk> wrote:

>
> Du kan sagtens sætte "almindelig" RAM i din MacBook - og det samme gælder
> harddiske.

Skal bare opfylde de krav der nu engang er .. Derudover var der visse
modeller hvor du ikke kan skifte harddisk uden at "ugydliggøre"
garantien


/thomas

Per Rønne (19-03-2009)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 19-03-09 14:47

Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:

> Henrik V Blunck <henrik@blunck.dk> wrote:
>
> > Du kan sagtens sætte "almindelig" RAM i din MacBook - og det samme gælder
> > harddiske.
>
> Skal bare opfylde de krav der nu engang er .. Derudover var der visse
> modeller hvor du ikke kan skifte harddisk uden at "ugydliggøre"
> garantien

Medmindre det gøres på »autoriseret værksted«.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk
Errare humanum est, sed in errore perseverare turpe est

Thomas von Hassel (19-03-2009)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 19-03-09 15:16

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
>
> > Henrik V Blunck <henrik@blunck.dk> wrote:
> >
> > > Du kan sagtens sætte "almindelig" RAM i din MacBook - og det samme gælder
> > > harddiske.
> >
> > Skal bare opfylde de krav der nu engang er .. Derudover var der visse
> > modeller hvor du ikke kan skifte harddisk uden at "ugydliggøre"
> > garantien
>
> Medmindre det gøres på »autoriseret værksted«.

det siger jo sig selv ..

/thomas

Morten Reippuert Knu~ (19-03-2009)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 19-03-09 19:42

On 2009-03-19 15:16:09 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:
>
>> Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
>>
>>> Henrik V Blunck <henrik@blunck.dk> wrote:
>>>
>>>> Du kan sagtens sætte "almindelig" RAM i din MacBook - og det samme gælder
>>>> harddiske.
>>>
>>> Skal bare opfylde de krav der nu engang er .. Derudover var der visse
>>> modeller hvor du ikke kan skifte harddisk uden at "ugydliggøre"
>>> garantien
>>
>> Medmindre det gøres på »autoriseret værksted«.
>
> det siger jo sig selv ..
>
> /thomas

Så er det ikke længere Apple der varetager forpligelsen men værkstædet.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

"Besides, if you can't get a decent kernal panic
or two in a month, what's the point of living?"


Per Rønne (20-03-2009)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 20-03-09 06:56

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> On 2009-03-19 15:16:09 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:
>
> > Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:
> >
> >> Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
> >>
> >>> Henrik V Blunck <henrik@blunck.dk> wrote:
> >>>
> >>>> Du kan sagtens sætte "almindelig" RAM i din MacBook - og det samme gælder
> >>>> harddiske.
> >>>
> >>> Skal bare opfylde de krav der nu engang er .. Derudover var der visse
> >>> modeller hvor du ikke kan skifte harddisk uden at "ugydliggøre"
> >>> garantien
> >>
> >> Medmindre det gøres på »autoriseret værksted«.
> >
> > det siger jo sig selv ..
>
> Så er det ikke længere Apple der varetager forpligelsen men værkstædet.

Det er Apple der autoriserer værkstederne - og skulle Apple ikke gøre
det ville ethvert værksted vel være bundet af en forpligtelse, hvis det
gør noget galt?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk
Errare humanum est, sed in errore perseverare turpe est

Thomas von Hassel (20-03-2009)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 20-03-09 08:35

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
>
> > On 2009-03-19 15:16:09 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel)
> > said:
> >
> > > Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:
> > >
> > >> Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
> > >>
> > >>> Henrik V Blunck <henrik@blunck.dk> wrote:
> > >>>
> > >>>> Du kan sagtens sætte "almindelig" RAM i din MacBook - og det samme
> > >>>> gælder harddiske.
> > >>>
> > >>> Skal bare opfylde de krav der nu engang er .. Derudover var der
> > >>> visse modeller hvor du ikke kan skifte harddisk uden at
> > >>> "ugydliggøre" garantien
> > >>
> > >> Medmindre det gøres på »autoriseret værksted«.
> > >
> > > det siger jo sig selv ..
> >
> > Så er det ikke længere Apple der varetager forpligelsen men værkstædet.
>
> Det er Apple der autoriserer værkstederne - og skulle Apple ikke gøre det
> ville ethvert værksted vel være bundet af en forpligtelse, hvis det gør
> noget galt?

Vi skal nok lige definere hvad det er vi gør. Hvis værkstedet skifter en
disk under garanti så er det stadig Apple som har garanti forpligtelsen.

Hvis et værksted skifter en disk fordi kunden vil have en større disk så
bliver det mere mudret ..

/thomas


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste