Da-en, en-da ordbog til Mac
Fra : Per Rønne

Dato : 17-03-09 14:20

Så kommer der en engelsk-dansk, dansk-engelsk ordbog til Mac:

<http://www.politikensforlag.dk/Kommende_Boeger/Politikens_store_elektro
niske_engelskordbog(9788756784450).aspx>

Ordbogen indeholder dog kun 46.000 opslagsord hver vej.

I handelen 2009-04-20.

Og prisen ligger helt oppe i niveau med Gyldendals Røde. 700 kroner.

Med 46.000 opslagsord kunne de nu godt have bragt den til også iPhone.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-03-09 22:21

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
>
> Og prisen ligger helt oppe i niveau med Gyldendals Røde. 700 kroner.
>
> Med 46.000 opslagsord kunne de nu godt have bragt den til også iPhone.

Jeg ved heller ikke helt, om jeg skal grine eller græde. Nå, men man må
vel hellere støtte det gode formål. Jeg var noget træt af det for ti år
siden, når man altid blev mødt med, at der ikke var nogen Mac-version,
for det var der ikke efterspørgsel på. Det skal de ikke have lov at sige
igen. Hvis en ordbog til Mac sælger godt, kommer der sikkert flere, og
så må man håbe, de bliver mere omfattende og billigere.
Ved du i øvrigt, hvordan denne ordbog adskiller sig fra
Gyldendals Røde? Politiken gør meget ud af, at der er udførlige
forklaringer. Er den mere grundig end de Røde? Nu ved jeg ikke, hvor
mange ord, der er i de Røde, men jeg går ud fra, at det er flere, når du
nu er skuffet over, at denne ordbog er lige så dyr som de Røde.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 18-03-09 05:58

> [...]
> mange ord, der er i de Røde, men jeg går ud fra, at det er flere, når du
> nu er skuffet over, at denne ordbog er lige så dyr som de Røde.

Den 'lille' røde har 115.000 opslagsord og 52.000 udtryk og vendinger.

<http://www.boghandel.dk/webapp/wcs/stores/servlet/product-10001-10002-1
4837-100-10097
<

- svarende til knap 60.000 opslag begge veje. det er altså 1/3 mere end
hvad der findes i Politikens.

Personligt er det nu Vinterberg & bodelsen da-en (og det tilsvarende
Kjærulf-Nielsen en-da) jeg bruger, som skal have 175.000 oplagsord og
120.000 udtryk ov vendinger. Men den forlanger de 2199,00 for, i praksis
4400 for begge veje - og det er endda billigere for dem end den trykte
udgave;-(.

Men jeg har dem altså på min MacBook, under Parallels, og sammen med de
tilsvarende til og fra tysk og fransk. Og så naturligvis min store
Oxford English Dictionary, i den trykte udgave er det 23 tykke bind.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk