iPhone som "modem"?
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 15-03-09 21:44

Dumt spørgsmål måske?

Med en iPhone 3G med 10GB datatrafik pr. md. på 3g/EDGE er det vel ikke
nødvendigt, at anskaffe et USB modem (3G fra Telia) for at få puteren
(MB 2.1 Intel Core Duo, og den er sort!) på nettet, når den er ude at
rejse ? Kan man ikke bruge iPhone 3G som en slags modem, så puteren kan
komme på nettet? Noget med Blåtand eller måske i opsætningen af iPhone,
så et setup kører via 3G?
Hvis iPhonen kan, har jeg jo sparet et USB modem og endnu et abonnement
?

Det er måske et dumt spørgsmål, men jeg har faktisk brug for at komme på
min Mail*, jeg kan have brug for at sende større filer fra puteren via
min mail til mailadresser. Det er selvsagt ting som jeg arbejder med på
puteren og ikke på iPhone, så kontakten fra min MB > iPhone > nettet >
modtagers emailadresse er "the clue"
Kan det lade sig gøre?

*Har endnu ikke fået Mail på iPhone til at virke optimalt, den kan
modtage, men nægter at sende.

--
v.h. Mich

Fra : Martin Bech

Dato : 15-03-09 21:53

In article <1iwn2wd.1tsl8961h41r81N%cykelstativ@invalid.dk>,
cykelstativ@invalid.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> *Har endnu ikke fået Mail på iPhone til at virke optimalt, den kan
> modtage, men nægter at sende.

Husk at du skal sende din mail via telias mailserver, når du bruger din
telefon. Du bruger vist tdc derhjemme, men deres mailserver kan du ikke
bruge til at sende med (SMTP), når du er på Telias net
--
Venlig hilsen / Best regards

Martin Bech
Mail: post@FornavnEfternavn.dk / post@FirstnameLastname.dk

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 15-03-09 23:23

Martin Bech <post@FornavnEfternavn.dk> wrote:

> Husk at du skal sende din mail via telias mailserver, når du bruger din
> telefon. Du bruger vist tdc derhjemme, men deres mailserver kan du ikke
> bruge til at sende med (SMTP), når du er på Telias net

Ja, jeg bruger tdc, puteren er sat op med tdc. Er det noget med at se i
opsætningen på iPhone? Og hvor? Du må undskylde, at jeg er en
SPørgeJørgen, men fonen er et helt nyt bekendtskab for mig.

Det undrer mig nu alligevel lidt, for den er lige nu på vores eget WiFi
herhjemme (og det er forbundet til tdc), for her, hvor jeg er er der
"kun" E (for Edge antager jeg?) Men er der noget med, at man slet ikke
skal bruge WiFi, men alene Telias net uanset, at man sidder hjemme hos
sig selv med sit eget WiFi?

--
v.h. Mich

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-03-09 00:20

Mich. Ottosen <cykelstativ@invalid.dk> wrote:

> Ja, jeg bruger tdc, puteren er sat op med tdc. Er det noget med at se i
> opsætningen på iPhone? Og hvor? Du må undskylde, at jeg er en
> SPørgeJørgen, men fonen er et helt nyt bekendtskab for mig.

På hovedskærmen skal du gå ind i "Indstillinger". Her skal ud vælge
"E-post, kontakter, kalendere". Men jeg må indrømme, at jeg ikke helt
husker, hvad man gør med en ny iPhone. Skal man ikke slutte den til sin
Mac og sætte den op via iTunes? Det mener jeg da. Nu jeg jo MobileMe, og
måske er opsætningen lidt mere smertefri den vej. Jeg måtte også
eksperimentere en del, før jeg fik sat det hele op, som jeg ønskede.

> [...]
> "kun" E (for Edge antager jeg?) Men er der noget med, at man slet ikke
> skal bruge WiFi, men alene Telias net uanset, at man sidder hjemme hos

Hvis der står E, er du på Edge og ikke WiFi. WiFi symboliseres med en
lille vifte for AirPort. Den udgående server skal selvfølgelig svare til
det netværk, du er på. Skifter man mellem flere, er det selvfølgelig
lidt besværligt. Har man MobileMe, kan man nu bruge SMTP-serveren der
til alle forbindelser.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-03-09 22:09

Mich. Ottosen <cykelstativ@invalid.dk> wrote:

> Dumt spørgsmål måske?

Sådan set ikke.

> [...]
> så et setup kører via 3G?
> Hvis iPhonen kan, har jeg jo sparet et USB modem og endnu et abonnement?

Det kan desværre ikke lade sig gøre at bruge en iPhone som modem for
computeren. Spørgsmålet er vældig godt, for det kan man faktisk med
mange andre mobiltelefoner. Der er også mange, der har brokket sig over,
at den mulighed ikke eksisterer med iPhone. Nogle har ment, at Apple
ikke ville gøre sig uvenner med telefonselskaberne, der jo også sælger
3G-modem til computere.
Det kan være, der er lys for enden af tunnelen. Jeg læste
forleden, at Apple nok snart viser første udkast af iPhone 3.0 software
til udviklere. Et af rygterne er nemlig, at det med den kan blive muligt
at bruge iPhone som modem. Desværre er der også rygter om en helt ny
iPhone til sommer. Vi risikerer derfor, at muligheden bliver bundet til
den nye iPhone og ikke kommer til de nuværende modeller. Alt dette er jo
bare gætværk. Vi bliver nødt til at se tiden an.
Det er måske et dumt spørgsmål, men har du fået iPhone?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 15-03-09 23:23

> Det er måske et dumt spørgsmål, men har du fået iPhone?

Ja, måske er det lidt dumt? Jeg har netop skrevet i en anden tråd (?),
at jeg sidder med en nyerhvervet iPhone. Og, jo, jeg har fået den af
guess who, der syntes, at det var synd for mig, at jeg skulle
genopereres (du véd godt for hvad, harmløst, men meget ubehageligt).

Og for nu at gøre det mere generelt for Mac-brugere: en ny iPhone og en
efterbrænder af bedøvelse og smertestillende (morfin?) er ikke nogen god
cocktail.

Det er en fantastisk telefon, den kan utrolig meget, jeg skal så bare
finde frem til det

--
v.h. Mich

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-03-09 00:20

> [...]
> guess who, der syntes, at det var synd for mig, at jeg skulle
> genopereres (du véd godt for hvad, harmløst, men meget ubehageligt).

Det var da en dejlig trøste-gave.

> Og for nu at gøre det mere generelt for Mac-brugere: en ny iPhone og en
> efterbrænder af bedøvelse og smertestillende (morfin?) er ikke nogen god
> cocktail.

Det glæder mig i hvert fald, at det gik godt. Ellers sad du vel ikke her
og skrev.

> Det er en fantastisk telefon, den kan utrolig meget, jeg skal så bare
> finde frem til det

Du må meget gerne komme forbi, hvis du er i tvivl om noget med din
iPhone. Vi har jo nogle stykker her i huset, så vi kan bare sammenligne
opsætning.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 15-03-09 23:36

Mich. Ottosen wrote:
> Dumt spørgsmål måske?

Det KAN man godt, men du må garanteret ikke ifølge kontrakten med Telia.
Det kræver at du jailbreaker din iPhone. Der findes en meget teknisk og
bøvlet metode som er gratis og en meget nem metode, som koster nogle
penge, hvis du vil andet end at surfe på nettet (tjekket mail, chatte
osv.). Begge løsninger er ret ustabile og dræner batteriet på iPhone
selvom den er til opladning mens du er på nettet gennem den.

Det er spild af liv. Brug tiden på at få din iPhone til at sende mails i
stedet.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk