Hejsa i grupperne
Så er der lidt nyheder til de af Jer som har fulgt med i mine
genvordigheder....
Jeg fik stumperne lørdag, og gik på med krum hals.
Da motoren var adskilt blev det konstateret at ventilsæder ikke så ud
til at være løse/løsne sig ved driftstemperatur. Til gengæld kunne
begge ventiler godt trænge til at blive rørt med lidt slibepasta.
Stemplet viste tydelige tegn på gennemslag ned langs ringene, så det
var jo heldigt at jeg havde bestilt nye ringe
Cylinderbanen blev honet, ventilsæder låst med kørnerprikker (sådan
for en sikkerheds skyld) og ventiler slebet.
En gennemgribende inspektion viste ikke andre problemer eller unormalt
slid, så motoren blev samlet igen, monteret i traktor og prøvestartet
søndag eftermiddag.
Der er altså selv efter så mange år med motorer i alle størrelser
stadig en helt speciel følelse når en motor starter første gang efter
at have være brækket helt ned og bygget op igen...
Resultatet...
Udluftningen fra krumtappen udsender ikke længere denne lystige brise,
motorgangen er helt tydelig blevet bedre. Så det har altså ikke været
helt forgæves.
Forøvrigt var jeg inde på Briggs & Strattons hjemmeside for at se om
der skulle være noget interessant, og det var der...
De har åbenbart for et par år siden tilladt brugen af multiviskositets
olie i erkendelse af at deres nyere motorer sagtens kan leve med det
på trods af deres pløre-plaske smøresystem.
Det forklarer jo så også hvorfor min instruktionsbog rent faktisk
omtaler multiviskositets olie
.
Motoren kører lige nu med SAE30 olie, men jeg overvejer om jeg skal gå
tilbage til "den gamle" olie ved næste olieskift.
Trods alt har den arbejdet trofast i omkring 7 år, og den kunne
sagtens have kørt mange år endnu hvis man kunne finde sig i lidt ujævn
motorgang.
Men når man nu kan få den til at gå godt ved at investere hvad der
svarer til en almindelig arbejdsdag og stumper for ca 900 kroner, så
er der vel ingen grund til at lade sig nøje....
Men hvorfor F..... kan de skide Yankee's ikke finde ud af at lave
motorer med metriske mål....Jeg måtte den tunge gang over til en ven
som gør sig lidt i Harley'er for at låne noget af hans obskure værktøj
i tommes-mål, men hvad, så fik vi en lejlighed til at dele et par
pilsnere
Godt forår til alle i gruppen, og en speciel tak til Henning Lund for
hans hjælp.
Ren