MS Windows
briani 27239
Aldi PC MD8833
Fra : Jane

Dato : 07-03-09 12:28

Hej
Jeg har i den lokale Aldi, set de har en enkelt af disse PC'er stående, og
tiden er inde nu, til denne eksisterende PC dette skrives på skal udskiftes,
nu er jeg imidlertid en stensikker XP bruger, og har nogle Homeudgaver
liggende, mine spørgsmål der trænger sig på, ved et evt. skifte vil derfor
være.

Jeg er klar over, der skal installeres andre drivere til printere og lign.
externt udstyr.

Men kan jeg regne med, jeg umiddelbart bare kan 'proppe' XP-skiven ind, og
tro på windows i store træk under installationen, selv vil ligge de fleste
brugbare microsoftdrivere ind, herunder netkort og hvad der direkte er
nødvendige for maskindriften, efterhånden som den måtte finde det isatte
hardware?

Det er ingenlunde meningen at jeg vil beholde drevet med Vista'en på, men
kan dette udtages og evt. isættes en anden maskine, og på denne maskine da
bruge Vistasoftwaren? eller er der som med XP, en 'binding' mellem bundkort,
CPU og Vista ?

Ifald I syntes dette bare er det dummeste I måtte have hørt, vil enhver
kritik være velkommen.

Slutteligt vil jeg fortælle, at Aldi MD8833 maskinen står til 3700,-
Jane

Fra : Kurt Lund

Dato : 07-03-09 14:23

> Ifald I syntes dette bare er det dummeste I måtte have hørt, vil enhver
> kritik være velkommen.
>
> Slutteligt vil jeg fortælle, at Aldi MD8833 maskinen står til 3700,-
> Jane
Hej Jane
Jeg har MD8833 og er meget glad for den, hvis du ikke vil bruge Vista
sætter du bare
XP skiven i og starter PCen op og så formatere du bare drevet, og derefter
installere XP.

Men hvorfor ikke bruge Vista er det fordi du har "hørt" at der noget lort??
for med MD8833 kører Vista perfekt, min har aldrig slået et forkert hik. "
og den bliver presset"

Ofte er det sådan at dem der siger at Vista er noget skidt, er folk der har
hørt men aldrig kørt Vista,
og dem der har kørt med Vista og har haft probs med det, er det fordi ders
PC er noget meget gammelt noget
eller også noget "Bilka skrammel".

Og Vista er mere sikker end XP, og MD8833 er mere end stærk nok til at
kører Vista og slev til krævende foto opgaver..

Mvh
Kurt

Fra : Preben Andersen

Dato : 07-03-09 18:59

"Kurt Lund" <klander52@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> PC er noget meget gammelt noget
> eller også noget "Bilka skrammel".

Hvad mener du med Bilka skrammel?
Er det Acer, HP Compaq, Fujitsu Siemens eller de andre mærkevarer de handler
med?
--
mvh/Preben
Slet SLETDETTE hvis du skriver direkte til mig.

Fra : Kurt Lund

Dato : 07-03-09 19:22

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> --
> mvh/Preben
> Slet SLETDETTE hvis du skriver direkte til mig.

Nej Preben

Det er deres eget mærke jeg mener, Acer, HP Compaq, Fujitsu Siemens klare
fint Vista.

Kurt

Fra : Preben Andersen

Dato : 07-03-09 22:45

> Det er deres eget mærke jeg mener, Acer, HP Compaq, Fujitsu Siemens klare
> fint Vista.

Bilka har vist ikke noget eget mærke. Hvad skulle det i givet fald være?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-03-09 20:32

Kurt Lund wrote:

> Jeg har MD8833 og er meget glad for den, hvis du ikke vil bruge Vista
> sætter du bare XP skiven i og starter PCen op og så formatere du bare
> drevet, og derefter installere XP.

Præcis hvad jeg ville have skrevet. - Jeg kan da tilføje, at jeg har
anbefalet flere at købe både den og dens forgænger. - Man får faktisk
ret meget for pengene...

> [...]
> og har haft probs med det, er det fordi ders PC er noget meget
> gammelt noget eller også noget "Bilka skrammel".

Det véd jeg nu ikke. - Det er muligt, du har fået Vista til at fungere
godt. - Jeg undgik bevidst at købe Vista, da jeg skulle have min gamle
98-maskine udskiftet. - Både forhandler og flere, jeg kender, der vel at
mærke er officielle betatestere for mS frarådede det på det kraftigste.

Samstemmende lød det - ustabil, langsom, tung, ikke velegnet til audio
og grafik, let at få til at gå ned, uegnet til testbrug, (jeg tester
specialsoftware for især synshandicappede) m.m.m.. - Så jeg holdt mig
til en XPPro. Det kører godt og hurtigt. Men OK, jeg sidder også med en
MacPro QuadCore 2,66ghz med dual-boot. - Så jeg vil nok tilråde Jane,
hvis hun er mest fortrolig med XP at installere det og undgå de
problemer, der /er/ med Vista.

> Og Vista er mere sikker end XP, og MD8833 er mere end stærk nok til at
> kører Vista og slev til krævende foto opgaver..

Fordelen ved Medion er jo, at de er opbyggede af mærkevarekomponenter,
så det er ikke 'hula-bula' dele...

mvh. Erik Richard

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 07-03-09 14:24

On Sat, 7 Mar 2009 12:28:09 +0100, "Jane" <jornhansen2@gmail.com>
wrote:

> [...]
>nu er jeg imidlertid en stensikker XP bruger, og har nogle Homeudgaver
>liggende, mine spørgsmål der trænger sig på, ved et evt. skifte vil derfor

....cut

Det bør ikke være noget større problem at slette Vista installationen
og installere en XP i stedet.

Det er måske nok ikke al hardwaren der finder drivere på en standard
XP installations-CD, men systemet kan i hvert fald komme op at køre.

Og derfra er det kun at hente de manglende / opdaterede XP-drivere på
Medion's support side

<mlr>

Fra : Kurt Lund

Dato : 07-03-09 14:27

> [...]
> XP installations-CD, men systemet kan i hvert fald komme op at køre.
>
> Og derfra er det kun at hente de manglende / opdaterede XP-drivere på

Det behøver du ikke engang der følger en skive med driver og programmer med
til Vista og XP

Kurt

Fra : Lyrik

Dato : 07-03-09 16:06

"Jane" <jornhansen2@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> bundkort, CPU og Vista ?
>
> Ifald I syntes dette bare er det dummeste I måtte have hørt, vil enhver
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Du er et "barn med en hammer der vil til at reparere ure!"
Jo det er snydedumt det du skriver!

Forskellen mellem at være stenskikker XP-bruger og stensikker Vista bruger
er ens. Det er den samme Windows, bare lidt kønnere, sikrere og mere
moderne.

Brug den som den er og begynd ikke at rode i kassen!

MvH
Jens

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 07-03-09 16:20

On Sat, 7 Mar 2009 16:06:17 +0100, "Lyrik" <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
>
>Forskellen mellem at være stenskikker XP-bruger og stensikker Vista bruger
>er ens. Det er den samme Windows, bare lidt kønnere, sikrere og mere

Det er vist en sandhed med modifikationer. Vi er et pænt antal der
langt foretrækker en effektiv og stabil XP fremfor den sløve
ressourcekrævende Vista.

Spørg bare Microsoft. De er stærkt bekymrede over at salget af Vista
aldrig har levet op til forventningerne......

<mlr>

Fra : Snuden

Dato : 07-03-09 16:40

On Sat, 07 Mar 2009 16:19:53 +0100, Michael Rasmussen
<michael@invalid> wrote:

>Det er vist en sandhed med modifikationer. Vi er et pænt antal der
>langt foretrækker en effektiv og stabil XP fremfor den sløve
>ressourcekrævende Vista.

Og så er der lavet en del om under motorhjælmen. Vista er ikke bare XP
med redesignet skrivebord/start-menu

>Spørg bare Microsoft. De er stærkt bekymrede over at salget af Vista
>aldrig har levet op til forventningerne......

Yep. Personligt skifter jeg først når Windows 7 er klar. Betaen er
lovende.
--
Snuden

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 07-03-09 16:55

"Snuden" skrev i en meddelelse
> Yep. Personligt skifter jeg først når Windows 7 er klar. Betaen er
> lovende.

Også her - jeg kører XP på 2 PC'er og har en tredie, hvor jeg kører beta'en
af Windows 7 - og den tegner OK - de har fået lappet en del af fadæserne fra
Vista.

Jeg lagde Vista på, da den udkom, men skrottede den efter en måned.

Vista er OK så længe man ikke vil pille for meget selv og så længe man kun
vil bruge nyere hardware og rimelig standardiserede programmer - der er også
for meget lir og farvelade, men de kan man dog fjerne, så den ligner en
rigtig Windows.

Men Windows 7 tegner rigtigt OK - ihvertfald i betaen

Jan

Fra : ttoet

Dato : 07-03-09 19:30

> [...]
> en rigtig Windows.
>
> Men Windows 7 tegner rigtigt OK - ihvertfald i betaen

Er det mig der husker forkert, eller tegnede betaudgaven af Vista ikke også
lovende? Noget det desværre lykkedes Microsoft at få forpurret noget så
grundigt i den endelige udgave .

Til gengæld må jeg give dig ret. Windows 7 beta kører rigtig godt. Selv ved
installation på en ældre bærbar fungerer den uden problemer. (Den pågældende
bærbare fik jeg faktisk foræret fordi ejeren havde lagt Vista på den,
hvorved den var tvunget helt i knæ. Tilsyneladende bruger Windows 7
væsentlig færre ressourcer end Vista).
Thoeger

Fra : J

Dato : 08-03-09 23:20

"ttoet" <ttoet@invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> på den, hvorved den var tvunget helt i knæ. Tilsyneladende bruger Windows
> 7 væsentlig færre ressourcer end Vista).
Windows 7 bruger ca. samme mængde ressourcer som Vista. Det, der får 7 til
at *virke* bedre/hurtigere end Vista er, at computernes ressourcer gennem de
seneste tre år er steget betydeligt.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 09-03-09 01:41

"J" skrev i en meddelelse
> Windows 7 bruger ca. samme mængde ressourcer som Vista. Det, der får 7
> til at *virke* bedre/hurtigere end Vista er, at computernes ressourcer
> gennem de seneste tre år er steget betydeligt.

Snarere at Win7 bruger de samme recourser bedre.

Jeg kørte som nævnt i et andet indlæg Vista i en måned før jeg skrottede
den - og det er samme PC, jeg nu kører Windows 7 på - og der er en kæmpe
forskel - til Win 7's fordel

Men som en anden nævner, så er der ingen garanti for at den endelige version
kan leve op til beta'en - men man kan håbe det bedste.

Ellers må XP have en periode mere

Jan

Fra : Jørn

Dato : 08-03-09 07:20

Hej igen!

1000 tak for de mange indslag, jeg er glad over så mange gad deltage i det
for mig så vigtige indlæg.

Min samlever har nogen viden om PC'er, han hjælper mig også med det meste i
praksis, men han siger jeg selv må finde frem til de svar, jeg vil have på
mine spørgsmål, og jeg er nu også selv interesseret i at vide mere om PC'er.

Han købte en PC i Aldi i starten af 2000-01, da Aldis maskiner hed Lifetech,
en "MD 2001" med ME og 128Mb-Ram, han har været meget tilfreds med den
maskine, undervejs er der så blevet isat 128Mb-Ram mere og skiftet en HD
samt den overgik til XP, de sidste par år kørte den hos min far og er først
nu blevet skrottet, så mener nu sagtens det kan forsvares at købe PC hos
Aldi.

Men om jeg tog HD'en ud på den nye PC, isatte en anden ny og installerede XP
skulle der altså ikke være noget til hindring for? Og så er det nyt for mig,
det Kurt Lund skrev om at der følger drivere med til både Vista / XP.

Ja jeg har hørt (bla. fra samlever) at vi skal vente til den nye Win7 i
endelig form dukker op, med at overgå til et evt.nyt styresystem, en ven af
huset har selv et mediacenter med Vista på, der er nu nogen bøvl med den, og
samlever er ofte derude og rette op på noget.

Samlever fortæller at "Longhorn" (Vista) i årevis så udmærket ud, de
skubbede og skubbede den jo næsten i det uendelige, men alle styresystemer
har vel 'begyndervanskeligheder' også XP'en havde jo sine, her inden de
skifter den ud, er den jo blevet et rigtigt godt og stabilt system, vel også
en af grundene til de går over til andre systemer, så kan der tjenes penge
igen.

Jane

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-03-09 17:28

On Sun, 8 Mar 2009 07:19:49 +0100, "Jørn" <jornhansen2@gmail.com>
wrote:

>Men om jeg tog HD'en ud på den nye PC, isatte en anden ny og installerede XP
>skulle der altså ikke være noget til hindring for?

Der er ingen grund til at udskifte disken. Bare slet Vista og
installer din XP.

Skulle du på et tidspunkt fortryde, så ligger Vista installationen på
de medfølgende recovery diske. Så det vil være en smal sag at
genetablere systemet med Vista.....

<mlr>

Fra : J

Dato : 08-03-09 23:22

"Michael Rasmussen" <michael@invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Skulle du på et tidspunkt fortryde, så ligger Vista installationen på
> de medfølgende recovery diske. Så det vil være en smal sag at

Skal du være smart, kan du intallere Vista 32 bit (medfølger), Vista 64 bit
(medfølger) og XP (medfølger ikke) på tripple-boot...