MS Windows
briani 27239
Genindlæsning af XP
Fra : Hans-Henrik Husen

Dato : 06-03-09 19:51

Hej,

Jeg har en stationær pc med Windows XP Prof. Tidligere genindlæste jeg XP
ved at boote fra Windows cd'en. Resultatet var, at den vel blot overskriver
den gamle Windows, og dermed slet ikke kan finde allerede installerede
programmer. Derfor er det bedste vel nok at formattere og så genindlæse
Windows. Men så vidt jeg husker, fik jeg ikke valget om jeg ville slette
hele HD, men blot valget om at a)reparere Windows eller b) genindlæse
Windows. Hvis jeg nu gerne vil slette harddisken, hvad gør jeg så? Ved blot
at genindlæse Windows har jeg nu fået en masse små irriterende problemer,
bl.a med .net Framework. .Net services Installation fortæller hele tiden der
er fundet fejl og den aktuelle installation stoppes.

Tak for hjælpen!

Mvh
hh husen

Fra : Ole C

Dato : 06-03-09 20:26

Hans-Henrik Husen skrev blandt andet:

> [...]
> Framework. .Net services Installation fortæller hele tiden der er
> fundet fejl og den aktuelle installation stoppes.

Da du valgte at genindlæse Windows, blev harddisken/partitionen formatteret,
så noget andet må være gået galt under eller efter installationen af
Windows - eller af diverse andre programmer. Så det er måske nu du skal
foretage en reparation af Windows, da jeg går ud fra at du har været på
Windows Update og hentet samtlige opdateringer der er udsendt siden din
Windows-CD blev lavet?

--
vh
Ole C

Fra : Hans-Henrik Husen

Dato : 07-03-09 10:10

"Ole C" <mail@FJERNolec.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> du har været på Windows Update og hentet samtlige opdateringer der er
> udsendt siden din Windows-CD blev lavet?

Øh... jeg er ikke helt sikker på du har ret. Da jeg genindlæste XP (det er i
øvrigt en OEM version jeg købte særskilt da min oprindelige version var
engelsk) tror jeg ikke den formatterede noget som helst, for alle mine
programmer og biblioteker fandtes, men XP kunne ikke finde nogle af dem, da
reg, databasen jo er ny. Og ja, jeg har downloaded alle opdateringerne fra
Microsoft update - men .Net Framework 3.5 vil den ikke indlæse - og det er
netop her mine problemer er. Men at løse dem er noget helt andet! Derfor
ville jeg gerne starte på en "ren" maskine.

mvh
hh

Fra : Ole C

Dato : 07-03-09 10:37

> [...]

> Framework 3.5 vil den ikke indlæse - og det er netop her mine
> problemer er. Men at løse dem er noget helt andet! Derfor ville jeg

Jeg kan ikke lige gennemskue hvor det er gået galt for dig, men du må på den
igen - og læse nøje hvad installationsprogrammet skriver til dig mht. den
nye installation. Her er en vejledning med billeder:
http://spywareinfo.dk/index.htm#/manualer/xp-installation-side2.htm
At du har en OEM-version af XP, gør ingen forskel mht. proceduren.

--
vh
Ole C

Fra : ttoet

Dato : 07-03-09 19:20

"Hans-Henrik Husen" <hh.husen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det er netop her mine problemer er. Men at løse dem er noget helt andet!
> Derfor ville jeg gerne starte på en "ren" maskine.

Når du booter på installationsCDen kommer du til en punkt hvor du får vist
hvilke partitioner der er på harddisken. Vælg at slette den primære
partition hvor styresystemet er på, og opret en ny partition. På den måde er
du ihvertfald helt sikker på at der ikke er nogen rester tilbage af det
gamle system. InstallationsCDen vil så som det første formattere den nye
partition inden den begynder at lave en egentlig installation.
Thoeger

Fra : Hans-Henrik Husen

Dato : 07-03-09 19:34

"ttoet" <ttoet@invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> gamle system. InstallationsCDen vil så som det første formattere den nye
> partition inden den begynder at lave en egentlig installation.

Tak, jeg fandt ud af det. Problemet er/var at jeg har en pc med to harddiske
der er opsat i en Raid 0 konfiguration (gemmer filstumper på begge diske så
systemet arbejder hurtigere). Maskinen er en Dell XPS der oprindeligt kom
med en engelsk XP og et Nvidia bundkort - så lidt speciel. Jeg fik så med
møje og besvær lagt en dansk XP på efter et års tid (den krævede nogle
specielle nvidia filer så den nye XP kunne "se" de to harddiske) og derfor
var jeg ikke helt sikker på om sletningen af den primære partion var så god
en idé da dette jo ville slette eventuelle konfigurationsfiler som Raid
opsætningen eventuelt skulle bruge. Jeg har nemlig ingen Raid opsætnings
filer (hvis dette krævedes). Men den virker nu, så jeg opretter et
gendannelsespunkt efter al softwaren og diverse drivere er indlæste. Men du
har ret - sletningen af den oprindelige partition havde nok været det bedste
og i hvertfald renset ud. Men nu får vi at se om dette holder!

mvh
hh