Router er droppet
Fra : KS

Dato : 07-03-09 09:20

Jeg har fået mit ADSL udstyr udskiftet af TDC.

Nu har jeg ingen router længere - hvad betyder det for mit private netværk
med 5-7 pc'er mht.:

1) sikkerheden - kan man "komme" ind på mine pc'er
2) kan jeg bruge min netværksprinter - den havde sin egen ip - 192.168.1.9
førhen
3) andet ???

Mvh KS

Fra : Frank Andersen

Dato : 07-03-09 10:16

On Sat, 7 Mar 2009 09:20:10 +0100, "KS"
<keld.<SLET_DETTE>soerensen@os.dk> wrote:

> [...]
>
>1) sikkerheden - kan man "komme" ind på mine pc'er
>2) kan jeg bruge min netværksprinter - den havde sin egen ip - 192.168.1.9

Jeg har ikke TDC, men vil prøve at svare.

Det er muligt, at det nye udstyr også er en router men uden switch
indbygget.

Jeg går ud fra, at Du har en switch i forvejen, da Du har 5-7 pc'er
tilsluttet.

Hvilke adresser får disse PC'er, når Du tilslutter dem?
Hvis de får forskellige adresser, og de ligger i "privat" området, f.eks
192.168.1.xxx, er det en router.

Hvis det er en router:
1) Der vil ikke være forskel fra din gamle router
2) Hvis de tildelte adresser ligger i segmentet 192.168.1.xxx og de ikke
overlapper din printers ip, burde Du kunne bruge printeren uden
problemer.

Hvis adressen er i et andet område f.eks 192.168.2.1, skal Du ændre
adressen på printeren,

Mvh Frank

--

Erstat '.inv' med '.dk'
Replace '.inv' with '.dk'

Fra : KS

Dato : 07-03-09 15:24

"Frank Andersen" <newsguy@ab-bolignet.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> problemer.
>
> Hvis adressen er i et andet område f.eks 192.168.2.1, skal Du ændre

Pc'erne får IKKE ip'er i privat-området - så der er INGEN router.

Hvilken ip skal jeg nu give min netværksprinter ?

.... og senere når jeg får min "netværksdisk" - den skal vel også have sin
egen ip eller ... ?

Hvad med sikkerheden - skal jeg disable noget fil-/printer-deling eller ?

Mvh KS

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 07-03-09 16:07

"KS skrev i en meddelelse
> Pc'erne får IKKE ip'er i privat-området - så der er INGEN router.

Langt det nemmeste - og bedste - ville være at købe et router - den koster
ikke alverden - så vil du kunne køre helt som før.

> Hvad med sikkerheden

Den er ret problematisk, da du risikerer at åbne for alt ude fra
internettet, hvis du ikke holder tungen meget lige i munden.

I mine øjne er det uforsvarligt at køre med så mange computere i lokalnet
uden router.

Du må jo også betale for en masse ekstra IP-adresser, som du kan spare.

Jan

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 07-03-09 16:12

On Sat, 7 Mar 2009 15:24:29 +0100, "KS"
> [...]

>egen ip eller ... ?
>
>Hvad med sikkerheden - skal jeg disable noget fil-/printer-deling eller ?

Ok, det kan godt lade sig gøre at køre uden router. Men det kræver at
man holder 'tungen lige i munden' og har et solidt kendskab til
netværk. Ellers er der en solid risiko for at du kommer til at dele
din printer, netværksdisk og computere med alle os andre herude på
internettet. Og det er næppe lige det, du ønsker....

Mit forslag er: at du umiddelbart slukker alle maskiner og går i byen
efter en bredbaåndsrouter. Først når den er opsat og kørende tænder du
computerne igen !!

<mlr>

Fra : Jesper Lund

Dato : 07-03-09 16:12

"KS" <keld. wrote:

> Jeg har fået mit ADSL udstyr udskiftet af TDC.
>
> Nu har jeg ingen router længere - hvad betyder det for mit private
> netværk med 5-7 pc'er mht.:

Hvordan bruger du 5-7 PCere uden en router? TDC tildeler dig kun to IP
adresser fra modemet medmindre du betaler $$$ for mere.

Mig bekendt har TDC aldrig haft ADSL modems med indbygget router (som
Fullrate, Cybercity, m.fl.), så hvad har du haft før? En separat router
udlånt af TDC?

> 1) sikkerheden - kan man "komme" ind på mine pc'er

Ikke hvis du har styr på sikkerheden og undlader at køre usikrede
services.

> 2) kan jeg bruge min
> netværksprinter - den havde sin egen ip - 192.168.1.9 førhen

Ikke uden en router (i praksis).

> 3) andet ???

Løs problemet ved at købe en router. De sælges fra 200 kr og opefter.

--
Jesper Lund

Fra : KS

Dato : 08-03-09 07:16

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i meddelelsen

> Hvordan bruger du 5-7 PCere uden en router? TDC tildeler dig kun to IP
> adresser fra modemet medmindre du betaler $$$ for mere.

Jeg har også kun haft 2 af dem igang efter udskiftningen.

> Mig bekendt har TDC aldrig haft ADSL modems med indbygget router (som
> Fullrate, Cybercity, m.fl.), så hvad har du haft før? En separat router
> udlånt af TDC?

Det har også ALTID undret TDC-supporten, men det ER købt og opsat af TDC
i sin tid - teknikeren påstod dengang dog, at der KUN kunne være 1 pc på -
han
vidste åbenbart ikke at 1 af de 3 "kasser" han satte op var en router, som
iøvrigt
har fungeret upåklageligt i 5-6 år med hastighedskifte fra 256/56 til idag
4M/512.

Jamen det vil jeg så gøre.

Mvh KS

Fra : Jesper Lund

Dato : 08-03-09 12:43

"KS" <keld. wrote:

> Det har også ALTID undret TDC-supporten, men det ER købt og opsat af TDC
> i sin tid - teknikeren påstod dengang dog, at der KUN kunne være 1 pc på

I meget gamle dage fik (eller lånte?) man vist en Speedstream router af
TDC..

--
Jesper Lund