RH7.1 routing
Fra : Torben Væring

Dato : 29-07-01 11:22

Hej ng,

Jeg har nu installeret RH7.1 på en maskine med to netkort, og vil gerne
route mellem de to netkort. Jeg har ikke x installeret.

Skematisk ser det nogenlunde sådan her ud:

hjemmesiden | det faaaarlige Internet

----------
10.10.1.2 | Linux | 10.0.0.2 10.0.0.138
|------------[eth1] [eth0]-----------[ ISP ]------
Internet
| | RH 7.1 |
|----[pc]

| 10.10.1.osv.
|----[pc]

Jeg vil gerne lære noget om at opsætte routningstabeller i Linux. Hvor
finder jeg online læsestof? Jeg har forsøgt sslug.dk/linuxbog men fandt ikke
en god tutorial. Hvis det er der jeg skal kigge alligevel, kan jeg så ikke
få ref. til bog+kapitel please.
Hvis du allerede kan se de få kommandoer der skal til, så sig endelig frem.

#cat /proc/sys/net/ipv4/ip_forward
returnerer 1

#route -n
returnerer:
Destination Gateway Genmask Flags Metric Ref Use Iface
10.0.0.0 0.0.0.0 255.0.0.0 U 0 0 0
eth0
10.0.0.0 0.0.0.0 255.0.0.0 U 0 0 0
eth1
127.0.0.0 0.0.0.0 255.0.0.0 U 0 0 0 lo
0.0.0.0 10.10.1.2 255.0.0.0 UG 0 0 0 eth1

Håber der er nogen der gider hjælpe her i sommervarmen.

Torben

Fra : Steen Suder

Dato : 29-07-01 12:17

"Torben Væring" wrote:

> Hej ng,
>
> Jeg har nu installeret RH7.1 på en maskine med to netkort, og vil gerne
> route mellem de to netkort. Jeg har ikke x installeret.

<KLIP tegning>

> [...]
> få ref. til bog+kapitel please.
> Hvis du allerede kan se de få kommandoer der skal til, så sig endelig frem.

Jeg kan ikke lige tyde din tegning, men din router skal have sat sin
default gateway (destination=0.0.0.0) op til at være den næste router på
strækningen mellem dig og din ISP.

Kommando:
route add default gw <ip-på-router>

Den kan du jo starte med og se om det virker.

Kan gøres statisk vha. netconf.

<KLIP routes>

--
Steen Suder

"We reject kings, presidents and voting.
We believe in rough consensus and running code."

Fra : Torben Væring

Dato : 29-07-01 13:08

Hej Steen,

Tak for det hurtige svar. Tegningen er måske ikke så god, så jeg prøver i
ord:
Jeg har et lokalnet med bl.a. en maskine der har ip=10.10.1.1
Min Linux har ip=10.10.1.2 på sin inderside (=eth1), og 10.0.0.2 på
ydersiden(eth0).
Min ISP (Orange) giver mig adgang til en router med ip=10.0.0.138

Problemet er nu at få Linux'en til at forwarde ip mellem de to net. Næste
trin er så naturligvis at begrænse den igen til et minimum, for sikkerhedens
skyld.

Jeg forsøgte kommandoen du beskrev, og den tilføjede en linie (ved
#route -n)
#route -n
giver nu:
Destination Gateway Genmask Flags Metric Ref Use Iface
10.0.0.0 0.0.0.0 255.0.0.0 U 0 0 0 eth0
10.0.0.0 0.0.0.0 255.0.0.0 U 0 0 0 eth1
127.0.0.0 0.0.0.0 255.0.0.0 U 0 0 0 lo
0.0.0.0 10.0.0.138 0.0.0.0 UG 0 0 0 eth0

Men jeg kan stadig ikke pinge fra min 10.10.1.1 maskine til 10.0.0.2
UPS! Jeg opdager lige at jeg fra min Linux 10.10.1.2 heller ikke kan pinge
10.10.1.1 Det burde jeg jo kunne _uden_ routing.

Gode idéer?

Mvh Torben

<klip en masse>

Fra : Steen Suder

Dato : 29-07-01 13:45

"Torben Væring" wrote:

> Hej Steen,
>
> Tak for det hurtige svar. Tegningen er måske ikke så god, så jeg prøver i
> ord:

<KLIP>

> Men jeg kan stadig ikke pinge fra min 10.10.1.1 maskine til 10.0.0.2
> UPS! Jeg opdager lige at jeg fra min Linux 10.10.1.2 heller ikke kan pinge
> 10.10.1.1 Det burde jeg jo kunne _uden_ routing.

Check lige dine net... du har to routes til 10.* med 255.0.0.0, men til
hver sit interface. Det dur ikke.
Ping'et kommer måske frem, men kan ikke komme tilbage. Du skal altså
have en route til dit 10.10.* net. Jeg vil anbefale at du sætter det op
med 24 bit maske (255.255.255.0).

Fra : Torben Væring

Dato : 29-07-01 14:23

Hej Steen,

Tak igen. Det vil jeg lige prøve.

Kan jeg rette det i en fil i stedet, så ændringerne bliver permanente? Jeg
har prøvet at køre netconf men får command not found - er det fordi jeg
mangler sti til den? Hvor ligger den, og hvordan får jeg den i stien
permanent?

Fra : Steen Suder

Dato : 29-07-01 14:27

"Torben Væring" wrote:

> [...]
> har prøvet at køre netconf men får command not found - er det fordi jeg
> mangler sti til den? Hvor ligger den, og hvordan får jeg den i stien

På min egen Mandrake sker ændringerne i /etc/sysconfig/static-routes

Eksempel på syntaks:
eth0 net 192.168.1.0 netmask 255.255.255.0 gw 192.168.0.1

Er netconf ikke på din maskine (hvilket undrer mig) skal du installere
linuxconf-pakken.
Prøv:
locate netconf
locate linuxconf