Eng-Dan ordbog?
Fra : Henrik Palshøj

Dato : 01-03-09 17:03

Hvilken elektronisk ordbog bruger i???

Kan forstå at Gyldendals røde kommer til Mac senere på året. Men er der
alternativer til at vente?

Hilsen Henrik

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 01-03-09 18:10

Henrik Palshøj <dykRE@MOVEmil.dk> wrote:

> Hvilken elektronisk ordbog bruger i???

http://mac.softpedia.com/get/Educational/Danish-English-Dictionary.shtml

Den 20. marts kommer Politiken åbenbart på banen med nedenstående

http://www.politikensforlag.dk/Kommende_Boeger/Politikens_store_elektron
iske_engelskordbog%289788756784450%29.aspx

--
Mvh Martin

Fra : Niels

Dato : 01-03-09 10:59

> Den 20. marts kommer Politiken åbenbart på banen med nedenstående
>
> http://www.politikensforlag.dk/Kommende_Boeger/Politikens_store_elektron
> iske_engelskordbog%289788756784450%29.aspx

700 kr. - det synes jeg er voldsomt. Jeg bruger denne:

http://translate.google.com/translate_t#

--
Niels

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 01-03-09 19:12

On 2009-03-01 18:58:33 +0100, Niels <nboegh@gmail.com> said:

> 700 kr. - det synes jeg er voldsomt. Jeg bruger denne:
>
> http://translate.google.com/translate_t#

Ja men det fordre så at man er online hele tiden, og fra tid til anden
har man jo blot brug for at slå et ord op, og det er ikke altid at
Google translator finder det ord man leder efter.

Fra : Per Rønne

Dato : 02-03-09 06:32

Niels <nboegh@gmail.com> wrote:

> 700 kr. - det synes jeg er voldso

Ja, da jeg købte de Røde til Windows var det til 299 kroner; nu er de
sat op til 700 selv om det er billigere for Gyldendal at lave dem end
bogudgaverne, der stadig går til 299 kroner ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-03-09 08:04

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Ja, da jeg købte de Røde til Windows var det til 299 kroner; nu er de
> sat op til 700 selv om det er billigere for Gyldendal at lave dem end
> bogudgaverne, der stadig går til 299 kroner ...

Jeg studsede også lidt over det, da jeg kiggede på Gyldendals hjemmeside
i går. Jeg mente også, de har været billigere. Desværre lever vi jo i en
kommerciel verden med fri konkurrence. Tingene koster det, man kan
tillade sig at tage for dem, og ikke nødvendigvis det, det koster at
fremstille dem. Den Store Danske Encyklopædi kostede vel over kr.
10.000,- i bogform. Udgaven på cd koster mindre end kr. 1.000,-. Så stor
en prisforskel gør til gengæld, at ejere af papirudgaven føler sig lidt
snydt. Ellers kan man jo være heldig. Jeg fald sidste år over Politikens
Dansk-Fransk (og omvendt) ordbog med cd til kr. 99,- i Netto. Desværre
er cd'en kun til Windows. Gyldendal tager altså kr. 1.000,- for bog og
cd tilsammen?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-03-09 08:15

Henrik Münster skrev:
> fremstille dem. Den Store Danske Encyklopædi kostede vel over kr.
> 10.000,- i bogform. Udgaven på cd koster mindre end kr. 1.000,-. Så stor
> en prisforskel gør til gengæld, at ejere af papirudgaven føler sig lidt

Der er vel også en vis herlighedsværdi over bogformen, både i størrelse
men også kvalitet? Det er jo ikke paperbackudgaven du har :)

Prøv iøvrigt noget sjovt: KUN ved hjælp af aktive links på siden så
find frem til hvad papirudgaven af Encyklopædien koster! Det er ikke
helt let...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-03-09 08:23

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Prøv iøvrigt noget sjovt: KUN ved hjælp af aktive links på siden så
> find frem til hvad papirudgaven af Encyklopædien koster! Det er ikke
> helt let...

Men opdagede der var en Mac-udgave af CD-versionen. Den er bare udsolgt
fra forlaget - øv. Den kunne jeg ellers godt overveje at give mig selv
i fødselsdagsgave når den tid engang kommer.

Fra : Per Rønne

Dato : 02-03-09 10:46

> Men opdagede der var en Mac-udgave af CD-versionen. Den er bare udsolgt
> fra forlaget - øv. Den kunne jeg ellers godt overveje at give mig selv
> i fødselsdagsgave når den tid engang kommer.

Den indgår i »Gyldendals Leksikon« der på samme DVD er til både Mac og
Win.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-03-09 12:12

Per Rønne skrev:

> Den indgår i »Gyldendals Leksikon« der på samme DVD er til både Mac og
> Win.

Sandelig så :) Desværre er den vist OGSÅ udsolgt :(

Hmmm... Der må være et netsted der har den til en fornuftig penge :)

Fra : Kurt Brixen

Dato : 02-03-09 13:03

In article <1ivy57t.1b9jzb1o1swh8N%per@RQNNE.invalid>,
per@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:

> Den indgår i »Gyldendals Leksikon« der på samme DVD er til både Mac og
> Win.

For h... da også. Det havde jeg ikke opdaget, så nu er den fundet frem
igen.
Ved du om edderkop-artiklen er der i Mac udgaven?

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Per Rønne

Dato : 02-03-09 17:17

Kurt Brixen <kbrixen@invalid.invalid> wrote:

> For h... da også. Det havde jeg ikke opdaget, så nu er den fundet frem
> igen.
> Ved du om edderkop-artiklen er der i Mac udgaven?

Det tror jeg ikke.

<http://www.denstoredanske.dk/Natur_og_milj%C3%B8/Zoologi/Edderkopper_og
_andre_spindlere/edderkopper>

I Gyldendals Leksikon findes den i såvel Kort opslag som Langt opslag -
men ikke i Encyklopædi ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kurt Brixen

Dato : 03-03-09 11:26

In article <1ivyn4t.le9qvh1oab1rsN%per@RQNNE.invalid>,
> [...]

> _andre_spindlere/edderkopper>
>
> I Gyldendals Leksikon findes den i såvel Kort opslag som Langt opslag -

Tak for linket. Jeg skal kun bruge leksikonet på 1 Mac, og den er altid
på internet, så jeg kan vel lige så godt bruge online-versionen nu.
DVD-leksikonet er lavet til OS X 10.3.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-03-09 11:30

Kurt Brixen skrev:

> Tak for linket. Jeg skal kun bruge leksikonet på 1 Mac, og den er altid
> på internet, så jeg kan vel lige så godt bruge online-versionen nu.
> DVD-leksikonet er lavet til OS X 10.3.

Sig til hvis du finder ud af du godt vil sælge det hvis det er. Jeg
kunne godt være fristet :)

Jeg gad vide om de har tænkt sig at lave at man kan abbonere og slippe
for deres reklamer, de er godt nok stygge...

Fra : Per Rønne

Dato : 03-03-09 13:23

> [...]
>
> Jeg gad vide om de har tænkt sig at lave at man kan abbonere og slippe
> for deres reklamer, de er godt nok stygge...

Personligt vil nok fortsætte med at trykke cmd-F11 og gå ind i
Gyldendals Leksikon (SDE), medmindre det er så nyt, at jeg vil have brug
for noget der er helt opdateret.

Som når vi om et halvt års tid skal søge på NATOs nye danske
generalsekretær: Søren Gade
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kurt Brixen

Dato : 02-03-09 09:13

In article <1ivxy2t.1o2v0huvh37qfN%henrik@muenster.dk>,
henrik@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> [...]
> fremstille dem. Den Store Danske Encyklopædi kostede vel over kr.
> 10.000,- i bogform. Udgaven på cd koster mindre end kr. 1.000,-.

Jeg har dvd udgaven, og der er der fejl i. Bl.a. mangler artiklen om
edderkopper.
Det hjalp ikke at skrive til Gyldendal, de vil ikke rette fejlen. Det
burde ellers være muligt at lægge en rettelse til download, ligesom
Britannica gør.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Per Rønne

Dato : 02-03-09 10:46

<http://denstoredanske.dk/Special:Opslag?opslag=edderkop>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 02-03-09 10:46

> Den Store Danske Encyklopædi kostede vel over kr.
> 10.000,- i bogform.

20.000.

> [...]
> omvendt) ordbog med cd til kr. 99,- i Netto. Desværre er cd'en kun til
> Windows. Gyldendal tager altså kr. 1.000,- for bog og cd tilsammen?

Snarere 6500; de store elektroniske ordbøger koster 2199 kroner, hver
vej. 999 i papirudgaven.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-03-09 08:11

Per Rønne skrev:

> Ja, da jeg købte de Røde til Windows var det til 299 kroner; nu er de
> sat op til 700 selv om det er billigere for Gyldendal at lave dem end
> bogudgaverne, der stadig går til 299 kroner ...

Tjah, der er jo nogen udviklingsomkostninger der skal trækkes hjem, og
en profit må det også gerne blive til i sidste ende.

Det er som bekendt ikke billigt at lave software i Danmark...

Fra : Per Rønne

Dato : 02-03-09 10:46

> Tjah, der er jo nogen udviklingsomkostninger der skal trækkes hjem, og
> en profit må det også gerne blive til i sidste ende.
>
> Det er som bekendt ikke billigt at lave software i Danmark...

Jeg tvivler på at der er tale om andre udgaver end dem jeg købte til 299
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-03-09 21:16

Henrik Palshøj <dykRE@MOVEmil.dk> wrote:

> Kan forstå at Gyldendals røde kommer til Mac senere på året. Men er der
> alternativer til at vente?

Det er en rigtig god nyhed. Vi har virkelig savnet ordbøger til Mac.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 02-03-09 06:32

Henrik Palshøj <dykRE@MOVEmil.dk> wrote:

> Hvilken elektronisk ordbog bruger i???

Gyldendals Røde, herunder Vinterberg & Bodelsen og Kjærulf-Nielsen. Kørt
i Parallels, Windows.

> Kan forstå at Gyldendals røde kommer til Mac senere på året. Men er der
> alternativer til at vente?

Har du et link?

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 02-03-09 08:52

Henrik Palshøj wrote:
> Hvilken elektronisk ordbog bruger i???

ordbogen.com
translate.google.com

Jeg ved at begge ikke virker offline, men det er ret gode alternativer
til en 'rigtig' ordbog.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-03-09 09:42

> ordbogen.com
> translate.google.com
>
> Jeg ved at begge ikke virker offline, men det er ret gode alternativer
> til en 'rigtig' ordbog.

De ser bestemt fine ud, og nu om dage har man trods alt
internetforbindelse det meste af tiden. Ordbogen.com koster jo lidt,
mens Google er gratis. Jeg er ellers fascineret af reklamerne på
Ordbogen.com. På den ene side står der: "Vind et års forbrug af
McDonalds burgere eller Coca Cola". På den næste side siger er der en
anden reklame: "Ønsker du et varigt vægttab?"
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 02-03-09 11:44

> ordbogen.com
> translate.google.com
>
> Jeg ved at begge ikke virker offline, men det er ret gode alternativer
> til en 'rigtig' ordbog.

TRA pegede på denne en gang, og den har jeg brugt lige siden, især til
udtale, da den er udstyret med lydklip.

http://www.merriam-webster.com

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-03-09 12:16

Flemming Rubini skrev:

> TRA pegede på denne en gang, og den har jeg brugt lige siden, især til
> udtale, da den er udstyret med lydklip.
>
> http://www.merriam-webster.com

I effektivitetens hellige navn plejer jeg at bruge m-w.com - så skal man
næsten heller ikke kunne stave til noget :)

Den engelsk er sgu en svær en. Et stykke ristet brød for vores mission!

Fra : Flemming Rubini

Dato : 02-03-09 12:24

> I effektivitetens hellige navn plejer jeg at bruge m-w.com - så skal man
> næsten heller ikke kunne stave til noget :)
>
> Den engelsk er sgu en svær en. Et stykke ristet brød for vores mission!

Pyh, det var rart med den forkortelse.
Jeg staver ofte det lange navn forkert. Og der er dælme mange
ghostridere derude der læner sig op ad dem.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Per Rønne

Dato : 02-03-09 15:36

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> TRA pegede på denne en gang, og den har jeg brugt lige siden, især til
> udtale, da den er udstyret med lydklip.
>
> http://www.merriam-webster.com

Det bliver da så med en forkert [AmE] udtale. Jeg kan i stedet anbefale
Audio Concise English Dictionary, som også kan ligge på ens iPhone.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 02-03-09 19:36

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Det bliver da så med en forkert [AmE] udtale. Jeg kan i stedet anbefale
> Audio Concise English Dictionary, som også kan ligge på ens iPhone.

Jeg er så typen der foretrækker Shakespeare på amerikansk

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Per Rønne

Dato : 03-03-09 05:50

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Jeg er så typen der foretrækker Shakespeare på amerikansk

Ja, jeg foretrækker så afgjort RP, »The Queen's English", for
lavkasteengelsk.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk